ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Μάη 2010
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΝΕΟ» ΣΧΟΛΕΙΟ
Πλήρως υποβαθμισμένα θα είναι τα σχολικά βιβλία

Υποβάθμιση και απαξίωση του βιβλίου ως βασικού μορφωτικού εργαλείου μέσα στο σχολείο, προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας

Η μείωση της διδακτέας ύλης στα θετικά μαθήματα κυρίως σε δημοτικό και γυμνάσιο, που ανακοίνωσε προχτές το υπουργείο Παιδείας, μαζί με τα πιλοτικά «διαφοροποιημένα» ολοήμερα σχολεία, δεν ήταν οι μόνες αντιδραστικές εξαγγελίες για το «νέο σχολείο» που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση. Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου προανήγγειλε με απόλυτη σαφήνεια τη στόχευση της κυβέρνησης να υποβαθμίσει το ρόλο των ίδιων των σχολικών βιβλίων στη μορφωτική διαδικασία του σχολείου! Η απαξίωση του βιβλίου, όμως, σημαίνει απαξίωση της μελέτης που χρειάζεται για να κατακτηθεί η γνώση.

Συγκεκριμένα, με αφορμή τη μείωση της ύλης στα θετικά μαθήματα, η υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε για τα σχολικά βιβλία και παραδέχτηκε: «Είναι ακατανόητα. Γιατί δεν υπήρχε λογική σειρά στην ύλη, στα κεφάλαια»! Λες και η αποσπασματικότητα και αντιεπιστημονικότητα του σημερινού σχολείου είναι θέμα σειράς και ταξινόμησης...

Και παρά το ότι παραδέχτηκε πως είναι ακατανόητα τα βιβλία, ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να φτιαχτούν άλλα, καινούρια, απλά θα ...απαξιωθούν! Είπε συγκεκριμένα: «Ετοιμάζονται οι εγκύκλιοι από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, με βάση τα υπάρχοντα βιβλία, αλλά, (...) θα υπάρχει πλέον πάρα πολύ ψηφιακό υλικό για τους εκπαιδευτικούς (...) οι οποίοι θα χρησιμοποιούν πολύ το ψηφιακό υλικό και την αυτενέργειά τους και όχι αποκλειστικά το βιβλίο και τις παραγράφους του».

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου η υπουργός επανέλαβε αυτό το πράγμα τρεις φορές! Με αυτή την εξαγγελία (που θα την κάνει πιο συγκεκριμένη το επόμενο διάστημα, όπως είπε) θεώρησε απαραίτητο να κλείσει και τη συνέντευξη Τύπου, λέγοντας: «Βεβαίως θα υπάρχει ένα υλικό, αλλά δεν είναι το κλασικό υλικό που παίρνω ένα βιβλίο και το μαθαίνω. Είναι ένα σύνολο βοηθημάτων που έχει ο εκπαιδευτικός, ο οποίος πρέπει να φτιάχνει και δικό του υλικό, για να πετυχαίνει τους στόχους στο τέλος της χρονιάς».

Απαξίωση του βιβλίου σημαίνει απαξίωση της ίδιας της γνώσης και της μόρφωσης. Η λογική που λέει μαθαίνω από ένα σύνολο δράσεων και υλικών είναι σαν να λέμε μαθαίνω μέσα από ένα ντοκιμαντέρ που είδα στην τηλεόραση... και μετά πάει έφυγε, έγινε «καπνός»! Δεν μπορώ να ανατρέξω σε αυτό (όπως κάνει κανείς σε ένα βιβλίο), δεν έχω τη δυνατότητα να το δω και να το ξαναδώ, να σταθώ κριτικά απέναντι σε ό,τι διαβάζω και σε ό,τι μου μαθαίνουν.

Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται και τα σχέδια του υπουργείου για τη διδασκαλία των μαθημάτων. Αποκαλύπτεται έτσι ακόμα καλύτερα το τι σημαίνει «μείωση της ύλης», το τι σημαίνει αυτό που λέει η υπουργός: «Στόχος είναι λιγότερη ύλη, περισσότερο ψηφιακό υλικό», στόχος είναι «σύνολο δραστηριοτήτων και μαθημάτων και όχι απλά μαθήματα, μαθήματα και αποστήθιση»... Γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές να διαβάζουν σ' αυτά τα λόγια ότι στόχος είναι η ΑΜΟΡΦΩΣΙΑ.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Προάγουν την αμορφωσιά

Ανακοίνωση για τις προχτεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το «νέο» σχολείο

Εντονα αντέδρασε η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, στις προχτεσινές εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας για τη μείωση της ύλης στα θετικά μαθήματα, σημειώνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο «προάγεται η αμορφωσιά για τα παιδιά του λαού».

Οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ στέκονται ιδιαίτερα και στις εξαγγελίες για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο του «νέου» σχολείου και επισημαίνουν πως το υπουργείο Παιδείας «έκανε σαφές ότι η επιμόρφωση του εκπαιδευτικού θα αφορά κυρίως "τη φιλοσοφία και τη λειτουργία του νέου σχολείου". Είναι σαφές ότι η "επιμόρφωσή τους" επιβάλλει έναν αντιδραστικό ρόλο για τον εκπαιδευτικό. Επιβάλλουν στον εκπαιδευτικό το ρόλο του "γραναζιού" στο εκπαιδευτικό σύστημα, επιδιώκουν να τον καταστήσουν "ενεργητικό παπαγαλάκι" της κυρίαρχης ιδεολογίας είτε με το καλό είτε με το ...στανιό».

Για τα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία, το ΠΑΜΕ σημειώνει: «Το ολοήμερο, που μέχρι σήμερα λειτουργούσε σαν "παιδικό πάρκινγκ", τώρα σηματοδοτεί την έναρξη στη διαφοροποίηση του σχολικού προγράμματος αφού το πρόγραμμα θα διαμορφώνεται ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε σχολείου και αυτό από μόνο του συνιστά διαφοροποίηση». Τέλος, χαρακτηρίζει, το «"ενδιαφέρον" της κ. υπουργού για την προώθηση και τη στήριξη της ελληνικής γλώσσας» «υποκριτικό», αφού «αρκεί να σκεφθεί κανείς μόνο αυτό: Στο Δημοτικό η διδασκαλία της γραμματικής έχει καταργηθεί»!

  • Η Ενωση Ελλήνων Χημικών, σε ανακοίνωση της, σχολίασε τις εξαγγελίες για μείωση της ύλης αναφέροντας ότι «η θέση αυτή του υπουργείου καταδεικνύει άγνοια της σημασίας της διδασκαλίας των θετικών μαθημάτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τη διαμόρφωση του σύγχρονου πολίτη αλλά και του μελλοντικού επιστήμονα».
Η επίθεση κεντράρει στις συνειδήσεις

«Ελάτε να αυτοσχεδιάσουμε ένα μέλλον που έχουν σχεδιάσει οι επιχειρήσεις»!!! Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος των εξαγγελιών της κ. Διαμαντοπούλου για το νέο αντιδραστικό σχολείο και τα υλικά που θα το χτίσουν. Επί της ουσίας, το υπουργείο οργανώνει ευθεία ιδεολογική επίθεση προκειμένου να πειστεί η λαϊκή οικογένεια ότι οι αναδιαρθρώσεις είναι για το καλό των παιδιών της. Σε αυτή την προσπάθεια βοηθάνε πραγματικά όλοι. Από τα αστικά ΜΜΕ και τον οπορτουνισμό (η «Αυγή» είδε «επιτέλους μια θετική περικοπή»!). Ομως το ψέμα δεν μπορεί να κρυφτεί!

Επικαλείται υποκριτικά τον εξαντλητικό ρυθμό διδασκαλίας, το άγχος και την υπερβολική κούραση των μαθητών. Επικαλείται επίσης ότι οι θετικές επιστήμες είναι «δύσκολα» μαθήματα και γι' αυτό πρέπει από εκεί να ξεκινήσει το κόψιμο της ύλης. Είναι κοροϊδία ολκής και αποπροσανατολισμός! Ξεκινάνε από τις θετικές επιστήμες γιατί στοχεύουν στον τρόπο σκέψης του παιδιού από νωρίς, γιατί συντελούν στο να αποκτήσει ο νέος μια ορθολογική εικόνα για τον κόσμο, να νιώσει αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να ερμηνεύσει τη φύση! Το γεγονός ότι οι θετικές επιστήμες είναι «δύσκολες» οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι στο αστικό σχολείο διδάσκονται αποκομμένες από τη ζωή!

Η ποσοτική μείωση της ύλης δε σημαίνει καθόλου από μόνη της άρση του δυσνόητου, των επικαλύψεων και εξορθολογισμός. Λιγότερη ύλη δε σημαίνει και μικρότερο άγχος. Κατ' αρχήν έχουμε μπροστά μας τη διεθνή εμπειρία. Η Φινλανδία που προβάλλεται ως χώρα πιλότος στη διαφοροποίηση και στην περικοπή της ύλης, (που τα παιδιά πλέκουν αντί να μορφώνονται), πρωτοπορεί στις αυτοκτονίες εφήβων! Είδε κανείς μικρότερο άγχος; Στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία όπου ο πήχης χαμηλώνει από πολύ νωρίς, τα παιδιά παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα άγχους, ψυχικών διαταραχών κτλ.

Πραγματικός εξορθολογισμός της ύλης χωρίς να χάνεται η επιστημονικότητα σημαίνει ότι πρέπει να φτιαχτούν βιβλία και αναλυτικά προγράμματα που θα επικεντρωθούν στα πιο ουσιαστικά και ανθεκτικά στο χρόνο στοιχεία της γνώσης, στις αρχές και στους νόμους που διέπουν την εξέλιξη της φύσης και της κοινωνίας. Απαιτείται ενιαίο πρόγραμμα και ένα ενιαίο σχολείο. Τα μέτρα της κυβέρνησης έχουν ως κεντρικό άξονα το ακριβώς αντίθετο. Διαφοροποιημένο πρόγραμμα και σχολείο.

Δεύτερο και κυριότερο: Για να αποβληθεί το άγχος και ο ανταγωνισμός πρέπει καθαρά και ξάστερα να πούμε ότι χρειάζεται να οργανωθεί έτσι η κοινωνία όπου στο σχολείο δεν θα αναπαράγεται ο ανταγωνισμός για μια θέση στον ήλιο, η ανεργία δε θα καλπάζει, το παιδί δε θα διαβάζει ακούγοντας τους γονείς να μαλώνουν για τα οικονομικά του σπιτιού.

Η επίθεση στη λαϊκή οικογένεια κεντράρει στη συνείδηση του παιδιού, του αυριανού εργάτη. Θέλουν να αποδεχτεί αυτό το μέλλον σαν φυσικό, αναγκαίο και κυρίως ευχάριστο. Αυτό είναι το νόημα των «καινοτόμων ελεύθερων ζωνών» στα πιλοτικά σχολεία που είναι η μικρογραφία του σχολείου του μέλλοντος. Θέλουν να μάθει και στη ζωή και στην παιδεία να αρκείται στα στοιχειώδη κολυβογράμματα (σήμερα δεξιότητες για διά βίου μάθηση) πασπαλισμένα με νέες τεχνολογίες και αύριο να μάθει στην περιπλάνηση και στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις.


Κ.Ι.

Στην Καλαμάτα

Η Γραμματεία Εκπαιδευτικών Μεσσηνίας, το Συνδικάτο Οικοδόμων και Συναφών Επαγγελμάτων, το Συνδικάτο Υπαλλήλων Ιδιωτικού Τομέα, το Σωματείο Εργαζομένων στη ΔΕΥΑΚ, ο Σύλλογος Γυναικών Καλαμάτας καλούν σε εκδήλωση με θέμα: «Οι εξελίξεις στην Εκπαίδευση, Αποκέντρωη - Ιδιωτικοποίηση ("ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ"), τι και πώς μαθαίνουν τα παιδιά μας (Περιεχόμενο Σπουδών)», τη Δευτέρα 31 Μάη, στις 7.30 μ.μ., στο ξενοδοχείο «ΡΕΞ».

Νέες πρυτανικές αρχές

Ολοκληρώθηκαν οι πρυτανικές εκλογές στα Πανεπιστήμια Πάτρας και Μακεδονίας και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από τις οποίες αναδείχτηκαν οι νέες πρυτανικές αρχές των ιδρυμάτων.

Στο ΑΠΘ νέος πρύτανης εκλέχτηκε ο Ιωάννης Μυλόπουλος και αντιπρυτάνεις οι: Σοφία Κουίδου - Ανδρέου, Δέσπω Λιάλιου και Ιωάννης Παντής.

Στο Πανεπιστήμιο Πατρών εκλέχτηκε πρύτανης ο Γεώργιος Παναγιωτάκης και αντιπρυτάνεις οι: Δημήτριος Καλπαξής, Χριστόφορος Κροντηράς και Αννα Ρούσσου.

Στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας εκλέχτηκε πρύτανης ο Ιωάννης Χατζηδημητρίου και αντιπρυτάνεις οι: Χρήστος Κωνσταντάτος, Χάρρυ Παπαπανάγος και Αχιλλέας Ζαπράνης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ