ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Γενάρη 2010
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Μεγάλα τα προβλήματα των σπουδαστών στα ΙΕΚ

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Από τη συμμετοχή σπουδαστών δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ σε περσινή πανελλαδική πανεργατική απεργία
Από τη συμμετοχή σπουδαστών δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ σε περσινή πανελλαδική πανεργατική απεργία
Για τα προβλήματα των καταρτιζομένων στα ΙΕΚ και ιδιαίτερα για το θέμα της πρακτικής άσκησης κατέθεσαν Ερώτηση στη Βουλή, προς την υπουργό Παιδείας, οι βουλευτές του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής, Γιάννης Ζιώγας, Κώστας Καζάκος, Λιάνα Κανέλλη, Νίκος Παπακωνσταντίνου και Γιάννης Πρωτούλης.

Ολόκληρο το κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:

«Οι "αλλαγές" και οι "μεταρρυθμίσεις" στις εργασιακές σχέσεις που έχουν προωθηθεί από τις κυβερνήσεις των προηγούμενων χρόνων, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, έχουν άμεσα αποτελέσματα στη ζωή των νέων που βιώνουν την καταστρατήγηση αυτονόητων εργατικών δικαιωμάτων. Η μαύρη εργασία, η εργασιακή ανασφάλεια και τρομοκρατία, οι ελαστικές μορφές απασχόλησης κυριαρχούν.

Το πρόβλημα εμφανίζεται με ακόμα οξύτερη μορφή στους νέους που βρίσκονται στην κατάρτιση, μιας και ουσιαστικά βρίσκονται στο μεταίχμιο μεταξύ αγοράς εργασίας και εκπαιδευτικού συστήματος. Οι καταρτιζόμενοι στα ΙΕΚ είναι οι πρώτοι που πλήττονται, αφού οι αναδιαρθρώσεις επιβάλλουν την προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στην "ευελιξία" σε όλη την κλίμακα με ιδιαίτερη έμφαση στα ΙΕΚ.

Οι όροι με τους οποίους πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση των σπουδαστών των ΙΕΚ την προσαρμόζουν πλήρως στις ανάγκες των εργοδοτών. Η πρακτική άσκηση είναι προαιρετική και διαρκεί ένα εξάμηνο. Σύμφωνα με το πλαίσιο που έχει θεσπιστεί, οι μισές θέσεις από αυτές που προκηρύσσονται κάθε χρόνο επιδοτούνται με το ποσό των 245 ευρώ. Οι υπόλοιποι σπουδαστές, όσοι αποφασίζουν να κάνουν άσκηση, αναγκάζονται να προχωρήσουν σε ατομικές συμφωνίες με τον εργοδότη. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι εργοδότες, στη λογική της μαθητείας, δεν πληρώνουν καθόλου, ενώ οι σπουδαστές κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης δεν έχουν ασφαλιστικά δικαιώματα.

Στα ιδιωτικά ΙΕΚ οι πρακτικές γίνονται σε επιχειρήσεις που "συνεργάζονται" με το ΙΕΚ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο κλάδος του επισιτισμού, που οι σχολές "στέλνουν" σπουδαστές σε μεγάλους τουριστικούς επιχειρηματικούς ομίλους τα καλοκαίρια, κι έτσι τα μεγάλα ξενοδοχεία καλύπτουν τις ανάγκες τους με δωρεάν εργατικό δυναμικό. Οι εργαζόμενοι σπουδαστές κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους γίνονται εργαλεία για τις επιχειρήσεις.

Η λογική της μαθητείας, της ατομικής διαπραγμάτευσης με τον εργοδότη καλλιεργείται μέσα στις σχολές από διευθυντές, σχολάρχες, "γραφεία διασύνδεσης", "γραφεία ευρέσεως εργασίας" που λειτουργούν μέσα στις σχολές.

Ακόμα πιο δύσκολη είναι η κατάσταση για τους μετανάστες σπουδαστές, οι οποίοι επιπλέον πληρώνουν τα διπλάσια δίδακτρα.

Οσον αφορά τους καθηγητές, αντιμετωπίζουν και αυτοί σοβαρά προβλήματα, που απορρέουν από το καθεστώς "ομηρίας" υπό το οποίο εργάζονται. Είναι ωρομίσθιοι, υπάρχει έντονη κινητικότητα κάθε εξάμηνο, η καταβολή των δεδουλευμένων τους γίνεται σε πολλές περιπτώσεις με μεγάλη καθυστέρηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι πέρυσι πληρώθηκαν δεδουλευμένα 2 χρόνων. Τέλος, σε μερικές περιπτώσεις υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ ειδικότητας καθηγητή και αντικειμένου μαθήματος.

Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κα υπουργός τι μέτρα είναι διατεθειμένη να πάρει, προκειμένου:

1. Να καταργηθούν τα δίδακτρα στα δημόσια ΙΕΚ.

2. Να χορηγούνται και να είναι δωρεάν τα συγγράμματα.

3. Να γίνεται η πρακτική άσκηση με ευθύνη του αρμόδιου Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), πάνω στο αντικείμενο και με κατοχυρωμένα όλα τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα (4ωρο - 5ήμερο - 20ωρο). Η απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας να είναι μέσα στο χρόνο σπουδών.

4. Να καταργηθεί η πιστοποίηση, το πτυχίο να αποτελεί τη μόνη προϋπόθεση για την αναγνώριση της ειδικότητας.

5. Να μην αποκλείονται σπουδαστές με ειδικές ανάγκες.

6. Να εξασφαλιστούν ίσα δικαιώματα για τους μετανάστες σπουδαστές».

ΤΕΙ ΚΑΒΑΛΑΣ
Απλήρωτοι από τον Ιούνη 460 εκπαιδευτικοί!

Το 75% του εκπαιδευτικού προσωπικού του ΤΕΙ Καβάλας, περίπου 460 εργαζόμενοι, είναι έκτακτοι εκπαιδευτικοί που δούλεψαν για ένα ολόκληρο εξάμηνο φέτος χωρίς να έχουν πληρωθεί ακόμα ούτε δεκάρα γι' αυτό. Τα παραπάνω καταγγέλλει σε υπόμνημά του ο Σύλλογος Εκτακτων Εκπαιδευτικών του ΤΕΙ, που δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας τις επόμενες βδομάδες διεκδικώντας καταρχήν τα δεδουλευμένα των εκπαιδευτικών, που πρακτικά είναι απλήρωτοι από τον Ιούνη του 2009.

Σύμφωνα με το Σύλλογο Εκτάκτων του ΤΕΙ Καβάλας, «για (περίπου) το 1/3 των Εκτάκτων Εκπ/κών, η εργασία τους στο ΤΕΙ, αποτελεί κύρια απασχόληση και βασίζονται σε αυτήν για την επιβίωσή τους. Επίσης για 1/3 ακόμη η εργασία τους αυτή, είναι παράλληλη απασχόληση και αποτελεί σημαντική συνεισφορά στα οικονομικά τους. Τέλος για το τελευταίο 1/3 εξ αυτών, είναι δευτερεύουσα απασχόληση, καθώς το μεγαλύτερο μέρος από αυτούς είναι Δημόσιοι Υπάλληλοι, και έχουν ένα περιορισμένο ωράριο εργασίας στο ΤΕΙ». Η πραγματικότητα που αποτυπώνεται πάντως, στο συγκεκριμένο ΤΕΙ, με τη συντριπτική πλειοψηφία του εκπαιδευτικού προσωπικού να είναι έκτακτο, αφορά το σύνολο των επαρχιακών ΤΕΙ και ακουμπάει (σε λίγο μικρότερο βαθμό) τα κεντρικά ΤΕΙ.

Επίσης, η απαράδεκτη κατάσταση της επί μηνών απλήρωτης εργασίας των εκτάκτων, παρατηρείται επί χρόνια με ευθύνες και των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Ο Σύλλογος του ΤΕΙ Καβάλας σημειώνει σχετικά ότι «αιτία είναι η τώρα και πολλά χρόνια συνεχιζόμενη, από μέρους του υπουργείου Παιδείας, υποχρηματοδότηση των ΤΕΙ, με ανεπαρκείς προϋπολογισμούς που αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες τους».

Στο υπόμνημά του ο Σύλλογος καταθέτει και μια σειρά αιτήματα για την ανακούφιση του έκτακτου προσωπικού, για την καλύτερη ένταξή του στα ιδρύματα και διεκδικεί μια σειρά δικαιώματα για τους έκτακτους που σήμερα δεν τους αναγνωρίζονται.

Το υπόμνημα του Συλλόγου Εκτακτων Εκπαιδευτικών του ΤΕΙ Καβάλας κατέθεσαν με τη μορφή της Αναφοράς στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΚΕ Αγγελος τζέκης, Γιάννης Ζιώγας και Σοφία Καλαντίδου.

ΣΥΝΤΟΜΑ ΝΕΑ

*** Η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) των ΤΕΙ δηλώνει στήριξη στην απόφαση της Συνόδου των Προέδρων ΤΕΙ, να μη λειτουργήσουν τα Ιδρύματα το εαρινό εξάμηνο εφόσον δεν εκδοθούν τα εκκρεμούντα Προεδρικά Διατάγματα για τα «επαγγελματικά δικαιώματα» σε μια σειρά ειδικότητες αποφοίτων ΤΕΙ.

*** Απάντηση στην έκθεση του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για τα οικονομικά του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) και σε σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου, διένειμε ο ΟΣΚ. Σε σχέση με το διπλασιασμό προσωπικού, ο ΟΣΚ απαντά ότι απασχολεί 480 υπαλλήλους, από το 1998 μέχρι σήμερα έχουν αποχωρήσει με σύνταξη 143 υπάλληλοι και έχουν προσληφθεί με σύμβαση ορισμένου χρόνου 211, ενώ την επόμενη τριετία πρόκειται να αποχωρήσουν με σύνταξη επιπλέον 30 υπάλληλοι. Επίσης ο ΟΣΚ διευκρινίζει ότι δεν αναφέρεται πουθενά στην έκθεση η ύπαρξη διπλών βιβλίων και ότι δεν έχει μειωθεί το έργο του Οργανισμού, όπως αναφέρθηκε σε κάποια δημοσιεύματα.

ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΠΡΟΕΔΡΙΑ
Εμφαση στην «κινητικότητα»...

Τις προτεραιότητες της ισπανικής Προεδρίας της ΕΕ στον τομέα της εκπαίδευσης παρουσίασε στην επιτροπή εκπαίδευσης, πολιτισμού και νεολαίας του Ευρωκοινοβουλίου ο υπουργός Παιδείας της Ισπανίας Angel Gabilondo, δηλώνοντας ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση πρέπει να είναι οι μηχανές για την ανάπτυξη της Ευρώπης και την ευημερία (διάβαζε καπιταλιστική ανάπτυξη και ευημερία του κεφαλαίου).

Περιγράφοντας τους στόχους στους οποίους δίνει έμφαση η ισπανική Προεδρία, ο υπουργός Παιδείας της Ισπανίας ανέφερε την προώθηση της διά βίου μάθησης και της κινητικότητας. Εκανε λόγο για διευκόλυνση της πρόσβασης σε νέα μοντέλα μάθησης, όπως δεξιότητες που αποκτώνται από επαγγελματική εμπειρία και άλλους τρόπους μη τυπικής εκπαίδευσης, προκειμένου να προσαρμοστεί η εκπαίδευση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, δηλαδή των εργοδοτών, αλλά και περισσότερη αυτονομία στα πανεπιστήμια, απαιτητικά συστήματα αξιολόγησης, μεγαλύτερες και περισσότερο διαφοροποιημένες πηγές χρηματοδότησής τους κλπ. Οπως ήταν αναμενόμενο, η έννοια της αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης απουσίαζε από το λεξιλόγιο της ενημέρωσης, όπως απουσιάζει (έως και αφορίζεται κιόλας) από τα κείμενα και την πολιτική της ΕΕ συνολικά.

Εχει σημασία ότι ο Ισπανός υπουργός, όπου αναφερόταν στην αξιολόγηση της εκπαίδευσης που παραμένει στόχος της ΕΕ συμπλήρωνε και την έννοια της «αποτελεσματικότητας» της εκπαίδευσης, κάνοντας όλο και πιο καθαρό ότι αυτό που θέλουν να ελέγχουν και να βελτιώνουν (όταν μιλούν για «ποιότητα») είναι οι αποδόσεις της εκπαίδευσης στην ενίσχυση του κεφαλαίου. Δηλαδή, με λίγα λόγια ένα μοντέλο εκπαίδευσης στα μέτρα των μονοπωλίων, τα οποία επιθυμούν να καθορίζουν ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, τη μορφή και την αποστολή της αλλά και να καρπώνονται τη νέα γνώση που παράγεται.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ