ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Ιούλη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΙΚΑΙΑ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2010
Πολύμορφη ψυχαγωγική προσφορά

Με ροκ... από τα παλιά συνεχίζεται το φετινό «Πολιτιστικό Καλοκαίρι» του Δήμου Νίκαιας και του Πνευματικού του Κέντρου που λαμβάνει χώρα με μεγάλη επιτυχία. Το νικαιώτικο συγκρότημα «ΝΟΜΟΣ 4000» θα δώσει συναυλία - «ταξίδι» στις δεκαετίες του '60 και του '70, στο Δημοτικό Κηποθέατρο (Κύπρου και Προύσσης) το Σάββατο 10/7. Οι «Νόμος 4000», τέσσερις φίλοι από τη Νίκαια, «έδρασαν» κυρίως στα τέλη της δεκαετίας του '60 και στις αρχές του '70. Ξεκίνησαν παίζοντας ποπ-ροκ μουσική στα κλαμπ και στα «Μουσικά πρωινά» της εποχής. Ξανάσμιξαν μετά από πολλά χρόνια και από Φεβρουάριο του 2009 έχουν εμφανιστεί σε πολλά μέρη της χώρας, σε συναυλίες και σε μουσικές σκηνές. Το συγκρότημα «ΝΟΜΟΣ 4000» αποτελείται από τους: Γιάννη Μπερμπεριάν (κιθάρα - φωνητικά), Στέλιο Μπουρούση (μπάσο - φωνητικά), Νίκο Φραγκούλη (τύμπανα - φωνητικά), Δημήτρη Καπράνο (πλήκτρα - τραγούδι). Είσοδος ελεύθερη.

Μετά από μια σειρά επιτυχημένων εμφανίσεων με τον Γιώργο Νταλάρα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και μέσα από μια «μουσική οδύσσεια» ήχων και αρμονιών, ο Μιχάλης Τζουγανάκης προσκαλεί να πάμε «Κόντρα στον καιρό» και να ξεπεράσουμε τα γεωγραφικά μας όρια ακολουθώντας τον στα «Ρεύματα του Κόσμου» στις 12/7, στο Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας. Το ανατολίτικο χρώμα της φωνής του και το εύρος της μαζί με το πάθος του όταν τραγουδά προσδίδουν μιαν άλλη αίσθηση, έναν άλλο ερμηνευτικό αέρα, είτε αυτά είναι παραδοσιακά είτε είναι τραγούδια άλλης κατηγορίας. (Γενική είσοδος 18 ευρώ).

Το Θέατρο «Τέττιγες» ανεβάζει το έργο του Δημοσθένη Μισιτζή «Ο Απηλπισμένος Σύζυγος», στις 14/7 στο Δημοτικό Κηποθέατρο. Πρόκειται για μια κωμωδία ηθών και χαρακτήρων που μας μεταφέρει στην Κωνσταντινούπολη, όπως και στο έργο «Ο Φιάκας», στο τέλος του 19ουαιώνα, περίοδο έντονης πολιτιστικής ακμής. Στο έργο αυτό εμφανίζει την ελληνική κοινωνία της Κωνσταντινούπολης με κριτική ματιά. Εχει έντονη την αίσθηση του κοινωνικού σχολιασμού και μέσα από τη σάτιρα επιχειρείται να μεταφερθεί το ιστορικό περιβάλλον της εποχής εκείνης στο σήμερα. Εργο που όπως μπορούσε να ψυχαγωγεί το κοινό του πριν από ενάμιση περίπου αιώνα στηλιτεύοντας τα κακώς κείμενα, είναι και σήμερα ικανό να προσφέρει το γέλιο και την απόλαυση στο σύγχρονο θεατή. Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Βαρδαρός, Σκηνικά: Μπάμπης Δαραδήμος, Κοστούμια: Μπέττυ Λυρίτη, Μουσική Επιμέλεια: Γιάννης Νικολάου, Φωτισμοί: Ξενοφώντας Βαρδαρός, Κίνηση: Αγνή Παπαδέλη, Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνα Κούτσιου. Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί: Πάνος Ξενάκης, Κωνσταντίνα Κούτσιου, Κώστας Τζουβάρας, Δέσποινα Πόγκα, Λεωνίδας Βαρδαρός, Γιάννης Νικολάου. Είσοδος ελεύθερη.

Ωρα έναρξης όλων των εκδηλώσεων 9 μ.μ.

Στα «νύχια» της «αγοράς» και ο ισπανικός κινηματογράφος

Σε «τροχιά» εφαρμογής του στρατηγικού στόχου του κεφαλαίου της ΕΕ για πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού, με αιχμή τον οπτικοακουστικό τομέα, τίθενται τα κράτη - μέλη της. Υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, το γεγονός, ότι η οικονομική κρίση του συστήματος θα χρησιμοποιηθεί ως «άλλοθι» για τις αστικές κυβερνήσεις - και τις ελληνικές - να επιβάλλουν τη μονοπωλιακή κυριαρχία σε ό,τι έχει απομείνει από την κρατική στήριξη στην κινηματογραφική δημιουργία.

Σύμφωνα με την αναφορά του ιστότοπου για τα οπτικοακουστικά «Cineuropa», την 1/7 πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη μια εκδήλωση του ICAA, του κρατικού Ινστιτούτου Κινηματογραφίας της Ισπανίας, με χαρακτηριστικό τίτλο «Νέες προοπτικές στη χρηματοδότηση και την επένδυση στην κινηματογραφική παραγωγή στην Ισπανία» και στόχο το «χτίσιμο γεφυρών» μεταξύ των παραγωγών και των ιδιωτών «επενδυτών» με τους «διαχειριστές» του ιδιωτικού και «θεσμικού» (σ.σ. δηλαδή κρατικού) σχετικού τομέα.

Ο βασικός λόγος για τον οποίο ο κινηματογραφικός τομέας «αναμένει την ιδιωτική επένδυση με ανοιχτές αγκάλες», όπως τιτλοφορείται η αναφορά, είναι ο γνωστός: Οι κρατικές επιχορηγήσεις μειώνονται συνεχώς. Συγκεκριμένα σημειώνεται, ότι «σε διάστημα μερικών μηνών, διάφοροι παράγοντες, όπως η κρίση που έχει χτυπήσει γενικά την οικονομία και τον κινηματογράφο ειδικότερα, οι πιθανές περικοπές της δημόσιας χρηματοδότησης, η μείωση της υποχρεωτικής επένδυσης στον κινηματογράφο από τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις και το μαστίγιο της πειρατείας, το οποίο έχει καταστρέψει ολόκληρους τομείς διανομής όπως το βίντεο, έχουν επηρεάσει άσχημα τον τομέα σε οικονομικό επίπεδο».

Ο ίδιος ο διευθυντής του ICAA δήλωσε σαφώς, ότι «οι παραγωγοί δεν μπορούν πλέον να χτυπήσουν στις πόρτες της κυβέρνησης και των τηλεοπτικών επιχειρήσεων. Οι επιχορηγήσεις θα εξακολουθήσουν, αλλά δε θα είναι αρκετές». Ετσι, η αναζήτηση «εναλλακτικών επενδύσεων» για τον κινηματογράφο «είναι μια προτεραιότητα, σχεδόν μια ιδεοληψία»!

Ολα αυτά φυσικά είναι προσχήματα. Το αστικό κράτος «αποσύρεται» συνειδητά από την υποστήριξη της κινηματογραφικής δημιουργίας για να αφήσει «χώρο» στο κεφάλαιο του οπτικοακουστικού, στο όνομα της αύξησης της «ανταγωνιστικότητας» των «πολιτιστικών βιομηχανιών», στις οποίες περιλαμβάνεται σε περίοπτη θέση, από πλευράς κύκλου κερδοφορίας, το οπτικοακουστικό. Και η κρίση είναι απλώς μια «ευκαιρία» γι' αυτό. Αλλωστε, παράγοντες του οπτικοακουστικού τομέα σημειώνουν ότι πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο γιατί «πρέπει να προσφέρουμε αποδοτικότητα των επενδύσεων». Δηλαδή κέρδη, τόσο στο εγχώριο «ταμείο», όσο και στη διεθνή αγορά, η οποία θεωρείται «ένα από τα κλειδιά για τις ταινίες που θα παραχθούν στο μέλλον». Πάντως «οι επενδυτές δεν ανησυχούν για το ρυθμιστικό πλαίσιο, εφόσον τους εξηγείτε (σ.σ. ως κράτος) ότι το πρόγραμμα είναι ενδεχομένως κερδοφόρο». Εντούτοις, μια κατάσταση κρίσης, «όπου υπάρχει περισσότερη πίεση στις επιχορηγήσεις, καθιστά τη χρήση των φορολογικών κινήτρων ελκυστικότερη και λογική»...

«ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ»
Σύμβολο του αγωνιζόμενου ανθρώπου

Με την κορυφαία τραγωδία του Σοφοκλή «Οιδίπους τύραννος» επιστρέφει (9, 10/7) στην Επίδαυρο το «Αμφι-Θέατρο» του Σπύρου Α. Ευαγγελάτου. «Πρόκειται ίσως για το συνταρακτικότερο θεατρικό κείμενο της αρχαιότητας, από όσα μας έχουν διασωθεί», σημειώνει ο Σπύρος Ευαγγελάτος. «Ο άνθρωπος στέκεται αντιμέτωπος με τη μοίρα, αναμετριέται και συντρίβεται. Ομως, η συντριβή του προβάλλει ένα αξεπέραστο μεγαλείο. Αμφισβητείται η αγαθότης του θείου και δεσπόζει η αέναη προσπάθεια του ανθρώπου να δώσει απάντηση στα αιώνια ερωτήματα για τη ζωή. Επιπλέον, είναι ένα κείμενο με συναρπαστική πλοκή και αγωνιώδεις περιπέτειες». Ο Οιδίπους, ο τραγικός εστεμμένος της Θήβας, τολμά να συγκρουστεί με τη μοίρα, που παίζει μαζί του αποτρόπαια παιχνίδια. Ο ήρωας, στο τέλος, είναι αναπόφευκτο να πέσει και να συντριβεί. Ωστόσο και στην πτώση του ακόμα βγαίνει νικητής και αποβαίνει το αιώνιο σύμβολο του αγωνιζόμενου ανθρώπου, που προχωρά απτόητος στο τραχύ μονοπάτι της γνώσης, που είναι γεμάτο αινίγματα και παγίδες.

Μετάφραση Κ. Χ. Μύρης. Σκηνικά - κοστούμια Γιώργος Πάτσας. Μουσική Γιάννης Αναστασόπουλος. Παίζουν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νίκος Αρβανίτης, Μάνος Βακούσης, Θανάσης Κουρλαμπάς, Νικόλας Παπαγιάννης, Κώστας Ανταλόπουλος, Σωτήρης Τσακομίδης. Στον Χορό συμμετέχουν: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Νικόλας Παπαγιάννης, Δημήτρης Παπανικολάου, Λευτέρης Πολυχρόνης, Βασίλης Πουλάκος, Βαγγέλης Ψωμάς, Τίνα Αλεξοπούλου, Μαρία Πανίδου, Ελενα Χατζηαυξέντη, Κώστας Ανταλόπουλος, Θανάσης Κουρλαμπάς, Σωτήρης Τσακομίδης.

Περαστικά...

Επιστρέφει στην Αθήνα ο Δημήτρης Μητροπάνος, μετά από λοίμωξη, που εκδηλώθηκε κατά την περιοδεία του στην Αμερική. Ο πυρετός υποχώρησε μετά από βραχεία νοσηλεία του, γεγονός που οδήγησε στην ακύρωση των συναυλιών του σε Κονέκτικατ, Σικάγο και Μόντρεαλ. Αποθεωτική ήταν πάντως η συναυλία του στο «Radio City» της Ν. Υόρκης, με 3.500 θεατές να καταχειροκροτούν τον δημοφιλή λαϊκό τραγουδιστή, στον οποίο ο «Ρ» εύχεται ολόψυχα, και σύντομα, περαστικά, ώστε να ξαναβρεθεί με τους απανταχού θαυμαστές του.

Παράταση

Λόγω επιτυχίας, παρατείνονται από τις 12 έως τις 15/7 (9.30 μ.μ.) οι παραστάσεις της «Κάρμεν», που ανέβασε ο Στάθης Λιβαθινός, βασιζόμενος στη νουβέλα του Μαλαρμέ και στο λιμπρέτο της ομώνυμης όπερας του Μπιζέ. Η ελκυστική παράσταση, που στεγάζεται στην αυλή νεοκλασικού, επί της οδού Κεραμεικού 28, ανεβάστηκε σε μετάφραση του Στρατή Πασχάλη (υπογράφει και την προσαρμογή των στίχων), τζαζ μουσική διασκευή του Κώστα Μαγγίνα, σκηνικό - κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου, δραματουργική επεξεργασία του σκηνοθέτη και των ηθοποιών. Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Μελέτης Ηλίας, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Μαρία Ναυπλιώτου, Ευθύμης Παππάς, Χρήστος Σουγάρης και οι μουσικοί Κώστας Μαγγίνας, Νίκος Καπηλίδης, Μάξιμος Δράκος. Τηλέφωνο κρατήσεων: 698-1802544. Εισιτήριο: 15 ευρώ

Ματαιώνεται η προγραμματισμένη για σήμερα συναυλία - αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στο Ηρώδειο, λόγω συμμετοχής στην απεργία του Συλλόγου μουσικών της. Επιστροφή χρημάτων στους κατόχους εισιτηρίων, από 12/7, στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών (Πανεπιστημίου 39) ή στο 210.3222.720.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ