ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Ιούνη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δυναμικό «παρών» ανθρώπων του πολιτισμού

Από τη συγκέντρωση έξω από το Μουσείο Ακρόπολης
Από τη συγκέντρωση έξω από το Μουσείο Ακρόπολης
«Μέτωπο αγώνα λαού - καλλιτεχνών, τα σχέδια θα χαλάσει των πολυεθνικών». Με το σύνθημα αυτό πλήθος άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού συμμετείχαν στη μεγάλη κινητοποίηση που διοργάνωσαν χτες το πρωί, έξω από το Μουσείο Ακρόπολης, με πρωτοβουλία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, οι πολιτιστικοί φορείς και καλλιτεχνικά σωματεία: Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Σωματείο Εργαζομένων Χορού - ΣΕΧΩΧΟ, Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας, «μικρό» Σωματείο Σκηνοθετών Ταινιών Μικρού Μήκους, Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, Μουσικά Σύνολα ΕΡΤ, Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού Ωδείου Αθηνών, Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων, Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, Τραγουδιστές Μελοδράματος Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Σωματείο Καθηγητών Ωδείου Αθηνών, Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, κ.ά. Με πρώτο το πανό όλων των σωματείων, με σύνθημα «Ο πολιτισμός είναι συλλογική δημιουργία, πρέπει να είναι και συλλογική ιδιοκτησία», με πλακάτ, ντουντούκες και μουσικά όργανα να δίνουν το ρυθμό, καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού ένωσαν τις φωνές τους ενάντια στην πολιτική που ασκούν εδώ και χρόνια οι ελληνικές κυβερνήσεις, συμπράττοντας με τις επιλογές της ΕΕ.

Αποψη από την πορεία των καλλιτεχνών προς το ΥΠΠΟΤ
Αποψη από την πορεία των καλλιτεχνών προς το ΥΠΠΟΤ
«Εμπρός, λαέ, ξεσηκωμός, στα μέτρα της κυβέρνησης κανείς συμβιβασμός», φώναζαν συμπαρασύροντας και τους περαστικούς που χειροκροτούσαν. Οι καλλιτέχνες συντονίζουν τη δράση τους για να εμποδίσουν τα σχέδια της πλήρους παράδοσης του πολιτισμού και των εργαζομένων σ' αυτόν στις απαιτήσεις και τα συμφέροντα της ολιγαρχίας.

Στη συνέχεια, με συνθήματα όπως «Οι καλλιτέχνες είναι εργάτες του λαού και όχι οι παλιάτσοι του κάθε αφεντικού», «Ο πολιτισμός ανήκει στο λαό κι όχι στο κεφάλαιο το ιδιωτικό», «Κλείνετε μουσεία, ορχήστρες, ΔΗΠΕΘΕ και η Λυρική στο Νιάρχο βερεσέ», πραγματοποιήθηκε δυναμική πορεία μέχρι το ΥΠΠΟ-Τ, προκειμένου οι πρόεδροι των φορέων να συναντήσουν τον υπουργό και να του επιδώσουν το κοινό πλαίσιο διεκδικήσεων, το οποίο συνυπογράφουν. Ομως, όπως συμβαίνει πάντα, ο υπουργός «απουσίαζε», ενώ γνώριζε την κινητοποίηση των καλλιτεχνών. Ετσι, οι πρόεδροι των φορέων συνάντησαν τη διευθύντρια του υπουργικού γραφείου, στην οποία επέδωσαν το ψήφισμα.

Το πλαίσιο πάλης

Τα πιο βασικά αιτήματα που διεκδικούν οι καλλιτέχνες είναι:

  • «Αύξηση του προϋπολογισμού για τον πολιτισμό στο 2%.
  • Να σταματήσει η επιχειρηματική λειτουργία στα κρατικά θέατρα, τα ΔΗΠΕΘΕ, τη Λυρική, τις κρατικές ορχήστρες, τα μουσικά σύνολα και γενικά στις κρατικές πολιτιστικές δομές και δράσεις και να τους δίνεται επαρκής χρηματοδότηση.
  • Να ακυρωθεί η συμφωνία παραχώρησης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο Ιδρυμα Νιάρχος. Αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων για το θέατρο, το χορό και τη μουσική, τα εικαστικά. Καμία χρηματοδότηση στα μονοπώλια του χώρου.
  • Καμία απόλυση καλλιτεχνών που δουλεύουν στους δήμους (μουσικοί, ηθοποιοί, εικαστικοί), οι οποίοι θα πρέπει να δουλεύουν με μόνιμη σχέση εργασίας και πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα. Να σταματήσει κάθε προσπάθεια κατάργησης ή συγχώνευσης κρατικών θεάτρων και ορχηστρών, ΔΗΠΕΘΕ, δημοτικών μουσικών συνόλων και ωδείων.
  • Κατάργηση του περιορισμού του 24μηνου που επιβάλλει ο νόμος Παυλόπουλου για αρχαιολόγους, καλλιτέχνες και τεχνικούς των κρατικών θεάτρων.
  • Κατάργηση των 100 ενσήμων ως προϋπόθεσης στην περίθαλψη, και ασφαλιστικά βιβλιάρια στους εικαστικούς και λογοτέχνες.
  • Ασφάλιση για όλους τους καλλιτέχνες χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Κατάργηση του ΦΠΑ στο καλλιτεχνικό έργο και την καλλιτεχνική δημιουργία. Η Τέχνη είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα. Καθολική λύση του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού των καλλιτεχνικών κλάδων χωρίς εργοδότη (των δημιουργών). Καλλιτεχνικοί διαγωνισμοί και εφαρμογή του νόμου για το 1% για την τοποθέτηση έργων εικαστικών τεχνών σε δημόσιους χώρους και κτίρια, για την αναβάθμιση της δημόσιας αισθητικής και την ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Καμιά κατάργηση στα βαρέα και ανθυγιεινά. Επιδόματα ανεργίας στο 80% του μισθού χωρίς όρους και προϋποθέσεις».

Ο αγώνας των ανθρώπων του πολιτισμού μόλις αρχίζει. Οπως είπαν μετά την κινητοποίηση, θα συνεχίσουν και θα κλιμακώσουν τον αγώνα, υπερασπιζόμενοι ότι «ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα, αλλά δικαίωμα κοινωνικό. Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη. Ο κοινωνικός ρόλος της Τέχνης είναι λαϊκό δικαίωμα που θα το υπερασπιστούμε. Είμαστε ενάντια στον εμπορικό ευτελισμό της Τέχνης και στην αλλοτρίωση των συνειδήσεων».

Η ΕΕ δεν τηρεί κανένα «πολιτιστικό» πρόσχημα στο στρατηγικό στόχο του κεφαλαίου για πλήρη υποταγή της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης δημιουργίας στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ευρωενωσιακού κεφαλαίου. Απρόσκοπτα ομολογείται ότι η καλλιτεχνική παραγωγή πρέπει να συγκεντρωθεί σε μεγάλα μονοπώλια πανευρωπαϊκής και παγκόσμιας κλίμακας και σε αυτά τα πλαίσια προωθείται και η κινητικότητα των καλλιτεχνών.

Από την πλευρά του το αστικό κράτος «αποσύρεται» - συνειδητά και εσχάτως όχι και τόσο «διακριτικά» - από την οικονομική ενίσχυση του πολιτισμού, αξιοποιώντας και την καπιταλιστική κρίση, ώστε το τεχνητά δημιουργημένο κενό να καλυφθεί από τις δυνάμεις της «αγοράς».

Σε όλα αυτά οι καλλιτέχνες δε θα μείνουν θεατές. Γιατί ξέρουν πολύ καλά, όπως έγραφε μια πικέτα, «σκλάβα σκέψη - σκλάβα ζωή».

Μόνη παραφωνία στη χτεσινή δυναμική κινητοποίηση ήταν οι εκπρόσωποι της ΠΟΘΑ, που ακολούθησαν την πορεία, αλλά με διασπαστική διάθεση και διαφορετικό πλαίσιο, γι' αυτό και απομονώθηκαν.

  • Εκτός απ' όλα αυτά το ΣΕΗ βρίσκεται αντιμέτωπο και με μια νέα κατάσταση στο Ελληνικό Φεστιβάλ, που διαχειρίζεται κρατικό χρήμα και χρησιμοποιεί την ανασφάλιστη εργασία και τις «αφιλοκερδείς συμμετοχές» - όπερ σημαίνει τζάμπα εργασία - υπό την «ομπρέλα» του εθελοντισμού. Το ΣΕΗ προειδοποιεί ότι θα είναι έξω από τις παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών, στις οποίες συμμετέχουν εθελοντές, και θα παρεμβαίνει, όπως έγινε τις προηγούμενες μέρες, παρουσία ελεγκτών του ΙΚΑ και της Επιθεώρησης Εργασίας, στις παραστάσεις του Θωμά Μοσχόπουλου και του Αγγελου Παπαδημητρίου.
Μουσικά ταξίδια

Μουσικούς από διάφορες γωνιές του κόσμου υποδέχεται ο δροσερός και φιλόξενος κήπος του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη - Κέντρο Εθνομουσικολογίας (Διογένους 1-3, πλατεία Αέρηδων, Πλάκα, 210-3250198), φιλοξενώντας έως 12 Ιουλίου διαλεχτές συναυλίες καλλιτεχνών από Πορτογαλία, Ισπανία, Ομάν και τη χώρα μας.

Το «ταξίδι» συνεχίζεται με τη σημερινή συναυλία του επταμελούς συνόλου «Αl Mahabba» με τραγούδια από Συρία, Λίβανο, Αίγυπτο, Τυνησία και Μαρόκο, πολλά από τα οποία έχουν ερμηνεύσει κορυφαίοι τραγουδιστές της αραβικής μουσικής, όπως η Λιβανέζα Φεϊρούζ. Επίσης, θα παρουσιάσουν τραγούδια του νέου τους δίσκου, που μόλις κυκλοφόρησε, αλλά και λόγιες μουσικές φόρμες της αραβικής μουσικής παράδοσης, όπως τα περίφημα Σαμαΐ. Ερμηνεύουν: Nabil Al Sayeg (τραγούδι), Περικλής Παντολέων (ούτι), Νεκτάριος Σταματέλος (νέι), Μάνος Επιτροπάκης (τσέλο), Εφη Ζαϊτίδου (κανονάκι), Γιώργος Αναγνωστόπουλος (κρουστά), Γιάννης Ευσταθόπουλος (κρουστά).

«Κατσαρίδας»... περιοδεία

Το «Θέατρο του Νέου Κόσμου» περιοδεύει το καλοκαίρι ανά την Ελλάδα, με την επιτυχημένη παράσταση «Κατσαρίδα». Μια εξωφρενική, ντανταϊστική αλληγορία των Βασίλη Μαυρογεωργίου και Κώστα Γάκη, με ιδιαίτερη απήχηση στο νεανικό κοινό, που από τις αρχές του 2005 και μέχρι σήμερα έχει δώσει 583 παραστάσεις εντός και εκτός του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου», στη Θεσσαλονίκη, σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας, στην Κύπρο και πρόσφατα στο θέατρο «Badminton». Μουσική - Στίχοι: Κώστας Γάκης, σκηνικό: Γκάυ Στεφάνου, κοστούμια: Γεωργία Μπαμπαλού, φωτισμοί: Γιώργος Φακούρας. Παίζουν: Θοδωρής Πετρόπουλος, Σεραφείμ Ράδης.

Πρώτες παραστάσεις: 29,30/6, Ηλιούπολη «Θέατρο Αλσους». 5/7 Χαλάνδρι, «Θέατρο Ρεματιάς». 10/7 Νέα Μάκρη, Πολιτιστικό - Αθλητικό Πάρκο. 14/7 Γαλάτσι, «Ανοιχτό Θέατρο» (Αλσος Βεΐκου). 15/7 Ραφήνα, Προαύλιο Γυμνασίου - Λυκείου Ραφήνας.

Τραγωδία της ζήλειας

Μέχρι τις 24/6 θα παίζεται στο «Badminton», ο σαιξπηρικός «Οθέλλος». Μετάφραση - σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη - Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Σκηνικά Αθανασίας Σμαραγδή, κοστούμια Μαρίας Καραπούλιου, φωτισμοί Ελίζας Αλεξανδροπούλου.

Πρόκειται για την τραγωδία της ζήλειας, της προδομένης εμπιστοσύνης και της εκδίκησης που γεννά ο φόβος του διαφορετικού. Ο Μαυριτανός Οθέλλος, υψηλόβαθμος στρατιωτικός, έχοντας πέσει θύμα της παγίδας του φιλόδοξου υπασπιστή του, Ιάγου, σκοτώνει, τυφλωμένος από τη ζήλεια, τη γυναίκα του Δυσδαιμόνα.

Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης (Οθέλλος), Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Ιάγος), Σμαράγδα Καρύδη (Δυσδαιμόνα), Γωγώ Μπρέμπου (Αιμιλία), Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Κάσσιος), Ηλίας Πετροπουλέας, Γιώργος Ψυχογιός, Γιάννης Κοτσαρίνης, Στάθης Παναγιωτίδης, Μιχάλης Σάκκουλης, Νίκος Μιχάκος, Δομνίκη Μητροπούλου, Μαρία Παπαδοπούλου, Γιάννης Μυλωνάς, Τραϊάνα Ανανία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ