ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Γενάρη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Οι αριθμοί της απαξίωσης

«Απογραφή» της ένδειας του ελληνικού κινηματογράφου αποτελούν τα στοιχεία της οικονομικής επιχορήγησης προς 26 φορείς που έθεσε υπόψη η Διεύθυνση Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων του ΥΠΠΟ-Τ στο Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικού Εργου (ΣΑΠΟΕ), μετά από αίτημα του τελευταίου. Τα στοιχεία αφορούν στην πενταετία 2005 - 2009, δηλαδή την κυβερνητική περίοδο της ΝΔ, που είχε τα ίδια χάλια με την κυβερνητική περίοδο του ΠΑΣΟΚ.

Το παραπάνω διάστημα, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, κατεξοχήν κρατικός φορέας για την ανάπτυξη και προβολή του εγχώριου σινεμά, χρηματοδοτήθηκε συνολικά με 34,9 εκ ευρώ (μόλις 7 εκ. ευρώ ετησίως). Αντιθέτως, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που ουσιαστικά απαξίωσε από τις αρχές της 10ετίας του '90 τον ελληνικό κινηματογράφο προς όφελος των ξένων παραγωγών και του αστικού «κοσμοπολιτισμού», χρηματοδοτήθηκε με 31,5 εκ. ευρώ ή 6,3 εκ. ευρώ ετησίως, για λίγες μέρες διοργάνωσης!

«Ανέκδοτο» είναι η επιχορήγηση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, της κατεξοχήν «κιβωτού» της φιλμικής μνήμης της χώρας, με 1,1 εκ. ευρώ (223.000/έτος). Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, που προβάλλει κάθε χρόνο το σύνολο σχεδόν της ελληνικής μικρού μήκους ταινίας (που παραμένει στα «αζήτητα» της εμπορικής διανομής) επιχορηγείται με μόλις 1,4 εκ. ευρώ (292.000/έτος). Αναλόγως, το Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα και ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη, λαμβάνει 640.000 ευρώ (128.000/έτος).

Οι παραγωγοί, πάντως, διαμαρτύρονται για τους δικούς τους λόγους. Ο ΣΑΠΟΕ σημειώνει ότι «σε μια περίοδο, που είναι αναγκαία όσο ποτέ η ενίσχυση της κινηματογραφικής παραγωγής, με κίνητρα στον ανεξάρτητο παραγωγό και που μετά από τεράστια προσπάθεια χρόνων καταφέραμε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για εφαρμογή του σχετικού νόμου του 1986, για πρώτη φορά, η Διεύθυνση Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, καθυστερεί - αναίτια και αναιτιολόγητα - την ολοκλήρωση και υπογραφή των απαραίτητων εγγράφων για την εφαρμογή του νόμου, παρά το γεγονός ότι η αρμόδια επιτροπή έχει ολοκληρώσει το έργο της εδώ και αρκετούς μήνες (...)».

Ωστόσο, ο προσανατολισμός της κρατικής κινηματογραφικής πολιτικής είναι η στήριξη της ιδιωτικής παραγωγής σε βάρος των δημιουργών, κάτι που προκύπτει από τις θέσεις των αστικών κομμάτων και βέβαια από την πολιτική που εφαρμόζουν ως κυβερνήσεις και που θα ενταθεί με το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» ΚΑΙ «ΤΥΠΟΕΚΔΟΤΙΚΗΣ»
Εκθεση ερασιτεχνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας

Στιγμιότυπο από την έκθεση
Στιγμιότυπο από την έκθεση
«Ο πολιτισμός είναι λαϊκό δικαίωμα, κοινωνικό αγαθό και όχι προνόμιο». Τη θέση αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει η «1η Εκθεση Ερασιτεχνικής Καλλιτεχνικής Δημιουργίας» των εργαζομένων στο «Ριζοσπάστη» και την «Τυποεκδοτική», που εγκαινιάστηκε χτες στο χώρο της εφημερίδας και του εργοστασίου, στο Κρυονέρι.

Εκατόν τριάντα έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες, σκίτσα, πέτρες σκαλισμένες, χειροποίητες φιγούρες Καραγκιόζη... «καρπός» της δημιουργικότητας και της ευαισθησίας δεκαπέντε συναδέλφων, αναδεικνύουν τον πολιτισμό άρρηκτα συνδεδεμένο με τη ζωή του εργαζόμενου. «Ψυχή» του εγχειρήματος, ο συνάδελφος Ηρακλής Κακαβάνης, ο οποίος εγκαινιάζοντας την έκθεση, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Αντιπαλεύουμε την πολιτική, που θέλει τον εργαζόμενο παθητικό παρατηρητή μιας εμπορευματοποιημένης μαζικής κουλτούρας. Ο πολιτισμός, για μας τους κομμουνιστές, δεν είναι απλά η κατανάλωση κάποιων εκδηλώσεων, αλλά η ουσιαστική συμμετοχή των εργαζομένων και της νεολαίας στα δρώμενα... Είμαστε αντίθετοι σε διαδικασίες και δράσεις, που ιδιωτικοποιούν τον πολιτισμό και ξέρουμε ότι για τη δημιουργία προϋποθέσεων για ανεμπόδιστη πρόσβαση του λαού στην τέχνη, απαιτούνται βαθύτερες αλλαγές στις κοινωνικές σχέσεις στη χώρα. Ενώνεται με την προοπτική για λαϊκή οικονομία και λαϊκή εξουσία». Στην έκθεση παρουσιάζουν δημιουργίες τους οι: Σοφία Αδαμίδου, Μαρσέλντ Γιάννο, Κώστας Γρηγοριάδης, Νικολέττα Διολή, Μάρκος Δολόπικος, Παναγής Καμινάρης, Γιώργος Κανδρής, Κώστας Κρεμμύδας, Αλέξανδρος Μαμωνάς, Δημήτρης Μηλάκας, Τάνια Μουτάφη, Βασίλης Παπαγεωργίου, Μανώλης Πάκιας, Γιώργος Πετσίνης, Στέλιος Τσιμογιάννης.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Δημ. Ν. Παπαδήμας: Τζ. Μπ. Χόφμαν «Ετυμολογικόν Λεξικόν της Αρχαίας Ελληνικής (Εξελληνισθέν υπό τον Αντωνίου Δ. Παπανικολάου)» (το έργο του διάσημου γλωσσολόγου, καθηγητή της Λατινικής στο Πανεπιστήμιο Μονάχου, διευθυντή του «Θησαυρού της Λατινικής Γλώσσας», μεταφρασμένο από τον καθηγητή Αντώνιο Παπανικολάου, περιέχει όλες τις ρίζες και όλα τα θέματα των λέξεων που απαντώνται στα αρχαία ελληνικά κείμενα. Περιλαμβάνεται και πίνακας με εκατοντάδες λέξεις που δεν απαντώνται ξεχωριστά στην αλφαβητική σειρά αλλά η ετυμολογία τους βρίσκεται στα ερμηνευόμενα λήμματα. Γ' έκδοση).

-- «Κέδρος»: Στη σειρά «θέατρο» κυκλοφόρησαν σε μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ, τα θεατρικά έργα του Αρθουρ Μίλλερ «Ηταν όλοι τους παιδιά μου» και «Ψηλά απ' τη γέφυρα», καθώς και το έργο του Ευγένιου Ιονέσκου «Μακμπέτ» (παίζεται στο θέατρο «Στούντιο Μαυρομιχάλη»). Γιώργος Βέης «Από το Τόκιο στο Χαρτούμ» (ταξιδιωτικό βιβλίο του ποιητή, πεζογράφου, κριτικού λογοτεχνίας, πρώην διπλωμάτη). Μένης Κουμανταρέας «Σ' ένα στρατόπεδο άκρη στην ερημιά» (νουβέλα. Τα έσοδα από την πώληση του βιβλίου διατίθενται υπέρ άρρωστων παιδιών). Ελενα Χουζούρη «Πατρίδα από βαμβάκι» (μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στην Τασκένδη και στη Θεσσαλονίκη, στο διάστημα 1949 - 1967). Μαρκ Τνουγκέν «Μια συνηθισμένη εκτέλεση (Το χρονικό της βύθισης του ρωσικού υποβρυχίου KURSU)» (μετάφραση Μαρίλια Κοσμοπούλου. Μυθιστόρημα). Ντανίλο Κις «Κλεψύδρα» (μετάφραση Μαρία Κεσίνη. Μυθιστόρημα).

-- «Μεταίχμιο»: Φρέντερικ Μπράουν «Φλωμπέρ (Ενα πνεύμα αντιλογίας)» (μετάφραση Τζένη Κωνσταντίνου. Βιοεργογραφία του Γάλλου συγγραφέα, φίλου σπουδαίων δημιουργών, όπως οι Τουργκένιεφ, Ζολά, Μωπασσάν, Γεωργία Σάνδη κ.ά.). Πασκάλ Πικ «Εξηγώντας στα παιδιά τη θεωρία της εξέλιξης (Ο Δαρβίνος με απλά λόγια)» (μετάφραση Αριστέα Κομντινέλλη. Βιβλίο που μαθαίνει στα παιδιά τη δαρβινική θεωρία και τη θεωρία της εξέλιξης μέχρι την εποχή μας). Νίκολας Φιρν «Φιλοσοφία (οι πιο πρόσφατες απαντήσεις στα αρχαιότερα ερωτήματα)» (μετάφραση Σέβυ Σπυριδογιαννάκη. Οδοιπορικό στη φιλοσοφία, στους φημισμένους φιλοσόφους και στις απαντήσεις που έδωσαν σε διαχρονικά ερωτήματα της ζωής). (Λίλα Κονομάρα «Η αναπαράσταση» (μυθιστόρημα). Σταύρος Σταυρόπουλος «Δύο μέρη σιωπή, ένα μέρος λέξεις» (ποιητική συλλογή). Κώστας Λάνταβος «Εγκώμιο» (ποιήματα). Μαρκ Κρικ «Η σούπα του Κάφκα (Η παγκόσμια λογοτεχνία σε 17 + 1 συνταγές)» (μετάφραση - επίμετρο Αθηνά Δημητριάδου. Συνταγές διάσημων ξένων λογοτεχνών, με κείμενα και εικονογράφηση του Μαρκ Κρικ). Αλόνσο Κουέτο «Η γαλάζια ώρα» (μετάφραση Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, μυθιστόρημα). Μόρλεϊ Τοργκόφ «Φονικές νότες» (μετάφραση Αλέξης Καλοφωλιάς, αστυνομικό μυθιστόρημα). Αρνε Νταλ «Μίσος και αίμα» (μετάφραση Γρηγόρης Κονδύλης, αστυνομικό μυθιστόρημα). Κάθριν Λάσκι «Ενα ζουζούνι παραπάνω (Η ζωή και οι περιπέτειες του Δαρβίνου)» (εικογράφηση Μάθιου Τρούμαν, μετάφραση Ελένη Σβορώνου. Βιβλίο - ταξίδι στη ζωή του Δαρβίνου. Για παιδιά). «Οι μύθοι του Αισώπου» (διασκευή Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη, εικονογράφηση Σβετλίν Βασίλεβ. Για παιδιά).

-- «Δίαυλος»: Κ.Θ. Λιολιούσης «Κινητό τηλέφωνο και Υγεία (πιθανοί κίνδυνοι και τρόποι προστασίας)» (έρευνα για τους κινδύνους από τη μεγάλη και συχνή χρήση κινητού τηλεφώνου από παιδιά και ενήλικες. Πληροφορίες: 210-3631.169, Αλεξανδρείας 95 και Τιμαίου, 104 41 Αθήνα).

-- «Ποταμός»: Πάρις Τακόπουλος «Θου κύριε φυλακήν (ή η νέα θηλυκή Καμπάλα)» (τρίπρακτο σατιρικό θεατρικό έργο, που εμπλέκει τους Βιγιόν, Καραβάτζιο, ντε Σαντ και Ζενέ. Πρόλογος της καθηγήτριας Θεατρολογίας Χαράς Μπακονικόλα. Εξώφυλλο του Νόντα Παπαδόπουλου).

-- «Οδός Πανός»: Κατερίνα Κατείρη «Αναγκαία λήθη» (ποιήματα). Ρόρη Μάτη «Εσωτερικοί μονόλογοι» (ποιήματα). Λεωνίδας Κακαρόγλου «Αδεια εξόδου» (ποιήματα).

-- «Ποιήματα των Φίλων»: Γιώργος Καραντώνης «Πετράδια» (ποιήματα του 2008 και 2009).

-- «Πορφύρας» (λογοτεχνικό περιοδικό της Κέρκυρας. Τεύχος 133, με θέμα «Πτυχές της νεοελληνικής σάτυρας»).

-- «Μανδραγόρας» (περιοδικό για τη λογοτεχνία και τις τέχνες. Τεύχος 41, με αφιέρωμα στον Ε.Χ. Γονατά).

-- «Κωπηλάτες» (περιοδικό ποικίλης ύλης. Τεύχος 3).

-- «Πνευματική ζωή» (λογοτεχνικό περιοδικό. Τεύχος 189).

-- «Ευθύνη» (πολιτιστικό περιοδικό, τεύχος 455).

-- «Σύγχρονη Εκπαίδευση» (περιοδικό για την εκπαίδευση. Τεύχος 157).

-- «Monthly Review» (πολιτικό περιοδικό. Τεύχη 55, 56, 57).

-- «Καστρολόγος» (εφημερίδα της Ενωσης Πόλεων με μεσαιωνικά κάστρα. Φύλλο 1ο, με θέμα το κάστρο της Κορίνθου. Φύλλο 2ο για την καστροπολιτεία των Σερβίων).

«Γέφυρες της Μεσογείου», τιτλοφορείται η συναυλία της Τυνησίας ερμηνεύτρια Lamia Bedioui με τους συνεργάτες της, σήμερα (8 μ.μ.), στο αμφιθέατρο «Μίκης Θεοδωράκης» του Πνευματικού - Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Χολαργού (Περικλέους 55, Χολαργός). Ενα «ταξίδι» με τραγούδια της Μεσογείου, μια μελωδική «γέφυρα» που ενώνει λαούς και πολιτισμούς αυτής της «λεκάνης» με τη μακραίωνη ιστορία. Την Lamia Bedioui θα συνοδεύσουν οι μουσικοί: Γιώργος Βουρνάς, Λουκία Κωνσταντάτου, Νίκος Σουλιώτης, Αχιλλέας Τίγκας. Φιλική συμμετοχή: Στέργιος Τάτσιος (φωνή). Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ