Ο λόγος για το έργο του Γιάννη Ρίτσου «Πρωινό άστρο» - μια μικρή εγκυκλοπαίδεια υποκοριστικών - όπως το αποκαλούσε ο ίδιος - το οποίο μελοποιήθηκε από τον συνθέτη Σάκη Τσιλίκη και παρουσιάστηκε την Κυριακή το βράδυ στο «ΣΥΡΜΟ» από νέους καλλιτέχνες (τραγουδιστές και ηθοποιούς).
Την παράσταση αυτή παρακολούθησε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα.
Ξεχωριστή στιγμή ήταν όταν η κόρη του ποιητή Ερη Ρίτσου απήγγειλε ένα απόσπασμα από το έργο που εμπνεύστηκε ο πατέρας της από την ίδια. «Ο Γιάννης Ρίτσος είναι για τη φυλή μας, κατά το θουκυδίδειο λόγο "κτήμα ες αεί". Το έργο του είναι η σημαντικότερη παρακαταθήκη της ιστορίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», είπε ο συνθέτης. Ενώ η Βαγγελιώ Κυριαζίδου, εκ μέρους της ΚΝΕ, υπογράμμισε την αφορμή που έδωσε ο εορτασμός των 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή «για να σκύψουμε στην ποίησή του. Η προσπάθεια θα συνεχιστεί ανεξάρτητα από τις όποιες επετείους».
Μετά το «πογκρόμ» απολύσεων συμβασιούχων και τη συνέχιση της πολιτικής της εργασιακής ομηρίας στο υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού, η ηγεσία του φαίνεται πως θεωρεί την αγωνία για το μεροκάματο πρόσφορη και για «μαύρο χιούμορ»!
Ετσι, χτες, το ΥΠΠΟ-Τ ανακοίνωσε ότι ανακαλεί την προκήρυξη 2.584 θέσεων έκτακτου προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου (ωρομίσθιοι), με τη «δέσμευση ότι εντός της εβδομάδας θα επαναπροκηρυχθούν», επειδή «διαπίστωσε» «αρρυθμίες» και «αποκλίσεις» από τις «σαφείς οδηγίες» της πολιτικής ηγεσίας προς τις υπηρεσίες, οι οποίες δεν «κατόρθωσαν να υπερβούν πρακτικές και αγκυλώσεις του παρελθόντος, αδυνατώντας να τηρήσουν απαρέγκλιτα τις αρχές της διαφάνειας, της αντικειμενικότητας και της αξιοκρατίας»!
Η νέα διαδικασία προβλέπει «ενιαίο τύπο προκηρύξεων και εκπόνηση ειδικού μηχανογραφικού προγράμματος εισαγωγής των στοιχείων για την απόλυτη πλέον εφαρμογή των κριτηρίων του Ν. 2190/1994. Η διαδικασία αυτή προφανώς θα παρατείνει τα προβλήματα που ήδη αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες, οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία για τρεις τουλάχιστον βδομάδες ακόμα, πλην όμως εκτιμήθηκε ότι το μείζον αγαθό είναι η «διασφάλιση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, την οποία η κυβέρνηση εννοεί να εφαρμόσει απαρέγκλιτα»!
Το μείζον αγαθό όμως ήταν και παραμένει η μόνιμη και σταθερή δουλειά με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα! Και απέναντι σε αυτό, το ΥΠΠΟ-Τ, αφού απέλυσε, όπως και το ίδιο αναφέρει, 4.000 συμβασιούχους με τη λήξη του 2009 ...«θυμήθηκε» την «αξιοκρατία» και τη «διαφάνεια» σε ένα απαράδεκτο και απάνθρωπο εργασιακό καθεστώς...
Οι σταθμοί της περιοδείας του για το Γενάρη είναι: 14/01 Κατερίνη («Αερικό»), 15 και 16/01 Θεσσαλονίκη (Μύλος Club), 20/01 Πάτρα (Ακτή Δυμαίων), 24/01 Λεμεσός (Ριάλτο), 25, 26 και 28/01 Λευκωσία (RED), 29/01 Πρωταράς Κύπρου (Western Star).
Το «Θέατρο του Νέου Κόσμου», από αύριο, παρουσιάζει τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη, σε καινούρια μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Μια από τις πιο δημοφιλείς σωζόμενες τραγωδίες επιλέγεται και ανεβαίνει σε κλειστό χώρο, με οδηγό τη σκληρή διαχρονικότητά της. Τα δεινά του πολέμου και η συμφορά της προσφυγιάς δεν έχουν εγκαταλείψει την ανθρωπότητα από τον καιρό του τρωικού πολέμου μέχρι σήμερα και, δυστυχώς, δεν γνωρίζουν γεωγραφικά σύνορα. Ο Ευριπίδης, στα 415 π.Χ., επιλέγει να μιλήσει για όλα αυτά μέσα από τη ματιά των αιχμάλωτων γυναικών της Τροίας, που ετοιμάζονται, σκλάβες πια, να εγκαταλείψουν τον τόπο τους και να ακολουθήσουν τους νικητές Ελληνες σε μια νέα, άγνωστη πατρίδα. Η οξύτητα της καταγγελίας παράλληλα με τη συγκινητική ποιητική ευαισθησία, αναδεικνύουν το έργο σε ένα από τα αριστουργήματα όχι μόνο του αρχαίου δράματος, μα και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Επιμέλεια κίνησης: Αγγελική Στελλάτου. Σκηνικό - Κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Μουσική: Τάκης Φαραζής. Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Λυδία Κονιόρδου, Γιάννης Τσορτέκης, Μαρία Καλλιμάνη, Μαρία Κίτσου, Μιχάλης Οικονόμου, Ιωάννα Κανελλοπούλου, Αμαλία Τσεκούρα, Ορέστης Τζιόβας, κ.ά.
Επτά μεγάλα αστέρια του μπαλέτου, προερχόμενα από τέσσερα κορυφαία θέατρα της Ευρώπης: Την Eθνική Οπερα του Παρισιού, την Οπερα του Βερολίνου, το «Μαριίνσκι» της Αγίας Πετρούπολης και το Βασιλικό Μπαλέτο Δανίας θα πρωταγωνιστήσουν στο γκαλά μπαλέτου, που φιλοξενείται (10, 12, 13, 14, 15/1, 8μμ), στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Στις παραστάσεις - συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή θα εμφανισθούν διακεκριμένοι δεξιοτέχνες του χορού: Οι πρώτοι χορευτές Ελεονόρα Αμπανιάτο και Μπενζαμέν Πεκ (Μπαλέτο της Εθνικής Οπερας του Παρισιού), Σόκο Νακαμούρα και Βίσλαβ Ντούντεκ (Μπαλέτο του Βερολίνου), Αναστασία και Ντένις Ματβιένκο (Μπαλέτο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης), καθώς και ο ελληνικής καταγωγής σολίστ του Βασιλικού Μπαλέτου της Δανίας, Τιμ Ματιάκη. Εμφανίζονται, επίσης, οι πρώτοι χορευτές, οι σολίστ, οι κορυφαίοι και το corps de ballet της ΕΛΣ. Θα τους συνοδεύσει η Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Ηλία Βουδούρη.
Αφιέρωμα στον προπολεμικό Βασίλη Τσιτσάνη παρουσιάζει ο τραγουδοποιός και τραγουδιστής Γιάννης Λεμπέσης με την ορχήστρα του «Λαϊκή Στράτα», αύριο (13/1), στη μουσική σκηνή «Αλλη Οχθη» (Αρτεμωνος 9, Ν. Κόσμος, 210.9270.628). Στον ίδιο χώρο, στις 15/1 η στεριανή κομπανία του Δημήτρη Κώτσικα με παραδοσιακά τραγούδια από την Πελοπόννησο, Ρούμελη, Θεσσαλία, Μακεδονία.
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών και η Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών συνεχίζουν στον «Ιανό», με ελεύθερη είσοδο, τις αφιερωματικές προβολές ταινιών σημαντικών Ελλήνων σκηνοθετών. Στις 13/1 (9.30μμ) θα προβληθούν οι ταινίες του Ντίνου Κατσουρίδη «Η Αθήνα της καρδιάς μου» και «Ο παλαβός κόσμος του Θανάση». Προλογίζει ο σκηνοθέτης Βασίλης Βαφέας. Να σημειωθεί ότι η κινηματογραφική προσφορά του Ντίνου Κατσουρίδη μετρά μισό αιώνα...