ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Αυγούστου 2000
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ»
Απάτη σε βάρος των εργαζομένων

Ο «διάλογος», που ετοιμάζει η κυβέρνηση και καλοδέχονται οι συμβιβασμένες ηγεσίες στο συνδικαλιστικό κίνημα, έχει βεβαρημένο αντεργατικό «μητρώο»

Στις 26 Μάρτη του 1997, ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης αναφέρθηκε για πρώτη φορά στον όρο «απασχολήσιμος», μιλώντας σε πολιτική εκδήλωση του Τομέα Συνδικαλισμού του ΠΑΣΟΚ, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, μπροστά σε εκατοντάδες συνδικαλιστικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ. Σ' αυτή την εκδήλωση, ο πρωθυπουργός έκανε επίσης σαφές ότι στο κοντινό μέλλον οι εργαζόμενοι, και κυρίως οι νέοι, πρέπει να επιβαρυνθούν περισσότερο από σήμερα για την ασφαλιστική τους κάλυψη!

Λίγο αργότερα, άρχιζε και τυπικά ο «κοινωνικός διάλογος» για την «Ανάπτυξη - Ανταγωνιστικότητα - Απασχόληση», μεταξύ των εργαζομένων, των εργοδοτών και της κυβέρνησης, μια κατάπτυστη διαδικασία που ακύρωσε ουσιαστικά την έννοια του διαλόγου. Το δικαίωμα των εργαζομένων να ακουστούν από την εργοδοσία, να διατυπώσουν τις διεκδικήσεις τους και να εκφράσουν τις θέσεις τους, διαπραγματευόμενοι τη βελτίωση της ζωής τους - δικαίωμα κερδισμένο με αίμα - μετατράπηκε σε «δικαίωμα» να συμμετέχουν σε μια διαδικασία νομιμοποίησης της θέσπισης σκληρών αντεργατικών μέτρων!

Στο παρελθόν είχαν προηγηθεί κι άλλες προσπάθειες προώθησης του «κοινωνικού διαλόγου», ως ενός μέσου επίτευξης της «κοινωνικής συναίνεσης», της «κοινωνικής συνοχής» και της «κοινωνικής ειρήνης», της υποταγής δηλαδή των εργαζομένων στις αξιώσεις των βιομηχάνων, τις οποίες υλοποιούσε νομοθετικά η κυβέρνηση. Ωστόσο οι προηγούμενες προσπάθειες είχαν αποτύχει, καθώς οι συσχετισμοί στο συνδικαλιστικό κίνημα, οι νωπές εμπειρίες από μεγάλους αγώνες και η δραστηριοποίηση των εργαζομένων δεν επέτρεψαν να γίνει πράξη ο εμπαιγμός. Ετσι, οι πρώτες προσπάθειες σύστασης Επιτροπών «κοινωνικού διαλόγου» στη βάση της διαρκούς λειτουργίας και με τη συμμετοχή των «κοινωνικών εταίρων» απέτυχαν. Καθώς όμως η πρακτική αυτή ήταν πραγματικότητα από τη δεκαετία του '50 ακόμη, σε άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι προσπάθειες επαναλήφθηκαν και το 1994 ιδρύθηκε τελικά η «Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή» (ΟΚΕ). Η ύπαρξη και λειτουργία της ΟΚΕ στη χώρα μας βοήθησε στην καλλιέργεια του «κοινωνικού εταιρισμού» και του ψευδεπίγραφου διαλόγου, αποτελώντας μια «πρόβα τζενεράλε». Από αυτή τη διαδικασία απείχε η ΕΣΑΚ, η οποία κατάγγειλε τη λειτουργία αυτού του θεσμού της ταξικής συνεργασίας.

ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ στο πλευρό των «κοινωνικών εταίρων»

Το 1997, η κυβέρνηση προχωρά αποφασιστικά στις αντεργατικές ανατροπές με γρήγορους ρυθμούς, βασισμένη κυρίως στις κατευθύνσεις της «Λευκής Βίβλου», που στη συνέχεια ανανεώνονταν από τις διάφορες Συνόδους Κορυφής. Ο πρωθυπουργός ανακοινώνει τα σημεία του «διαλόγου» και η διαδικασία αρχίζει με τις πλειοψηφίες στις διοικήσεις σε ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ να στηρίζουν θερμά την όλη υπόθεση.

Εκείνη την περίοδο, κυβερνητικό στέλεχος ξεκαθάριζε ότι ο «κοινωνικός διάλογος» είναι αναγκαίος, καθώς και η συνεννόηση στα πλαίσιά του για διάφορα ζητήματα, αρκεί «να μη φαλκιδεύεται η λαϊκή εντολή». Ηταν, δηλαδή, ξεκάθαρο και δηλωμένο από την κυβέρνηση πως θα πάρει τις αποφάσεις της ανεξάρτητα από την πορεία του διαλόγου. Αυτό αποδείχτηκε στη συνέχεια με το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης.

Η ΕΣΑΚ και η τότε «Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα» ήταν οι μόνες συνδικαλιστικές παρατάξεις που αντέδρασαν έντονα στις κυβερνητικές προθέσεις. Σε ανακοίνωσή της, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΣΑΚ τόνιζε: «Οποιοι από το συνδικαλιστικό κίνημα ετοιμάζονται να πάρουν μέρος, με οποιοδήποτε πρόσχημα, στο διάλογο της απάτης, συνειδητά ξεπουλούν και προδίδουν τα συμφέροντα της εργατικής τάξης και γίνονται συμμέτοχοι και συνένοχοι της πολιτικής του μεγάλου κεφαλαίου, των πολυεθνικών και της Ευρωπαϊκής Ενωσης».

Ο «διάλογος» ωστόσο αρχίζει με τη συμμετοχή των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και «Αυτόνομης Παρέμβασης». Την ίδια ώρα, το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα προσπαθεί να ενημερώσει τους εργαζόμενους για τα σχέδια της κυβέρνησης και των βιομηχάνων. Οσο ο «διάλογος» της απάτης συνεχίζεται, τόσο συνεχίζονται και αυτές οι προσπάθειες που εκφράζονται και αγωνιστικά σε διάφορες περιπτώσεις. Για τη στάση τους, ΕΣΑΚ και «Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα» δέχονται συντονισμένα πυρά από τις άλλες συνδικαλιστικές παρατάξεις, που τις κατηγορούν για χίλια δυο. Φυσικά, η στάση αυτών των παρατάξεων δεν άλλαξε μετά το τέλος του «διαλόγου» και τη δικαίωση της καταγγελτικής θέσης των ταξικών δυνάμεων.

Στη διάρκεια του «διαλόγου» παίχτηκε ένα μεγάλο «παιχνίδι» παραχάραξης και αποπροσανατολισμού. Διαφωνίες, μικροσυγκρούσεις και σενάρια για το ένα ή το άλλο μέτρο που μπαίνει στο «τραπέζι» διοχετεύονταν στους δημοσιογράφους. Αξιοποιήθηκε στο έπακρο η μέθοδος του «μικρότερου κακού». Τη μια μέρα διέρρεε ότι το ωράριο εργασίας θα πάψει να... υπάρχει και την άλλη ότι θα καταληχθεί το 10ωρο, οπότε... ανακούφιση για τους εργαζόμενους! Το «παιχνίδι» συνεχίστηκε με συνέπεια και διάρκεια, για να ζυμώνεται ανάλογα η κοινή γνώμη.

Υπήρχε συμφωνία από πριν

Η πλειοψηφία στη ΓΣΕΕ προσπάθησε να δικαιώσει τη συμμετοχή της στον «κοινωνικό διάλογο» με διάφορους τρόπους. Πρώτα απ' όλα υποστήριξε ότι πρέπει να ακουστεί η φωνή των εργαζομένων. Στη συνέχεια, προβάλλει την προώθηση του 35ωρου μέσα από τις συζητήσεις. Η απάντηση στις σκληρότερες κριτικές ήταν ότι δεν μπορεί να αφεθούν κυβέρνηση και εργοδότες να αποφασίσουν ερήμην των εργαζομένων για σημαντικά ζητήματα, τα οποία θα κρίνονταν διαφορετικά αν οι εργαζόμενοι ασκούσαν πίεση και «βέτο». Ωστόσο, η ΓΣΕΕ προσήλθε στο «διάλογο» έχοντας ήδη συμφωνήσει με μια σειρά μέτρα που σκόπευε να εφαρμόσει η κυβέρνηση.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης (ΤΣΑ) . Οταν ο «διάλογος» άρχισε, βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη η «πιλοτική» εφαρμογή τους σε επτά περιοχές της χώρας! Το καθεστώς εργασίας και το είδος της, που προωθούνταν από τα ΤΣΑ, ήταν εξωφρενικά. Η πλειοψηφία της διοίκησης της ΓΣΕΕ είχε αποφύγει επιμελώς να καταδικάσει τα ΤΣΑ και ό,τι πρέσβευαν, είχε απλώς δηλώσει ότι θα τα απορρίψει αν γίνουν αιτία ανατροπής δικαιωμάτων των εργαζομένων. Κάτι τέτοιο δεν έγινε, αντίθετα στα πλαίσια του «διαλόγου» «συμφωνήθηκε» η... εφαρμογή τους, με ταυτόχρονη κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους που θα προσλαμβάνονταν σε δουλιές που προβλεπόταν να προχωρήσουν μέσα από τα ΤΣΑ. Αξιοσημείωτο είναι ότι για τους νεοπροσλαμβανόμενους οι εργοδότες καταβάλλουν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, πέρα από τις επιδοτήσεις που παίρνουν για την απασχόλησή τους!

Εκείνο το μέτρο που εξευτέλισε εντελώς την όποια «αξιοπιστία» της ΓΣΕΕ ήταν η «διευθέτηση του χρόνου εργασίας». Την πρότεινε η κυβέρνηση και την καλοδέχτηκαν οι βιομήχανοι, καθώς διευκολύνονταν με αυτόν τον τρόπο να απασχολούν τους εργαζόμενους όπως θέλουν σε περιόδους έξαρσης και ύφεσης των παραγγελιών τους, γλιτώνοντας βεβαίως από τις υπερωρίες! Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων «αντέδρασαν» και ζήτησαν να μη συμπεριληφθεί αυτή η ενότητα στο «Σύμφωνο Εμπιστοσύνης προς το 2000», το κείμενο στο οποίο θα κατέληγε ο «κοινωνικός διάλογος» και το οποίο θα υπέγραφαν στο τέλος όσοι συμμετείχαν σε αυτόν. Η κυβέρνηση... δέχεται, αλλά στο τέλος συμπεριλαμβάνει την ενότητα στο κείμενο σαν... παραπομπή. Φυσικά, η διευθέτηση νομοθετήθηκε στη συνέχεια μέσα από το νόμο 2639/98, το αντεργατικό έκτρωμα με το οποίο θεσμοθετήθηκε η επέκταση της μερικής απασχόλησης, τα ΤΣΑ και μερικά ακόμη αντεργατικά μέτρα.

Διπλοψηφίες και μεταστροφές στο «παραπέντε»

Λίγο πριν την υπογραφή του περιβόητου «Συμφώνου Εμπιστοσύνης προς το 2000», τα μηνύματα αντίδρασης γίνονται όλο και πιο ισχυρά, προκαλώντας ανάλογες αντιδράσεις στις κορυφές των συνδικαλιστικών παρατάξεων. Η ΠΑΣΚΕ αναλαμβάνει να φτάσει μέχρι το τέλος την υπόθεση αυτή και η απόφαση της ΓΣΕΕ στηρίζεται στη... διπλή ψήφο του προέδρου της Χρ. Πολυζωγόπουλου! Είχαν προηγηθεί διαφοροποιήσεις και στο εσωτερικό της ΠΑΣΚΕ,με αποτέλεσμα να λείψει μια απαραίτητη ψήφος - της Μ. Φραγκιαδάκη - και να απαιτηθεί η αξιοποίηση από τον Χρ. Πολυζωγόπουλο του προνομίου του προέδρου να μετρά διπλά η ψήφος του, για να επιτευχθεί η πλειοψηφία!!!

Νωρίτερα, οι παρατάξεις ΔΑΚΕ και «Αυτόνομη Παρέμβαση» είχαν αποσύρει τη στήριξή τους στον «κοινωνικό διάλογο», αφού φρόντισαν να εξελιχθεί ομαλά μέχρι το τέλος του. Οταν είδαν όμως τις αντιδράσεις που προκαλούσε το αποτέλεσμα, «πρόδωσαν» την ΠΑΣΚΕ για να αποφύγουν το πολιτικό κόστος. Η «Αυτόνομη Παρέμβαση» αποχώρησε από το «διάλογο» λίγες μέρες πριν σταλθεί το σχετικό κείμενο για υπογραφή. Η ΔΑΚΕ απλώς δε δέχτηκε να υπογράψει. Ετσι και τη διαδικασία της απάτης στήριξαν και πολέμιοί της θέλησαν να ανακηρυχτούν!

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση νομοθέτησε ό,τι ήθελε και σε βάρος των εργαζομένων. Η ΓΣΕΕ αποδέχτηκε τον αντεργατικό νόμο με διαφοροποιήσεις σε κάποια σημεία, όπως στο θέμα της διευθέτησης, κρίνοντάς τον όμως θετικό στο σύνολό του! Αρκετό καιρό μετά και η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ αναγνώριζε ότι η διαδικασία του «κοινωνικού διαλόγου» χτυπήθηκε από την... αφερεγγυότητα της κυβέρνησης, που υποτίθεται ότι δεν πήρε υπόψη της τις θέσεις των εργαζομένων. Συνέχισε όμως να υπερασπίζεται τον «κοινωνικό διάλογο» και συμμετείχε αμέσως μετά σε αυτόν για το ασφαλιστικό!

Η ΕΣΑΚ επανέλαβε τότε, σε συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΓΣΕΕ, το αίτημά της για αποχώρηση από κάθε διαδικασία «κοινωνικού διαλόγου». Διάλογος που αυτή τη φορά γινόταν μέσα από επιτροπές εμπειρογνωμόνων που όριζαν οι «κοινωνικοί εταίροι», αλλά με την απουσία μεγάλων συνταξιουχικών Ομοσπονδιών, όπως αυτή των συνταξιούχων του ΙΚΑ. Η απάντηση τότε του προέδρου της ΓΣΕΕ, Χρ. Πολυζωγόπουλου, ήταν ότι δεν καταλαβαίνει το αίτημα αποχώρησης, επειδή «δεν υφίσταται σε εξέλιξη κανένας κοινωνικός διάλογος»! Ομως, η ΓΣΕΕ συμμετείχε με τους τεχνοκράτες σε αυτό που ο τότε υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Μ. Παπαϊωάννου - την Τετάρτη 18 Ιούνη 1997 - εγκαινίαζε με αυτά τα λόγια: «Κυρίες και κύριοι, είναι ιδιαίτερη χαρά για μένα να σας καλωσορίσω στην έναρξη του κοινωνικού διαλόγου για το ασφαλιστικό. Ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας, για την ανταπόκριση στο κάλεσμα της κυβέρνησης».

Ο «διάλογος» αυτός προχώρησε με λιγότερη δημοσιότητα και οδήγησε στον αντιασφαλιστικό νόμο 2676, το γνωστό και ως «μίνι» ασφαλιστικό.

Τελικά υπήρξε για τη ΓΣΕΕ και ένας «κοινωνικός διάλογος», στον οποίο δε συμμετείχε, αυτός για το πολύπαθο φορολογικό, έστειλε όμως τη θέση της με υπομνήματα. Η πλειοψηφία είχε, πάντως, εκτελέσει την αποστολή της. Ιδιαιτέρως σημαντικά μέτρα σε βάρος των εργαζομένων «συζητήθηκαν» και νομοθετήθηκαν, με τους εργαζόμενους να περιμένουν απαθείς για την ολοκλήρωση του... «διαλόγου» και τα συνδικαλιστικά τους όργανα να τους κρατούν αδρανείς θεατές του ψαλιδίσματος των δικαιωμάτων τους. Τώρα, ένας ακόμη «κοινωνικός διάλογος» ξεκινά στις 24 Αυγούστου, με τη ΓΣΕΕ να συμμετέχει σε αυτόν με τους ίδιους όρους όπως και στους προηγούμενους...

ΤΡΙΑΝΤΑΠΕΝΤΑΩΡΟ
Μια πικρή εμπειρία από τη Γαλλία

Οταν το 35ωρο συνδέεται με την «ελαστικοποίηση» των εργασιακών σχέσεων, όπως δείχνει η γαλλική εμπειρία, οι εργαζόμενοι χάνουν ακόμη περισσότερα

Τα τελευταία χρόνια η ΓΣΕΕ προβάλλει όλο και περισσότερο τη διεκδίκηση του 35ωρου σαν εναλλακτική λύση στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας και, πρωτίστως, για τη μείωση της ανεργίας. Το γιατί πρέπει να συνδεθεί η μείωση του εργάσιμου χρόνου, η μείωση δηλαδή κατά ένα μέρος του βαθμού εκμετάλλευσης που υφίστανται οι εργαζόμενοι, με τη μείωση της ανεργίας, αυτό μόνο η πλειοψηφία της διοίκησης της ΓΣΕΕ το ξέρει. Η συλλογιστική της ωστόσο, μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνους αφορισμούς, όπως, για παράδειγμα, στη μη εφαρμογή του 35ωρου, εάν υποτεθεί πως δε θα οδηγήσει στη μείωση της ανεργίας, η οποία δεν εξαρτάται εξάλλου μόνο από τη διάρκεια του χρόνου εργασίας.

Μεγάλη σημασία έχει πάντως, ποιο 35ωρο διεκδικεί η πλειοψηφία της διοίκησης της ΓΣΕΕ, ποιες θα είναι οι συνέπειες αν εφαρμοστεί και ποια σχετική εμπειρία υπάρχει. Το τελευταίο ζήτημα έχει να κάνει με τη συχνή επίκληση του παραδείγματος της Γαλλίας, από συνδικαλιστικά στελέχη της ΠΑΣΚΕ, της ΔΑΚΕ και της « Αυτόνομης Παρέμβασης».

Η πλειοψηφία στη ΓΣΕΕ, διεκδικεί λοιπόν τη σταδιακή εφαρμογή ενός 35ωρου που δε θα βασίζεται στο σχήμα 7ωρο - 5νθήμερο, με βελτίωση αποδοχών και πλήρη δικαιώματα. Παραμερίζοντας αυτή την προϋπόθεση - για την ακρίβεια την αποκηρύσσει - ακυρώνει ουσιαστικά το αίτημα και είναι αδιάφορο αν ζητάει επιπλέον νομοθετική κατοχύρωση ή δε ζητά, αν θα εφαρμοστεί σταδιακά ή άμεσα, αν θα δοθούν κίνητρα στους εργοδότες που θα το υιοθετήσουν, κάτι που η ΓΣΕΕ προτείνει για να διευκολύνει την προώθηση του αιτήματος.

Το «ποιόν» του 35ωρου που διεκδικεί η ΓΣΕΕ, αποκαλύπτεται από την ίδια την εμπειρία που επικαλούνται οι θιασώτες του, αυτή της Γαλλίας. Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση υπάρχουν σήμερα 40 εκατομμύρια μερικά απασχολούμενοι, οι άνεργοι ξεπερνούν τα 20 εκατομμύρια,60 εκατομμύρια είναι οι πολίτες με εισοδήματα κάτω από το όριο φτώχειας, ενώ στα 5 εκατομμύρια ανέρχονται οι άστεγοι. Αυτό είναι το περιβάλλον εφαρμογής του 35ωρου στη Γαλλία. Ενός ελαστικού 35ωρου.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν πριν μερικούς μήνες, το Φλεβάρη, σε διεθνή συνάντηση συνδικάτων που διοργάνωσε το Εργατικό Κέντρο Αθήνας. Στην ίδια συνάντηση, ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου και στέλεχος της ΠΑΣΚΕ Γ. Φελώνης, έφερε σαν παράδειγμα το 35ωρο στη Γαλλία για να στηρίξει το αίτημα των ελληνικών συνδικάτων. Λίγο αργότερα όμως, χαιρετούσε από το βήμα της συνάντησης, ο Henri Nivelle, εκπρόσωπος της οργάνωσης «Force Ovrier», του Παρισιού, ο οποίος με τις παρατηρήσεις του και τα στοιχεία που παρέθεσε, σκιαγράφησε ένα κάλπικο 35ωρο, το οποίο έτσι όπως εφαρμόστηκε, χειροτέρεψε την κατάσταση για τους εργαζόμενους της Γαλλίας και αποτέλεσε μια ακόμη πηγή αύξησης των κερδών των βιομηχάνων.

«Η βδομάδα - τόνιζε τότε ο ομιλητής - των 35 ωρών μετατράπηκε σε διευθέτηση του χρόνου εργασίας». Επιπλέον, η εντατικοποίηση της εργασίας αυξήθηκε, ενώ μέχρι και τα διαλείμματα των εργαζομένων καταργήθηκαν για να επιτευχθεί τεχνητά το περίφημο 35ωρο!

«Εχουμε "γκρίζες" συμβάσεις εργασίας - συμπλήρωνε στην τοποθέτησή του ο Γάλλος συνδικαλιστής - και οι εργοδότες παίρνουν τη χρηματοδότηση αλλά δεν εφαρμόζουν τις συμβάσεις, υποχρεώνοντας τους εργαζόμενους να κάνουν όλες τις δουλιές, όλες τις ειδικότητες». Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, οι θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν από τις επιδοτήσεις του γαλλικού κράτους έφτασαν τις 700.000. Ωστόσο, η συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μερικής απασχόλησης με μειωμένες αποδοχές. Ετσι, για 5 ολόκληρα χρόνια - όσο διαρκεί η επιδότηση για τις θέσεις εργασίας - οι εργοδότες θα χρηματοδοτούνται αδρά για να κάνουν τη δουλιά τους, επιβάλλοντας στους εργαζόμενους άθλιες συνθήκες εργασίας και εργασιακές σχέσεις. Γι' αυτό τους το «κατόρθωμα» οι Γάλλοι εργοδότες έχουν ήδη πάρει 16 δισ. ΕΥΡΩ,τα οποία πληρώνουν ουσιαστικά οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μέσα από το φορολογία.

Το 35ωρο στη Γαλλία, προκύπτει από τον μέσο όρο. Δηλαδή, 35 ώρες είναι ο μέσος όρος του χρόνου εργασίας σε ετήσια βάση. Ετσι, οι εργαζόμενοι μπορεί να δουλεύουν πολύ περισσότερες από 7 ώρες για μια σημαντική περίοδο και να κάθονται μια άλλη ή να δουλεύουν λιγότερο. Πρόκειται για ένα αυθεντικό μοντέλο «ελαστικής» εργασίας. Ταυτόχρονα, σε πολλές επιχειρήσεις έχουν γίνει συμφωνίες για «πάγωμα» των μισθών ή ακόμη και μείωση αποδοχών. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι μειώθηκε ο χρόνος διακοπών των Γάλλων εργαζομένων και αυξήθηκαν οι μικρές εξορμήσεις, καθώς η υπερεντατικοποίηση ανταλλάσσεται και εναλλάσσεται με ρεπό.

Αυτή είναι η κατάσταση πάνω κάτω στη Γαλλία με το 35ωρο, για το οποίο πολλά ακόμη έχουν γραφτεί στον ελληνικό Τύπο. Οι συνέπειες αυτές είναι αποτέλεσμα της παραχάραξης του αιτήματος για 35ωρη εργασία, το οποίο μπορεί να εννοηθεί μόνο σαν 35ωρο - 7ωρο - 5νθήμερο, με αύξηση αποδοχών και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Σχετικά με τη χώρα μας, αξίζει μια υπενθύμιση της πείρας από την εφαρμογή του ψευδεπίγραφου 35ωρου στις τράπεζες. Το «πιλοτικό»... 35ωρο εφαρμόστηκε παράλληλα με την επιμήκυνση του χρόνου λειτουργίας των τραπεζών. Στελέχη της ΟΤΟΕ έκαναν υπολογισμούς για το πόσες χιλιάδες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν. Σύντομα αποδείχτηκε το εξής: Πολλοί τραπεζοϋπάλληλοι εξαναγκάζονταν να εργαστούν στη δεύτερη βάρδια που είχε δημιουργηθεί για να καλύψει το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των τραπεζών. Περισσότεροι ακόμα, ήταν αυτοί που δούλευαν από το πρωί μέχρι το βράδυ, για 50 ώρες τη βδομάδα και χωρίς να πληρώνονται και τις υπερωρίες τους! Νέες προσλήψεις δεν έγιναν, απλώς «ελαστικοποιήθηκε» χωρίς παραπάνω κόστος για τους τραπεζίτες, το ωράριο εργασίας.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ

ΜΕ ΤΗ ΦΕΓΓΑΡΑΔΑ... .

(Τότε που μετρούσαμε τα άστρα)

ΦΕΓΓΑΡΑΔΕΣ στους κάμπους, φεγγαράδες μέσα στα σταφιδάλωνά μας, εκεί που μοσκοβολούσαν της γης οι καρποί. Κι εμείς μετρούσαμε στον ουρανό ολονυχτίς τ' άστρα να σαϊτεύουν. Κι ακούγαμε από του ξωμάχου το στόμα για του καιρού τα σημάδια, που χρόνια και χρόνια τα 'χε μάθει. Αλλά κι άλλες ιστορίες...

ΜΑΥΡΟΛΟΓΟΥΣΕ, τότε τέτοιο καιρό ο τόπος, καθώς από εκείνο το πέτρινο φρύδι το μάτι ξαγνάντευε τα αμέτρητα σταφιδάλωνα να 'ναι γιομάτα σταφίδα, να ψένουν τη «μαύρη ρόγα», που πάνω της ήταν κρεμασμένο το ψωμί μας, όλη μας η ζωή, που το 'χαμε παλέψει συφάμελα κι ολοχρονίς.

ΜΕΣΑ σ' αυτά τα αλώνια, που μοσκοβολούσαν οι φεγγαράδες τ' Αυγούστου, μας έφερναν με τους ξωμάχους δίπλα μας τις πιο όμορφες ιστορίες και του κάμπου τα μαθήματα. Ολος ο κάμπος ολόγυρα στην ξαγρύπνια της αναμονής διάβαζε του καιρού τα σημάδια και κάπου - κάπου με μια ταιριαστή αριέτα έστελνε η κάθε συντροφιά στην άλλη, τραγουδιστά το δικό τους μήνυμα για να πάνε όλα καλά. Και να σηκώσουν το πράμα, τη σταφίδα μας άβροχη.

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ άγνωστος, αυτός που τα σάρωνε όλα ξαφνικά, ήταν ο καιρός, το μαύρο σύγνεφο, που έφτανε αναπάντεχα και τότε τα σάρωνε όλα. Αυτό ακριβώς έκανε και τον ξωμάχο να περνά τη νύχτα με το μάτι καρφωμένο στου ουρανού τα σημάδια που τα 'χε μάθει νεράκι. Η μακρόχρονη παρατήρηση είχε αποθησαυρίσει τη λαϊκή αυτή μετεωρολογία σε τραγουδιστικά δίστιχα.

ΔΙΧΩΣ μετεωρολογικά δελτία διάβαζε του ήλιου το βούλιασμα, του πετεινού το λάλημα, ήξερε να ξεχωρίζει τις αστραπές που έφταναν από το ένα βουνό από εκείνες που έφταναν από το άλλο. Οταν αγνάντευε τις αστραπές να 'ναι από το βουνό του χωριού Καμιναράτα η ψυχή του ησύχαζε, έλεγε τραγουδιστά την πρόγνωσή του: «Αστράφτει ο Καμινάρης μην τον παίρνετε χαμπάρι» και τη συμπλήρωνε μονολογώντας πως ο καιρός δουλεύει στα λιοβιόρια και δεν υπάρχει φόβος για ανησυχίες.

ΟΤΑΝ όμως οι αστραπές έπεφταν στα νοτιοδυτικά, στα λεγόμενα Κεριά, τότε αυτό έδινε το μήνυμα του συναγερμού. Το λαϊκό μετεωρολογικό δίστιχο το 'χει κι αυτό καταγράψει συνοπτικά και μ' όλη του την αλήθεια: «Αστράφτει στα Κεριά καμιά παρηγοριά». Το 'χουν ζήσει, το 'χουν δει πολλές φορές καθώς το φθινοπωρινό μπουρίνι να καλπάζει από τη θάλασσα και να σαρώνει σε λίγο όλα τα σταφιδάλωνα.

ΑΝΤΑΜΑ με τα πρώτα αυτά μετεωρολογικά στις φεγγαράδες τ' Αυγούστου άκουγες και μάθαινες και μια σειρά άλλες ιστορίες για του τόπου και της ζωής τα βάσανα, που δε θα τ' άκουγες στου σχολειού τα θρανία. Μάθαινες έτσι, καθώς μάλιστα σου 'δειχναν και τα σημεία εκεί που οι Εγγλέζοι αποικιοκράτες κρέμασαν Κεφαλονίτες αγρότες στα χρόνια που είχαν στα χέρια τους το νησί. «Ακουγες τις ιστορίες του παπα-ληστή, αυτά που θα διάβαζες πολύ αργότερα».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ όμως απ' όλα μάθαινες πως από του ιδρώτα του κόσμου της γης το μερτικό το πρώτο, αυτό που έπρεπε να το 'χει ο δουλευτής της γης κι η φαμελιά του, αυτό το άρπαζαν το «τρυγούσαν» με χίλιους δυο τρόπους και κυνηγητά τ' αρχοντολόι που 'χαν τότε τη γη. Αλλά και ποιος δεν έφτανε να πάρει μερτικό από το σταφιδάλωνο; Μερτικό που το 'χαν δουλέψει άλλοι...

ΚΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ πρώτους και καλύτερους, τα μοναστήρια κι οι εκκλησιές, τρυγούσαν κ' άπλωναν κι αυτοί σαν αφεντικά στα αλώνια για να περάσουν σε μερικές μέρες να την τρίψουν και να την πάνε στους εμπόρους. Ολοι στη σειρά το «πεκούλι» τους από του ξωμάχου τον ατέλειωτο κόπο, που έκανε ολοχρονίς για να καρπίσει η γη του...

ΣΤΟΝ κάμπο τότε η νύχτα τ' Αυγούστου με τις φεγγαράδες είχε τη δική της ζωή αλλά και τους δικούς της ρυθμούς μπροστά στα ξώσπιτα και στις τραγάτες. Αναβαν τα λαδοφάναρα και τις λάμπες πετρελαίου και της ασυτιλήνης. Κάπου - κάπου και μια μικροφωτιά. Είναι του καθενός ξωμάχου το στίγμα, η «ταυτότητα», γνώριμη μέσα στην άπλα του κάμπου.

Ο ΞΩΜΑΧΟΣ σαν τον καπετάνιο που γνωρίζει και διαβάζει τα φανάρια στους κάβους, ξέρει κι αυτός να διαβάζει όλες αυτές τις μικρές κωλοφωτιές, που φεγγοβάνε. Είναι ενήμερος που το ξενυχτούνε και το έχουν ρίξει στη βεγγέρα, και σε ποια άλλα καλύβια το 'χουν πια ρίξει πια στον ύπνο.

Ο ΚΑΜΠΟΣ έχει σ' όλα το δικό του το ρολόι του κι οι φεγγαράδες βοηθάνε σ' όλα να γίνουν την πρεπούμενη ώρα. Δε σηκώνει άργητες, βιασύνες κι αναβολές. Κι η ώρα η αυγουστιάτικη είναι η πιο ευαίσθητη, είναι αυτή που θέλει, γυρεύει την κάθε στιγμή να 'ναι κοντά του, δίπλα του.

Μ' ΑΥΤΟ το ρολόι μετριούνται της ζωής οι ανάγκες μέσα στο χωριό, στον κάμπο. Με τις φεγγαράδες αλλά και με το θεοσκόταδο. Βαθιά χαράματα να καρτερούνε ώρες ολόκληρες στη μικρή βρυσούλα να γεμίσει δάκρυ - δάκρυ το νερό της για να το φορτωθούνε οι γυναίκες, να το φέρουν στα σπιτικά για να ξεδιψάσουν. Παραδαρμός άμετρος του νερού το κουβαλητό. Ξενύχτια πολύωρα, αναμονές ικεσίας. Παραδαρμός σε πολλούς τόπους και σήμερα.

ΕΙΝΑΙ ο Αύγουστος, ο μεγάλος μήνας, αυτόν που λαχταρά να φτάσει ο δουλευτής της γης, κι όλη του η φαμελιά. Που τον έχει δουλέψει όλο το χρόνο. Η φεγγαράδα μας, μέσα στ' αλώνια μας. Με του Δ. Σολωμού τις αριέτες, με τους γρύλους και τα τζιτζίκια παρέα. Μετρούσες τότε τ' άστρα να χυμούνε στ' ουράνια. Κι άκουγες να σου λένε πως την ώρα εκείνη ένας φυλακισμένος βγαίνει, λευτερώνεται από τα σίδερα της φυλακής.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ