Επιτυχία σημείωσαν οι εκδηλώσεις του πολιτιστικού τριημέρου στο Αλατζά Ιμαρέτ
MotionTeam |
Αποψη της εικαστικής έκθεσης στο Αλατζά Ιμαρέτ |
Το πολιτιστικό τριήμερο, που ήταν αφιερωμένο στους αγώνες της εργατικής τάξης, κατάφερε να φέρει σε επαφή τους εργαζόμενους με την Τέχνη και τους δημιουργούς της. Μια επαφή που χάνεται στις συμπληγάδες του καπιταλιστικού συστήματος, της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού και της Τέχνης, τη δραματική μείωση του ελεύθερου χρόνου των εργαζόμενων, ως αποτέλεσμα της όλο και μεγαλύτερης ανέχειας και της κατάργησης του σταθερού χρόνου εργασίας. Επιβεβαίωσε την ιστορικά αποδεδειγμένη τροφοδότρα συμβολή της εργατικής τάξης και των αγώνων της ως γόνιμου «εδάφους» για την άνθηση της Τέχνης. Αλλά και το αντίστροφο, τη συμβολή του Πολιτισμού και της Τέχνης για την ωρίμανση της εργατικής συνείδησης στην πορεία για την κατάκτηση της εξουσίας και την απελευθέρωσή της από τα δεσμά της εκμετάλλευσης.
Στη συζήτηση που έγινε το Σάββατο, με θέμα «Εργατική τάξη και Τέχνη», ο Γιώργος Πολίτης, εικαστικός - πρόεδρος του ΣΚΕΤΒΕ, σημείωσε μεταξύ άλλων, ότι «η τέχνη πάντοτε αφουγκραζόταν το εργατικό κίνημα. Οι αγώνες των εργατών ήταν πάντοτε ένα από τα σημαντικότερα ερεθίσματα για την καλλιτεχνική παραγωγή. Αυτό πιστεύω ότι θα γίνει και σήμερα».
MotionTeam |
Το ακροατήριο στη συζήτηση «Εργατική τάξη και Τέχνη» |
Ο Σ. Ζαριανόπουλος, μέλος της ΕΓ του ΠΑΜΕ και ΓΓ του ΕΚΘ, σημείωσε πως το πεδίο του πολιτισμού και της Τέχνης ή αποτελεί ένα μέσο χειραγώγησης της εργατικής συνείδησης από πλευράς των αντιπάλων της - της αστικής τάξης - ή ένα πεδίο όπου μπορούν να αναπτυχθούν απελευθερωτικές δυνάμεις της εργατικής τάξης και συνολικότερα της κοινωνίας. «Μ' αυτή τη δεύτερη προσέγγιση το ΠΑΜΕ δίνει ιδιαίτερη σημασία στην πολιτιστική δράση των ίδιων των εργατών, των εργατικών συνδικάτων και του ίδιου του ταξικού πόλου μέσα στο συνδικαλιστικό κίνημα. Αυτό δικαιώνει την πρωτοβουλία του ΠΑΜΕ ΟΤΑ και καταδείχνει τις δυνατότητες ώστε η Γραμματεία του ΠΑΜΕ να οργανώσει και να σχεδιάσει και αυτό τον τομέα της δράσης του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, με τη συνεργασία των καλλιτεχνών και των ταξικών συνδικάτων».
Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την απονομή τιμητικής διάκρισης στον αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης, εικαστικό και συγγραφέα Γιώργο Φαρσακίδη και την απονομή τιμητικών διπλωμάτων στους 30 εικαστικούς καλλιτέχνες και ερασιτέχνες δημιουργούς που συμμετείχαν στην εικαστική έκθεση (γλυπτά, φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής), με έργα εμπνευσμένα από τη ζωή, τη δουλειά και τους αγώνες της εργατικής τάξης. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν οι: Χρήστος Αλευράς, Σοφία Αμπερίδου, Γαβριήλ Ανδρονικίδης, Σταυρούλα Βερτσώνη, Μαρία Βουλγαρίδου, Ελένη Βουλγαροπούλου, Κωνσταντίνα Δελατόλα, Σταύρος Δελιωρίτης, Σώτος Ζαχαριάδης, Γιώργος Ηλιόπουλος, Φλωριάνα Ηλιοπούλου, Κριστιάνα Ηλιοπούλου, Αφροδίτη Καραμανλή, Θεόδωρος Καράογλου, Αννα Κατσαρού, Σταύρος Κολοζώφ, Νίκος Κουλακιώτης, Νίκος Κουτούλας, Παρασκευάς Μάγειρας, Ιουλία Μανούση, Ρούλα Μαουσίδου, Θανάσης Μαργαρίτης, Δημοσθένης Μιχαηλίδης, Γιάννης Μονογιός, Χριστίνα Μωυσιάδου, Γιώργος Πολίτης, Γιάννης Πρώιος, Αναστασία Σαχταρίδου, Γιώργος Τουλκερίδης, Ζωάννα Υφαντίδου, Γιώργος Φαρσακίδης.
Στη διάρκεια των εκδηλώσεων προβαλλόταν και το πρώτο πολιτικό ντοκιμαντέρ, που γυρίστηκε το 1963, με τίτλο «100 ώρες του Μάη» των Δήμου Θέου - Φώτου Λαμπρινού, το οποίο αναφέρεται στη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη.
Συγκεκριμένα στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (τηλ. 212-2540315), ο Μπομπ Γουίλσον θα παρουσιάσει το μονολογικό έργο του Σάμουελ Μπέκετ «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ», υποδυόμενος ο ίδιος το πρόσωπο του έργου, για τρεις μόνον παραστάσεις: 8/5 9.30μμ, 9/5 6.30μμ, 9.30μμ. Τη μετάφραση του έργου στους ελληνικούς υπέρτιτλους υπογράφει η Εύα Γεωργουσοπούλου.
Ο Γουίλσον αυτοσκηνοθετεί την εμφάνισή του ως ηθοποιού, δίνοντας στο θεατή την ευκαιρία για να καταδείξει πώς συνθέτει αισθητικά την υποκριτική του ηθοποιού με την κίνηση, τους φωτισμούς, τους ήχους, την εικαστική όψη των παραστάσεών του. Σ' όλο το έργο του, ο Μπέκετ υπαινίσσεται ότι όλος ο κόσμος είναι γεμάτος απορίες - αναπάντητα ερωτήματα. Ο σκηνοθέτης «διαβάζει» το μπεκετικό κείμενο, με απλότητα και σαφήνεια, αφήνοντας να φανεί το ειρωνικά δραματικό νόημά του όσον αφορά στην πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η δεύτερη παράσταση θα δοθεί (18-20/5) στο θέατρο του Ιδρύματος «Μ. Κακογιάννης», με τον Στίβεν Μπέρκοφ στους «Shakespeare's Villains» («Οι κακοί του Σαίξπηρ»). Η τρίτη παράσταση θα δοθεί (25,26/5) στο «Θέατρον» του «Ελληνικού Κόσμου», σε σκηνοθεσία Michael Sturminger, με την παράσταση «The Infernal Comedy» («Κολασμένη κωμωδία»), με πρωταγωνιστή τον Τζον Μάλκοβιτς.
Στο θέατρο «Χώρα» άρχισε (22/4) και θα παρουσιάζεται για λίγες ακόμα βραδιές το έργο «The new electric ballroom» του Enda Walsh. Μετάφραση Γεωργία Ψυχογιού, σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζά, σκηνικά - κοστούμια Ιωάννας Τσάμη, φωτισμοί Αλέκου Αναστασίου, μουσική Blaine Reininger, κίνηση Ζωή Χατζηαντωνίου, δραματουργική επεξεργασία Τζωρτζίνα Κακουδάκη. Παίζουν οι: Θέμις Μπαζάκα, Ανέζα Παπαδοπούλου, Μαρία Πανουργιά, Παναγιώτης Εξαρχέας. Δύο αδελφές, έγκλειστες στο σπίτι τους από την εφηβεία, αναπαριστούν καθημερινά μια συγκεκριμένη μέρα της ζωής τους, που τους σημάδεψε σαράντα χρόνια πριν. Θεατή και βοηθό σε αυτήν την ατέρμονη αναπαράσταση του παρελθόντος καθιστούν την μικρότερη αδελφή τους. Ξάφνου ένας άντρας εισβάλλει στο μικρόκοσμό τους και ως αγγελιαφόρος του πραγματικού κόσμου, αποτελεί ένα δυνατό κρίκο για να συνεχιστεί η ζωή τους... (Παραστάσεις: Τετάρτη έως Σάββατο 9μμ, Κυριακή 7μμ, 9.30μμ).
Την τέταρτη και τελευταία εμφάνισή του, για τη φετινή σεζόν, πραγματοποιεί την 1/5 (10 μ.μ.), ο Χρήστος Θηβαίος, στο «Club του Μύλου» στη Θεσσαλονίκη (Ανδρέου Γεωργίου 56, 2310 510081). Ο τραγουδοποιός, έχοντας στις «αποσκευές» του το νέο διπλό cd «Πιο πέρα από τα μάτια», που περιλαμβάνει ζωντανές ηχογραφήσεις από τις χειμωνιάτικες εμφανίσεις του, θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με τραγούδια γνώριμα κι αγαπημένα, με μοναδικές, διαφορετικές ενορχηστρώσεις. Μαζί του μια εξαιρετική τζαζ μπάντα.