ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Εργατικός - κοινωνικός έλεγχος στην ακτοπλοΐα

Τα ακτοπλοϊκά δεν μπορούν να ανήκουν σε ιδιώτες. Σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος κατέθεσε Επερώτηση για τέσσερα καυτά προβλήματα της ναυτιλίας, που αφορούν την ακτοπλοΐα και γενικότερα τη ναυτιλιακή πολιτική

Συζήτηση για το ζήτημα της ναυτιλιακής πολιτικής της κυβέρνησης προκαλεί στη Βουλή το ΚΚΕ, με Επερώτηση που απευθύνεται προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και υπογράφεται από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος, συγκεκριμένα από τους βουλευτές: Αλέκα Παπαρήγα, Νίκο Γκατζή, Λιάνα Κανέλλη, Ορέστη Κολοζώφ, Παναγιώτη Κοσιώνη, Γιάννη Πατάκη, Σταύρο Σκοπελίτη, Αντώνη Σκυλλάκο, Σπύρο Στριφτάρη, Αγγελο Τζέκη, Γιώργο Χουρμουζιάδη.

Ολόκληρο το κείμενο της Επερώτησης έχει ως εξής:

«Το Ναυτικό έγκλημα του σαπιοκάραβου "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" και ο άδικος χαμός δεκάδων ανθρώπων, τα ναυτικά εγκλήματα που συντάραξαν τη χώρα μας το προηγούμενο διάστημα, ομολογούν τον επικίνδυνο χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής που υπηρετεί τα εφοπλιστικά συμφέροντα και στηρίζει την εφοπλιστική ασυδοσία.

1. Η κυβέρνηση και το ΥΕΝ προκαλώντας το κοινό αίσθημα αρνούνται να αναλάβουν τις τεράστιες ευθύνες που έχουν και προσπαθούν να υπεκφύγουν με ανούσια παραπλανητικά συνθήματα τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί, για τη συγκάλυψη των ευθυνών και σε προηγούμενες τραγωδίες.

Το πλαίσιο μέσα στο οποίο βρίσκονται οι αιτίες και οι υπεύθυνοι καθορίζεται από την κυβερνητική πολιτική και την εφοπλιστική ασυδοσία.

Η κυβερνητική προπαγάνδα προσπαθεί να συγκαλύψει σκόπιμα βασικά ζητήματα που αφορούν την κατάσταση του τραγικού πλοίου και των άλλων παρήλικων καραβιών, τα προβλήματα της αξιοπλοΐας, τις εγκληματικές ευθύνες του "Ελληνικού Νηογνώμονα", τον επικίνδυνο ρόλο της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, την εξοντωτική εντατικοποίηση της δουλιάς των ναυτεργατών, την εφοπλιστική τρομοκρατία.

Τα μέτρα που με τυμπανοκρουσίες έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση συνιστούν διαιώνιση της σημερινής επικίνδυνης κατάστασης, ενώ σε πολλούς κρίσιμους τομείς θα υπάρξει επιδείνωση.

Επιβάλλεται επιτέλους να ανοιχτεί και να ελεγχθεί ο φάκελος των ναυτικών εγκλημάτων, να σπάσουν τα στεγανά.

Επιβάλλεται άμεσα η λήψη μέτρων για την προστασία και την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Στην κατεύθυνση αυτή απαιτείται η απόσυρση των επικίνδυνων σαπιοκάραβων, η αναδιάρθρωση, αποστρατικοποίηση και εκδημοκρατισμός της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, η διενέργεια συστηματικών, επισταμένων ελέγχων των πλοίων και των σωστικών μέσων με τη συμμετοχή του συνδικαλιστικού κινήματος, των ίδιων των ναυτεργατών, το πέρασμα της ιδιωτικής - κερδοσκοπικής επιχείρησης "Ελληνικός Νηογνώμονας" στο κράτος με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο.

Οπως διαπιστώθηκε, εκτός από τις εγκληματικές καθυστερήσεις και την έλλειψη ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού για την παροχή βοήθειας προς τους ναυαγούς, λείπει εντελώς ολοκληρωμένο σχέδιο και τα απαραίτητα μέσα για την οργάνωση αποτελεσματικής επιχείρησης διάσωσης.

Επιβάλλεται, εντελώς συγκεκριμένα, να οργανωθούν βάσεις έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο και σε άλλες κρίσιμες περιοχές, με κατάλληλο εξοπλισμό και επάνδρωση.

2. Η κατάργηση του Cabotage (καμποτάζ), η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας που εξήγγειλε η κυβέρνηση πλήττει κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας, οδηγεί στην παραπέρα υποβάθμιση της σύνδεσης της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ελλάδα, στην υπονόμευση του δικαιώματος εργασίας και των άλλων θεμελιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, στην όξυνση του προβλήματος της ασφάλειας των πλοίων.

Η πολιτική που στηρίζεται στον έλεγχο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών από το εφοπλιστικό κεφάλαιο χρεοκόπησε.

Το ΚΚΕ υποστηρίζει τον αγώνα των ναυτεργατών για τη διατήρηση του Cabotage, για τη μη εφαρμογή και ανάκληση του 3577/92 κανονισμού της ΕΕ.

Τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ειδικότερα τα ακτοπλοϊκά πλοία, δεν μπορούν να ανήκουν σε ιδιώτες. Η οργάνωση της ακτοπλοΐας με βάση το εφοπλιστικό κέρδος, ο έλεγχος του νευραλγικού αυτού χώρου είτε από πολλούς είτε από λιγότερους πλοιοκτήτες και εφοπλιστικούς ομίλους, θα συσσωρεύει και θα οξύνει τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Προβάλει επιτακτικά η ανάγκη συγκρότησης Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο που θα αναλάβει, αποκλειστικά, το σχεδιασμό και την οργάνωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών σε φιλολαϊκή βάση.

3. Στο όνομα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου, δηλαδή της όξυνσης των εφοπλιστικών κερδών, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν δώσει στο εφοπλιστικό κεφάλαιο τεράστια προνόμια, έχουν χτυπήσει αδίσταχτα τα ναυτεργατικά δικαιώματα, ενώ σήμερα μέσα από τον κοινωνικό διάλογο της απάτης μεθοδεύεται η λήψη νέων αντεργατικών μέτρων.

Το ΚΚΕ θεωρεί ότι απαιτείται η κατάργηση των εφοπλιστικών προνομίων και του νομοθετικού πλαισίου που στηρίζεται η εφοπλιστική ασυδοσία (εγκριτικές πράξεις νηολόγησης, άρθρο 13 του Ν. 2687/53 κ.ά.).

Το πρόβλημα της ανεργίας βασανίζει χιλιάδες ναυτεργάτες.

Το Κόμμα μας θεωρεί ότι επιβάλλεται η ουσιαστική προστασία όλων των ανέργων, η άμεση αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο 80% του βασικού μισθού, η ασφαλιστική κάλυψη όλων των ανέργων και των οικογενειών τους, ο υπολογισμός του χρόνου ανεργίας ως συντάξιμου χρόνου.

Απαιτείται η ανάκληση των αντεργατικών μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση το καλοκαίρι του 1997, η προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων, η αντιμετώπιση της "μαύρης" - ανασφάλιστης εργασίας, η κατάργηση των "διμερών συμβάσεων" μέσω των οποίων οι εφοπλιστές εκμεταλλεύονται τους αλλοδαπούς ναυτεργάτες με όρους δουλεμπορίου. Πάταξη του δουλεμπορικού κυκλώματος και ποινικοποίηση της μεσιτείας, ριζική αναδιάρθρωση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας και κατάργηση του δικαιώματος της απόλυτης επιλογής των εφοπλιστών στη ναυτολόγηση των ναυτεργατών.

4. Η κατάσταση του ΝΑΤ είναι αποτέλεσμα της αντιναυτεργατικής πολιτικής που διώκει μαζικά τους ναυτεργάτες από τα καράβια και παρέχει στους εφοπλιστές προκλητικά προνόμια.

Διαπιστώνεται ευρείας κλίμακας εισφοροδιαφυγή και χρόνιο πρόβλημα παραγραφής των εφοπλιστικών οφειλών, ενώ οι συντάξεις παραμένουν σε δραματικά χαμηλά επίπεδα. Ενώ το ΝΑΤ εισέπραξε εισφορές εκατοντάδων εκατομμυρίων δραχμών από τους ναυτεργάτες, με την κάλυψη του ΥΕΝ παραβιάζει τη νομοθεσία (Ν. 1711/87 - Ν. 2768/99 αρθ. 32) και αρνείται να αναπροσαρμόσει τις συντάξεις στο 60%, με αποτέλεσμα οι συντάξεις χιλιάδων ναυτεργατών να έχουν πέσει στο 50-52% του μισθού.

Τα κυβερνητικά σχέδια για το χτύπημα της κοινωνικής ασφάλισης θα αντιμετωπιστούν με την οργανωμένη, αποφασιστική δράση των εργαζομένων.

Το ΚΚΕ θεωρεί ότι χρειάζεται η διεύρυνση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, η προσαρμογή των συντάξεων στο 80% του μισθού, η διοίκηση του ΝΑΤ να ασκείται από τους ασφαλισμένους, η άμεση καταβολή των εφοπλιστικών οφειλών, η αύξηση των εφοπλιστικών εισφορών και της κρατικής επιχορήγησης προς το ΝΑΤ, η αναπροσαρμογή των επικουρικών συντάξεων στο 1,5% της ανώτατης σύνταξης για κάθε χρόνο ασφάλισης και ουσιαστική αύξηση των εφάπαξ που δίνονται στους ναυτεργάτες από τα Ταμεία Πρόνοιας αξιωματικών και πληρωμάτων.

Μετά τα παραπάνω Επερωτάται η κυβέρνηση για την πολιτική της στην ακτοπλοΐα και τη γενικότερη ναυτιλιακή πολιτική».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ