Θα προβληθούν συνολικά 30 ταινίες και ντοκιμαντέρ από «μάστορες» του παγκόσμιου κινηματογράφου, όπως ο Αϊζενστάιν, ο Ρομ, ο Βερτόφ, ο Πουντόβκιν κ.ά. οι οποίοι, εκτός των άλλων, υποτάσσοντας το ανυπέρβλητο ταλέντο και την καλλιτεχνική τους διάνοια στην υπόθεση της εργατικής τάξης και της οικοδόμησης του πρώτου κράτους της, όχι μόνο χάρισαν στην τέχνη του κινηματογράφου μερικά από τα σημαντικότερα δημιουργήματά της, αλλά απαντούν στο διηνεκές και με τον πλέον ρηξικέλευθο τρόπο σε όσους ακόμη και σήμερα επιχειρούν να νεκραναστήσουν το σάπιο, αστικό ιδεολόγημα περί της «τέχνης για την τέχνη».
Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι: «Β. Ι. Λένιν» Α. Ζενιάκιν (ντοκιμαντέρ), «Ο Λένιν ζει» Μ. Ρομ (ντοκιμαντέρ), «Ο Λένιν και ο χρόνος» Λ. Κρίστη (ντοκιμαντέρ), «Σελίδες μεγαλειώδους ζωής» Σ. Πουμπιάνσκαγια (ντοκιμαντέρ), «Το δύσκολο πόστο του επαναστάτη» Ι. Βεσσαράμποφ (ντοκιμαντέρ), «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» Τζ. Βερτόφ (ντοκιμαντέρ), «Β. Ι. Λένιν» Β. Μπελιάεφ (ντοκιμαντέρ), «Ο Λένιν στα 1918» Μ. Ρομ, «Ο Λένιν τον Οκτώβρη» Μ. Ρομ, «Ιστορίες για τον Λένιν» Σ. Γιουτκέβιτς, «Ο Λένιν στην Πολωνία» Σ. Γιουτκέβιτς, «Στις 6 του Ιούλη» Γ. Καράσικ, «Νάντια Κρούπσκαγια» Μαρκ Ντονσκόι, «Η νιότη του Μαξίμ» Γκρ. Κόζιντσεφ, «Η επιστροφή του Μαξίμ» Γκρ. Κόζιντσεφ, «Ο Μαξίμ στην εξουσία» Γκρ. Κόζιντσεφ, «Μέρες επανάστασης» Σ. Βασίλιεφ, «Θωρηκτό Αβρόρα» Γ. Βισίνσκι, «Οχτώβρης» Σ. Αϊζενστάιν, «Θωρηκτό Ποτέμκιν» Σ. Αϊζενστάιν, «Η Μάνα» Β. Πουντόβκιν, «Απεργία» Σ. Αϊζενστάιν, «Αρσενάλ» Αλ. Ντοβζένκο, «Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης» Β. Πουντόβκιν, «Ο πρώτος δάσκαλος» Α. Κοντσαλόφσκι, «Η Γη» Α. Ντοβζένκο, «Θύελλα στην Ασία» Β. Πουντόβκιν, «Ο κομμουνιστής» Γ. Ράισμαν, «Το 1/6 του κόσμου» Τζ. Βερτόφ, «Ο ενδέκατος χρόνος» Τζ. Βερτόφ.
Αποτελούν επίσης χαρακτηριστικά παραδείγματα των πρωτοπόρων μεθόδων και τεχνικών σε όλα τα πεδία της κινηματογραφικής έκφρασης (πλάνα, μοντάζ κ.λπ.) που εξακολουθούν να διδάσκονται σε όλες τις σοβαρές κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, ενώ προσφέρουν και πλευρές των αισθητικών - ιδεολογικών ζυμώσεων και αναζητήσεων της σοβιετικής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας σε βάθος δεκαετιών, ξεκινώντας από την εποχή του μεσοπολέμου, αναζητήσεις που επηρέασαν καταλυτικά γενιές καλλιτεχνών σε όλες τις ηπείρους, ανεξαρτήτως ιδεολογικών και αισθητικών προσανατολισμών. Ταινίες όπως τα «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» του Βερτόφ και «Οχτώβρης» του Αϊζενστάιν δίνουν μια πολύ καλή «γεύση» για τους δημιουργικούς αυτούς πειραματισμούς, οι οποίοι είναι δημιουργικοί ακριβώς γιατί «υπάρχουν» στο βαθμό που ο καλλιτέχνης τους χρειάζεται για να αποδώσει με ακόμη καλύτερο αισθητικό τρόπο το περιεχόμενό του.
Αυτή η κινηματογραφική «βεντάλια» προσφέρει επίσης κάτι ίσως ακόμη σημαντικότερο: Αποτυπώνει σημαντικές στιγμές της ιστορίας της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην ΕΣΣΔ, όπως η δημιουργία της και το πρώτο σύνταγμά της, η εποποιία της ηλεκτροδότησης, η μετατροπή των καθυστερημένων ασιατικών κοινωνιών σε πρωτοπόρες σοσιαλιστικές Δημοκρατίες.
2. Ετσι όπως μας ζυγίζει η κυβέρνηση, μου θυμίζει την ιστορία με τον Εβραίο που διαμαρτυρήθηκε στον δικαστή ότι η γάτα του γείτονά του τρύπωσε στο σπίτι του κι έφαγε το βούτυρό του. «Πόσα κιλά ήταν το βούτυρο;» ρώτησε ο δικαστής. «Πέντε» απάντησε ο γείτονας. Ο δικαστής ζύγισε τη γάτα, τη βρήκε πέντε κιλά, και αναφώνησε: «Το βούτυρο το βρήκαμε, αλλά πού είναι η γάτα;»
3. Το στοίχημα του Γιωργάκη είναι ήδη χαμένο. Χαίρομαι, γιατί καλύτερα να καταστραφώ εντελώς παρά να γίνω το πειραματόζωο κάθε κρετίνου Ευρωπαίου χαρτογιακά που μέσα σ' ένα γραφείο στην Κομισιόν τολμά να χαράσσει το μέλλον μου.
4. Ο μικροαστισμός αυξάνεται ανησυχητικά. Τον δοξάζουν ταυτόχρονα τα δημοσιογραφικά συγκροτήματα, το μακάβριο κόμμα του ΛΑ.Ο.Σ., οι περιττολογίες της Εκκλησίας και οι ένορκοι της τηλεόρασης. Τι μπορώ να κάνω μπροστά στο φαινόμενο του μικροαστισμού; Φιλόσοφοι, ποιητές, στοχαστές έπεσαν νικημένοι στον αγώνα ενάντια στη βλακεία των μικροαστών. Δε θα μπορούσα να προσθέσω κάτι παραπάνω απ' ό,τι κατέθεσαν οι μέγιστοι, γι' αυτό κατέφυγα σ' αυτό που πιστεύω πως πραγματικά φοβούνται οι μικροαστοί: τις κατάρες. Χάρη στον συγγραφέα Κώστα Καφαντάρη και το βιβλίο του «Γυρισμένα Λόγια» από τις εκδόσεις «Ροδακιό», διαλέγω για τους μικροαστούς κατάρες με την ευχή να εισακουστούν: «Κακή ανάγκη να σε πιάκει - Γάλα να γενεί το μυαλό σου - Αστροπελέκι να πέσει να σε κάψει - Με τον Ιούδα να κριθείς - Μάρμαρο να γενείς - Να βράσεις στο ζουμί σου - Μάλαμα να πιάνεις και σκουριά να γίνεται - Να μαυρίσει τ' όνομά σου - Να μπει καρφί στην ψυχή σου - Στο διάολο και στου διαόλου τον κώλο - Υδράργυρος να γίνουν τα πράματά σου».
5. Η συμπεριφορά μας απέναντι στους μετανάστες από ελεεινή γίνεται τρισάθλια. Μπορεί η τελευταία καθωσπρέπει κυρία να μαζεύει τα σκατά του σκύλου της από το πεζοδρόμιο, αλλά τον πρώτο μετανάστη θα φροντίσει να τον πατήσει σαν να είναι τα σκατά του σκύλου της.
6. Οταν δεν μπορείς να αξιολογήσεις τον κίνδυνο θα ξεπέσεις και θα κάνεις πλάκα σε κάθε εμφάνιση του Καρατζαφέρη. Παρακολουθώ τις ασκήσεις των Ακροδεξιών στην προσπάθειά τους να είναι ευπρεπείς, να καταπίνουν τις ιδέες τους, να μακιγιάρονται σαν Αρσακειάδες, περιμένοντας, μέρα τη μέρα, την επόμενη έκρηξη για να καταφέρουν να τη χωθούν. Δεν μπορώ να διασκεδάσω μ' αυτόν τον μέλανα συρφετό που συσπειρώνεται και αποκτά το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού μέσα στη γέρικη Δημοκρατία μας.