ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Ιούνη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πάντα φωτεινή παρουσία...

Δεκαεπτά χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο του μεγάλου δημιουργού Μάνου Χατζιδάκι

Πίστευε πως «η Τέχνη συμπληρώνει τον άνθρωπο, τον βοηθά να αισθανθεί, πού πρέπει να τείνει». Ο ίδιος μετουσίωσε τη μελωδική του έμπνευση σε μεγάλη τέχνη, τραγουδώντας με το δικό του, μοναδικό τρόπο, τον έρωτα, τις αγωνίες, τα όνειρα των ανθρώπων. Δεκαεπτά χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, που με την ευαισθησία, ανησυχία και την τέχνη του έβαλε το ξεχωριστό του στίγμα στην σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, ενώ την περίοδο της αντίστασης συμμετείχε στην ΕΠΟΝ και στο περιοδικό «Νέα Γενιά». Με προσωπική αισθητική, οξεία κριτική ματιά, αγάπη για το λαό, αποτύπωσε με κριτικό ρεαλισμό την ελληνική κοινωνία. «Λαϊκό είναι ό,τι ασχολείται με τον άνθρωπο και προέρχεται από τον άνθρωπο», έλεγε, υπογραμμίζοντας την πίστη του «στο τραγούδι που μας αποκαλύπτει και μας εκφράζει εκ βαθέων και όχι σ' αυτό που κολακεύει τις επιπόλαιες και βιαίως αποκτηθείσες συνήθειές μας». Πνεύμα ασυμβίβαστο, ο Μάνος Χατζιδάκις αντιπαρατέθηκε στην εμπορευματοποίηση και στον εκχυδαϊσμό της τέχνης, στους κρατούντες, στην κολακεία και αναρρίχηση. Πρωτίστως υπήρξε κορυφαίος αναμορφωτής του ελληνικού τραγουδιού, δρομολογώντας το σε νέους μουσικούς ορίζοντες. «Το χαμόγελο της Τζοκόντα», «Μυθολογία», «Αντικατοπτρισμοί», «Ο Μεγάλος Ερωτικός», «Ο κύκλος C.N.S», «Αθανασία», «Η εποχή της Μελισσάνθης», «Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς», «Τα παράλογα»», «Σκοτεινή μητέρα», είναι κάποια από τα ακριβά δώρα του.

Ενα από αυτά, στο οποίο έδωσε την ψυχή του, ήταν και η Ορχήστρα των Χρωμάτων που ίδρυσε το 1989, οραματιζόμενος ένα συμφωνικό σύνολο υψηλού επιπέδου και πρωτότυπα προγράμματα. Σήμερα, εξαιτίας της κυβερνητικής αδιαφορίας, η Ορχήστρα βρίσκεται σε απελπιστική κατάσταση, με τους μουσικούς για πολλούς μήνες απλήρωτους, τον μαέστρο να έχει παραιτηθεί και το μέλλον της αβέβαιο. «Νιώθω ότι αποτελεί χρέος μου να υποβάλω την παραίτησή μου, γνωρίζοντας ότι ο Μάνος Χατζιδάκις δεν θα δεχόταν ποτέ να βλέπει συναδέλφους μουσικούς σε αυτή την απελπιστική κατάσταση. Οι υπεύθυνοι ας αναλάβουν τις ευθύνες τους», ανέφερε στην επιστολή παραίτησής του ο Μ. Λογιάδης. Τα λόγια του Μ. Χατζιδάκι φαντάζουν δραματικά επίκαιρα: «Οποιος δε φοβάται το πρόσωπο του τέρατος, πάει να πει ότι του μοιάζει και η πιθανή προέκταση του αξιώματος είναι να συνηθίσουν τη φρίκη, να μας τρομάζει η ομορφιά»...

ΚΡΑΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Απεργιών συνέχεια

Η αντιλαϊκή πολιτική συνθλίβει το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, καθώς το ΥΠΠΟΤ και η διοίκηση του ωδείου κωφεύουν στα αιτήματα του Συλλόγου Καθηγητών, που από τις 26/5, συνεχίζει τις κινητοποιήσεις του με 48ωρες κυλιόμενες απεργίες. Το ΚΩΘ, ο παλαιότερος κρατικός φορέας πολιτισμού, αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης, γιατί το ΥΠΠΟΤ μείωσε δραματικά τη χρηματοδότησή του, καθιστώντας ανέφικτη τη λειτουργία του, ενώ οι περίπου 100 εργαζόμενοι - εκτός των 17 μονίμων - είναι απλήρωτοι επί 8 μήνες.

Τη σιωπή του ΥΠΠΟΤ και της διοίκησης επισημαίνει ο Σύλλογος Καθηγητών, υπογραμμίζοντας ότι βασικό αίτημα της απεργίας είναι «η κάλυψη των οικονομικών αναγκών του Ωδείου, προκειμένου να συνεχιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του». Παράλληλα, αναφέρει ότι «η απώλεια της μισής εξεταστικής περιόδου, λόγω μη διορισμού διεύθυνσης, οδηγεί σε απόγνωση γονείς και μαθητές». Ο Σύλλογος υπενθυμίζει τα αιτήματα της απεργίας: Πλήρης κάλυψη του εγκριθέντος προϋπολογισμού με άμεση καταβολή κρατικής επιχορήγησης. Αμεσος διορισμός νέου ΔΣ. Καταβολή όλων των δεδουλευμένων στους διδάσκοντες. Διαβάθμιση των σπουδών, αντίστοιχη με τις βαθμίδες της ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης. Αμεση κατάρτιση σύγχρονου οργανογράμματος αντίστοιχου με τη σημερινή δομή και λειτουργία του ωδείου. Αμεση κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών. Οριστική λύση του κτιριακού με μεταβίβαση του κτιρίου της οδού Φράγκων στην κυριότητα του ωδείου.

Διαμαρτυρία της Ενωσης Κριτικών

Η Ενωση Ελλήνων Θεατρικών - Μουσικών Κριτικών με επιστολή της στον πρόεδρο του Ελληνικού Φεστιβάλ, Γιώργο Λούκο, διαμαρτύρεται για τη μη ευχερή πρόσβαση των ενεργών μελών της, ιδίως των κριτικών θεάτρου, σε παραστάσεις του Ελληνικού Φεστιβάλ, επισημαίνοντας: «Η παρακολούθηση των εκδηλώσεων σε ασφαλή βάση, χωρίς αιφνιδιασμούς ή αναμονές, είναι απαραίτητη», προκειμένου οι κριτικοί θεάτρου να μπορούν να τις σχολιάσουν στα έντυπα όπου εργάζονται. «Η ακώλυτη πρόσβαση οφείλει να διασφαλίζεται οπωσδήποτε και στα εκάστοτε μέλη της Επιτροπής Βραβείων Κριτικών Θεάτρου και "Κάρολος Κουν", των οποίων η Ενωση έχει την ευθύνη σε συνεργασία με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων».

Η ΕΘΜΚ θεωρεί «αδιανόητες τις δυσχέρειες που προβάλλει το Ελληνικό Φεστιβάλ» στους κριτικούς θεάτρου και μουσικής, παρότι διαθέτουν ειδική «ταυτότητα» από το ΥΠΠΟΤ και τη Διεθνή Ενωση Κριτικών Θεάτρου (AICT) και με την οποία ΕΘΜΚ συνεργάζεται για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου. Αναφέρει τα μέλη της Επιτροπής Βραβείων Κριτικών Θεάτρου για το 2011 (Α. Ελληνούδη, Γρ. Ιωαννίδης, Σ. Πατσαλίδης, Ε. Προύσαλη, Μ. Τριανταφύλλου) και χαρακτηρίζει «αδιανόητο» - ενώ μπορούν οι κριτικοί, επιδεικνύοντας απλώς την ταυτότητά τους, να βλέπουν παραστάσεις στο εξωτερικό - να μη «διασφαλίζεται» το ίδιο στη χώρα τους και μάλιστα από οργανισμό εποπτευόμενο και χρηματοδοτούμενο από το ΥΠΠΟΤ.

Η Ενωση ζητά άμεση επανεξέταση «αυτής της απαράδεκτης κατάστασης» και δηλώνει ότι διαφορετικά θα θέσει το θέμα στον υπουργό Πολιτισμού, στη Διεθνή Ενωση Κριτικών Θεάτρου και στην UNESCO.

Οπερέτα και ήχοι του κόσμου

Σήμερα (9 μ.μ.), στην Πειραιώς 260, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών δίνεται η τελευταία παράσταση του λυρικού θιάσου «Οπερες των ζητιάνων», με την τρίπρακτη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη «Η κόρη της καταιγίδος». Ενορχήστρωση, μουσική προετοιμασία, διεύθυνση χορωδίας Χαράλαμπου Γωγιού, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, σκηνικό - κοστούμια Κωνσταντίνου Ζαμάνη, φωτισμοί Μελίνας Μάσχα, μακιγιάζ Ριούκο Τσούτζι, κωμώσεις Θάνου Σαμαρά. Ερμηνεύουν: Δημήτρης Ναλμπάντης, Βάσια Ζαχαροπούλου, Ελενα Χατζηαυξέντη, Κωστής Ρασιδάκις, Ελένη Λιώνα, Αρης Προσπαθόπουλος, Σοφιάννα Θεοφάνους, Ζαφείρης Κουτελιέρης, Κάθυ Ιντρα, Στάθης Κόκκορης. Συμμετέχει πολυμελής χορωδία, οι ηθοποιοί: Παναγιώτης Βασιλείου, Μαρίκα Θεοδωροπούλου, Παναγιώτης Καραμίχαλος, Ευθύμης Ξυπολητάς, Γιώργος Παπανδρέου, Αρτεμις Πιτταρά και οι μουσικοί Κώστας Τζέκος, Αντώνης Λαγός, Θοδωρής Βαζάκας, Χρήστος Σακελλαρίδης, Χρήστος Ζερμπίνος, Διονύσης Βερβιτσιώτης, Αγγελος Λιακάκης, Βασίλης Λιαρμακόπουλος. Βασισμένη σε γαλλικά πρότυπα, η οπερέτα περιγράφει την τραγελαφική περιπέτεια μιας ελληνικής οικογένειας.

  • «Μια συναυλία για έναν κόσμο που αλλάζει, με αίμα αλλά και με τραγούδια» θα δώσουν (17/6, 9 μ.μ.) στην «Τεχνόπολη» (Γκάζι), στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών, Τυνήσιοι, Αιγύπτιοι και Ελληνες μουσικοί. Συμμετέχουν η τυνησική ορχήστρα «Med Fussion», το αιγυπτιακό συγκρότημα «El Taηbura», η Τυνήσια τραγουδίστρια Λάμια Μπεντίουι και οι Ελληνες μουσικοί Γιώργος Βουρνάς, Λουκία Κωνσταντάτου, Πάνος Λαμπρόπουλος και Νίκος Σουλιώτης.

Αύριο Πέμπτη (6 μ.μ.) θα πραγματοποιηθεί γενική συνέλευση της Αγωνιστικής Παράταξης Ελλήνων Λογοτεχνών - Συνεργαζόμενοι, στην οδό Μαυρομματαίων 12 (γραφεία ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ).

Λόγω της σημερινής πανελλαδικής απεργίας, μεταφέρεται για αύριο (16/7, 9.30μ.μ.) η επίσημη παράσταση «Αριστοφάνους 11», στο Αίθριο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς 254, Ταύρος, 212-2540.316) του Σταμάτη Κραουνάκη και της ομάδας ελληνικού μουσικού θεάτρου «Σπείρας - Σπείρας».

Λόγω της σημερινής απεργίας, η σημερινή παράσταση με το έργο «Βρομιά», στην Πειραιώς 260, δεν θα πραγματοποιηθεί. Γι' αυτό αύριο (16/6) θα δοθεί δεύτερη παράσταση, στις 23.30. Οι υπόλοιπες παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών θα πραγματοποιηθούν κανονικά. Σήμερα, για την παρακολούθηση της παράστασης «Οι Ναυαγοί της Τρελής Ελπίδας (Αυγές)» δύο πούλμαν θα πραγματοποιήσουν δρομολόγια (6 μ.μ., 6.20 μ.μ.) και θα μεταφέρουν τους θεατές από τη στάση μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας στο ATHENS METROPOLITAN EXPO. Στην επιστροφή, τα πούλμαν θα αποβιβάζουν τους θεατές στο σταθμό Εθνική Αμυνα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ