Από συζήτηση του Βιμ Βέντερς με την Λεονέτα Μπεντιβόλιο που δημοσιεύτηκε στο βιβλίο «WimWenders, UnaVolta» εκδόσεις Socrates, Roma, 1994.
Από τη στιγμή που αρχίζουν τα γυρίσματα του «Αστραπή πάνω στο νερό» αρχίζει και η ιστορία ενός δύσκολου φιλμ που αυτοσχεδιάζεται μέρα με τη μέρα ενώ η φυσική αδυναμία του Ρέι καθορίζει, επιβραδύνοντας ή και εμποδίζοντας, τα γυρίσματα. Η ταινία είναι προορισμένη να ολοκληρωθεί με τον επικείμενο πραγματικό θάνατο του πρωταγωνιστή, η δραματικότητα του οποίου επηρεάζει και το κοπιώδες μοντάζ. Δομημένο σε δύο επίπεδα - αφενός σε επίπεδο κινηματογραφικής, τεχνητής δηλαδή μετατόπισης της αγωνίας του Ρέι και της ανθρώπινης εμπειρίας που συνδέει τους δύο φίλους (ο Ρέι απέναντι στον θάνατο/ ο Βέντερς απέναντι στο θάνατο του Ρέι) και αφετέρου της κινηματογραφημένης τεκμηρίωσης της πρακτικής του φιλμ, της αργής και σταδιακής κατασκευής του καλλιτεχνικού προϊόντος, - το «Αστραπή πάνω στο νερό» μετατρέπεται σε διαλεκτική αντίθεση μεταξύ Πραγματικότητας και Μυθοπλασίας, σε φιλονικία μεταξύ Ζωής και Κινηματογράφου, μεταξύ της φυσικότητας και της νόησης.
Ο Νίκολας Ρέι συνιστά την Πραγματικότητα με την έντονη παρουσία του θανάτου και την προοδευτικά φυσική κατάπτωση. Η ταινία εγγράφεται στη Μυθοπλασία. Μόνο διά της μυθοπλασίας είναι δυνατή η διείσδυση στο μυστήριο της Πραγματικότητας, ώστε να επιτευχθεί η συλλογή της αυθεντικότητας των φαινομένων, της Αλήθειας. Ο καρκίνος και ο θάνατος είναι δεδομένα αντικειμενικά και μη αναστρέψιμα που ανασύρονται στην επιφάνεια τεχνητά, μέσα από την «παράσταση». Ο αυτοσχεδιασμός στην σεκάνς του νοσοκομείου στηρίζεται στον Βασιλιά Ληρ, ο Ρέι στο κρεβάτι του θανάτου μιλάει ήρεμα για την αρρώστια του στην κόρη του (την οποία υποδύεται η τραγουδίστρια Ρόνι Μπλάκλι, σύζυγος του Βέντερς). Ο Ρέι κατορθώνει δηλαδή, μέσα από την αποστασιοποίηση της υποκριτικής, να αντιπαρατεθεί με την αλήθεια, να κοιτάξει το θάνατο κατά πρόσωπο.
Και ο Βέντερς αποδέχεται την συνάντηση/ σύγκρουση με την Πραγματικότητα και επιλέγει να υποταχθεί στο βλέμμα του Ρέι, του αντικείμενου της παράστασής του. Το καθήκον των μεγάλων καλλιτεχνών συνίσταται στο να αποκαλύπτεις και να αποκαλύπτεσαι.
Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς, Νίκολας Ρέι. Παίζουν: Νίκολας Ρέι, Βιμ Βέντερς, Ρόνι Μπλάκλι, κ.ά. (Σουηδία/Γερμανία, 1980), Διάρκεια 116΄.
Ενδιαφέρουσα ως ένα σημείο, αυτή καθαυτή η ερωτική πλεκτάνη που υφαίνει η ζηλότυπα ερωτευμένη σύζυγος που αναμετριέται οδυνηρά με τις αμφιβολίες και τις ανασφάλειές της κι αγωνιά για την επιβεβαίωση της δικής της, απόλυτης, κυριαρχίας στην ερωτική βούληση του συζύγου. Την εκτέλεση του παιχνιδιού ανέθεσε η σύζυγος, έναντι αδρής πληρωμής, σε μια λαμπερά αθώα Λολίτα που όμως αποδεικνύεται ότι τα ηνία στη σκηνοθεσία της πλεκτάνης βρίσκονταν ανέκαθεν στα χέρια της, σπρώχνοντας την εξέλιξη της ιστορίας προς εντελώς απρόσμενη κατεύθυνση.
Παίζουν: Λίαμ Νέσον, Τζουλιάν Μουρ, Αμάντα Σέιφριντ κ.ά. Παραγωγή 2009 ΗΠΑ, Καναδάς, Γαλλία. Διάρκεια 96΄.
Η τρίτη ταινία της Χάουσνερ - η οποία φέρει πλήθος διακρίσεων και το Μεγάλο Βραβείο του Διεθνούς Διαγωνιστικού 2009 του φεστιβάλ κινηματογράφου της Βαρσοβίας - διέπεται από μοναδικούς τόνους και παράξενη ατμόσφαιρα. Ανθρωποι απ' όλον τον κόσμο συρρέουν στη Λούρδη για να θεραπευτούν από τις αρρώστιες τους, να ξαναβρούν τη χαμένη τους υγεία, τη χαμένη τους ζωή. Κάποιες φορές γίνονται «θαύματα», τις περισσότερες όμως όχι. Η Κριστίν υπήρξε τυχερή. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της το πέρασε καθισμένη σε αναπηρικό καροτσάκι και ένα πρωινό, μετά το προσκύνημα στην Λούρδη, ξύπνησε θεραπευμένη...
Παραγωγή 2009. ΗΠΑ, Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία. Διάρκεια 96΄.
Στην περιοχή βασιλεύει η ανεργία με συνοδεία ναρκωτικών, εμπορίας γυναικών και όπλων και πλήθος συμμοριών που επιδίδονται σε κάθε λογής λελογισμένη ή παράλογη βία. Η πάταξη της εγκληματικότητας μοιάζει αδύνατη μια που η Αστυνομία απεικονίζεται γραφειοκρατική και η νομοθεσία δυσκίνητη. Οταν κάποιοι νεαροί δολοφονούν εν ψυχρώ - βιντεοσκοπούν μάλιστα στο κινητό τις ανατριχιαστικές λεπτομέρειες της πράξης τους - τον συνομήλικο, μοναδικό φίλο του Χάρι Μπράουν εκείνος περνά στο ρόλο του εκδικητή «καθαρίζοντας» την πόλη από τα βρωμερά παράσιτα.
Παίζουν: Μάικλ Κέιν, Εμιλι Μόρτιμερ κ.ά. Παραγωγή 2009 Βρετανία. Διάρκεια 103΄.
Το φιλμ αναφέρεται στην ιστορία του ελληνικού ερωτικού κινηματογράφου καθώς και στο ευρύτερο κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτό διαμορφώθηκε. Στην πλήρη της μορφή η ταινία συνίσταται σε 12 επεισόδια τα οποία πρόκειται να κυκλοφορήσουν το Μάη σε ειδική έκδοση.
Σκηνοθεσία: και σενάριο Δημήτρης Κολιοδήμος. Παραγωγή 2010 Ελλάδα. Διάρκεια 102΄.
Η Αννα από την Βοστόνη ανυπομονεί για μια πρόταση γάμου, από τον καρδιοχειρουργό με τον οποίο συνδέεται εδώ και τέσσερα χρόνια, που δεν έρχεται ποτέ. Οταν ο καλός της φεύγει για ιατρικό συνέδριο στην Ιρλανδία, εκείνη εκμεταλλεύεται μια παλιά ιρλανδέζικη παράδοση, σύμφωνα με την οποία στις 29 Φεβρουαρίου κάθε δίσεκτου έτους οι γυναίκες κάνουν πρόταση γάμου σε αυτόν που θέλουν και παίρνει την επόμενη πτήση για Δουβλίνο αποφασισμένη να κλείσει την υπόθεση με τον καρδιοχειρουργό της. Το σενάριο όμως δεν φέρνει τα πράγματα έτσι όπως τα σχεδίαζε στο μυαλό της η Εϊμι Ανταμς, αλλά η μια δυσκολία ακολουθεί την άλλη.
Παίζουν: Εϊμι Ανταμς, Ανταμ Σκοτ, Μάθιου Γκουντ κ.ά. Παραγωγή 2010 Ιρλανδία - ΗΠΑ. Διάρκεια 100΄
Στο «Ριζοσπάστη» της προηγούμενης Πέμπτης 1ηςΑπρίλη αναφερθήκαμε εκτεταμένα στην ήπια, χαμηλών τόνων αλλά κρυπτοφιλόδοξη ταινία με σύνθετη δομή, που στήνει τρεις παράλληλες, καθημερινές ιστορίες, σκορπισμένες εδώ κι εκεί στη μεγαλούπολη του Σαντιάγκο της Χιλής και παρακολουθεί την εξέλιξή τους.
Παίζουν: Αλίν Κουπενχάιμ, Μανουέλα Μαρτέλι, Αλφρέντο Κάστρο, Εδουάρδο Πασέκο κ.ά. Παραγωγή 2008 Χιλή, Ισπανία, Βρετανία, Γαλλία. Διάρκεια 90΄.