ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Αυγούστου 2000
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΦΑΛΗΡΙΚΟΥ ΟΡΜΟΥ
Συνοπτικές διαδικασίες με πρόσχημα τις καθυστερήσεις

Φαληρικός Ορμος. Στο πιάτο των επιχειρηματιών με πρόσχημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Φαληρικός Ορμος. Στο πιάτο των επιχειρηματιών με πρόσχημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Με συνοπτικές διαδικασίες στη δημοπράτηση και ανάθεση των μελετών και με «μηδενισμό του χρόνου λήψεως των αποφάσεων», προχωρά το ΥΠΕΧΩΔΕ το έργο της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, συνολικού προϋπολογισμού 50 δισεκατομμυρίων δραχμών.

Τα παραπάνω προβλέπει το σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ και του «Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας» (ΟΡΣΑ), που αφορά στις απαιτούμενες παρεμβάσεις στην περιοχή, έκτασης 340 στρεμμάτων, από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Φλοίσβο. Εκεί, όπου θα διεξαχθεί το άθλημα του μπιτς βόλεϊ και μετά τους αγώνες θα μετατραπεί σε μια τεράστια επιχειρηματική ζώνη.

Το σχέδιο πρόκειται να υλοποιηθεί με ταχύτατους ρυθμούς, δηλαδή με αδιαφανείς διαδικασίες, με πρόσχημα τις σημαντικές καθυστερήσεις στην κατασκευή των Ολυμπιακών έργων.

Το μεγάλο αυτό «φιλέτο» της Αττικής πρόκειται να παραχωρηθεί σε επιχειρηματίες, αφού, σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ και του ΟΡΣΑ, το έργο θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης. Μάλιστα, ήδη έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για το έργο εταιρίες που σχετίζονται με τη διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών... Σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένες από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες έχουν ήδη προχωρήσει στη σύσταση θυγατρικών για να αναλάβουν την ανάπλαση, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος του έργου θεωρείται... περιβαλλοντικό.

Σε ολόκληρη την περιοχή από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Φλοίσβο θα αναπτυχθούν επιχειρηματικές δραστηριότητες. (Μακέτα του Πολυδύναμου Αθλητικού Κέντρυο στον ιππόδρομο).

«Αθήνα 2004»

Σε ολόκληρη την περιοχή από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Φλοίσβο θα αναπτυχθούν επιχειρηματικές δραστηριότητες. (Μακέτα του Πολυδύναμου Αθλητικού Κέντρυο στον ιππόδρομο).
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μία από τις υποψήφιες να αναλάβει το έργο είναι η εταιρία που έχει αναλάβει την ανακατασκευή του σταδίου Καραϊσκάκη (ΑΛΤΕ-Θρύλος ΑΕ), συμφερόντων Σ. Κόκκαλη. Ετσι, δεν αποκλείεται, δεδομένου ότι η εταιρία «Ιντραλότ» διεκδικεί το έργο της «αξιοποίησης» του Φαληρικού Ιπποδρόμου μετά το 2004, ολόκληρη η περιοχή να μετατραπεί σε βασίλειο του τζόγου.

Προϋποθέσεις...

Ποιες είναι όμως οι προϋποθέσεις για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου; «Αμεσες και σφιχτές διαδικασίες δημοπρατήσεων, αναθέσεων μελετών και έργων. Ανάληψη των έργων από έμπειρους εργολάβους (μεγάλες εταιρίες). Μηδενισμός του χρόνου λήψεως αποφάσεων. Συναίνεση όλων των εμπλεκομένων φορέων». Αυτές είναι οι κατευθύνσεις, όπως περιγράφονται στο πρόγραμμα και ο καθένας μπορεί εύκολα να καταλάβει τι πρόκειται να γίνει.

Η ολοκλήρωση των έργων έχει καταληκτική ημερομηνία την 30.3.2004. Ετσι, η υλοποίηση των διαδικασιών ανάθεσης μελετών και έργων, καθώς και ο χρόνος κατασκευής τους δεν μπορεί να υπερβεί τους 46 μήνες. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά το πρόγραμμα, «με αυτές τις προϋποθέσεις διαμορφώνεται το χρονοδιάγραμμα, που, βέβαια, όπως πολύ εύκολα ο καθένας αντιλαμβάνεται, είναι εξαιρετικά σφιχτό».

Τόσο σφιχτό δηλαδή, που το μόνο που δεν αναφέρει το ΥΠΕΧΩΔΕ και ο ΟΡΣΑ είναι ότι θα δώσουν και σχετικά πριμ στους εργολάβους που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου...

Τα επόμενα βήματα που προτείνει το πρόγραμμα για να προχωρήσει άμεσα το έργο είναι:

  • Η πολιτική δέσμευση για την πραγματοποίηση του συνόλου της ανάπτυξης.
  • Προκήρυξη σε σύντομο χρόνο όλων των μελετών. Οι αναθέσεις θα πρέπει να είναι για οριστικές μελέτες, με ενδιάμεσο στάδιο το γενικό σχεδιασμό και να περιλαμβάνουν τεύχη δημοπράτησης (ήδη έχει προκηρυχτεί η μελέτη).
  • Αμεση σύσταση φορέα εφαρμογής. Θεωρείται - αναφέρει το πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ - ότι μόνο μια Ανώνυμη Εταιρία διαθέτει την ικανότητα γρήγορων αποφάσεων και την ευελιξία που απαιτεί ένα τόσο σύνθετο έργο. Θα προσληφθεί project manager (πρότζεκτ μάνατζερ) και θα στελεχωθεί με έμπειρα στελέχη για την παρακολούθηση των οριστικών μελετών και της παράλληλης κατασκευής των σημαντικών έργων υποδομής.

Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ


Τι προβλέπει το σχέδιο ανάπλασης

Το έργο της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου πρόκειται να υλοποιηθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά στις απαραίτητες αθλητικές εγκαταστάσεις που πρέπει να γίνουν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Η δεύτερη φάση της ανάπλασης θα γίνει μέσα στο διάστημα 2004-2006 και αφορά στην ολοκλήρωση των έργων της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου.

Με βάση τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΧΩΔΕ θα δημιουργηθούν πέντε εδαφικές ενότητες, οι οποίες θα διαμορφώνονται ανάλογα με τις χρήσεις που θα προτείνονται.

Ετσι θα δημιουργηθούν:

  • Ενα γραμμικό πάρκο με κλίση προς το κανάλι και το μέτωπο της πόλης.
  • Η έκταση του «νησιού», που θα διαμορφωθεί μπροστά από τη θάλασσα, θα φιλοξενήσει το άθλημα του μπιτς βόλεϊ κατά τη διάρκεια των αγώνων. Δεν προσδιορίζεται όμως τι ακριβώς θα γίνει μετά τους αγώνες.
  • Στην κεντρική περιοχή θα δημιουργηθεί μια νέα ναυταθλητική μαρίνα και ένα ανοιχτό αμφιθέατρο πολλαπλών χρήσεων (δυτικά), εστιατόρια και εγκαταστάσεις ομίλων (ανατολικά).
  • Το χώρο του Ιπποδρόμου που ενώνεται με τη θάλασσα μέσω της αστικής πλατείας και που θα στεγάσει για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων τέσσερα κλειστά στάδια. Στον ίδιο χώρο μετά το 2004 θα κατασκευαστεί Συνεδριακό Κέντρο.
  • Το πάρκο των μουσείων, στο οποίο υπάρχει ήδη η βίλα Συγγρού (Μουσείο Μνήμης της Πολεμικής Αεροπορίας) και αναπτύσσεται το Ναυτικό Μουσείο. Εκεί θα κατασκευαστεί το νέο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (σ.σ. γεννηθήτω το θέλημα των Γουλανδρήδων).

Τα απαραίτητα έργα που θα γίνουν έως το 2004 ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων περιλαμβάνουν:

  • Την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων κατά μήκος της παραλιακής λεωφόρου.
  • Τη διαμόρφωση ισόπεδου κόμβου πρόσβασης προς τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις μπιτς βόλεϊ.
  • Τη βελτίωση των κάτω διαβάσεων στην περιοχή του ΣΕΦ και του Παλαιού Φαλήρου.

Τα πρόσθετα έργα που θα κατασκευαστούν μετά το 2004 είναι τα εξής:

  • Διαμόρφωση της Παραλιακής Λεωφόρου στην οριστική της θέση και κατάλληλη προσαρμογή της στους Ανισόπεδους Κόμβους Κηφισού και Δέλτα Φαλήρου. Η ταπείνωση της λεωφόρου Ποσειδώνος σε νέα θέση νοτιότερα, σε απόσταση 100 μέτρων από τα οικοδομικά τετράγωνα και μέσα σε όρυγμα.
  • Κατασκευή Συλλεκτήρα Διώρυγας πλάτους 40 μέτρων περίπου ανάντη της νέας παραλιακής Λεωφόρου (δηλαδή προς Μοσχάτο, Φάληρο, Καλλιθέα) στην προβλεπόμενη από τον ΟΡΣΑ θέση και ενσωμάτωση σε αυτή της προσωρινής διώρυγας.
  • Κατασκευή άνω διαβάσεων για τη σύνδεση του παραλιακού μετώπου με τους ανάντη οικισμούς.
  • Ολοκλήρωση έργων Μαρίνας στο Φαληρικό Δέλτα.
  • Οριστική και ολοκληρωμένη διαμόρφωση όλης της παράκτιας ζώνης (από το ΣΕΦ μέχρι το Φλοίσβο) σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΟΡΣΑ, όπου αυτός επηρεάζεται από τα νέα έργα και δεν έχει διαμορφωθεί στο προηγούμενο στάδιο.

Τα καταργούμενα έργα είναι τα εξής:

  • Η υπάρχουσα υπερυψωμένη Παραλιακή Λεωφόρος και η μετακίνησή της προς τη θάλασσα σύμφωνα με την οριστική χάραξη και κατασκευή της.
  • Ο υφιστάμενος συλλεκτήρας ομβρίων κατάντη υφιστάμενης υπερυψωμένης παραλιακής λεωφόρου.
  • Οι υφιστάμενες υπόγειες Διαβάσεις κάτω από την υφιστάμενη παραλιακή λεωφόρο γιατί δε θα έχουν λόγο ύπαρξης.
  • Ο προσωρινός ισόπεδος κόμβος Ιλισού.
  • Οι πρόσθετες αντιπλημμυρικές συνδέσεις.
Το κόστος του έργου

Σύμφωνα με το πρόγραμμα το κόστος του έργου θα φτάσει τα 50 δισεκατομμύρια δραχμές. Αναλυτικά:

  • Τα λιμενικά και υδραυλικά έργα του Ιλισού και της ναυταθλητικής μαρίνας θα κοστίσουν 15 δισ. δρχ.
  • Τα έργα οδοποιίας, πρωτεύον και δευτερεύον δίκτυο, τροποποιήσεις κόμβου Λεωφ. Συγγρού, 12 δισ. δρχ.
  • Η διαμόρφωση της αστικής πλατείας και κτιριακά έργα στην περιοχή της ναυταθλητικής μαρίνας και του υπαίθριου αμφιθεάτρου, 14 δισ. δρχ.
  • Εργα χωματουργικά, διαμορφώσεις υπαίθριων χώρων, φυτεύσεις, γραμμικοί χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης επισκεπτών νότια της ταπεινωμένης νέας λεωφόρου, 8 δισ. δρχ.
  • Οι μελέτες, 1 δισ. δρχ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ