ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Οχτώβρη 2010 - 1η έκδοση
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΙΡΑΚ
Αδεια μουσεία, ερειπωμένες αρχαίες πόλεις

2003: Κατάσχεση ιρακινών αρχαιοτήτων από το τελωνείο του Αμμάν της Ιορδανίας

Eurokinissi

2003: Κατάσχεση ιρακινών αρχαιοτήτων από το τελωνείο του Αμμάν της Ιορδανίας
Η πρόσφατη είδηση ότι οι ιρακινές «αρχές» εντόπισαν 638 αρχαιολογικά ευρήματα - τα ίχνη των οποίων είχαν χαθεί από 2008, οπότε και επιστράφηκαν από τις ΗΠΑ, όπου είχαν βρεθεί μετά την κλοπή τους από το Ιράκ κατά την ιμπεριαλιστική εισβολή το 2003 - σε μια αποθήκη, μαζί με κουζινικά σκεύη, κατά πάσα πιθανότητα στο πρωθυπουργικό γραφείο, είναι το τελευταίο «κωμικο»-τραγικό περιστατικό της συνεχιζόμενης λεηλασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ.

Ο «Ρ» έχει κατ' επανάληψη ασχοληθεί με τους «δρόμους» της αρχαιοκαπηλείας στο Ιράκ, έγκλημα που μοιάζει να μην έχει τέλος, όσο φυσικά δεν τελειώνει προς όφελος του ιρακινού λαού η ιμπεριαλιστική κατοχή. Ωστόσο, το εύρος αυτού του εγκλήματος - σύμφωνα με επίσημους, άκρως φειδωλούς υπολογισμούς, μετά την εισβολή στη χώρα το 2003 κλάπηκαν 32.000 αντικείμενα από 12.000 αρχαιολογικούς χώρους, ενώ ακόμη 15.000 αντικείμενα έκαναν «φτερά» από το Εθνικό Μουσείο στη Βαγδάτη - αναγκάζει ακόμη και τα ΜΜΕ του ιμπεριαλισμού να ασχολούνται, έστω επιδερμικά, με το θέμα.

Ετσι, το Γαλλικό Πρακτορείο (σ.σ. θυμίζουμε ότι η Γαλλία είχε «εναντιωθεί» στην εισβολή στο πλαίσιο των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για το ποιος θα έχει το μεταπολεμικό «πάνω χέρι» στο ιρακινό πετρέλαιο), «διαπιστώνει» τώρα, ότι «υπό το καθεστώς του Σαντάμ Χουσεΐν, το Εθνικό Μουσείο του Ιράκ κοσμούσαν οι ωραιότερες συλλογές στον κόσμο για την ιστορία της κοιτίδας του πολιτισμού. Επτά χρόνια μετά την αμερικανική εισβολή, με λεηλατημένους τους θησαυρούς του, το μουσείο δε θυμίζει σε τίποτε το παλιό του μεγαλείο».

Αμερικανός στρατιώτης στην αρχαία πόλη της Ουρ
Αμερικανός στρατιώτης στην αρχαία πόλη της Ουρ
Η «φιέστα» με το «άνοιγμα» του Μουσείου το Φλεβάρη του 2009 δεν μπορεί να κρύψει τη λεηλασία: Οι εγκαταλελειμμένες προθήκες του είναι οι ουσιαστικοί «μάρτυρες». Ετσι, ενάμιση χρόνο μετά, το Μουσείο ξανακλείνει, αυτή τη φορά για «ανακαίνιση». Διότι «πρέπει να αποκαταστήσουμε τις γκαλερί, να βελτιώσουμε τα μέτρα ασφαλείας, να εγκαταστήσουμε νέο φωτισμό και νέα συστήματα εξαερισμού», όπως λέει η διευθύντρια του μουσείου Αμίρα Εντάν. Τονίζοντας ότι δε γνωρίζει πότε το κοινό θα μπορεί να επισκεφθεί εκ νέου τις 24 αίθουσες του μουσείου.

Το να γίνεται ακόμη λόγος για μέτρα ασφαλείας στο Μουσείο της Βαγδάτης αποτελεί «είδηση» μόνο για τους αφελείς. Εκτός από την αίθουσα όπου εκτίθενται δύο φτερωτοί ταύροι, βάρους 38 τόνων, και οι μνημειώδεις τοιχογραφίες επί βασιλείας του Σαργκόν Β' (722-705 π.Χ.) από την πρώην πρωτεύουσα της Ασσυρίας Ντουρ - Σαρουκίν που έχει διασωθεί, οι άλλες είναι σκοτεινές και άδειες, με τα αρχαία έργα να «έχουν δώσει τη θέση τους στα οικοδομικά υλικά».

Αν και από την έναρξη της κατοχής, το 2003, ανακοινώνονται «επιστροφές» κλεμμένων αρχαιοτήτων, ωστόσο, πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό. Αλλά ακόμη και αυτές οι επιστροφές είναι ενδεικτικές του τι συμβαίνει στους αφύλαχτους - ή μάλλον στους «φυλασσόμενους» από τα κατοχικά στρατεύματα - αρχαιολογικούς χώρους του Ιράκ. Και όχι μόνο. Κάποιες από αυτές τις επιστροφές «ξυπνούν» μνήμες και από το προηγούμενο πλιάτσικο των ιμπεριαλιστών, με αφορμή τον Πόλεμο του Κόλπου το 1991. Σύμφωνα λοιπόν με το Γαλλικό Πρακτορείο, στις 7 Σεπτέμβρη, το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράκ «παρέλαβε 500 έργα, εκ των οποίων αρκετές εκατοντάδες πλάκες που φέρουν σφηνοειδείς χαρακτήρες, οι οποίες διασώθηκαν ως εκ θαύματος από τα ερείπια του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001»! Πώς βρέθηκαν αρχαιότητες του Ιράκ στους Δίδυμους Πύργους της Ν. Υόρκης δύο χρόνια πριν την εισβολή, το αφήνουμε στη «φαντασία» του αναγνώστη...

Σε κάθε περίπτωση, μόλις 5.000 αντικείμενα επέστρεψαν στο Μουσείο της Βαγδάτης και σύμφωνα με την Εντάν, αυτός ο μικρός αριθμός εξηγείται από την έλλειψη ανθρώπων και οικονομικών πόρων. «Το μουσείο απασχολεί σχεδόν εκατό εργαζόμενους. Ωστόσο μόνο τρεις "ερευνητές", με παλιούς υπολογιστές σε ένα γραφείο του πρώτου ορόφου, ακολουθούν τα ίχνη των κλεμμένων αντικειμένων εξετάζοντας στο διαδίκτυο τις λίστες των ιδιωτικών συλλογών και των πωλήσεων σε δημοπρασίες σε όλο τον κόσμο. Οταν εντοπίζουμε ένα αρχαίο αντικείμενο του Ιράκ, ενημερώνουμε την ιρακινή υπηρεσία της ιντεπόλ, η οποία ειδοποιεί την αστυνομία της χώρας που αφορά η υπόθεση» λέει ο Αμπάς Χουντέιρ, επικεφαλής των ερευνητών.

Αλλά οι διαδικασίες στη Δικαιοσύνη είναι μακρές και ο φάκελος πρέπει να έχει ισχυρές αποδείξεις. Η Εντάν αναφέρει την περίπτωση 21 πλακών και ενός περιδέραιου που κατασχέθηκαν το 2004 από τις ισπανικές αρχές. Υστερα από μακρά διαδικασία, Ισπανός δικαστής αποφάσισε το 2009 ότι τα αντικείμενα αυτά θα πρέπει να μείνουν στη Μαδρίτη!

Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι το 2008, εκπρόσωπος του ιρακινού υπουργείου Τουρισμού και Αρχαιοτήτων, σε συνέντευξή του στο Λονδίνο, κατήγγειλε ότι ο αμερικανικός στρατός, όχι μόνο έχει προκαλέσει σοβαρές καταστροφές σε μεγάλης αρχαιολογικής σημασίας περιοχές, αλλά και επιτρέπει σε Αμερικανούς αρχαιοπώλες να εμπορεύονται ελεύθερα θησαυρούς που έχουν κλαπεί από το Ιράκ. Οι δύο βασικοί «αρχαιοκαπηλικοί» δρόμοι ήταν μέσω της Ιορδανίας, της Δυτικής Οχθης, του Ισραήλ, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, του Ντουμπάι και των γειτονικών χωρών. Κοινός προορισμός: Η Ευρώπη...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Το ημερολόγιο ενός κυνικού

1. Είμαι κυνικός, γιατί ο εθνικός συκοφάντης που δεν ορρωδεί προ ουδενός όχι μόνο κυκλοφορεί ελεύθερος, αλλά ισχυρίζεται πάντα δημόσια πως «μαζί τα φάγαμε», προκαλώντας κυρίως τους συνταξιούχους, που περιφέρονται σε μόνιμη κατάσταση απόγνωσης.

2. Είμαι κυνικός, γιατί τώρα που ο πολίτης κατάντησε παρίας, ο πρωθυπουργός του παρουσιάζει σε μακέτα τον νέο Παρθενώνα, το νέο του επίτευγμα: καζίνο τύπου Λας Βέγκας στο Ελληνικό, που δεν θ' αργήσει ν' ανοίξει και να μας δεχτεί. Δεν πρόκειται για νέο, αλλά για μεγάλο κόλπο. Αφού καταστρέψουν την περιοχή του Ελληνικού, θα τη διαιρέσουν για να την παραδώσουν σε μια θεότητα, αυτή του Εμίρη του Κατάρ, που θα ξεπεράσει όλες τις εγχώριες (συγγνώμη, Βγενόπουλε, αλλά για το καλό της πατρίδας). Δεν διάλεξε τυχαία ο Γιωργάκης τον τζόγο. Αυτή τη στιγμή χρειάζεται μια μεταδοτική τρέλα πιο δυνατή και από την πρέζα, ώστε ν' αποφύγει κάθε διένεξη με την πραγματικότητα. Η άρνησή μου απέναντι στη γενικευμένη ευτέλεια είναι η μόνη υπέρτατη αξία που έχω. Τα υπόλοιπα τα αφήνω στους γνωστούς κακομοίρηδες δημοσιογράφους που σπρώχνουν την ιδέα του καζίνου για ευνόητους λόγους.

3. Είμαι κυνικός με όλους τους κατ' επίφασιν αντιεξουσιαστές σκηνοθέτες που τρέχουν σαν σκυλάκια του καναπέ πίσω από τον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν ένα κόκαλο. Ο υπουργός Πολιτισμού υποδύεται πως αποδέχεται τις κολακείες τους και εκείνοι γλείφουν παίζοντας τα καλά παιδιά.

4. Αν το Λας Βέγκας είναι το σήμα του ΠΑΣΟΚ, της Ακροδεξιάς είναι ο Αγιος Παντελεήμονας. Οποιος Ελληναράς θέλει ν' αποδείξει πόσο άντρας είναι, δεν έχει παρά να πάρει την παρέα του μετά τα μπουζούκια και να επιτεθεί στους αλλοδαπούς ανυπεράσπιστους που ήδη εδώ πατούν κι εκεί βρίσκονται. Πρόκειται για το νέο χόμπι που τείνει να διαδοθεί και σε άλλες γειτονιές. Οι μπάτσοι φυσικά δε βλέπουν, η εκκλησιά είναι κλειστή, το αίμα στεγνώνει γρήγορα (όπως είχε πει ο στρατηγός Ντε Γκωλ) και το λιντσάρισμα καλά κρατεί.

5. Τον κυνισμό μου θρέφει ο δήμαρχος ελεήμων και ευσεβιστής κ. Κακλαμάνης. Οσοι τον ακολουθούν, φίλοι και σύμβουλοι, εξ ακοής και μόνο γνωρίζουν τα προβλήματα της Αθήνας, γι' αυτό την κατάντησαν θρησκευτικό ίδρυμα. Η προσποίηση είναι το μόνο φυσικό χάρισμα του δημάρχου, αυτό τον προσδιορίζει, δεν το κρύβει, αντιθέτως το μοιράζει σε όλους. Οπως κάθε μικροαστός, ο δήμαρχος θα δώσει λόγο για τις πράξεις του μόνο στον πανάγαθο την ημέρα της κρίσης. Οσο για το λόγο του πολίτη, χέστηκε η φοράδα στο αλώνι. Γνήσιος υπερφίαλος ο Νικήτας, το μόνο που δέχεται είναι ο θαυμασμός. Ακολουθώντας την τακτική που είχε ως υπουργός, δίνει προτεραιότητα στον εαυτό του, έτσι θα είναι καλά και ο πολίτης! Εξω από την πόρτα του στοιβάζονται κύματα από ανθρώπινα ερείπια εξαιτίας της πρέζας, τα οποία επιδέξια και με στιλ προσπερνά ο δήμαρχος. Είμαι σίγουρος πως, αν μπορούσε, ο Ιλουμινάτο, να τους μιλήσει, θα έλεγε: «Κύριοι, μπορείτε να σουτάρετε όσο θέλετε, αλλά σας παρακαλώ τις σύριγγες να τις πετάτε μετά στο καλάθι των αχρήστων γιατί κυκλοφορούν και τουρίστες». Η ζωή είναι σύντομη και ο δήμαρχος το γνωρίζει καλά, γι' αυτό απορεί με όσους διαμαρτύρονται για την καθημερινότητα που βιώνουν στην πόλη του. Μπροστά σ' αυτό το «ανεξήγητο φαινόμενο», φροντίζει να αποσπά τον εαυτό του από κάθε ανάμειξη με τα κοινά και βαδίζει απτόητος στην οδό της φαρσοκωμωδίας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ