ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Μάη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΝΕΟ» ΣΧΟΛΕΙΟ
Αμάθεια για υποταγμένο μέλλον

Μείωση της ύλης σε Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, Πληροφορική και Τεχνολογία ανακοίνωσε, χτες, το υπουργείο Παιδείας

Ανεξάρτητα από τις αυξομειώσεις της διδακτέας ύλης, οι μαθητές ανεβαίνουν διαρκώς τα τελευταία χρόνια, τα σκαλιά ενός σχολείου που μορφώνει όλο και λιγότερο

MotionTeam

Ανεξάρτητα από τις αυξομειώσεις της διδακτέας ύλης, οι μαθητές ανεβαίνουν διαρκώς τα τελευταία χρόνια, τα σκαλιά ενός σχολείου που μορφώνει όλο και λιγότερο
Η «απάντηση» που έδωσε, χτες, το υπουργείο Παιδείας στο φορτωμένο πρόγραμμα των μαθητών ήταν η αφαίρεση γνώσης! Από την επόμενη χρονιά η ύλη της της Ε' και Στ' Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου, σε Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, Πληροφορική, Τεχνολογία μειώνεται κατά 21% μέσο όρο! Σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε ότι το 1/5 της διδακτικής ύλης στα παραπάνω μαθήματα δε χρειάζεται. Δεν πρόκειται για λαϊκισμό, αλλά για συγκεκριμένη επιλογή που βασίζεται στην πολιτική που ασκείται και αποκαλύπτει το «όραμα» του νέου σχολείου.

Σε σχετικό κείμενο που μοιράστηκε απ' το υπουργείο η μείωση της ύλης δικαιολογείται ως εξής: «Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι τα Προγράμματα Σπουδών πολλών μαθημάτων, αλλά ιδιαίτερα των θετικών μαθημάτων, τα οποία από πολλούς μαθητές θεωρούνται και ιδιαιτέρως δύσκολα είναι υπερφορτωμένα, σε πολλά σημεία τους δυσνόητα για το νοητικό επίπεδο ανάπτυξης των μαθητών στις συγκεκριμένες ηλικίες που διδάσκονται, ενώ επίσης χαρακτηρίζονται, άλλοτε από σημαντικό βαθμό αλληλεπικαλύψεων, και άλλοτε από κακό χρονισμό ανάμεσα στα επιμέρους μαθήματα».

Βέβαια, τα συγκεκριμένα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία διαμορφώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και παρουσιάστηκαν και τότε ως «καινοτόμα», «σύγχρονα» κ.τ.λ. Eίναι άλλο, όμως, η συζήτηση για το περιεχόμενο των βιβλίων, απ' τα οποία περισσεύουν οι αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις και, όντως, δε βοηθούν τους μαθητές, και άλλο το «κόψιμο» της ύλης. Η πολιτική που υπαγορεύει να κόβεται η... «δύσκολη» γνώση, οδηγεί στην αμορφωσιά. Η πραγματική γνώση και μόρφωση, εξ ορισμού είναι δύσκολη και χρειάζεται κόπο για να κατακτηθεί.

Το υπουργείο Παιδείας διαφημίζει: Λιγότερη ύλη, λιγότερο διάβασμα, λιγότερος κόπος! Αυτό μπορεί να φαντάζει θετικό σε γονείς και μαθητές, γιατί τα συγκεκριμένα αντικείμενα διδάσκονται στα παιδιά αποσπασματικά, μέσα από κακά βιβλία, χωρίς συνεκτικό αναλυτικό πρόγραμμα κ.τ.λ. Ο όγκος της ύλης θα μειωθεί αλλά το βασικό πρόβλημα του πώς και τι διδάσκεται θα διογκωθεί...

Η μείωση της ύλης πηγάζει απευθείας απ' την πολιτική της ΕΕ για παροχή χρηστικών πληροφοριών και όχι ολοκληρωμένης μόρφωσης, μέσα στο σχολείο. Στον καπιταλισμό οι πολλοί, αυτοί που αύριο θα είναι το φθηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό, δε «χρειάζεται» να γνωρίζουν ότι η κατάκτηση των γνώσεων, θέλει κόπο. Μας θέλουν μισομορφωμένους, χωρίς συνολική αντίληψη για τον κόσμο.

Εναρμόνιση με τις προτεραιότητες της ΕΕ

Ο «Ρ» μίλησε για το θέμα με την Μαργαρίτα Κρουσαθανά, χημικό στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δρ Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και μέλος του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, η οποία τόνισε ότι «οι εξαγγελίες για τη μείωση της ύλης στα μαθήματα των Θετικών Επιστημών υλοποιούν προγραμματικές θέσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες είναι πλήρως εναρμονισμένες με τις προτεραιότητες της ΕΕ. Ερχονται να συμπληρώσουν το έργο της προηγούμενης "αναμόρφωσης" των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών βιβλίων, που το ΠΑΣΟΚ σχεδίασε και υλοποίησε. Βασίζονται σε αδιέξοδες παιδαγωγικές, φιλοσοφικές και διδακτικές θεωρήσεις».

Επισήμανε ότι «στο στόχαστρο είναι τα μαθήματα των Θετικών Επιστημών, διότι τα μαθήματα αυτά παίζουν πρωτεύοντα ρόλο, επειδή παρέχουν στον άνθρωπο το αναγκαίο επιστημονικό υπόβαθρο για την κατανόηση των νόμων κίνησης της φύσης, ώστε να πατήσει σε στέρεο έδαφος για να κατανοήσει τους νόμους κίνησης της κοινωνίας. Η αναμόρφωση της ύλης των θετικών επιστημών θα είναι πιο σαρωτική αναφορικά με προηγούμενες, διότι η διεθνής πείρα έχει δείξει ότι ακόμα περισσότερο αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις και με ταχύτερους ρυθμούς εφαρμόζονται σε περιόδους κρίσης.

Οι αναχρονιστικές αντιλήψεις βασισμένες στον αγνωστικισμό και το σχετικισμό θα επικρατήσουν ακόμα περισσότερο. Αυτήν την κατεύθυνση έρχεται να υλοποιήσει η επέκταση της διαθεματικότητας, που αποτέλεσε το μέσον της διάχυσης της αστικής ιδεολογίας και της αντιεπιστημονικότητας στα σχολικά βιβλία. Οι αναμορφώσεις έρχονται να υπηρετήσουν το αβέβαιο και ρευστό καπιταλιστικό σύστημα, το οποίο απαξιώνει τη γνώση για να την αντικαταστήσει από ψευτοδεξιότητες, που είναι απαραίτητες για να προσαρμόζονται οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί εργαζόμενοι στον "σύγχρονο" εργασιακό μεσαίωνα».

Η διαφοροποίηση ξεκινά από τα ολοήμερα σχολεία

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι απ' το Σεπτέμβρη θα ξεκινήσουν 800 ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία

Το επόμενο διάστημα το υπουργείο Παιδείας θα παρουσιάσει αναλυτικά τα σχέδιά του για το «νέο» διαφοροποιημένο σχολείο. Χτες, στη συνέντευξη Τύπου που ανακοινώθηκε η μείωση της ύλης σε μια σειρά μαθήματα, η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, αναφέρθηκε μόνο σε ένα μέρος των αλλαγών. Συγκεκριμένα, απ' το Σεπτέμβρη θα ξεκινήσουν να λειτουργούν 800 ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία, με αναμορφωμένο πρόγραμμα.

Το υποχρεωτικό πρόγραμμα σε αυτά τροποποιείται και αυξάνονται οι διδακτικές ώρες από 25 σε 35 για την Α' και Β' Δημοτικού, από 30 σε 35 ώρες για τη Γ' και Δ' Δημοτικού και από 32 σε 35 ώρες στην Ε' και Στ' Δημοτικού. Το σύνολο των διδακτικών ωρών, συνολικά, αυξάνεται από τις 174 στις 210 και αυτές οι παραπάνω ώρες θα δοθούν σε: Γλώσσα, Μαθηματικά, Πληροφορική, Φυσική Αγωγή, Αισθητική Αγωγή, Αγωγή Υγείας.

Ανάμεσα στις εξαγγελίες του υπουργείου για αυτές τις ώρες είναι και η αύξηση, κατά μία ώρα, του γλωσσικού μαθήματος της Α' και Β' Δημοτικού, με ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. Τώρα μιλούν για «λογοτεχνικά κείμενα» όταν στα σχολικά βιβλία της γλώσσας έχουν αφαιρέσει τη λογοτεχνία και διδάσκουν γλώσσα από συνταγές μαγειρικής, μικρές αγγελίες και οδηγίες χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών!

Τα παραπάνω αφορούν, κυρίως, μια διαφορετική κατανομή στο πρόγραμμα και δεν μπορούν να κρύψουν το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για το σπάσιμο του ενιαίου της εκπαίδευσης. Η διαφοροποίηση στο σχολικό πρόγραμμα ξεκινά για την ώρα στην «προαιρετική ζώνη», που θα πραγματοποιείται στα συγκεκριμένα σχολεία μετά τις 2 το μεσημέρι. Το ολοήμερο σχολείο, που μέχρι σήμερα λειτουργούσε σαν «παιδοφυλακτήριο» και τίποτα παραπάνω, τώρα γίνεται το πρώτο βήμα για τη διαφοροποίηση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην προαιρετική ζώνη (μετά τις 2 το μεσημέρι) τα γνωστικά αντικείμενα της «δίωρης απογευματινής απασχόλησης» θα καθορίζονται απ' σύλλογο διδασκόντων, ύστερα από εισήγηση του διευθυντή, «ο οποίος θα συνυπολογίζει τις δυνατότητες της σχολικής μονάδας (ενδιαφέροντα μαθητών, μαθησιακό επίπεδο, προτιμήσεις γονέων, ευελιξία στις ώρες αποχώρησης των μαθητών, υλικοτεχνική υποδομή, πλεονάζουσες ώρες)». Η «προαιρετική ζώνη» υποτίθεται πως θα περιέχει μελέτη - προετοιμασία για την άλλη μέρα, Αθλητισμό, Θεατρική Αγωγή, Νέες Τεχνολογίες, Αγγλικά, Μουσική κ.ά. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Το πρόγραμμα θα διαμορφώνεται ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε σχολείου. Επιπλέον, κανείς δεν αποκλείει ότι σε αυτές τις ώρες θα «προσφερθούν» να συμμετάσχουν και οι επιχειρήσεις για να ...ενισχύσουν το πρόγραμμα.

Επίσης, χτες, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για το «νέο» σχολείο, το οποίο θα μπει σε «διαβούλευση». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που θα προετοιμάζει τους εκπαιδευτικούς για το «νέο» σχολείο της αγοράς. Τέλος, η Αννα Διαμαντοπούλου παρουσίασε ένα σύνολο ενεργειών για«την προώθηση, την υποστήριξη και την προβολή της ελληνικής γλώσσας». Αμέσως μετά δήλωσε: «Να πω ότι το νέο σχολείο είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο project»... Υπενθυμίζουμε ότι η υπουργός, όταν ήταν επίτροπος της ΕΕ, πρότεινε την καθιέρωση των αγγλικών ως δεύτερης επίσημης γλώσσας της χώρας.

30% λιγότερο Φυσική και Χημεία!

Ενδεικτικά σταχυολογούμε παρακάτω μερικές από τις μεγαλύτερες μειώσεις της ύλης των μαθημάτων στα θετικά μαθήματα:

  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Μειώνεται κατά 30% η ύλη στην Ε' Δημοτικού, κατά 20% στην Στ' Δημοτικού, κατά 20% η Αλγεβρα στην Α' Λυκείου, κατά 20% η Γεωμετρία στην Α' Λυκείου!
  • ΦΥΣΙΚΗ: Μειώνεται κατά 34% η ύλη στην Ε' Δημοτικού, στη Β' Γυμνασίου και στη Γ' Γυμνασίου!
  • ΧΗΜΕΙΑ: Μειώνεται κατά 41% στη Γ' Γυμνασίου, κατά 35% στην Α' Λυκείου!
  • ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ: Μειώνεται κατά 27,6% στη Β' Γυμνασίου, κατά 20,3% στην Α' Γυμνασίου, κατά 19,3% στην Στ' Δημοτικού και κατά 16,8% στην Ε' Δημοτικού!
  • ΒΙΟΛΟΓΙΑ: Μειώνεται κατά 19% στην Α' Γυμνασίου και στη Β' Λυκείου (κατεύθυνσης).
  • Επίσης μειώνεται η ύλη της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ κατά 26,4% μέσο όρο στις τάξεις του Λυκείου και η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ μειώνεται κατά 64,8% στην Α' Λυκείου.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ