Οι συνεχείς μειώσεις κονδυλίων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ και η τελευταία απόφαση του υπουργείου Παιδείας, να «κόψει» θέσεις έκτακτου ή ωρομισθίου προσωπικού, έχουν φέρει, κυριολεκτικά, τα ιδρύματα της χώρας σε αδιέξοδο, χωρίς να γνωρίζει κανείς πόσα απ' αυτά θα μπορούν να λειτουργήσουν σε αυτές τις συνθήκες. Υπενθυμίζουμε πως το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να μη δοθούν θέσεις έκτακτου και ωρομίσθιου προσωπικού σε πανεπιστημιακά τμήματα, τα οποία έχουν παραπάνω από 25 μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) και σε τμήματα ΤΕΙ που έχουν παραπάνω από 15 μέλη Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΠ).
Ιδιαίτερα στα ΤΕΙ, όπου η πλειοψηφία των καθηγητών είναι έκτακτοι, η κατάσταση είναι εκρηκτική. Για παράδειγμα, το ΤΕΙ Αθήνας - σύμφωνα με τον πρόεδρό του Δ. Νίνο - έχει 30.000 σπουδαστές και πάνω από 500 μόνιμους διδάσκοντες (σε 37 Τμήματα), που με βάση το νόμο διδάσκουν κατά μέσον όρο 13 ώρες τη βδομάδα, αλλά κάθε τμήμα χρειάζεται 400 - 550 ώρες τη βδομάδα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, το ίδρυμα αποφάσισε, ήδη, να μειώσει τις ώρες από 15.000 σε 6.500 το χρόνο και λειτουργεί με 700 εκτάκτους, ενώ με τη νέα ρύθμιση θα εγκριθούν μόνο 498!
Σε ανάλογη κατάσταση βρίσκονται και τα υπόλοιπα ΤΕΙ. Στη Θεσσαλονίκη οι σύλλογοι έκτακτου και μόνιμου προσωπικού προγραμματίζουν συνελεύσεις για να καθορίσουν κοινές αγωνιστικές δράσεις. Σε κοινή ανακοίνωσή τους καταγγέλλουν την απόφαση πρόσληψης λιγότερων εκτάκτων και ζητούν από τη Διοίκηση του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης να προχωρήσει κανονικά στην προκήρυξη πρόσληψης έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού. Απαιτούν, επίσης, την έγκριση όλων των αναγκαίων κονδυλίων για την πληρωμή των δεδουλευμένων των εκτάκτων και την υποστήριξη ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου.
Για τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τους συμβασιούχους διδάσκοντες σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ εξέδωσε ανακοίνωση η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση (ΔΗΠΑΚ), όπου στηλιτεύει τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις για τη γενίκευση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στα ΑΕΙ και τονίζει ότι η περικοπή των εκτάκτων συνδέεται τώρα με τις αναδιαρθρώσεις που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση στα ιδρύματα. «Προκειμένου να διασφαλίσει ότι τα συμφέροντα των επιχειρήσεων θα υπηρετούνται αποτελεσματικότερα από τα Τμήματα, αναλαμβάνει η ίδια η κυβέρνηση να κατανέμει τις πιστώσεις συμβασιούχων όχι πλέον στα Ιδρύματα, αλλά απευθείας σε συγκεκριμένα Τμήματα και για συγκεκριμένα μαθήματα! Εφεξής το ίδιο το υπουργείο θα κρίνει αν δικαιούνται τα Τμήματα να λάβουν πιστώσεις», τονίζει η ΔΗΠΑΚ.
Σημειώνεται πως «κάθε αίτηση για χρηματοδότηση μαθήματος θα πρέπει να ενημερώνει για το εάν υπάρχει υπηρετούν μέλος ΔΕΠ σε επίπεδο ιδρύματος (!), με παρόμοιο γνωστικό αντικείμενο». Με απλά λόγια, συμπληρώνει η ΔΗΠΑΚ, τα μέλη ΔΕΠ «θα κληθούν να διδάξουν καλύπτοντας τα τεράστια κενά που θα προκύψουν». Σημειώνει, δε, πως είναι «ευκόλως εννοούμενο ότι το βάρος αυτό θα το αναλάβουν κυρίως τα μέλη ΔΕΠ των χαμηλότερων βαθμίδων (οι σημερινοί λέκτορες και επίκουροι) που, εφόσον μετατρέπονται και αυτοί σε συμβασιούχους - "εντεταλμένοι λέκτορες", όπως προβλέπει το κείμενο διαβούλευσης για την Ανώτατη Εκπαίδευση - θα είναι όμηροι των ελαστικών σχέσεων εργασίας, θα εξωθούνται να μπαλώνουν τρύπες ακόμα και με μηδενικές συμβάσεις, όπως ακριβώς έκαναν μέχρι σήμερα οι συμβασιούχοι και έκτακτοι διδάσκοντες».
Η παρέμβαση αυτή του υπουργείου, επισημαίνει η ΔΗΠΑΚ, προστίθεται σε σειρά αντιδραστικών αλλαγών που θα κορυφωθούν «με την επικείμενη κατάθεση του νέου νόμου μέσα στο καλοκαίρι». Υπογραμμίζει, δε, πως «η συρρίκνωση των συμβασιούχων διδασκόντων στα πανεπιστήμια οδηγεί στην εξαφάνιση μαθημάτων από τα Προγράμματα Σπουδών, στην περαιτέρω υποβάθμιση του περιεχομένου σπουδών, στη μετατροπή της πανεπιστημιακής μόρφωσης σε κατάρτιση. Ειδικότερα στα ΤΕΙ, που λειτουργούν με πάνω από 80% έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό, θα πληγεί ανεπανόρθωτα ο πυρήνας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, δηλαδή τα εργαστήρια. Το κόστος των εξελίξεων αυτών θα το πληρώσουν για άλλη μια φορά τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων».
Η ΔΗΠΑΚ διεκδικεί:
Θυμίζουμε ότι μέχρι τώρα, οι μαθητές στα Γυμνάσια διάλεγαν τη δεύτερη ξένη γλώσσα που θα διδάσκονταν μεταξύ των γερμανικών, γαλλικών, ιταλικών ή ισπανικών και ανάλογα με τις δηλώσεις των μαθητών, δημιουργούνταν όσα τμήματα γλωσσών χρειάζονταν (θεωρητικά τουλάχιστον, γιατί στην πράξη αυτό καταστρατηγούνταν αν για κάποια γλώσσα υπήρχε μικρός αριθμός προτιμήσεων). Τώρα σύμφωνα με τη νέα απόφαση του υπουργείου, σε κάθε Γυμνάσιο θα διδάσκεται μόνο μια από τις παραπάνω γλώσσες ως δεύτερη (πρώτη ξένη γλώσσα είναι παντού τα αγγλικά) και για την επιλογή της «θα ληφθεί υπόψη η ύπαρξη οργανικής θέσης εκπαιδευτικού στο σχολείο», ή αν δεν υπάρχει οργανική θέση, «θα επιλεγεί η ξένη γλώσσα που επιθυμεί να διδαχθεί η πλειοψηφία των μαθητών». Για τους μαθητές που πιθανόν είχαν διδαχτεί φέτος διαφορετική γλώσσα από αυτή που επιλέχτηκε τελικά να διδάσκεται στο Γυμνάσιό τους, προβλέπεται η δυνατότητα απαλλαγής από το μάθημα της δεύτερης ξένης γλώσσας ή η δυνατότητα μεταγραφής σε όμορο Γυμνάσιο όπου διδάσκεται η γλώσσα με την οποία είχαν ξεκινήσει.
Αντίστοιχα για τις δυο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού όπου οι μαθητές διάλεγαν μεταξύ γερμανικών ή γαλλικών, τώρα θα διδάσκονται μόνο μια απ' αυτές τις δυο γλώσσες.
Αντιδράσεις στην απόφαση έχουν προκύψει από διάφορες ΕΛΜΕ και από ενώσεις καθηγητών ξένων γλωσσών που στην πλειοψηφία τους εδώ και χρόνια εργάζονται με ελαστικές σχέσεις εργασίας στα δημόσια σχολεία.
Με αφορμή και τις παραπάνω εξελίξεις, η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, ζητάει την ανάκληση των κυβερνητικών αποφάσεων και απαιτεί:
Στο μεταξύ, μαζική παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, πραγματοποίησε χθες το ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών αντιδρώντας στην μεθοδευμένη επιχείρηση κατάργησης οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών που έχουν ξεκινήσει από κοινού η Διεύθυνση Εκπαίδευσης και το ΠΥΣΔΕ. Νέα παράσταση διαμαρτυρίας προγραμματίζει την Πέμπτη 12.30 μ.μ.
Συγκεκριμένα, το ΠΥΣΔΕ αποφάσισε να σταματήσει την προγραμματισμένη διαδικασία των αιτήσεων για τοποθετήσεις προκειμένου να βγάλει τις υπεραριθμίες και στη συνέχεια να προκηρύξει τα κενά στις οργανικές θέσεις. Πρόκειται όχι μόνο για τις υπεραριθμίες που προκύπτουν μετά τη συγχώνευση των σχολικών μονάδων, αλλά και για εκπαιδευτικούς που έχουν οργανική θέση, με λιγότερες από 11 ώρες.
Το ΠΑΜΕ απαίτησε να μη βγει κανένας εκπαιδευτικός υπεράριθμος, να μη χαθούν άλλες οργανικές θέσεις και να δοθούν οργανικές θέσεις σε όλους τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ. Παράλληλα με ανακοίνωσή του καταγγέλλει την ΠΑΣΚ και τη ΔΑΚΕ (υπερασπίζονται την απόφαση για τις υπεραριθμίες) ως συμπαραστάτες στην προσπάθεια της κυβέρνησης, που ανοίγει το δρόμο για απολύσεις εκπαιδευτικών.
Απουσίες θα επιβάλλονται στους μαθητές της Α' Γυμνασίου στο μάθημα της Γυμναστικής αν δεν προσκομίσουν κατά την εγγραφή τους το Δελτίο Υγείας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, για την εγγραφή τους θα πρέπει να προσκομίσουν ατομικά δελτία υγείας συμπληρωμένα από τον οικογενειακό τους γιατρό ή από γιατρό του ΙΚΑ ή από γιατρό νοσοκομείου.
Η αναγκαία πρόληψη δυσάρεστων καταστάσεων για την υγεία των μαθητών, μεταφράζεται στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής σε νέα βάρη στις λαϊκές οικογένειες. Γιατί, η κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα μέτρο ώστε φτωχές λαϊκές οικογένειες, ανέργων, ανασφάλιστων, μεταναστών κ.ά. να μπορούν εντελώς δωρεάν και απρόσκοπτα να κάνουν στα παιδιά τους τις απαραίτητες εξετάσεις. Η εξασφάλιση του απαραίτητου υγειονομικού ελέγχουν των μαθητών δε γίνεται με κατασταλτικά μέτρα του τύπου... «θα μείνετε από απουσίες», αλλά από μέτρα ανακούφισης των λαϊκών οικογενειών που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο διαρκώς αυξανόμενο κόστους της υγειονομικής περίθαλψης, πόσο μάλλον της πρόληψης...