ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Απρίλη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΜΙΝΑ ΓΙΑΝΝΟΥ
Στην πρωτοπορία του αγώνα για την κατάργηση της εκμετάλλευσης

Εκδήλωση αφιερωμένη στη Μίνα Γιάννου πραγματοποίησε το Σωματείο των Εργαζομένων στις Χρηματοπιστωτικές Επιχειρήσεις

H Μίνα Γιάννου και ο Στέφανος Παπαγιάννης
H Μίνα Γιάννου και ο Στέφανος Παπαγιάννης
Εκδήλωση με θέμα τους αγώνες και την άρρηκτη σχέση του εργατικού και του γυναικείου κινήματος πραγματοποίησε την Τρίτη το Σωματείο των Εργαζομένων στις Χρηματοπιστωτικές και Συναφείς Επιχειρήσεις του Νομού Αττικής. Ιδιαίτερο χρώμα και ξεχωριστή συγκίνηση έδωσε η αφιέρωση της εκδήλωσης στη Μίνα Γιάννου, στην αταλάντευτη αγωνίστρια, τη μαχητική συνδικαλίστρια, το ηρωικό στέλεχος του ΚΚΕ.

Μέσα από την αναδρομή σε σταθμούς της ιστορίας του εργατικού και του γυναικείου κινήματος, μέσα από κείμενα, φωτογραφίες και τραγούδια, όλα προετοιμασμένα και παρουσιασμένα σε μια συλλογική προσπάθεια από μέλη του σωματείου, όσοι βρέθηκαν στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ είδαν να ζωντανεύουν οι αγώνες του λαού και μαζί με αυτούς η πορεία της Μίνας Γιάννου. Από το 1943 που οργανώθηκε στο ΕΑΜ και λίγους μήνες μετά στο ΚΚΕ, η Μίνα Γιάννου αντιμετώπισε χωρίς την παραμικρή υποχώρηση τις διώξεις, τις δίκες και τις καταδίκες, τις φυλακές και τις εξορίες, με ηθικό που δεν κάμφθηκε ακόμα και όταν οι συνθήκες κράτησής της επιδείνωσαν την ασθένειά της και της στέρησαν τελικά την όραση. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν συναγωνιστές και σύντροφοί της. Το ΠΑΜΕ εκπροσώπησε η Χρυσούλα Λαμπούδη και την ΟΓΕ η Σίλεια Κουρτέση.

Η Ζωζώ Πετροπούλου μίλησε για τα χρόνια που μοιράστηκαν ως συγκρατούμενες με τη Μίνα Γιάννου στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, στη Χίο, στο Τρίκερι, στο Μακρονήσι. Αναφέρθηκε στη ζωή τους εκεί χαρακτηρίζοντάς τη «διαρκή καθημερινό πόλεμο», στα μαθήματα που γίνονταν σε εξόριστες αναλφάβητες, μαθήτριες και φοιτήτριες, ιδιαίτερα στα μαθήματα λογιστικών «που δίδαξε και η Μίνα Γιάννου και που αυτό βοήθησε στην μετέπειτα επαγγελματική αποκατάσταση πολλών από μας», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Μέσα από αυτές τις συνθήκες, τόνισε η Ζωζώ Πετροπούλου, «διαμορφώθηκε ο νέος τύπος γυναίκας, της γυναίκας αγωνίστριας που μας ενέπνευσε και μας καθοδήγησε τα κατοπινά χρόνια και στην προσωπική μας ζωή. Και η Μίνα Γιάννου λογίζεται μέσα σε αυτές».

Στην αδάμαστη θέλησή της στάθηκε η ανιψιά της Μίνας Γιάννου, Ρένα Λευκαδίτη: «Είναι γνωστό πως ήξερε πως τυφλώνεται. Στην εξορία στην Κρήτη είχε αρχίσει να γράφει χωρίς να βλέπει. Στη Ζαχάρω έχασε το χρόνο που θα μπορούσε να χειρουργηθεί. Μετά τη μεταπολίτευση είναι γνωστή η δράση της, τυφλή μα απτόητη. Μιλούσε από το βήμα της Βουλής ήρεμα, περιεκτικά και εύστοχα, τηρώντας απαρέγκλιτα το χρόνο της. Χωρίς τη δυνατότητα μιας ματιάς σε ένα χειρόγραφο. Κυκλοφορούσε με εκατοντάδες κασέτες που ζητούσε και τις ετοίμαζαν σύντροφοι αλλά και συγγενείς και τις άκουγε μέχρι αργά τις νύχτες με ένα κασετόφωνο. Το περιεχόμενό τους; Από τον προϋπολογισμό της χώρας μέχρι την τελευταία έκδοση της "Σύγχρονης Εποχής"».

Το λόγο πήρε, τέλος, η Τατιάνα Βουρδουμπά, μέλος του ΔΣ του σωματείου. Οπως τόνισε, «πολλά από αυτά που μέχρι πριν θεωρούνταν κατακτημένα, είναι πια προς κατάργηση: οι συλλογικές συμβάσεις, το ωράριο, η κοινωνική ασφάλιση. Με πρόσχημα τη διευκόλυνση της ζωής των γυναικών καθιερώνονται οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις, η μερική απασχόληση. Ιδιαίτερη είναι και η επίθεση στους νέους εργαζόμενους: συμβάσεις ορισμένου χρόνου, απλήρωτες υπερωρίες, έντονη τρομοκρατία στους εργασιακούς χώρους, αφαίρεση ασφαλιστικών δικαιωμάτων, υποβάθμιση της παιδείας».

Για τη δικαίωση της εργατικής τάξης

«Τιμάμε σήμερα τη Μίνα Γιάννου σαν πρωτοπόρα γυναίκα στο κίνημα, σαν μέλος του ΚΚΕ, σαν αγωνίστρια. Η ζωή της αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα προσφοράς στους αγώνες για τη δικαίωση της τάξης της, της εργατικής τάξης. Δώδεκα χρόνια εργάστηκε σαν τραπεζοϋπάλληλος και έχασε τη δουλειά της γιατί αρνήθηκε να υπογράψει δήλωση νομιμοφροσύνης», υπογράμμισε η Τ. Βουρδουμπά και συνέχισε: «Η θυσία της Μίνας Γιάννου αλλά και εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων που έκαναν και κάνουν ανάλογες θυσίες, χάνοντας τη δουλειά τους μετά από μια απεργία ή επειδή ορθώνουν ανάστημα διεκδικώντας όσα δικαιούνται, είναι θυσία που δικαιώνεται στο πέρασμα των ετών, έχει αξία. Μόνο με αγώνες κατάφερε το κίνημα, ο λαός να έχει κατακτήσεις».

Η Τ. Βουρδουμπά επισήμανε πως στις σημερινές συνθήκες της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, παρά τις δυσκολίες, υπάρχουν «χιλιάδες εργάτες - εργατοϋπάλληλοι που δε διαλέγουν το δρόμο της συναίνεσης και της υποταγής αλλά το δρόμο της σύγκρουσης και του αγώνα». Του αγώνα που δίνει η εργατική τάξη μαζί με τους αυτοαπασχολούμενους, τους μικρούς και μεσαίους αγρότες, τις γυναίκες, τη νεολαία, μέσα από τις γραμμές του ΠΑΜΕ, της ΠΑΣΕΒΕ, της ΠΑΣΥ, της ΟΓΕ, του ΜΑΣ «ενάντια στα μονοπώλια, μακριά από τις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες που χαϊδεύουν την πλάτη στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ή της ΝΔ και στους εργοδότες», είπε χαρακτηριστικά, κλείνοντας την εκδήλωση με την υπόσχεση: «Συνεχίζουμε την πάλη, κάνουμε πράξη το σύνθημα: Αγώνας - Ρήξη - Ανατροπή. Η ιστορία γράφεται με ανυπακοή».

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δράση για την Παιδεία στην υπηρεσία του λαού

Στην πάλη για το σχολείο των σύγχρονων λαϊκών μορφωτικών αναγκών οι σύλλογοι και οι ομάδες της ΟΓΕ

Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι γυναίκες τη συζήτηση σχετικά με τις αλλαγές που δρομολογεί η κυβέρνηση στην Παιδεία, στην προχτεσινή (Τετάρτη) παναττική συνάντηση των Συλλόγων και των Ομάδων της ΟΓΕ.

Στην εισηγητική της ομιλία η Θεοδώρα Δριμάλα, εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, στάθηκε αναλυτικά στις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση και στο στόχο που εξυπηρετούν. Πρόκειται, όπως ανέφερε, για αλλαγές που αγκαλιάζουν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, για μέτρα που δεν περιορίζονται στις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις σχολείων αλλά σχετίζονται με το ίδιο το περιεχόμενο της μόρφωσης. Το σχολείο που φτιάχνουν, εξήγησε η Θ. Δριμάλα, είναι το σχολείο που έχει ανάγκη το κεφάλαιο. Μέσα από αυτό θα προετοιμάζεται από τη μια η ολιγάριθμη επιστημονική ελίτ, την οποία χρειάζεται η καπιταλιστική παραγωγή, και από την άλλη η μεγάλη μάζα του ημικαταρτισμένου, «απασχολήσιμου», χαμηλά αμειβόμενου εργατικού δυναμικού, που είναι επίσης απαραίτητο στο κεφάλαιο. Τόνισε ότι η πολιτική αυτή στοχεύει τη συνείδηση, περιορίζει το επιστημονικό υπόβαθρο της γνώσης, το αντικαθιστά με την κατάρτιση και τις δεξιότητες προκειμένου να προετοιμάσει εργαζόμενους που δε θα διεκδικούν με βάση τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εποχής στην οποία ζούμε.

Την ευθύνη που αναλαμβάνει η ΟΓΕ υπογράμμισε η πρόεδρός της, Καλλιόπη Μπουντούρογλου, με την έννοια ότι το ζήτημα της Παιδείας δεν αφορά στενά τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς, αλλά είναι υπόθεση όλου του λαού, του εργατικού - λαϊκού, του ριζοσπαστικού γυναικείου κινήματος. Οι Σύλλογοι και οι Ομάδες πρέπει να παίξουν ρόλο στην πλατιά ενημέρωση των γυναικών όσον αφορά το ζήτημα της Παιδείας. Πρέπει το επόμενο διάστημα να οργανώσουν τη δράση σε κάθε γειτονιά και λαϊκή συνοικία, σε κάθε χώρο δουλειάς, ώστε οι γυναίκες της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων να εναντιωθούν στην Παιδεία της αγοράς, των χορηγών και της ημιμάθειας και να παλέψουν για το σχολείο των σύγχρονων λαϊκών μορφωτικών αναγκών.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Ο μπλοφατζής

Μετά το χυδαίο υβρεολόγιο της «Αυγής» κατά του ΚΚΕ, στο χτεσινό της φύλλο ο Θ. Καρτερός ανέλαβε, σε άλλο ύφος αυτή τη φορά, να απαντήσει στο ΚΚΕ και να μοιρολογήσει για τη «διάσπαση της αριστεράς» χρεώνοντάς του ότι έτσι «σπέρνει απογοήτευση και καθηλώνει συνειδήσεις». Ο αρθρογράφος παριστάνει ότι δεν καταλαβαίνει τους λόγους που η λεγόμενη «συνεργασία της αριστεράς» δεν είναι δυνατή. Σχολιάζει μάλιστα τις αναφορές της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ για το 1989 και το 1974 χωρίς όμως να απαντά επί της ουσίας. Αφού όμως αρνείται να μιλήσει γι' αυτές τις εμπειρίες του παρελθόντος, επικαλούμενος το παρόν, ας μας απαντήσει ο αρθρογράφος: Γιατί, άραγε, ο χώρος που πρεσβεύει την «αριστερή συνεργασία» και κλίνει σε όλες τις πτώσεις την «ενότητα», οδηγήθηκε πριν από λίγους μήνες σε άλλη μια διάσπαση, με την αποχώρηση της ομάδας Κουβέλη; Γιατί, άραγε, ο ΣΥΝ και οι αρθρογράφοι του ενώ χτίζουν ολημερίς το γεφύρι της «ενότητας», αυτό το άτιμο κάθε βράδυ γκρεμίζεται..; Πώς γίνεται ο ΣΥΝ που κατηγορεί το ΚΚΕ για «διάσπαση της αριστεράς», να «τρώγεται» καθημερινά με κόμματα και ομάδες με τα οποία συνυπάρχει στον ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα να μην μπορεί «να τα βρει» ούτε με τα στελέχη του που για δεκαετίες ήταν μέσα στο ίδιο κόμμα; Οι ίδιοι ερμήνευσαν αυτή τη διάσπαση στο κόμμα τους με την ύπαρξη διαφωνιών. Μάλιστα, αυτές οι διαφωνίες - που έφτασαν μέχρι τη διάσπαση - ήταν και είναι διαφωνίες τακτικής, δευτερεύουσας σημασίας και όχι διαφωνίες στρατηγικής, τις οποίες έχει ο ΣΥΝ με το ΚΚΕ. Κι όμως, ο Θ. Κ. εγκαλεί το ΚΚΕ και όχι το κόμμα του, το οποίο δεν μπορεί να τα βρει ούτε με τους δικούς του, ούτε σε ζητήματα ήσσονος σημασίας.

***

Κατηγορεί το ΚΚΕ γιατί δε «συντονίζεται με όσους αντιστέκονται στο καθεστώς του μνημονίου», αλλά φαίνεται ότι δεν τον πειράζει να σπάει αυτός ο «συντονισμός» του ΣΥΝ με τον Κουβέλη, ο οποίος και αυτός τάσσεται στα λόγια κατά του μνημονίου. Πού πήγε άραγε η συναίσθηση της ευθύνης απέναντι στον κόσμο που υποφέρει από το μνημόνιο, για την οποία εγκαλεί ο Θ. Κ. το ΚΚΕ; Αλλωστε, την ίδια μέρα που έγραψε αυτά ο Θ. Κ. έγραφαν στην «Αυγή» ότι το «Ξεκίνημα», συνιστώσα του ΣΥΡΙΖΑ, αποχώρησε από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ρητορικά, λοιπόν, τα ερωτήματα. Γιατί αλλού είναι το ζουμί της υπόθεσης. Αλλού αποβλέπει όλο αυτό το μοιρολόι για τη «διάσπαση» από τις επαγγελματίες μοιρολογίστρες. Τι δε θέλει να ομολογήσει ο Θ. Κ.: Την πολύ απλή αλήθεια, ότι ανάμεσα στον ΣΥΝ και στο ΚΚΕ υπάρχει άβυσσος. Αβυσσος πολιτική και ιδεολογική. Αβυσσος που κάνει αδύνατη εκ των πραγμάτων την «αριστερή συνεργασία», την «ενότητα» κ.λπ. Ανάμεσα στα δύο κόμματα υπάρχουν βαθιές ιδεολογικές και πολιτικές διαφορές, τις οποίες γνωρίζουν καλύτερα απ' όλους τα στελέχη του ΣΥΝ. Και πάνω απ' όλα το γεγονός ότι ο Θ. Κ. και οι ΣΥΝ αυτώ πάλευαν το 1989 να διαχυθεί το ΚΚΕ στον τότε Συνασπισμό, δηλαδή να μην υπάρχει ΚΚΕ. Το ίδιο θέλουν και τώρα.

Αλλά εκτός αυτών, για να ήταν δυνατή αυτή η συνεργασία που επαγγέλλεται ο αρθρογράφος, θα έπρεπε κάποιο από τα δύο κόμματα να αλλάξει πολιτική. Στην πραγματικότητα αυτό που αποκρύβει ο αρθρογράφος και οι συν αυτώ, ο πραγματικός και ανομολόγητος πόθος τους, είναι ακριβώς αυτό: Η αλλαγή πολιτικής του ΚΚΕ. Αλλά δε βγαίνουν ανοιχτά να το πούνε, γιατί γνωρίζουν καλά πως αν το ομολογήσουν ανοιχτά θα «φάνε πόρτα» ακόμα και από έναν κόσμο που μπορεί να βλέπει με συμπάθεια αυτές τις εκκλήσεις περί ενότητας.

***

Καταφεύγουν σε εξυπνακισμούς, σε τσιτάτα του Λένιν περί «ανεπαρκούς επαναστατικής συνείδησης», με τα οποία δήθεν το ΚΚΕ αρνείται να συμπορευτεί. Μόνο που εδώ το ζήτημα δεν είναι το επίπεδο συνείδησης των εργατών, αλλά ποια πολιτική και ποια δράση συμβάλλει στη διαμόρφωση επαναστατικής συνείδησης. Το ΚΚΕ δεν το φόβισε ποτέ η έλλειψη «επαναστατικής συνείδησης» των εργατών. Το αντίθετο μάλιστα, είχε και έχει πολύ καθαρό ότι υπάρχει τέτοια έλλειψη σε συνθήκες κυριαρχίας του κεφαλαίου. Το ζήτημα είναι αν το κόμμα βοηθά με τις θέσεις του να συγκροτηθεί και να ανέβει η επαναστατική συνείδηση των μαζών ή αν με την πολιτική του, όπως ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο αφήνει ανυπεράσπιστες τις συνειδήσεις αυτές απέναντι στην αστική πολιτική, αλλά τελικά οδηγεί τις εργατικές μάζες στην αγκαλιά της κυρίαρχης ιδεολογίας, κάνοντας ακόμα μεγαλύτερο κακό απ' ό,τι η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, αφού διέβρωσε συνειδήσεις έχοντας σηκώσει τη σημαία της αριστεράς, από τις θέσεις για την ΕΕ και το Μάαστριχτ, μέχρι τη γραμμή ουράς σε πλειοψηφία ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ στο κίνημα.


Γ. Ζ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ