ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Μάη 2011
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ» ΤΗΣ ΕΕ
«Πλασάροντας» το ... πολιτιστικο-τουριστικό «προϊόν»...

Η Αρχαία Μεσσήνη βραβεύτηκε φέτος στην κατηγορία 1 (συντήρηση). Στη φωτογραφία: Η κεντρική παράσταση του ψηφιδωτού δαπέδου της ρωμαϊκής έπαυλης
Η Αρχαία Μεσσήνη βραβεύτηκε φέτος στην κατηγορία 1 (συντήρηση). Στη φωτογραφία: Η κεντρική παράσταση του ψηφιδωτού δαπέδου της ρωμαϊκής έπαυλης
Στα μέσα του Απρίλη ανακοινώθηκαν οι 27 νικητές του «βραβείου πολιτιστικής κληρονομιάς» για το 2011 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την «Europa Nostra». Η «Europa Nostra» («Γιουρόπα Νόστρα», βλ. και «Ρ», Ενθετο 31/5/2009) είναι οργάνωση - «ομπρέλα» πολλών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων από όλη την Ευρώπη, που αντικείμενό τους έχουν την πολιτιστική κληρονομιά. Ακόμη πιο συγκεκριμένα, είναι ιδεολογικο-πολιτικό «παιδί» της ΕΕ και ένα από τα εργαλεία εφαρμογής της αντιδραστικής πολιτικής της στον πολιτισμό.

Το «Βραβείο πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρωπαϊκής Ενωσης/ Europa Nostra» θεσμοθετήθηκε το 2002 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την «Europa Nostra», με σκοπό «την προβολή σημαντικών πρωτοβουλιών στον τομέα της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς που καλύπτουν ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων: Αναπαλαίωση κτιρίων και προσαρμογή τους σε νέες χρήσεις, αναβάθμιση αστικού και αγροτικού τοπίου, ερμηνεία των αρχαιολογικών χώρων και μέριμνα για συλλογές έργων τέχνης (...) για έργα στον τομέα της έρευνας, της εκπαίδευσης και για έργα ευαισθητοποίησης, που σχετίζονται με την πολιτιστική κληρονομιά, και για ειδικές υπηρεσίες για τη διαφύλαξη της κληρονομιάς από φυσικά πρόσωπα ή οργανώσεις».

Σύμφωνα με την αρμόδια επίτροπο, κα Βασιλείου, «καθένας από τους νικητές εκπροσωπεί τα καλύτερα επιτεύγματα της Ευρώπης στον τομέα της διαφύλαξης, της έρευνας και της εκπαίδευσης, καθώς και την προσφορά ειδικών υπηρεσιών από πρόσωπα και ομάδες. Η πολιτιστική κληρονομιά είναι ένας ουσιαστικός τομέας της πολιτιστικής μας ποικιλομορφίας και της κοινής μας ιστορίας, συγκεντρώνει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μας. Συνέβαλε στο να καταστεί η Ευρώπη κορυφαίος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως και συμβάλλει σημαντικά στην οικονομία της Ενωσης»!

Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, για πολλοστή φορά ότι ο πολιτισμός γενικά και η πολιτιστική κληρονομιά ειδικότερα αποτελούν πεδίο κερδοφορίας του κεφαλαίου και υποτάσσονται άμεσα στα συμφέροντα της αγοραίας τουριστικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με την ΕΕ, «η πολιτιστική κληρονομιά έχει μια ξεχωριστή - και συχνά υποτιμημένη - συμβολή στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ο τομέας αυτός αποτελεί σημαντικό μέρος της πολιτιστικής και δημιουργικής βιομηχανίας που παρέχει θέσεις εργασίας σε 8,5 εκατομμύρια ανθρώπους στην ΕΕ και συμβάλλει κατά 4,5% στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ. Οι δαπάνες για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς κοστολογούνται στην αξία των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) δείχνουν ότι το 40% του παγκόσμιου διεθνούς τουρισμού έχει μια πολιτισμική διάσταση. Η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί επίσης κύριο πόρο για την αειφόρο ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή».

Λεφτά υπάρχουν ...αλλά όχι για όλους

Τα εν λόγω βραβεία υποστηρίζονται από το πρόγραμμα «Πολιτισμός» της ΕΕ, η οποία έχει επενδύσει 26 εκατομμύρια ευρώ στη συγχρηματοδότηση έργων πολιτιστικής κληρονομιάς από το 2007 στο παραπάνω «αξιακό» πλαίσιο φυσικά. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου από την ΕΕ μέσω του πολιτιστικού τομέα περνά και από άλλα προγράμματα χρηματοδότησης: Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης διαθέτει 3 δισεκατομμύρια ευρώ «για την προστασία και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη της πολιτιστικής υποδομής και 775 εκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη των πολιτιστικών υπηρεσιών για την περίοδο 2007-2013. Επιπλέον 89 εκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί μέσω των προγραμμάτων - πλαίσιο για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη της ΕΕ από το 1998».

Τα κριτήρια της ΕΕ για το τι θα συντηρεί και θα αναδεικνύει είναι αγοραία, ανεξάρτητα από το αν ο φορέας υλοποίησης των σχετικών έργων είναι κρατικός ή ιδιωτικός, αφού ο λόγος γίνεται για το αστικό κράτος φυσικά. Είναι χαρακτηριστική η ρητορική του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Π. Γερουλάνου, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Πελοπόννησο και τη συνάντησή του με τουριστικούς φορείς: «Η Πελοπόννησος είναι γεμάτη από προορισμούς τόσο με φυσικό κάλλος όσο και με σπουδαία αρχαιολογική σημασία με παγκόσμια ακτινοβολία. Το ζητούμενο είναι να καταφέρει να τις δέσει σε οργανωμένες εμπειρίες και να αναβαθμιστεί έτσι το προϊόν (σ.σ.!) και η ζωή όχι μόνο των επισκεπτών, αλλά και των κατοίκων».

Την ίδια στιγμή που το αστικό κράτος προωθεί το ...πολιτιστικο-τουριστικό «προϊόν» και «ρυθμίζει», με «ζεστό» χρήμα του ελληνικού λαού, δόσεις για δάνειο - «μαμούθ» του Μεγάρου Μουσικής (σ.σ. η τρέχουσα «εξυπηρέτηση» ανέρχεται στα 2,6 εκατ. ευρώ, ενώ το δάνειο που είχε λάβει το Μέγαρο με εγγυητή το Δημόσιο το 2007 ανέρχεται στα 95 εκατ. ευρώ), η Αρχαιολογική Υπηρεσία απαξιώνεται συνεχώς και οι εργαζόμενοι σε αυτήν πληρώνουν από την τσέπη τους ακόμη και τις μετακινήσεις για να σώσουν ό,τι μπορούν από την κληρονομιά λόγω της εργολαβικής «επέλασης»...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Αβυσσος άβυσσον επικαλείται

(Τρεις εικόνες αθλιότητας)

1.Πρώτη μέρα: Ολες οι ψωνάρες, κυρίως από την Αμερική, έσπευσαν στο Λονδίνο και όσες δεν μπόρεσαν καρφώθηκαν στις τηλεοράσεις τους για το γάμο - αποθέωση του θεάματος. Ενας εσμός από κρετίνους αναλυτές εξηγούσε στο ήδη τρελαμένο από την κοινωνική εξαθλίωση κοινό κάθε εξωφρενική λεπτομέρεια, μέχρι και την ώρα που θα έβγαινε από την τουαλέτα της η νεκροζώντανη Ελισάβετ. Είναι γνωστό πως, όσο βουλιάζει ο κόσμος, μόνο μέγας δεν αποδεικνύεται. Αντιθέτως, πάντα μικρός με την επιθυμία να καθρεφτίζεται εκτός πραγματικότητας. Το θέαμα κατάφερε και παρουσίασε νύφη, γαμπρό και ό,τι δε συμμαζεύεται σαν επιστημονική φαντασία. Ενας γάμος εξωγήινων μέσα στις στάχτες του παλιού κόσμου.

2.Μέρα δεύτερη. Εικόνα πρώτη: Σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει τον εαυτό του, το Βατικανό έστησε μια χολιγουντιανή παραγωγή με θέμα την οσιοποίηση του αποθανόντος πάπα. Ολοι ήταν μάρτυρες μιας ακόμη «καθολικής» παραφροσύνης δίχως προηγούμενο. Ο νυν όσιος υπήρξε φανατικός αντικομμουνιστής και έκανε ό,τι περνούσε από το άγιο, κατά τα άλλα, χέρι του, στη χώρα που γεννήθηκε, να αναρριχηθούν στην εξουσία όλα τα σκουπίδια της. Σαν κορόνα έστησε στην κορυφή της εξουσίας τον Λεχ Βαλέσα και την οικογένειά του, διαβόητους για τις καταχρήσεις και τις κάθε είδους απατεωνιές. Η τελετή άρχισε με μια μοναχή που κρατούσε ψηλά στα χέρια το αίμα του οσίου, χάρη στο οποίο η ίδια έγινε καλά από τη νόσο του Πάρκινσον (παράξενο, γιατί ο όσιος βασανίστηκε μέχρι τέλους από την ίδια ακριβώς νόσο). Τη δρακουλέ εμφάνιση της μοναχής συμπλήρωνε ο Γερμανός πάπας, που σερνόταν μέσα στην ατέλειωτη πλήξη του. Βιάστηκε η Αγία Εδρα για την οσιοποίησή του, σχολιάζουν οι περισσότεροι. Βιάστηκε όμως για να περάσει το μήνυμα πως ο μακαρίτης ήταν πολιτικό πρόσωπο και ως εκ τούτου από δω και στο εξής η απόλυτη βούληση του Θεού θα είναι πολιτική.

3.Μέρα δεύτερη. Εικόνα δεύτερη: Παρακολούθησα τον αγώνα αγωνίας ΑΕΚ - Ατρομήτου και το μετασχηματισμό των φιλάθλων σε άγρια σκυλιά. Το αποτέλεσμα «όλοι εναντίον όλων» προκύπτει από αυτούς που ασκούν εξουσία πάνω σ' αυτά τα αναλώσιμα πλάσματα προορισμένα να καταβροχθίζονται από το κράτος. Ολα αυτά τα χρόνια είμαστε μάρτυρες της πιο μακάβριας επιθυμίας που έκανε ποτέ την εμφάνισή της: του θανάτου. Οι επιχειρηματίες που νέμονται το ποδόσφαιρο είναι συνένοχοι με τους τεχνικούς της εξουσίας, γιατί αυτοί διαχειρίζονται την αθλιότητα όλων των λούμπεν. Με την κολακεία και την αναγόρευση της μαγκιάς σε ιδέα καθιστούν αυτά τα άτομα βασιλιάδες για δύο ώρες στα γήπεδα. Ετσι αποσπούν την προσοχή τους από τα κοινά, ενώ ταυτόχρονα θέτουν σε ισχύ καινούργιους φασιστικούς νόμους. Ο Γιωργάκης όπως όλοι οι ηθικοί αυτουργοί νίπτει χαρούμενος τας χείρας του προσποιούμενος πως δεν βλέπει τίποτα. Οταν σκάσει μύτη το πρώτο φέρετρο από τα γήπεδα, θα αναγκαστεί μπροστά του ν' ανοίξει τα μάτια του.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ