ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Ιούλη 2000
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΣΑΚ - ΔΕΕ
Προς ένα σχολείο μικρότερο, λιγότερο και χειρότερο

Αποκαλυπτικά στοιχεία για τα πεπραγμένα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

Σε μια περίοδο που αναμένονται τα επίσημα βαθμολογικά στοιχεία για όλη τη χώρα από το υπουργείο Παιδείας και που οι μαθητές της Γ` τάξης Λυκείου, ετοιμάζουν τα μηχανογραφικά τους δελτία, για τις σχολές προτίμησης που επιλέγουν, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ δίνει νέα αποκαλυπτικά στοιχεία που δείχνουν τη συνολική εικόνα των πεπραγμένων της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και ιδιαίτερα την πληγή που αυτή άνοιξε ακόμα πιο βαθιά, αυτή της μαθητικής διαρροής. Δηλαδή των χιλιάδων νέων που εκδιώχθηκαν από τη βασική εκπαίδευση για τα υποβαθμισμένα ΤΕΕ ή την εγκατέλειψαν πλήρως.

Οπως διευκρινίζει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ η μελέτη της ροής του μαθητικού πληθυσμού και η σύγκριση του αριθμού των μαθητών μεταξύ δύο σχολικών τάξεων (πριν και μετά την αντιμεταρρύθμιση) επαναλαμβάνεται (είχε πρωτοδημοσιευτεί στο «Ρ» στις 13 Ιούλη), καθώς αποκαλύφθηκε ότι τα στοιχεία του ΥΠΕΠΘ για το 98/99 ήταν σκόπιμα αποπροσανατολιστικά. Συγκεκριμένα η Γ` τάξη ΤΕΛ και ΕΠΛ, που λειτούργησε για τελευταία φορά το '98 -'99, δεν καταγράφηκε αυτοτελώς από το ΥΠΕΠΘ, αλλά υπολογίστηκε πότε ως Ενιαίο Λύκειο και πότε ως ΤΕΕ. Ετσι, ακολούθησε νέα επεξεργασία στοιχείων της ΕΣΥΕ για την περσινή Γ` Λυκείου, που εκεί καταγράφηκαν αναλυτικά κι αυτοτελώς για την κάθε τάξη και για τον κάθε τύπο λυκείου (ΓΕΛ, ΤΕΛ και ΕΠΛ). Η επεξεργασία αυτή δημοσιεύεται στο 2ο Τεύχος του περιοδικού «Θέματα Παιδείας».

Και τα νέα στοιχεία που παρατίθενται αναλυτικά στους Πίνακες 1 (σύγκριση δύο χρονών) και ο Πίνακας 2 (η διαρροή πριν και μετά τη μεταρρύθμιση) δείχνουν ότι τα αποτελέσματα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης κάθε άλλο παρά προσωρινά είναι. Οπως επισημαίνει η παράταξη κύριο μέλημα της πολιτικής της κυβέρνησης είναι: «να διασφαλίσει πάνω απ' όλα την αντιπαιδαγωγική της κατεύθυνση, την ασφυκτική σύνδεση του Λυκείου με το σύστημα εισαγωγής και τον εξετασιοκεντρικό - ελιτίστικο χαρακτήρα του».

Μικρότερος ο συνολικός μαθητικός πληθυσμός

Το μικρότερο σχολείο αποδεικνύεται από τα εξής: Τη σχολική χρονιά 1996-97 (πριν την αντιμεταρρύθμιση), τα Δημόσια Ημερήσια Λύκεια αριθμούσαν 353.037 μαθητές. Φέτος, που η αντιμεταρρύθμιση έχει εφαρμοστεί σε όλες τις τάξεις, το σύνολο των μαθητών στα Δημόσια Ημερήσια «Ενιαία Λύκεια» μόλις φτάνει τους 229.521 μαθητές (δηλαδή ο πληθυσμός του Λυκείου έχει μειωθεί κατά 123.516 μαθητές, ποσοστό μείωσης 34,9%). Επειδή μπορεί κάποιοι να προφασιστούν την υπογεννητικότητα, εμείς αρκούμαστε να αναφέρουμε ορισμένα στοιχεία που δείχνουν, αντίθετα, ότι το ξεκίνημα γίνεται με τον ίδιο πάνω - κάτω αριθμό μαθητών, αλλά ότι η μαθητική διαρροή του «Ενιαίου λυκείου» είναι σχεδόν πενταπλάσια (Πίνακας 2) από 9,23% σε 42,6%.

Διαρροή από τάξη σε τάξη

Απότην παρακολούθηση της πορείας του μαθητικού πληθυσμού από τάξη σε τάξη συμπεραίνουμε, ήδη, σημαντική διαρροή των μαθητών μετά το Γυμνάσιο, σε αντίθετη κατεύθυνση από την αυξητική ροή του πρόσφατου παρελθόντος, διαπιστώνουμε, δηλαδή, ότι έχουμε λιγότερο σχολείο.

Η «φουρνιά», που φέτος αποτελούσε τη Γ' τάξη Ενιαίου λυκείου, όταν άρχισε το 1997-98 να φοιτά στην Α` Λυκείου αριθμούσε 118.550 μαθητές. Την επόμενη χρονιά '98-'99 παρακολουθούν τη Β` Λυκείου μόλις 82.279 μαθητές (εγκατέλειψαν από την πρώτη χρονιά της αντιμεταρρύθμισης 36.271 μαθητές, ποσοστό 30,5%). Μετά τον εξεταστικό μαραθώνιο της Β` Λυκείου συνέχισαν στη φετινή Γ` τάξη των Δημόσιων Ημερήσιων Ενιαίων Λυκείων 67.985 μαθητές (δηλαδή 14.294 μαθητές απορρίφθηκαν ή εγκατέλειψαν στο πέρασμα από τη Β` στη Γ` τάξη, ποσοστό 17,3%). Συνολικά 50.565 μαθητές που ξεκίνησαν μαζί τους την Α` λυκείου εν τω μεταξύ διέρρευσαν (ποσοστό διαρροής 42,6%). Η πιθανή επίκληση της «κοσμογονίας» των ΤΕΕ, δε στέκει, γιατί όπως παρατηρεί η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ ακόμα και αν προστεθεί στους μαθητές της Γ` λυκείου το σύνολο των 16.078 μαθητών του Β` κύκλου ΤΕΕ, υπολείπεται ένας διόλου ευκαταφρόνητος αριθμός 34.487 μαθητών, που εγκατέλειψαν πριν τα 18 την εκπαίδευση (ποσοστό 29% όσων ξεκίνησαν το λύκειο το '97-'98).

Αντίστοιχα, από τους 87.394 μαθητές της περσινής Α` τάξης ημερήσιων δημόσιων λυκείων, μόλις 79.638 συνέχιζαν φέτος στη Β` Λυκείου (μέσα σε μια χρονιά 7.756 μαθητές απορρίφθηκαν ή εγκατέλειψαν, ποσοστό μείωσης 8,8%). Δηλαδή, ένα σημαντικό μέρος του μαθητικού πληθυσμού, πριν καν συμμετάσχει στους εξεταστικούς μαραθώνιους της Β` και Γ` τάξης, συνηθίζει στην ιδέα ότι δεν έχει προοπτική στο λύκειο. Ετσι, από τους 113.048 μαθητές της Γ` τάξης των Ημερήσιων Δημόσιων Γυμνασίων της περσινής χρονιάς, μόλις 81.197 φοιτούσαν φέτος στην Α` Ημερήσιου Δημόσιου Λυκείου (δηλαδή 31.851 δε γράφτηκαν καθόλου στο λύκειο, ποσοστό 28%).

Σχολείο πιο σκληρής ταξικής επιλογής

Ανπαρατηρήσει κανείς το ρυθμό και το είδος της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού, διαπιστώνει ότι έχουμε ποσοτικά και ποιοτικά χειρότερο σχολείο, όπως δείχνουν ορισμένα ενδεικτικά της ταξικής επιλογής χαρακτηριστικά:

Η Γ` Λυκείου Δημόσιων Ημερήσιων Λυκείων της φετινής σχολικής χρονιάς (τάξη που εφαρμόστηκε πλήρως η μεταρρύθμιση)με 67.985 μαθητές, αριθμεί 41.597 μαθητές λιγότερους από τη Γ` Λυκείου της προηγούμενης χρονιάς, (τάξη που υπήρχε το παλιό σύστημα) με 109.582 μαθητές δηλαδή μιλάμε για μείωση κατά 37,9%.

Η συνολική μείωση των μαθητών όλων των τάξεων στα Δημόσια Ημερήσια Λύκεια, μόνο μεταξύ περσινής και φετινής χρονιάς, ανέρχεται σε 49.734 (το 17,8% του μαθητικού τους πληθυσμού).

Δραματική μείωση παρατηρείται στα Δημόσια Νυχτερινά Λύκεια (3.827 μαθητές λιγότεροι από πέρσι, δηλαδή το 41% του μαθητικού του πληθυσμού), που κινδυνεύουν να κλείσουν, καθώς η μεγάλη μερίδα των εργαζόμενων μαθητών, που κατά κανόνα φοιτούσαν σ' αυτά, μετά την αντιμεταρρύθμιση δεν εγγράφονται καν στο Λύκειο.

Για τα ιδιωτικά Ημερήσια Λύκεια, από πέρσι μέχρι φέτος παρατηρείται μικρή αύξηση των μαθητών, πολύ μικρότερη πάντως απ' όση ισχυρίζονται οι προπαγανδιστές τους (372 μαθητές περισσότεροι, 2,4% του μαθητικού τους πληθυσμού).

Βαθμολογικά στοιχεία για τα Ειδικά Μαθήματα

Δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από το υπουργείο Παιδείας οι βαθμολογίες στα Ειδικά Μαθήματα των μαθητών των Ενιαίων Λυκείων, αλλά και των υποψηφίων των Γενικών Εξετάσεων. Επίσης, αναρτήθηκαν και οι βαθμολογίες των υποψηφίων των ΤΕΛ για την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ της χώρας. Σύμφωνα με αυτά, στα ΕνιαίαΛύκεια:

Στα Αγγλικά προσήλθαν για εξέταση 11.015, απ' τους οποίους το 23,19% δεν κατόρθωσε να «φτάσει» τη βάση, ενώ το 76,80% συγκέντρωσε πάνω από 10.

Στα Γαλλικά προσήλθαν 1.577. Το 34,87% έγραψε κάτω από τη βάση και το 65,12% πάνω από τη βάση.

Στα Γερμανικά εξετάστηκαν 739. Το 57,37% απέτυχε, ενώ το 42,62% πάνω από 10.

Στα Ιταλικά προσήλθαν 217. Το 76,95% «κόπηκε», ενώ μόνο το 23,04% βαθμολογήθηκε πάνω απ' τη βάση.

Στο Ελεύθερο Σχέδιο εξετάστηκαν 1.732. Το 47,97% βαθμολογήθηκε κάτω από 10 και το 52,02% πάνω από 10.

Στο Γραμμικό Σχέδιο πήγαν 1.792, το 43,35% «κόπηκε» και το 56,64% πέτυχε.

Στην Αρμονία προσήλθαν 529. Το 67,29% πήρε κάτω από 10 και μόνο το 32,70% πάνω από 10.

Στο Μουσικό Κείμενο προσήλθαν 577, απ' τους οποίους το 84,57% κόπηκε και το 15,42% πήρε πάνω από 10.

Στα Ισπανικά προσήλθαν 22, το 72,72% δεν πέρασε, ενώ μόνο το 27,27% συγκέντρωσε βαθμολογία πάνω από τη βάση.

Για τους υποψηφίους των Γενικών Εξετάσεων:

Στα Αγγλικά εξετάστηκαν 3386. Απ' αυτούς το 29% πήρε κάτω από 10 και το 70,99% πάνω από 10.

Στα Γαλλικά προσήλθαν 351. Το 27,63% απέτυχε, ενώ το 72,36% βαθμολογήθηκε πάνω από 10.

Στα Γερμανικά πήγαν 240, από τους οποίους το 47,91% απέτυχε και το 52,08% πήρε πάνω από 10.

Στα Ιταλικά προσήλθαν 295, το 78,98% βαθμολογήθηκε κάτω από 10 και το 21,01% πάνω.

Στο Ελεύθερο Σχέδιο εξετάστηκαν 1.019. Το 35,62% βαθμολογήθηκε κάτω από 10 και το 64,37% πάνω.

Στο Γραμμικό Σχέδιο προσήλθαν 856. Το 38,08% βαθμολογήθηκε κάτω απ' τη βάση και το 61,91% πάνω από τη βάση.

Στην Αρμονία προσήλθαν 307, το 61,23% πήρε κάτω από 10 και πάνω το 38,76%.

Στο Μουσικό Κείμενο προσήλθαν 398. Το 87,43% κόπηκε και το 12,56% πέτυχε πάνω απ' τη βάση.

Στα Ισπανικάπροσήλθαν 67. Απ' αυτούς το 55,22% δεν πέρασε και μόνο το 44,77% βαθμολογήθηκε πάνω από 10.

Στις εξετάσεις στα ΤΕΛ, σημειώθηκαν μεγάλα ποσοστά αποτυχίας:

Στην Εκθεση προσήλθαν 6.131. Το 79,26% έγραψε κάτω από τη βάση και μόνο το 20,73% έγραψε πάνω.

Στα Μαθηματικά προσήλθαν 6.045 και το 65,42% απέτυχε, ενώ πέτυχε μόνο το 34,57%.

Στο Μάθημα Ειδικότητας εξετάστηκαν 5.751. Το 65,77% βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση και το 34,22 πάνω από 10.

* Πρόκειται για την περσινή Γ` τάξη των παλαιού τύπου λυκείων (Γενικό, ΕΠΛ, ΤΕΛ)

** Καταγράφεται η διαφορά του μαθητικού πληθυσμού στο σύνολο της κάθε κατηγορίας

Στον παρακάτω πίνακα, συγκρίνουμε τη μαθητική ροή της τελευταίας πριν την αντιμεταρρύθμιση τάξης του λυκείου, που αποφοίτησε πέρσι '98 - '99, με τη ροή των μαθητών που αποφοίτησαν φέτος '99 - '00, ακολουθώντας το νέο σύστημα του «Ενιαίου Λυκείου». Συμπέρασμα: Ενώ αποφοιτούσαν οι 9 στους 10 μαθητές που ξεκίνησαν το λύκειο, τώρα αποφοιτούν σχεδόν ο 1 στους 2 μαθητές του λυκείου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ