ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Γενάρη 2010
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΜΠΟΡΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Αξιώνουν αποφάσεις «άμεσης απόδοσης»

«Να μην υποκύψει στις πιέσεις που βάζουν προσκόμματα στην προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών που απαιτούνται για μια νέα αναπτυξιακή πορεία», ζήτησε χτες από την κυβέρνηση για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας (ΕΒΕΑ) Κ. Μίχαλος, στη διάρκεια της ετήσιας δεξίωσης του Επιμελητηρίου. Στην ουσία, το μεγάλο κεφάλαιο σε απόλυτη σύμπνοια με τα σχέδια που απεργάζονται κυβέρνησης και ΕΕ για ένταση της αντιλαϊκής επίθεσης σε όλα τα μέτωπα, «βάζει πλάτες» αξιώνοντας την απαρέγκλιτη εφαρμογή των συγκεκριμένων μέτρων καλώντας την κυβέρνηση «να δείξει τόλμη και αποφασιστικότητα». «Τα λόγια και οι καλές προθέσεις δεν αρκούν, αποφάσεις χρειάζονται και μάλιστα άμεσης απόδοσης», είπε δίνοντας το χαρακτήρα της επιτακτικότητας των προσδοκιών του μεγάλου κεφαλαίου. Ο ίδιος έκανε ανέξοδα λόγο για αυστηρότερο πλαίσιο ποινών για τις επιχειρήσεις που δεν εκδίδουν αποδείξεις, ενώ όταν ρωτήθηκε εάν υποστηρίζει και την ποινή της φυλάκισης απάντησε «να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα ό,τι και στις άλλες χώρες».

Ευχές για «μια πολύ καλύτερη χρονιά» έδωσε από τη μεριά της η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λ. Κατσέλη στους επιχειρηματίες, συμπληρώνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης απέναντι «στην αγορά» είναι «του χρόνου να μπορούμε να λέμε ότι κάναμε το παν».

«Να συνδυάζει δημοσιονομική υπευθυνότητα για μείωση του ελλείμματος και αναπτυξιακή προοπτική για να μην πνιγεί η αγορά» η πρόταση της κυβέρνησης στις Βρυξέλλες ζήτησε ο πρόεδρος της ΝΔ Αντ. Σαμαράς περιμένοντας, όπως είπε, την ανταπόκριση της κυβέρνησης στις προτάσεις της ΝΔ «αντί να επιτρέπει διαρροές για φοροεισπρακτικά μέτρα που τραυματίζουν την ψυχολογία της αγοράς».

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ
Γενική κάμψη με εξαίρεση τους ισχυρούς

ICON

Σε χαμηλά επίπεδα παρέμεινε τη χρονιά που πέρασε η δραστηριότητα του κατασκευαστικού κλάδου, με κύριες αιτίες τη μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και την υποχώρηση της οικοδομικής δραστηριότητας, διαπιστώνει η εταιρεία «Hellastat» με βάση τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης της. Παρ' όλα αυτά, για μία ακόμη φορά η κρίση μετατρέπεται σε ευκαιρία για τις μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν τα περισσότερα από τα υλοποιούμενα έργα σε αντίθεση με μικρότερες εταιρείες.

Η μελέτη δείχνει ότι από το 2005 και μετά η οικοδομική δραστηριότητα σημειώνει διαρκή πτώση. Το πρώτο εξάμηνο του 2009 υποχώρησε κατά 15,6% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2008. Μια πτώση που αντιστοιχεί σε μείωση της συνολικής επιφάνειας κατά 25,8% και του οικοδομικού όγκου κατά 26,5%. Η αύξηση του κόστους ανέγερσης, οι αυξημένες τιμές των οικοδομικών υλικών, το μεγάλο απόθεμα απούλητων κατοικιών (περίπου 170 χιλ.) και η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της στεγαστικής πίστης είναι οι βασικοί λόγοι για την κάμψη της οικοδομικής δραστηριότητας.

Μέσα σε αυτό το αρνητικό κλίμα, τα στοιχεία για 1.611 επιχειρήσεις εμφανίζονται αρκετά θετικά. Το 2008 ο κύκλος εργασιών τους αυξήθηκε κατά 20% σε σχέση με το 2007, στα 8,19 δισ. ευρώ. Τα λειτουργικά αποτελέσματα αυξήθηκαν κατά 53,5%. Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν 14,6% στα 316,53 εκατ. ευρώ. Οι 13 εισηγμένες εταιρείες είχαν τζίρο 3,4 δισ. ευρώ το πρώτο 9μηνο του 2009 (+12,8%), αλλά μόνο οι 4 πρώτες (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ και INTRAKAT) είχαν αύξηση!

Η «Hellastat» επισημαίνει ότι στο γενικότερο αρνητικό κλίμα «ο κλάδος εμφανίζει μονομερή ανάπτυξη, καθώς ευνοημένοι εμφανίζονται οι επικεφαλής εγχώριοι όμιλοι. Οι μεγαλύτεροι εργολήπτες έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε έργα μεγάλης κλίμακας, εδραιώνοντας έτσι τα μερίδια αγοράς τους και διατηρώντας τα ανεκτέλεστα υπόλοιπά τους σε υψηλά επίπεδα. Παράλληλα απολαμβάνουν του πλεονεκτήματος της πιο ευχερούς πρόσβασης σε τραπεζική χρηματοδότηση, καθώς έχουν καλύτερη πιστοληπτική δυνατότητα. Αντιθέτως, οι ΜΜΕ αναλαμβάνουν έργα σαφώς μικρότερης κλίμακας, μη έχοντας στις περισσότερες περιπτώσεις τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς του Δημοσίου, με αποτέλεσμα οι πιθανότητες επιβίωσής τους να υποβαθμίζονται».

Σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων προβλημάτων, μεταξύ των οποίων η έμφαση στη δημοπράτηση έργων μεγάλου μεγέθους, τα αμετάβλητα για πολλά χρόνια κρατικά τιμολόγια, η καθυστέρηση αποπληρωμής από το Δημόσιο, το υψηλό κόστος τραπεζικού δανεισμού, η κατάσταση αυτή οδηγεί σε έξοδο από τον κλάδο πολλών επιχειρήσεων, κυρίως ατομικών. Αυτές που παραμένουν στην αγορά προχωρούν σε μείωση προσωπικού.

Για το 2009, το ΠΔΕ αναμένεται να διαμορφωθεί σε 8,8 δισ. ευρώ από 9,3 δισ. το 2008 (-10,1%). Είναι περίπου 3,2% επί του ΑΕΠ, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1996. Λιγότερες είναι όμως και οι δημοπρασίες δημόσιων έργων σε σχέση με τα τελευταία χρόνια.

ΕΠΙΓΕΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ
Μοιράζουν εκατομμύρια ευρώ στους ιδιώτες

Νέο πεδίο σύγκρουσης για τα επιχειρηματικά συμφέροντα αποτελεί ο διαγωνισμός για την ανάθεση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών («χάντλινγκ») στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Το «χάντλινγκ» είναι ιδιαίτερα επικερδής δραστηριότητα, με ετήσιο τζίρο άνω των 150 εκατ. ευρώ, που απέφερε σημαντικά έσοδα στον όμιλο της «Ολυμπιακής Αεροπορίας». Στο νέο, αμιγώς πλέον ιδιωτικό αεροπορικό περιβάλλον, το «χάντλινγκ» είναι ένας ακόμα τομέας που εξασφαλίζει μεγάλα κέρδη στο ιδιωτικό κεφάλαιο.

Στο διαγωνισμό που προκήρυξε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενδιαφέρον εκδήλωσαν 60 εταιρείες, εκ των οποίων 22 είναι αεροπορικές. Σημειώνεται ότι στους βασικούς διεκδικητές του «χάντλινγκ» συγκαταλέγονται η «Olympic Handling», που ανήκει στον όμιλο MIG του Α. Βγενόπουλου, και η «Aegean Airlines» του Θ. Βασιλάκη.

Οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα υποβάλουν τα δικαιολογητικά τους στις 25 του Φλεβάρη 2010, ενώ, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΥΠΑ, τα αεροδρόμια κατανέμονται σε επτά ομάδες και στην καθεμιά από αυτές συμπεριλαμβάνεται και ένας βασικός αερολιμένας (Χανίων, Κω, Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου και Σάμου). Στα συγκεκριμένα αεροδρόμια θα επιλεγούν δύο φορείς επίγειας εξυπηρέτησης, ενώ η κάθε ομάδα περιλαμβάνει συνολικά 3 - 4 αεροδρόμια και υπόκειται σε ξεχωριστό διαγωνισμό.

Υπενθυμίζεται ότι οι υπηρεσίες της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας - με εξαίρεση τα πέντε μεγαλύτερα αεροδρόμια (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας) - παρέχονταν από τον όμιλο της «Ολυμπιακής». Με την ιδιωτικοποίηση του ομίλου ΟΑ, η αγορά του «χάντλινγκ», με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 150 εκατ. ευρώ, παραδίδεται στους ιδιώτες, οι οποίοι χαρακτηρίζουν ως «υψηλού οικονομικού ενδιαφέροντος» το διαγωνισμό της ΥΠΑ για την επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ