ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Μάρτη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΗΣΑΠ
Καταχώσεις και «μαξιμαλισμοί»

Θα ξαναθαφτούν τα αρχαιολογικά ευρήματα που αποκαλύφθηκαν με τις εργασίες του ΗΣΑΠ στο Μοναστηράκι, ανάμεσά τους και ο Βωμός των Δώδεκα Θεών, σύμφωνα με την προχθεσινή γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Για την επανακατάχωση θα χρησιμοποιηθούν φύλλα μολύβδου, στρώματα άμμου και χαλικιού, για την προστασία των αρχαίων από τους κραδασμούς.

Αν και το πλέον προβεβλημένο εύρημα είναι ο Βωμός, στα έργα που επί πολλούς μήνες γίνονται, στη διαδρομή Ομόνοια - Μοναστηράκι βρέθηκαν, επίσης, η θεμελίωση της Στοάς Ελευθερίου Διός και της οδού των Παναθηναίων, τμήμα υστερωμαϊκού κτιρίου, κατάλοιπα αρχαίου εργαστηρίου λιθοξοΐας, πηγάδι, φρέαρ, θαλαμωτός μυκηναϊκός τάφος κ.ά. Οι σωστικές ανασκαφές ξεκίνησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, ολοκληρώθηκαν τον Ιανουάριο και πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή από την έξοδο της σήραγγας Μοναστηράκι προς Θησείο μέχρι τη σήραγγα που χρησιμοποιείται ως μια από τις εισόδους στην Αρχαία Αγορά.

Της συνεδρίασης του ΚΑΣ προηγήθηκε σύσκεψη εκπροσώπων του υπουργείου Υποδομών, του ΥΠΠΟ-Τ, του ΗΣΑΠ και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Σύμφωνα με την γγ του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ θα εξετάσει λύσεις για την ανάδειξη των μνημείων και την υπογειοποίηση των γραμμών, αν και η εταιρεία ξεκαθάρισε ότι ακόμη και η προμελέτη ενός τέτοιου έργου δε θα γίνει νωρίτερα από πέντε χρόνια. Κάτι που σημαίνει ότι ακόμη κι σήμερα να ξεκινούσαν οι διαδικασίες, η υπογειοποίηση θα ξεπερνούσε τη δεκαετία. «Επί χάρτου» βρίσκονται και προτάσεις ακόμη και για την απομάκρυνση των γραμμών, με στόχο την ενοποίηση της περιοχής με την Αρχαία Αγορά.

Πάντως, η μέχρι τώρα πείρα των «ενοποιήσεων» στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας δείχνει ότι το μόνο που «επιτεύχθηκε» ήταν η εκτίναξη της αξίας γης, προς όφελος του κεφαλαίου στην αγορά ακινήτων και στις κατασκευές, και η μετατροπή γειτονιών και παραδοσιακών επαγγελματικών περιοχών σε «ξενυχτάδικα».

Ο Βωμός των Δώδεκα Θεών αποτελούσε το «Σημείο Μηδέν» των Αρχαίων, από το οποίο μετρούσαν τις αποστάσεις.

Νέα έργα στο ΚΘΒΕ

«Το ημέρωμα της στρίγγλας»
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»
Δύο πρεμιέρες στο ΚΘΒΕ αυτή την εβδομάδα. Στη Λαϊκή Σκηνή, παρουσιάζεται το έργο «Διαμάντια και μπλουζ» της Λούλας Αναγνωστάκη. Σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Μουσική Σταμάτη Κραουνάκη. Σκηνικά-κοστούμια: Μανώλης Παντελιδάκης. Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος. Βίντεο: Κώστας Πέπας. Παίζουν: Νόρα Κατσέλη, Βασίλης Ευταξόπουλος, Αναστασία Κατσιναβάκη, Σοφία Μιχαήλ, Γιάννης Ράμος, Μιχάλης Σιώνας, Θάλεια Σκαρλάτου.

Ισχυρή προσωπικότητα, η Αννα ξοδεύτηκε άσκοπα. Επιθυμεί μια ήρεμη ζωή. Αγαπά την τζαζ, τις συναυλίες, τις μακρινές μοναχικές βόλτες. Μια παρέα νεαρών μουσικών, ανάμεσά τους και η κόρη της, θα συμμετάσχουν σ' ένα φεστιβάλ μπλουζ και ψάχνουν στίχους. Η Αννα τους δίνει ένα παλιό ξεχασμένο ποίημα για να το μελοποιήσουν. Χαρούμενη, αλλά και με αγωνία για το αποτέλεσμα, η Αννα δέχεται την επόμενη μέρα τη νεαρή παρέα, που «προβάρει» στο δικό της πιάνο το τραγούδι. Οταν ακούσει το μπλουζ, τίποτα, σχεδόν, δε θα είναι όπως πριν.

«Το ημέρωμα της στρίγγλας» του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Στούρουα, ανεβαίνει στις 25/3, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Διασκευή - σκηνική προσαρμογή: Ρόμπερτ Στούρουα, Γρηγόρης Καραντινάκης. Απόδοση στα ελληνικά - φωτισμοί: Γρηγόρης Καραντινάκης. Σκηνικός χώρος: Μίριαν Σβέλιτσε. Κοστούμια: Χρήστος Μπρούφας. Μουσική: Γκία Καντσέλι. Κίνηση: Τατιάνα Μύρκου. Παίζουν: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Δήμητρα Ματσούκα, Δημήτρης Κολοβός, Ελίνα Μάλαμα, Φούλης Μπουντούρογλου, Χρήστος Παπαστεργίου, Γιάννης Παρασκευόπουλος, Αστέρης Πελτέκης, Κώστας Χαλκιάς κ.ά.

Η δύναμη του έρωτα και της αγάπης εδραιώνεται στο έργο ως η απόλυτη εκείνη δύναμη που μπορεί να αλλάξει το εγώ για χάρη του άλλου. Ο Σαίξπηρ με ευφάνταστο και κωμικο- τραγικό τρόπο μας μιλάει για τη δυσκολία της ανθρώπινης συνύπαρξης. Ο Πετρούτσιο ημέρωσε τη «στρίγγλα» Κατερίνα, φτιάχνοντας μαζί της στο τέλος μια υπέροχη πατριαρχική οικογένεια.

Πελοπόννησος και αρχαία νομίσματα

Ενα ενδιαφέρον διεθνές επιστημονικό συνέδριο θα φιλοξενήσει το Μάη, το Αργος, με θέμα «Το Νόμισμα στην Πελοπόννησο, Νομισματοκοπεία, εικονογραφία, κυκλοφορία, οικονομική ιστορία από την αρχαιότητα έως την Νεώτερη Εποχή» (26-29/5).

Στόχος του συνεδρίου είναι «να παρουσιαστεί σφαιρικά η ιστορία του νoμίσματος στην Πελοπόννησο από τους αρχαίους μέχρι τους νεότερους χρόνους, με τη μελέτη νομισματικού υλικού, που σχετίζεται με την αρχαιολογική δραστηριότητα στην Πελοπόννησο, και θεματικούς άξονες οι οποίοι αναφέρονται στα νομισματοκοπεία, την εικονογραφία, τη νομισματική κυκλοφορία, τη διακίνηση και γεωγραφική εξάπλωση των πελοποννησιακών κοπών και την οικονομική ιστορία του τόπου».

Οι εργασίες θα φιλοξενηθούν στους αναστηλωμένους στρατώνες του Καποδίστρια, που σύντομα θα στεγάσουν το Βυζαντινό Μουσείο του Αργους.

Οι πέντε γενικές εισηγήσεις για την ιστορία του νομίσματος αφορούν στους αρχαίους - ελληνιστικούς χρόνους, στους ρωμαϊκούς, βυζαντινούς, μεσαιωνικούς και νεότερους. Θα ανακοινωθούν 45 ειδικά θέματα νομισματικής, μεταξύ των οποίων και τρεις για τη σφραγιστική, που αποτελεί σημαντική πηγή της Ιστορίας. Θα αναρτηθούν 22 ανακοινώσεις για το πλούσιο ανασκαφικό υλικό από διάφορες περιοχές της Πελοποννήσου. Θα μετέχουν 104 σύνεδροι, Ελληνες και ξένοι.

Στην προχτεσινή παρουσίαση του συνεδρίου, ο καθηγητής Αρχαιολογίας και Νομισματικής των Πανεπιστημίων Namur και Louvain-la-Neuve του Βελγίου, Patrick Μarchettio, σημείωσε ότι στο Αργος δημιουργήθηκαν «οι χαρακτηριστικοί θεσμοί των δωρικών πόλεων της Πελοποννήσου» ενώ, «η ανακάλυψη των οβολών μέσα σε τάφο πολεμιστή, που ανέσκαψε ο Paul Courbin, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της νομισματικής. Μετά από αυτήν καταλαβαίνουμε καλύτερα το πέρασμα από το σίδηρο στον άργυρο, ως μετάλλου αξίας μέτρων και σταθμών, και επόμενα τη δημιουργία του ελληνικού νομίσματος. Συνεπώς δεν αποτελεί έκπληξη το ότι οι βυζαντινοί λεξικογράφοι αναγνώρισαν στο βασιλιά του Αργους, Φείδωνα, πρωτεύοντα ρόλο στην κυκλοφορία των οβολών και των αιγινίτικων δραχμών».

Πέθανε η Λιζ Τέιλορ

Πέθανε χθες η ηθοποιός Ελίζαμπεθ Τέιλορ σε ηλικία 79 ετών. Ξεκίνησε την καριέρα της ως παιδί - θαύμα το 1943 με την ταινία «Σιωπηλός κατήγορος», ενώ τη δεκαετία του '50 αποτέλεσε τη μεγαλύτερη σταρ του αμερικανικού κινηματογράφου. Είχε πρωταγωνιστήσει σε πολύ γνωστές ταινίες του Χόλιγουντ, όπως η «Κλεοπάτρα», η «Λυσσασμένη Γάτα», «Ποιος Φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ».

Η πρώτη της εμφάνιση στο σινεμά ήταν το 1943 με την ταινία «Σιωπηλός κατήγορος». Τη δεκαετία του 1950 αναδείχθηκε σε μεγάλη «σταρ», με τη συμμετοχή της σε πλήθος ταινιών. Προτάθηκε για «Οσκαρ» πέντε φορές και το κέρδισε δύο («Butterfiled 8» το 1960 και «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» το 1966). Είχε παντρευτεί οχτώ φορές, τις δύο από αυτές με τον επίσης διάσημο ηθοποιό Ρίτσαρντ Μπάρτον.

Μνήμες της ξενιτιάς

«Μνήμες της Ξενιτιάς» τιτλοφορείται το νέο CD του Λάκη Χαλκιά, «καρπός» της συνεργασίας του με την Βασιλική Σκουτέλα, Ελληνίδα της ομογένειας (σήμερα 103 ετών), που στα 20 χρόνια της βρέθηκε στην Αμερική. Στο CD περιλαμβάνονται δώδεκα δημοτικά τραγούδια της Ηπείρου, τα οποία επιλέχθηκαν από το βιβλίο της ίδιας και του Θανάση Σκουτέλα «A weft of memory» (εκδόσεις Aristide D. Caratzas).

Από αυτά, τα τρία είναι νέα τραγούδια, που έγραψε ειδικά ο Λάκης Χαλκιάς, τα δυο σε δημοτική ποίηση (παρμένα από το βιβλίο) με τίτλο: «Της λυγερής το φόρεμα» και «Για μένα βρέχουν τα βουνά» και το τρίτο «Θέλω να βγω Βασιλική», σε δικούς του στίχους και μουσική, αφιερωμένο από τον καλλιτέχνη στην γερόντισσα, για τη μεγάλη επιθυμία της επιστροφής της, στη γενέθλια γη της Ηπείρου. Tο CD προλογίζει και κλείνει με το δικό της λόγο. Συμμετέχουν η Νότα Καλτσούνη και το Πολυφωνικό Ηπείρου «Τ' Αϊτέργια». Κλαρίνο: Γιώργος Κωτσίνης. Διεύθυνση ορχήστρας: Χρήστος Χαλκιάς. Στο ένθετο του δίσκου ο Λ. Χαλκιάς δίνει πληροφορίες για κάθε τραγούδι χωριστά.

Οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μνημεία και τα κρατικά μουσεία θα παραμείνουν ανοικτά κατά την αργία της 25ηςΜαρτίου, με ωράριο λειτουργίας 8.30 π.μ. - 3 μ.μ. (μονή βάρδια) και ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Κλειστά θα παραμείνουν τη Δευτέρα, 28 Μαρτίου.

Στην 29χρονη ηθοποιό Λουκία Μιχαλοπούλου απονεμήθηκε το 5ο Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη», στην τελετή που πραγματοποιήθηκε προχθές το βράδυ στο Εθνικό Θέατρο. Η ηθοποιός, που τιμήθηκε για τις ερμηνείες της στην «Κυρία από τη θάλασσα» του Ιψεν (σκηνοθεσία Ε. Στούμπε) και στον «Τόκο» του Δ. Δημητριάδη (σκηνοθεσία Λ. Βογιατζή), αφιέρωσε το βραβείο της στον δάσκαλό της Δημήτρη Οικονόμου που «έφυγε» από τη ζωή πριν από ένα χρόνο (26/3/2010).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ