ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ 2004
Πρωταγωνιστές έκθετοι ηθικά και πολιτικά

Δυσοσμία από τις κατηγορίες που αντάλλαξαν δημόσια ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης και ο Κ. Λιάσκας, που αποπέμφθηκε από τη διοίκηση της Οργανωτικής Επιτροπής «Αθήνα 2004»

«Σε "καλό κλίμα" παραμένουν οι κόντρες» έγραφε χτες ο «Ρ» μετά τη συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής και τις διαβεβαιώσεις για το καλό κλίμα και τη συνεργασία ανάμεσα στην κυβέρνηση και την «Αθήνα 2004»... και πριν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι, αποδείχτηκε περίτρανα ότι όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά μαίνεται ο πόλεμος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων σχετικά με την υπόθεση διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων.

«Θύμα» της νέας αναταραχής είναι ο εντεταλμένος για τα τεχνικά έργα σύμβουλος της «Αθήνα 2004» Κ. Λιάσκας, ο οποίος αποπέμφθηκε μετά τη δημόσια αντιπαράθεσή του με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη. Αφορμή στάθηκε στάθηκε η υπόθεση του διαγωνισμού για πρόσληψη τεχνικών συμβούλων από την «Αθήνα 2004» για τα έργα ευθύνης του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά τόσο η ουσία αυτής της υπόθεσης, όσο και οι ανοιχτές κατηγορίες που αντάλλαξαν χτες αποδεικνύουν ότι οι πραγματικοί λόγοι πρέπει να αναζητηθούν σε κόντρες συμφερόντων. «Δε γίνονται διαγωνισμοί με σημαδεμένα χαρτιά», είπε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, «όλοι μπορούν να καταλάβουν γιατί κάποιος δεν επιθυμεί έλεγχο στα χρονοδιαγράμματα, στις προδιαγραφές... μας είπε να πάρουμε τους δικούς του», ήταν η απάντηση του συμβούλου της «Αθήνα 2004»... Κατηγορίες οι οποίες «φωτογραφίζουν» τις δύσοσμες διαδικασίες με τις οποίες προωθείται αυτό το εγχείρημα που λέγεται «Ολυμπιακοί Αγώνες όπως επιτάσσουν η ΔΟΕ και οι πολυεθνικές» με το τεράστιο οικονομικό κόστος που θα βαρύνει τις πλάτες του ελληνικού λαού.

Από κύκλους του Μαξίμου έλεγαν ότι από το πρωί ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης είχε επικοινωνήσει με την Γ. Αγγελοπούλου κάνοντάς της γνωστή την απόφασή του να ζητήσει την παραίτηση του Κ. Λιάσκα. Ενώ όμως είχε γίνει γνωστό ότι στις 6.30 μ.μ. επρόκειτο να συναντηθεί ο πρωθυπουργός με τον Κ. Λιάσκα, η Γ. Αγγελοπούλου έσπευσε λίγα λεπτά πριν με γραπτή δήλωσή της να ζητήσει την παραίτησή του. Τελικά βγαίνοντας από την ολιγόλεπτη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, ο Κ. Λιάσκας ευχήθηκε «καλή επιτυχία σε όσους συνεχίζουν».

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την πρόσληψη «τεχνικών συμβούλων διοίκησης έργου» προκηρύχτηκε μετά από ομόφωνη απόφαση της πενταμελούς ηγεσίας της «Αθήνα 2004», η οποία διεκδικούσε ουσιαστικό ρόλο στην εκτέλεση των έργων («δε γίνονται αγώνες με ρυθμούς δημοσίου» έχει πει η Γ. Αγγελοπούλου). Στην προχτεσινή συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ έθεσε αυτό το θέμα, λέγοντας ότι δεν πρόκειται να δεχτεί αυτόν το διαγωνισμό και αποφασίστηκε να εξεταστεί η νομιμότητά του. Ομως, ενώ έγιναν γνωστά πολύ λίγα για τα όσα πραγματικά συζητήθηκαν στη μαραθώνια συνεδρίαση, αντίθετα για το θέμα της «έκρηξης Λαλιώτη» κυκλοφόρησαν και λεπτομέρειες. Ετσι η συνέχεια δόθηκε χτες μέσω ραδιοφώνων, όπου ο Κ. Λαλιώτης είπε ότι «νομικά πολιτικά και ηθικά δεν έχει τεκμηρίωση αυτός ο διαγωνισμός», για να απαντήσει ό Κ. Λιάσκας ότι «υπάρχει θέμα πολιτικής και ηθικής τάξης, αλλά αυτό αφορά τη συμπεριφορά του υπουργού».

Στη γραπτή δήλωσή της η Γ. Αγγελοπούλου ανέφερε ότι ζήτησε την παραίτηση του Κ. Λιάσκα, γιατί «χωρίς καμία πρότερη ενημέρωση δική μου, προέβη σε προσωπικές δηλώσεις με ανεπίτρεπτους χαρακτηρισμούς προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, τους οποίους ούτε εγώ ούτε η Αθήνα 2004 συμμεριζόμαστε». Ενώ για την ουσία του ζητήματος αναφέρει τα εξής: «Στην πορεία ανασύνταξης της εθνικής υπόθεσης των Ολυμπιακών Αγώνων, η Οργανωτική Επιτροπή Αθήνα 2004 ενεργοποίησε τη συμβατική υποχρέωσή της έναντι της ΔΟΕ για τη σύσταση ομάδας συμβούλων παρακολούθησης έργου, για τα εκτελούμενα έργα σε σχέση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα οποία ανήκουν στην ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ. Οι σύμβουλοι παρακολούθησης έργου σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν την ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ για την εκτέλεση των έργων. Στη διάρκεια των σχετικών συζητήσεων της Αθήνα 2004 και του ΥΠΕΧΩΔΕ είχαμε φτάσει σε ουσιώδη βαθμό συναντίληψης και συμφωνίας. Σε καμιά περίπτωση, πάντως, εγώ όπως και η Οργανωτική Επιτροπή δε θεωρήσαμε ότι οι διαφορετικές προσεγγίσεις υπέκρυπταν θέματα ηθικής τάξεως».

Αυτό που απομένει βέβαια, είναι οι απαντήσεις που πρέπει να δώσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτήν την υπόθεση για τις πραγματικές αιτίες αυτής της νέας μάχης του πολέμου των συμφερόντων.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ
Προκλητικά φορολογικά κίνητρα για ... μονοπώληση των έργων

Κατάργηση των μισών εργοληπτικών επιχειρήσεων προβλέπουν παράγοντες των ίδιων των εργολάβων

Τη μονοπώληση του πακτωλού των μεγάλων έργων από μια δράκα 10 περίπου κατασκευαστικών ομίλων, το κλείσιμο εκατοντάδων μικρομεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων, κι όλα αυτά με τη χορήγηση προκλητικών φοροαπαλλαγών και άλλων φορολογικών κινήτρων - την ώρα που «δυσκολεύεται» να αυξήσει το μηνιάτικο των μικροσυνταξιούχων κατά ένα πεντοχίλιαρο - προωθεί η κυβέρνηση με νομοσχέδιο, τις βασικές αρχές του οποίου ανακοίνωσαν χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης και ο υφυπουργός Ν. Αλευράς.

Το κείμενο του υπό κατάρτιση νομοσχεδίου, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι υπουργοί, θα χωρίζεται σε δύο αλληλένδετες ενότητες:

Στην πρώτη ενότητα παρέχονται φορολογικά και θεσμικά κίνητρα για τις συγχωνεύσεις των τεχνικών εταιριών - κυρίως, βέβαια, των μεγάλων. Ιδιαίτερα τα φορολογικά κίνητρα μπορούν άνετα να χαρακτηριστούν προκλητικά και σκανδαλώδη και ανέρχονται, σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, σε εκατοντάδες δισ. δρχ. Συγκεκριμένα, στις συγχωνευόμενες κατασκευαστικές επιχειρήσεις παρέχονται, μεταξύ άλλων: Δεκαετής απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος μη διανεμομένων κερδών. Αύξηση της δωρεάν επιχορήγησης από 10% σε 15% επί των επενδύσεων. Καθιέρωση ειδικής φορολογικής απαλλαγής για δαπάνες συμμετοχής των ομίλων σε Κέντρα Κοινής Επιχειρηματικής Δράσης. Η απαλλαγή από καταβολή κάθε φόρου επί κάθε δικαιοπραξίας που αφορά τη συγχώνευση (δηλαδή, απαλλαγή κάθε φόρου για αγοραπωλησίες δισεκατομμυρίων που θα γίνουν, τη στιγμή που ο κάθε πολίτης για αγορά ενός διαμερίσματος 10 εκατ. δρχ. πληρώνει φόρο μεταβίβασης 1 εκατ. περίπου!) κλπ.

Η δεύτερη ενότητα αφορά την επανάκριση των εργοληπτικών πτυχίων. Μέσω αυτής, καθορίζεται μια νέα τάξη (7η) εργοληπτών, την οποία ουσιαστικά θα αποτελούν γύρω στους 10 κατασκευαστικούς ομίλους που θα προέλθουν από τη συγχώνευση των σημερινών εταιριών Η` Τάξης και μερικών της Ζ` Τάξης. Οι όμιλοι αυτοί θα μονοπωλήσουν και τυπικά όλα τα έργα με προϋπολογισμούς άνω των 7 δισ. δρχ. Αρκεί να φανταστούμε ότι η σημερινή Η` τάξη, αποτελώντας το 0,43% του κλάδου, κατέχει το 49,1% του τζίρου, η σημερινή Ζ` Τάξη, αποτελώντας το 0,88% του κλάδου, κατέχει το 23,8% του τζίρου, η ΣΤ' τάξη, αντιπροσωπεύοντας το 0,79% του κλάδου, κατέχει το 11,1% του τζίρου και η Ε` τάξη, αντιπροσωπεύοντας το 1,81% του κλάδου, κατέχει το 10% του τζίρου. Με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και με τους 10 μεγάλους ομίλους που θα δημιουργηθούν, το 0,15% του κλάδου θα μονοπωλήσει πάνω από το 60% του τζίρου των έργων!

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων των εργοληπτών, με τη διαδικασία της επανάκρισης, επιχειρείται μια βίαιη αναδιάρθρωση του κλάδου, με αποτέλεσμα να παραμείνουν στα μητρώα και των 7 τάξεων που θα δημιουργηθούν με την επανάκριση (με οικονομικά κριτήρια των τελευταίων ετών) περίπου 6.500 εργοληπτικές εταιρίες, από τις 11.884 που υπάρχουν σήμερα. Οπως, άλλωστε, τονίζεται ρητά, «σε περίπτωση που μια εργοληπτική επιχείρηση δεν πληρεί τα εξαντλητικά οικονομικά κριτήρια που καθιερώνονται, τότε δε θα έχει το δικαίωμα κατάταξης σε καμιά κατηγορία του Μητρώου Εργοληπτών, αλλά μπορεί να επιλέξει να συγχωνευτεί ή να απορροφηθεί». `Η να κλείσει, θα λέγαμε εμείς...

Ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, αναλύοντας τους στόχους του νομοσχεδίου:

  • Ομολόγησε ότι «ένα από τα δομικά προβλήματα του κατασκευαστικού κλάδου είναι ο κατακερματισμός του σε πολλές μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τις ενδεδειγμένες οικονομίες κλίμακας», άρα θα πρέπει ή να συγχωνευτούν ή να κλείσουν.
  • Αντίθετα, υποστήριξε ότι «θα είναι προς το συμφέρον της χώρας να διαθέτει κατασκευαστικές επιχειρήσεις, που θα διαθέτουν τεχνογνωσία και κεφάλαια, ώστε να συμμετέχουν με συγχρηματοδότηση στα έργα, που θα πρέπει να γίνουν, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε άλλες χώρες στην Ευρώπη και τα Βαλκάνια και σε άλλες περιοχές». Ουσιαστικά, δηλαδή, ομολογείται ότι βασικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η ισχυροποίηση ορισμένων μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.
  • Οπως, επίσης, αναφέρεται στη σελίδα 25 της εισηγητικής έκθεσης, ένας ακόμη στόχος είναι, μέσω της ισχυροποίησης ορισμένων ομίλων, «να αυξάνεται η διάθεση εμπλοκής των πιστωτικών ιδρυμάτων στη χρηματοδότηση των έργων και ειδικά των αυτοχρηματοδοτούμενων». Δηλαδή, επιδιώκεται από την κυβέρνηση να βάλει στο παιχνίδι των έργων όλο και περισσότερο το τραπεζικό κεφάλαιο και αυτό επειδή πλέον τα περισσότερα δημόσια έργα θα κατασκευάζονται με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης και της ιδιωτικής εκμετάλλευσης, επομένως θα εκτελούνται μόνο αν αυτό συμφέρει τους ιδιώτες από πλευράς κερδοφορίας κι όχι για δημόσιο όφελος...
«Σεισμόπληκτες» οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης...

Μια από τις πολλές «δεσμεύσεις» της κυβέρνησης, που δόθηκαν προς τους σεισμόπληκτους, τόσο αμέσως μετά τον καταστροφικό σεισμό της 7ης Σεπτέμβρη, όσο και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ήταν αυτή που αφορούσε τις 30.000 κατεστραμμένες επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση, λοιπόν, είχε υποσχεθεί τότε πως θα ρυθμίσει τις οφειλές των σεισμόπληκτων επιχειρήσεων προς το ΙΚΑ σε 48 δόσεις, χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα. Μια δέσμευση, που μέχρι σήμερα, ωστόσο, δεν έχει τηρηθεί...

Η Επιτροπή Σεισμοπλήκτων Επιχειρήσεων, την οποία συγκρότησαν οι χιλιάδες σεισμόπληκτοι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, με χθεσινή ανακοίνωσή της, επισημαίνει πως επειδή ο εμπαιγμός από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τ. Γιαννίτση «δεν έχει τελειωμό, αποφασίσαμε να αποστείλουμε υπόμνημα στον πρωθυπουργό κ. Σημίτη, παραθέτοντας τα δίκαια αιτήματά μας». Η Επιτροπή ζητά να τηρηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και οι ασφαλιστικοί οργανισμοί να συμβάλουν στην ανασυγκρότηση της οικονομικής ζωής στις πληγείσες περιοχές από το σεισμό του προηγούμενου Σεπτέμβρη. «Η λογική του ΙΚΑ να εισπράξει προσαυξήσεις και πρόστιμα είναι αδιανόητο να εξαντλείται σε σχεδόν ή ολοσχερώς κατεστραμμένες σεισμόπληκτες επιχειρήσεις, που δεν μπορούν, λόγω της καταστροφής τους, να πληρώσουν ούτε το κεφάλαιο», σημειώνει χαρακτηριστικά η Επιτροπή.

Και καταλήγει η ανακοίνωσή της: «Ελπίδα μας είναι ότι ο πρωθυπουργός θα αντιληφθεί την έκταση του προβλήματος και το ενδεχόμενο 30.000 οικογένειες να μείνουν στο δρόμο, αυξάνοντας έτσι την ανεργία και να δώσει γρήγορα τη λύση για να βοηθήσει να επιζήσουν και να ανασυγκροτηθούν οι σεισμόπληκτες επιχειρήσεις».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ