ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ
Το έγκλημα είχε προαναγγελθεί

Αποκαλυπτικές «βολές», οργή και αγανάκτηση και πολλά ερωτηματικά που οφείλει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αν έχει αξιοπρέπεια, να απαντήσει στις οικογένειες που θρηνούν τους ανθρώπους τους, έγιναν χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσαν οι πρόεδροι της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και της Ενωσης Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Γιώργος Τούσσας και Γιάννης Μανουσογιαννάκης, αντίστοιχα. Νέο ναυτικό έγκλημα με υπεύθυνους το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, την κυβέρνηση και τους εφοπλιστές, χαρακτήρισε το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα», ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ. Οργή και αγανάκτηση προκάλεσε η αποκαλυπτική νέα καταγγελία του πρώην A/B μηχανικού του πλοίου Α. Σορόκου που ανακοίνωσε ο Γ. Μανουσογιαννάκης.

Πρώτος το λόγο πήρε ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Γ. Τούσσας ο οποίος αφού μετέφερε τα θερμά συλλυπητήρια για το νέο τραγικό ναυάγιο, τόνισε ότι αυτό το «νέο έγκλημα που στοίχισε δεκάδες ανθρώπινες ζωές έχει τις αιτίες του στο καθεστώς της εφοπλιστικής ασυδοσίας και στην άκρως επικίνδυνη κυβερνητική πολιτική που θυσιάζει την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, στο βωμό του εφοπλιστικού κέρδους. Ο εφοπλιστικός Μινώταυρος έχει καταβροχθίσει χιλιάδες ανθρώπους, χιλιάδες ναυτεργάτες.

Σημείωσε δε ότι η πρόσφατη έκρηξη στο πλοίο «ΣΛΟΠΣ» και η βύθιση του πλοίου «EUROBALKER 10» αποτελούν συνέχεια του τραγικού ναυαγίου του σαπιοκάραβου «ΔΥΣΤΟΣ» και των άλλων πλωτών φερέτρων, που αποτέλεσαν προμήνυμα της νέας τραγωδίας. «Η άθλια προσπάθεια μετατόπισης των ευθυνών - συνέχισε - και προεξόφλησης των ευθυνών στον "ανθρώπινο παράγοντα" και η ανήθικη συκοφαντία για τη δήθεν πολιτική εκμετάλλευση, αποτελούν στοιχεία της πάγιας χρεοκοπημένης τακτικής του ΥΕΝ για τον αποπροσανατολισμό των ερευνών και τη συγκάλυψη των πραγματικών υπευθύνων, της εφοπλιστικής ασυδοσίας και της κυβερνητικής πολιτικής».

Κατήγγειλε ότι το σαπιοκάραβο «Εξπρές Σάμινα», ηλικίας 34 ετών, έχει πολύ βεβαρημένο παρελθόν. «Τα αποδεδειγμένα οξύτατα προβλήματα - συνέχισε - και η αναξιοπλοΐα του πλοίου που καταγγέλθηκαν τεκμηριωμένα από τον Α/Β Μηχανικό, ο οποίος κατήγγειλε για το λόγο αυτό τη σύμβασή του, αντί να αντιμετωπιστούν με συγκεκριμένα μέτρα, συγκαλύφτηκαν από το ΥΕΝ και τις αρμόδιες αρχές. Οι καταγγελίες του συναδέλφου μας αφορούν κρίσιμα προβλήματα, αφορούν προβλήματα στα χειριστήρια της κύριας μηχανής, ρήγμα στο σκάφος, προβλήματα στη στεγανότητα του πλοίου».

Τεράστιες οι ευθύνες

«Εκτός από αυτά θέλουμε - υπογράμμισε ο Γ. Τούσσας - να καταγγείλουμε ότι με Προεδρικό Διάταγμα και ευθύνη του ΥΕΝ έχουν εξαιρεθεί παρήλικα πλοία από την εφαρμογή της σύμβασης "Eurosolas" που απαιτεί πρόσθετα μέτρα ασφαλείας, ενώ το τραγικό πλοίο διεγράφη από τον Γαλλικό Νηογνώμονα και εντάχθηκε στον Ελληνικό Νηογνώμονα ο οποίος βαρύνεται με μεγάλες ευθύνες για την έκδοση αναξιόπιστων πιστοποιητικών. Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Παπουτσή είναι τεράστιες και τα σωματεία μας θέτουν ζήτημα άμεσης παραίτησης του υπουργού».

Αναφέρθηκε στην παντελή έλλειψη σχεδίου και μέσων διάσωσης καθώς και στην προκλητική καθυστέρηση του ΥΕΝ για την οργάνωση έγκαιρης άμεσης επιχείρησης διάσωσης των επιβατών και των μελών του πληρώματος. «Η δολοφονία - όπως είπε - δεκάδων ανθρώπων, θέτει στην ημερήσια διάταξη την ένταση του αγώνα για την παρεμπόδιση της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, τη διατήρηση του καμποτάζ, την ανάκληση του κοινοτικού κανονισμού 3577/92 και τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Η αναμόρφωση του "Θεσμικού Πλαισίου της Ακτοπλοΐας" που προωθεί το ΥΕΝ απελευθερώνοντας την ασύδοτη δράση των εφοπλιστών, οι προτάσεις της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας και ειδικότερα οι προτάσεις του προέδρου της, Π. Σφηνιά, για την «απελευθέρωση» της ηλικίας, των δρομολογίων, των πληρωμάτων των πλοίων, ενισχύει το καθεστώς που οδήγησε στην απώλεια δεκάδων ζωών και υπονομεύει ακόμα πιο επικίνδυνα την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής. Πρέπει να συνειδητοποιηθεί πλατιά ότι η συνέχιση αυτής της πολιτικής εγκυμονεί συνεχώς κινδύνους για ναυτικά εγκλήματα. Η σύγκρουση, η ανατροπή, η εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής που θα έχει στο κέντρο της προσοχής τον εργαζόμενο άνθρωπο, τον ναυτεργάτη, την προστασία της ζωής, αποκτά επείγοντα, επιτακτικό χαρακτήρα».

Στη συνέχεια ο Γ. Μανουσογιαννάκης, πρόεδρος του ναυτεργατικού σωματείου «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», διάβασε τη νέα καταγγελία που έδωσε χτες ο Α. Σορόκος στην ΠΕΜΕΝ. Τόνισε ότι αυτή τη στιγμή πρέπει να αναδειχτούν οι εγκληματικές ευθύνες που υπάρχουν όχι για να βρεθεί μόνο ο υπεύθυνος και να καταδικαστεί αλλά για να παρθούν τα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να μην υπάρξουν στο μέλλον και νέα θύματα. «Πολλές φορές - συνέχισε - έχουμε κάνει καταγγελίες για αυτά τα ζητήματα αλλά δε λύθηκαν. Επιτέλους πρέπει κάποια στιγμή να παρθούν μέτρα. Επιτέλους πρέπει κάποια πράγματα να λειτουργήσουν για την προστασία του ανθρώπου, για τη ζωή του και όχι για το πώς θα κερδίσουν περισσότερα κάποιοι. Δεν μπορεί να αποτελεί βασικό στοιχείο στην όλη λογική τους, το πως θα κερδίσουμε περισσότερα και να αδιαφορούν τελικά για την ανθρώπινη ζωή».

Οπως αποκάλυψε ο Γ. Τούσσας, από το 1997 εκκρεμούν στην Εισαγγελία Πειραιά 18 υποθέσεις ναυαγίων για τα οποία η ΠΕΜΕΝ έχει συλλέξει και προσκομίσει τεκμηριωμένα στοιχεία για την αναξιοπλοΐα αυτών των πλοίων. Κάλεσε τους εργαζόμενους όλου του Πειραιά να συμμετέχουν στη σημερινή συγκέντρωση που οργανώνει η Συντονιστική Επιτροπή Σωματείων Πειραιά, απαιτώντας μέτρα προστασίας.

Επικίνδυνο χαρακτήρισε τον προσανατολισμό του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ο Σπ. Χαλβατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, αναφερόμενος σε δήλωσή του για την τακτική της άμεσης απόρριψης των καταγγελιών για την κατάσταση του πλοίου. Ο Σπ. Χαλβατζής βρέθηκε από νωρίς το πρωί στην ΠΕΜΕΝ, προκειμένου να ενημερωθεί για την κατάσταση.

Αυτό είναι το αξιόπλοο σαπάκι!

Με μια «ακτινογραφία θανάτου» ο πρωτοδεύτερος μηχανικός Α. Σορόκος δείχνει με γραπτό κείμενο σημεία και λειτουργίες του πλοίου που ένα προς ένα συνιστούν αιτία ναυαγίου

Νέα καταγγελία «καταπέλτη», στην οποία αναδεικνύονται για ακόμα μια φορά οι εγκληματικές ευθύνες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και των εφοπλιστών, έκανε χτες το μεσημέρι ο πρώην Α/Β μηχανικός του πλοίου «Εξπρές Σάμινα» Αναστάσιος Σορόκος. Η γραπτή καταγγελία του μηχανικού παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που έδωσαν οι πρόεδροι της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και της Ενωσης Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Γιώργος Τούσσας και Γιάννης Μανουσογιαννάκης, αντίστοιχα.

Η καταγγελία έχει ως εξής:

«Μετά το τραγικό ναυάγιο του επιβατηγού οχηματαγωγού "Εξπρές Σάμινα" και τον άδικο χαμό δεκάδων συνανθρώπων μας, θεωρώ υποχρέωσή μου ως ελάχιστο να επισημάνω τα κατωτέρω:

1) Με έγγραφες καταγγελίες προς το Α' Λιμενικό Τμήμα Πειραιά, οι οποίες κοινοποιήθηκαν στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας που έλεγαν ότι: το επιβατηγό οχηματαγωγό "Εξπρές Σάμινα" ήταν άκρως επικίνδυνο και επιβάλλεται να ληφθούν άμεσα μέτρα για την ασφάλεια του πλοίου. Συγκεκριμένα, υπήρχε σοβαρότατο πρόβλημα στα χειριστήρια των κύριων μηχανών, με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια μεταφοράς του συστήματος ελέγχου από το μηχανοστάσιο στη γέφυρα να παρουσιάζονται προβλήματα στις στροφές των κυρίων μηχανών. Το πρόβλημα αυτό εγκυμονούσε κινδύνους για την ασφάλεια του πλοίου γιατί ανά πάσα στιγμή μπορούσε να στρέψει το πλοίο αριστερά ή δεξιά ανεξάρτητα από τη θέληση του αξιωματικού φυλακής γέφυρας!

2) Κατά τη θητεία μου στο πλοίο δεν τέθηκε σε λειτουργία η ηλεκτρομηχανή ανάγκης (emergency generator, πρόκειται για μηχανή που βρίσκεται σε ψηλά σημεία του πλοίου ούτως ώστε αν κατακλυστεί το πλοίο από νερό να μπορεί να λειτουργήσει, να έχει φωτισμό και ηλεκτρικό ρεύμα το πλοίο για να μπορέσουν να λειτουργήσουν και άλλα μέσα).

3) Επίσης κατά τη θητεία μου δεν ετέθησαν σε δοκιμή εξ αποστάσεως ο χειρισμός λειτουργίας των θυρών ασφαλείας (πρόκειται για τις πόρτες που στεγανοποιούν τμήματα του πλοίου ούτως ώστε στην προκειμένη περίπτωση όταν κατακλυστεί ένα τμήμα από ύδατα αυτό να μην επεκταθεί σε όλο το πλοίο και προκαλέσει τη βύθισή του).

4) Στο πλωριό στεγανό σύγκρουσης υπήρχε κρακ εκτεταμένο από το οποίο εισχωρούσαν νερά εντός αυτού.

Εκφράζω τα βαθιά μου συλλυπητήρια για τον άδικο χαμό δεκάδων συνανθρώπων μας. Ζητώ από την ΠΕΜΕΝ, στην οποία είμαι μέλος, να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να καταλογιστούν ευθύνες όπου υπάρχουν για αυτή τη ναυτική τραγωδία. Τέλος, ζητώ να λάμψει η αλήθεια για να μη συμβεί παρόμοιο περιστατικό στο μέλλον».

Η γελειότητά τους δεν έχει όρια

Μέσω του «131» επιχείρησε ο αρχηγός του Λιμενικού Ανδρ. Συρίγος, να επικοινωνήσει με τους αρμόδιους της «Ολυμπιακής Αεροπορίας», γύρω στις 2.30 π.μ., για να ζητήσει τη διάθεση αεροπλάνου, ώστε να μεταβούν στην Πάρο οι συγγενείς των επιβατών του πλοίου «Σάμινα Εξπρές»!

Στη δημόσια αυτή ομολογία, που αποκαλύπτει τον τρόπο που λειτούργησε ο κρατικός μηχανισμός, προέβη ο ίδιος ο Ανδρ. Συρίγος, ο οποίος πρόσθεσε ότι από τα οκτώ τηλέφωνα της ΟΑ που εξασφάλισε ο υπασπιστής του μέσω του «131», δεν... απαντούσε κανένα!

Οπως έγινε γνωστό από την ΟΑ, από τις 5.30 τα ξημερώματα ήταν έτοιμο προς αναχώρηση για την Πάρο αεροσκάφος, αλλά έπρεπε να ξημερώσει, αφού το αεροδρόμιο του νησιού δε διαθέτει τον απαραίτητο φωτισμό για προσγειω-απογειώσεις τη νύχτα. Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελής, για να δικαιολογήσει την καθυστέρηση των πτήσεων επικαλέστηκε και την «επιβάρυνση» του εναέριου χώρου, λόγω των μετακινήσεων των στρατιωτικών ελικοπτέρων, ενώ είπε ότι τα δύο αεροσκάφη τύπου «Ντορνιέ» της Αεροπλοΐας ήταν σε επιχειρησιακή ετοιμότητα από τις 6 π.μ. και θα παρέμεναν καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας. Ωστόσο, ουδείς ενημέρωσε τους συγγενείς των επιβατών του πλοίου, οι οποίοι έσπευσαν στον Πειραιά και αναζητούσαν με αγωνία τρόπο να μεταβούν στον τόπο της τραγωδίας. Ετσι, πολλοί αναχώρησαν για το αεροδρόμιο, μετά από φήμες ότι η πλοιοκτήτρια εταιρία ναύλωσε αεροπλάνο. Φευ, όμως, αφού οι αρμόδιοι ιδιωτικής εταιρίας τσάρτερ ζητούσαν εισιτήριο 40.000 δραχμών και αναχώρηση μόλις... γεμίσει το αεροπλάνο!

Τελικά, ο εμπαιγμός των συγγενών των επιβατών του πλοίου «Σάμινα» πήρε τέλος λίγες ώρες αργότερα, όταν τους ανακοινώθηκε ότι η ΟΑ δρομολόγησε οκτώ έκτακτες πτήσεις για Πάρο, με τα 18θέσια «Ντορνιέ», από τις 10 π.μ. ως τις 5.30 μ.μ. και άλλες δύο πτήσεις με «Μπόινγκ» προς Ικαρία και Σάμο.

«Ακρως επικίνδυνο»

Η πρώτη έγγραφη καταγγελία του πρωτοδεύτερου μηχανικού Αναστάσιου Σορόκου που έγινε στις 21 Σεπτέμβρη, έχει ως εξής:

«Προς Minoan Flying Dolphins Hellas Ferries:

Κύριοι, Κάπτεν και εκπρόσωποι της άνω Ναυτικής Εταιρίας του "Ε/Γ - Ο/Γ Express Samina" διά της παρούσης μου καταγγέλλω τη σύμβαση ναυτικής εργασίας η οποία βρίσκεται εν ισχύ από της 11ης Αυγούστου 2000 έως και σήμερον μεταξύ εμού και της Hellas Ferries. Οι λόγοι που με οδήγησαν στην καταγγελία της συμβάσεώς μου είναι οι κάτωθι:

Εχοντας στοιχεία - ντοκουμέντα διά την κατάσταση του πλοίου και ειδικότερα του μηχανοστασίου μεθ' όλων των αρμοδιοτήτων του, θεωρώ πως είναι άκρως επικίνδυνο να συνεχίσω να εργάζομαι - ταξιδεύω με αυτό. Ειδική υπηρεσία εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ως και του ISM μπορούν να διαπιστώσουν τα προαναφερθέντα μου.

Ενα δεύτερο θέμα και αυτό ουσιαστικό, είναι οι όροι εργασίας που τουλάχιστον σε παραπέμπουν σε άλλες εποχές, ξεχασμένες, που πρωταρχικό ρόλο παίζει ο αφέντης - επιστάτης και τα δουλικά του. Καταστάσεις ανεπίτρεπτες ζώντας όντως το 2000 μ.Χ. και θεωρώντας πως κοιτάμε εμπρός.

Απίστευτο και όμως αληθινό με πρωτεργάτη τον Α' Μηχανικό του πλοίου ως και πιθανούς συνεργάτες του στα γραφεία της εταιρίας Hellas Ferries.

Παίζεται ένα βρόμικο παιχνίδι ενάντια στο πλήρωμα μηχανής έχοντας ως όπλο την ανεργία που μαστίζει τον Πειραιά γενικότερα. Ενα από τα προς εκδούλευση θύματά τους είμαι και έχω σειρά εγώ, τουλάχιστον έτσι πιστεύουν.

(Το πλοίο κινείται τη ευθύνη του Α' Μηχανικού με πολλές πατέντες, κάνοντάς το αναξιόπλοο και επικίνδυνο προς κάθε επιβαίνοντα, ως και εστία μολύνσεως, ρυπάνσεως με κάθε είδους πετρελαιοειδή και λιπαντικών της θάλασσας του Αιγαίου). Διαχωρίζοντας τη θέση μου και τις ευθύνες μου και διά τους ως άνω λόγους ζητώ: Επειγόντως την αντικατάστασή μου, τα δεδουλευμένα μέχρι της αντικαταστάσεώς μου ως και αποζημίωση ενός μισθού που προβλέπει η Ελληνική Ναυτική Σύμβαση.

Λεπτομέρειες εάν ήθελε δοθούν είμαι διατεθειμένος και προς κάθε αρμόδια και υπεύθυνη διά την ασφάλεια του πληρώματος και όλων των επιβαινόντων.

Με εκτίμηση Α/Β Μηχανικός, του "Ε/Γ-Ο/Γ Express Samina"

Αναστάσιος Σορόκος».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ