ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Δεκέμβρη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΚΕ: Αμεση ενίσχυση των μουσικών συνόλων

Συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ για τα κρατικά μουσικά σύνολα

Την απαίτηση για άμεση οικονομική ενίσχυση των κρατικών μουσικών συνόλων της χώρας, που απαξιώνονται και οδηγούνται σε οικονομικό μαρασμό, μετέφερε (την περασμένη Παρασκευή) στη Βουλή η βουλευτής του ΚΚΕ, Λιάνα Κανέλλη, τονίζοντας ότι «η χρυσοκλωστή στο τρύπιο βρακί μας είναι ο πολιτισμός μας. Είναι η μόνη χρυσή κλωστή που δεν χρωστάμε σε κανέναν, στους πεθαμένους την χρωστάμε».

Με ευχολόγια απάντησε ο υφυπουργός Πολιτισμού Γ. Νικητιάδης, αναγνωρίζοντας την αξία των κρατικών ορχηστρών στον ελληνικό πολιτισμό. Πλην, όμως, είπε ότι «η συνολική μείωση του προϋπολογισμού είναι 17%. Αυτή η μείωση προήλθε από τις επιταγές του υπουργείου Οικονομικών, με βάση τη συνολική πολιτική», η οποία «είναι δική μας υποχρέωση και δικό μας δικαίωμα να την ακολουθήσουμε».

Εντονη ήταν η αντίδραση της Λ. Κανέλλη, η οποία επισήμανε ότι για όλες τις κρατικές ορχήστρες «είναι 60% κάτω ο προϋπολογισμός τα τελευταία χρόνια», με αποτέλεσμα «οι μουσικοί να υποχρεώνονται να βγαίνουν να κάνουν τον βιολιτζή, τον μπουζουξή, σε καμιά γωνία, ενώ την ίδια στιγμή δίνουμε κρατική επιχορήγηση στο ίδρυμα Νιάρχου» και επιπλέον «πάτε στον Αγιο Παντελεήμονα και κάνετε συναυλία για το θεαθήναι»! Ενδεικτικά ανέφερε πως «στην Ορχήστρα των Χρωμάτων οι μουσικοί έχουν να πληρωθούν από 7 έως 12 μήνες» και «η Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής δεν έχει από τον Ιούλιο καλλιτεχνικό διευθυντή. Δεν λειτουργεί εδώ και κάμποσα χρόνια». Τέλος, η βουλευτής υπογράμμισε «υπάρχουν τα χρήματα για την ουσιαστική ενίσχυση του πολιτισμού, καθώς επιδοτούνται οι κάθε είδους ιδιώτες και η διατήρηση στρατευμάτων στο εξωτερικό κοστίζει 1.100.000 ευρώ την ημέρα»...

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ ΜΕΛΟΔΡΑΜΑΤΟΣ ΕΛΣ
«Ούτε βήμα πίσω από τις κατακτήσεις μας»

«Η διοίκηση της ΕΛΣ έχει δώσει τα καλύτερα διαπιστευτήριά της στην εφαρμογή όλων των αντεργατικών μέτρων που παίρνει η κυβέρνηση, με το πογκρόμ διώξεων που έχει εξαπολύσει εναντίον κάθε φωνής αντίδρασης και συνδικαλιστών, ερμηνεύει τη ΣΣΕ κατά το δοκούν ή άλλοτε την καταστρατηγεί και συντηρεί ένα κλίμα τρομοκρατίας σε όλους τους χώρους εργασίας», καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Τραγουδιστών Μελοδράματος Εθνικής Λυρικής Σκηνής (πρώην Σωματείο Χορωδών). «Εχοντας δείξει λοιπόν το αποκρουστικό της πρόσωπο, προχωρά ακόμα πιο πέρα το θεάρεστο έργο της. Με επιστολή του προέδρου της Νίκου Μουρκογιάννη προσπαθεί να αποσπάσει τη συναίνεση των καλλιτεχνών του θεάτρου, έτσι ώστε οι τελευταίοι να παραιτηθούν από κάθε πνευματικό δικαίωμα που έχουν από τις μαγνητοσκοπήσεις και το αρχειακό υλικό της ΕΛΣ. Για άλλη μια φορά, όπως συνέβη και το καλοκαίρι, σκόπιμα παρακάμπτει τα σωματεία και απευθύνεται σε κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά. Το καλοκαίρι ζητούσε να μη λάβουμε την προβλεπόμενη από τη ΣΣΕ αποζημίωση για τις μαγνητοσκοπήσεις του Ηρωδείου, τώρα θέλει να παγιώσει αυτή την κατάσταση».

«Η διοίκηση βλέπει φυσικά πιο μακριά από το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων. Επιδιώκει, όπως προτάσσουν κυβέρνηση και ΕΕ, την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων ώστε να ανοίξει ο δρόμος για ατομικές συμβάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι αναφέρει "να μη μείνουμε στο γράμμα του νόμου" εννοώντας την ΣΣΕ. Η απαράδεκτη επιστολή της αναφέρει και άλλα ευφάνταστα και προκλητικά: "Εχει εγκριθεί η πρόταση της ΕΛΣ στο πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση του ΕΣΠΑ για μετάδοση των δράσεων της ΕΛΣ σε όλο τον κόσμο, αλλά πρέπει να τακτοποιηθεί το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων". "Πρέπει να μη βαλτώσουμε και να κάνουμε την κρίση ευκαιρία".

Δηλαδή δε φτάνει που καθημερινά "βαλτώνουν" οι ζωές των εργαζομένων και η κρίση λειτουργεί πραγματικά ως ευκαιρία για την εφαρμογή πρωτοφανών αντεργατικών μέτρων, πρέπει κι εμείς τώρα να βγάλουμε τα μάτια μας μόνοι μας. Μετά τις μειώσεις μισθών, να βάλουμε και πλάτη στο κόψιμο των δικαιωμάτων μας. Και συνεχίζει προσβάλλοντας τη νοημοσύνη μας: "Δεν πρέπει να αισθανόμαστε πως το διαδίκτυο μας χρησιμοποιεί, προβάλλοντας τη δουλειά μας για την οποία κοπιάσαμε χωρίς αμοιβή".

Και για να μην αισθανθούμε "ριγμένοι", θα μας το ανταποδώσει με ένα ψηφιακό "portfolio", όπου θα είναι όλη μας η καριέρα συγκεντρωμένη, στον ιστότοπο της ΕΛΣ. Μετά ποιος ξέρει, ίσως ανοίξουν οι πύλες της επιτυχίας για όλους εμάς τους "αδικημένους" και "καταδικασμένους" στην αφάνεια».

«Αυτά και άλλα προσβλητικά συμβαίνουν στην ενδοχώρα της Λυρικής», τονίζει το σωματείο. «Εμείς πέρα από την καταγγελία της απαράδεκτης στάσης της διοίκησης και την καταδίκη των αξιώσεων που έχει, δηλώνουμε: Ούτε βήμα δεν κάνουμε πίσω από τις κατακτήσεις μας. Τα σωματεία και την ΣΣΕ δεν πρόκειται να τα βάλουν στο χέρι. Για τα ελλείμματα της ΕΛΣ δεν ευθύνονται οι εργαζόμενοι, κοινώς "ΔΕΝ ΤΑ ΦΑΓΑΜΕ ΜΑΖΙ". Συνεπώς ας πληρώσουν αυτοί που δημιούργησαν τα ελλείμματα. Υπεύθυνοι γι' αυτή την κατάσταση είναι οι εκάστοτε κυβερνήσεις και οι εντολοδόχοι τους στην ΕΛΣ. Ως εδώ και μη παρέκει. Αν πραγματικά τους ενδιέφερε ο πολιτισμός, που παρεμπιπτόντως κι αυτόν εμείς οι εργαζόμενοι τον παράγουμε, δεν θα μας φέρονταν με το χειρότερο τρόπο, με τις απολύσεις, την τρομοκρατία και ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης, τις μειώσεις μισθών, την εντατικοποίηση ή τις αμοιβές ντροπής όπως αυτές των εκτάκτων καλλιτεχνών.

Θέλουν να μας κάνουν όλους "έκτακτους" εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα και διεκδικήσεις, για να παραδώσουν μετά την Εθνική Λυρική Σκηνή, χωρίς βαρίδια, στο Ιδρυμα Στ. Νιάρχος. ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΑΣΕΙ».

Πέθανε η ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγί

Η Ζακλίν ντε Ρομιγί, η διεθνώς κορυφαία ελληνίστρια, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Ελληνίδα υπήκοος» από το 1995, γνωστή στην Ελλάδα από τις πολλές μελέτες της για την Ιστορία, τη Φιλοσοφία, τους μύθους, τον πολιτισμό της αρχαίας Ελλάδας, πέθανε σε ηλικία 97 χρόνων. Κόρη του καθηγητή της Φιλοσοφίας Μαξίμ Νταβίντ (σκοτώθηκε στον Β' Πόλεμο) και της συγγραφέα Ζαν Μαβουαζόν. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο δίπλα στον ελληνιστή Πολ Μαζόν. Το 1947 τέλειωσε το διδακτορικό της με θέμα «Ο Θουκιδίδης και ο αθηναϊκός ιμπεριαλισμός». Τυφλή, τα τελευταία χρόνια, υπαγόρευε τα νέα βιβλία της, πρόλαβε τη δημοσίευση του κύκνειου άσματός της, με τίτλο «Το ανθρώπινο μεγαλείο στον αιώνα του Περικλή».

Η Ρομιγί δίδαξε Κλασική Φιλολογία και Ιστορία, ξεκινώντας από το Λύκειο και φθάνοντας να διδάσκει επί δεκαετίες στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης και στο «Κλασικό Κολέγιο» της Γαλλίας. Πρωτοστάτησε σε όλες τις προσπάθειες των Γάλλων εκπαιδευτικών για τη σωτηρία της διδασκαλίας των αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών. Το πάθος της ήταν τα κορυφαία πνευματικά δημιουργήματα (ιστορικά, φιλοσοφικά, ποιητικά) του 5ου «χρυσού» αιώνα.

Σε συλλυπητήριο μήνυμα της η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού.

ΤΑΣΣΩ ΚΑΒΒΑΔΙΑ
«Εφυγε» η καλόκαρδη «κακιά»

«Εφυγε» από τη ζωή (19/12) η 91χρονη ηθοποιός Τασσώ Καββαδία και κηδεύεται αύριο (11 π.μ.) από το Α΄ Νεκροταφείο.

Η Τ. Καββαδία σπούδασε πιάνο στην Αθήνα, ζωγραφική και διακόσμηση στο Παρίσι, σκηνογραφία και ενδυματολογία κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη και στη σχολή του «Θεάτρου Τέχνης». Από το 1954 ως το 1967 εργάστηκε στο ραδιόφωνο ως κειμενογράφος και εκτελέστρια. Από το 1955-1969 δημοσιογραφούσε σε εφημερίδες και περιοδικά. Επίσης, ασχολήθηκε με λογοτεχνικές και άλλες μεταφράσεις. Συμμετείχε, από το 1954, σε ελληνικές και ξένες θεατρικές παραστάσεις, σε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές.

Συνεργάστηκε με θιάσους των Μ. Φωτόπουλου, Μ. Αρώνη, Δ. Μυράτ, Λ. Τριβιζά, Τ. Καρέζη - Κ. Καζάκου, Ν. Κούρκουλου κ.ά. Εμφανίστηκε στο σινεμά το 1954 στο «Κυριακάτικο ξύπνημα» του Κακογιάννη και κυρίως ενσάρκωσε το ρόλο της «κακιάς». Επαιξε, μεταξύ άλλων, στις ταινίες: «Στέλλα», «Η δε γυνή να φοβήται τον άντρα», «Μια τρελή τρελή σαραντάρα», «Η αμαρτία της ομορφιάς».

Νέες πρεμιέρες

«Το γλυκό πουλί της νιότης»

Microlix.gr

«Το γλυκό πουλί της νιότης»
Το Εθνικό Θέατρο, για πρώτη φορά στα χρονικά του, παρουσιάζει (έως 30/1/2011), στη Νέα Σκηνή του, το έργο του Τένεσι Ουίλιαμς «Το γλυκό πουλί της νιότης», σε μετάφραση Εφης Γιαννοπούλου, σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου, σκηνικά Εύας Μανιδάκη, κοστούμια Ιωάννας Τσάμη, μουσική Νίκου Πλάτανου, φωτισμούς Σάκη Μπιρμπίλη. Παίζουν: Μαρία Σκουλά, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μάνος Βακούσης, Υβόννη Μαλτέζου, Θεοδώρα Τζήμου, Λένα Παπαληγούρα, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Κώστας Βασαρδάνης, Θέμης Πάνου, Μιχάλης Αφολαγιάν, Γιώργος Τζαβάρας, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Γιωργής Τσουρής. Ο νεαρός και φιλόδοξος Τσανς Γουέιν επιστρέφει στη γενέτειρά του, συνοδεύοντας την άλλοτε διάσημη ηθοποιό Αλεξάνδρα ντελ Λάγκο. Στην πόλη του βασιλεύουν η σκληρή πραγματικότητα, η βία, το δίκαιο του ισχυρότερου και ο ρατσισμός. Οι δυο τους, κυριευμένοι από τρόμο μπροστά στον πανδαμάτορα χρόνο, βρίσκουν καταφύγιο σε τεχνητούς «παραδείσους», σε μία απατηλή ζωή. Καθώς οι ελπίδες τους διαψεύδονται, οδηγούνται και οι δυο στην κατάρρευση. Ενα έργο για την πτώση δύο ανθρώπων από το όνειρο στην ωμή πραγματικότητα.

  • Το «Υπόγειο» του «Θεάτρου Τέχνης» παρουσιάζει (Δευτέρα - Τρίτη) την παράσταση «Ανώνυμη αγία». Πρόκειται για θεατροποίηση ενός κειμένου του Γιάννη Ρίτσου, με τίτλο «Μια κοινότατη ιστορία» από το πεζογραφικό έργο του «Εικονοστάσι ανωνύμων αγίων», σε διασκευή - σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη, σκηνικά - κοστούμια Κωνσταντίνου Ζαμάνη, μουσική επιμέλεια Νέστορα Κοψιδά, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου. Παίζουν: Βίκυ Βολιώτη, Σοφία Σεϊρλή, Κρις Ραντάνωφ, Θάλεια Γρίβα.

Το κείμενο του Γιάννη Ρίτσου, με γλώσσα ποιητική αλλά και τολμηρή, χειρίζεται το ζήτημα του σαρκικού πάθους μεταξύ ταξικά αντίθετων ανθρώπων. Η μεγαλοαστή Ευδοκία μισεί ταξικά τον Μανωλιό, αλλά μην μπορώντας να αντισταθεί στην ομορφιά και δύναμή του, υπομένει τα πάντα για να μην τον χάσει. Εκείνος, μεθυσμένος από την «εξουσία» που ασκεί πάνω της, αλλά και σπρωγμένος από ταξικό μίσος, θέλει να την υποτάξει ολοκληρωτικά. Ετσι ξεκινά το μαρτύριο της Ευδοκίας, που θα βρει τη δύναμη να αντιδράσει στην καταστροφική μανία του Μανωλιού, όταν θα είναι πλέον πολύ αργά.

«Ψίχουλα» και υποκρισία

Η μία, υπουργός μιας κυβέρνησης που οδηγεί στη φτώχεια τη συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού και υπογράφει το νόμο - ταφόπλακα για όποιες εργατικές κατακτήσεις και δικαιώματα είχαν απομείνει. Ο άλλος, επίδοξος «σωτήρας» της Λυρικής, με διοίκηση που έχει καταγγελθεί ως αντεργατική, που επιβουλεύεται κεκτημένα και ποινικοποιεί τη συνδικαλιστική δράση. Και οι δύο - αναφερόμαστε στην υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Λούκα Κατσέλη, και στον πρόεδρο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Νίκο Μουρκογιάννη - «πρωταγωνιστούν» σε μια ακόμη πράξη της στημένης παράστασης, που ακούει στο όνομα «Ευρωπαϊκό Ετος για την Καταπολέμηση της Φτώχειας και του Κοινωνικού Αποκλεισμού». Με αφορμή την τελετή λήξης του προαναφερόμενου «Eυρωπαϊκού Eτους», το υπουργείο Εργασίας, όπως ανακοίνωσε χτες η υπουργός, προσφέρει σε 750 παιδιά που βρίσκονται αντιμέτωπα με τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δωρεάν την παιδική όπερα «Χένσελ και Γκρέτελ», στις 22/12, στη Λυρική Σκηνή. Ενα ψίχουλο πολιτισμού, δηλαδή, και μάλιστα με τη μέγιστη διαφήμιση. Η πολιτική του πτωχοκομείου και της υποκρισίας σε όλο της το μεγαλείο!

Περαστικά στον Θ. Βέγγο

Από την Κυριακή νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του «Ερυθρού» ο αγαπητός λαϊκός ηθοποιός Θανάσης Βέγγος, 83 χρονών, που βρίσκεται σε καταστολή μετά από επέμβαση αφαίρεσης αιματώματος, που προκλήθηκε από πτώση, σύμφωνα με τους γιατρούς, μετά από νέο εγκεφαλικό επεισόδιο. Σε αυτή την περιπέτεια της υγείας του ευχόμαστε στον Θ. Βέγγο περαστικά και γρήγορη ανάρρωση.

Χριστουγεννιάτικη συναυλία με τη Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Νίκαιας θα πραγματοποιηθεί (20/12, 8 μ.μ.), στο Δημαρχείο Νίκαιας (Π. Τσαλδάρη 10, 1ος όροφος). Αγαπημένες μελωδίες θα μας ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο, με όχημα τις φωνές των παιδιών της Χορωδίας, υπό τη διεύθυνση του Θανάση Μιχαλόπουλου. Τη συναυλία διοργανώνει το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Νίκαιας. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ