ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Ιούλη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Με τον «Κύκλο με την κιμωλία» του Μπρεχτ

Το κλασικό αριστούργημα του Μπρεχτ «Ο κύκλος με την κιμωλία» ανεβάζει η θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ, δεύτερη χρονιά λειτουργίας της. Ο πανάρχαιος μύθος για το σοφό δικαστή, που έπρεπε να «μοιράσει» ένα παιδί σε δύο μητέρες. Μια πανέξυπνη αλληγορία για την αιώνια μάχη ανάμεσα στην αγάπη και το συμφέρον, στον ατομισμό και την αυτοθυσία, στη δικαιοσύνη και το «δίκαιο» του ισχυρότερου.

Η ομάδα των εργατών, ανέργων, συνταξιούχων, φοιτητών, μεταναστών μελών του ΠΑΜΕ, με την καθημερινή αγωνιστική δράση τους, υψώνουν το ανάχωμα της ποιότητας της σκέψης, της μετάδοσης της γνώσης, της διατήρησης της παράδοσης, των ηθών και των εθίμων μας, δημιουργώντας μια θεατρική ομάδα, για να παρουσιάζει έργα με κοινωνικό περιεχόμενο. Το ΠΑΜΕ στηρίζει τις διαχρονικές πολιτιστικές αξίες, γιατί ψυχαγωγία σημαίνει αυτοσυνειδησία και ο πολιτισμός μπορεί και πρέπει να είναι υπόθεση του εργαζόμενου, που θα αντιστέκεται στα υποπαράγωγα της πνευματικής πενίας.

Το κλασικό έργο του Μπρεχτ παρουσιάζει η θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ στις 10/7 στο Νέο Θέατρο Χαϊδαρίου (δίπλα στην είσοδο του στρατοπέδου) στις 9 μ.μ. και στις 17/7 στο Θέατρο Πέτρας στη σκηνή Πίτερ Μπρουκ στις 9 μ.μ. Οι παρουσιάσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα σε όλη την Ελλάδα.

Η είσοδος θα γίνεται με την αγορά ενός λαχνού για να συμβάλουμε ταυτόχρονα στην οικονομική εξόρμηση του ΠΑΜΕ. Το ΠΑΜΕ καλεί τα συνδικάτα να συμβάλουν στη συμμετοχή των εργαζομένων, των νέων, των γυναικών, των ανέργων.

Σκηνική τιμή στην Μέλπω Αξιώτη

Εμπνευσμένη από το βίο και το έργο μιας σπουδαίας αγωνίστριας και συγγραφέα, της κομμουνίστριας Μέλπως Αξιώτη, και βασισμένη σε βιβλία της είναι η παράσταση «Μέλπω Αξιώτη - Η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας» του Φεστιβάλ Αθηνών (3-5/7, 9 μ.μ., Πειραιώς 260). Σύνθεση κειμένων: Νίκος Χατζόπουλος - Σοφία Σεϊρλή. Σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Μαγιού Τρικεριώτη, βίντεο Χρήστου Δήμα, μουσική επιμέλεια Νίκου Μαστοράκη, φωτισμοί Λευτέρη Παυλόπουλου. Την Μ. Αξιώτη υποδύεται η Σοφία Σεϊρλή.

Η μορφή, οι αγώνες και το έργο της Μέλπως Αξιώτη κατατάσσονται στην πρωτοπορία της κομμουνιστικής και της ΕΑΜικής διανόησης, του γυναικείου λαϊκού κινήματος, αλλά και του μοντερνισμού στα Ελληνικά Γράμματα. Το έργο της είναι σήμερα ένα από τα ελκυστικότερα αντικείμενα μελέτης και διδαχής σε αρκετά ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

Η Αξιώτη (1905-1973), κόρη του Μυκονιάτη μουσικοσυνθέτη και τεχνοκριτικού Γεωργίου Αξιώτη και μιας αριστοκράτισσας, πολύ μικρή «σημαδεύτηκε» από το χωρισμό των γονιών της. Μεγάλωσε στη Μύκονο. Μετά το Σχολαρχείο, κλείστηκε στις «Ουρσουλίνες» της Τήνου. Το 1922 ήρθε στην Αθήνα και έζησε με τη μητέρα και την ετεροθαλή αδερφή της. Το 1925 παντρεύτηκε τον δάσκαλό της Βασίλη Μάρκαρη, με τον οποίο έζησε τέσσερα χρόνια στη Μύκονο. Μετά το χωρισμό της, έζησε για λίγο με τη μητέρα της. Για να επιβιώσει ασχολήθηκε με τη ραπτική. Το 1936 εντάχθηκε - και έμεινε εφ' όρου ζωής - στο ΚΚΕ. Στα Γράμματα εμφανίστηκε το 1933. Το 1938 κυκλοφόρησαν οι «Δύσκολες νύχτες». Στην Κατοχή εντάχθηκε στο ΕΑΜ, στην Εθνική Αλληλεγγύη και έγραφε για ΕΑΜικά έντυπα. Διωκόμενη κατέφυγε (1947) στο Παρίσι, όπου συνέχισε τον αγώνα της. Με απαίτηση της ελληνικής κυβέρνησης, το 1950 απελάθηκε από τη Γαλλία και εγκαταστάθηκε στη Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία. Το 1952 πήγε στη Βαρσοβία και εργάστηκε σε ελληνική εκπομπή του εκεί ραδιοφωνικού σταθμού. Το 1956 επέστρεψε στη ΓΛΔ, όπου ως το 1964 δίδαξε στο πανεπιστήμιο του Humboldt Νέα Ελληνικά και Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Το Δεκέμβρη του 1964 μπόρεσε να επισκεφθεί την Ελλάδα και το 1965 επαναπατρίσθηκε. Πάμφτωχη και βαριά άρρωστη, η Μέλπω Αξιώτη πεθαίνει στις 23/5/1973. Στο αυτοβιογραφικό έργο της «Κάδμω» (1972) έγραφε: «Κι εγώ τώρα σε ποιον θ' αφήσω την κληρονομιά μου;.. Οχι την υλική κληρονομιά - δεν έχω εγώ παρόμοια, κι έτσι δεν είμαι τώρα πια παρά ένα άγαλμα μαρμάρινο πάνω σ' ένα μικρό σταυροδρόμι...».

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ
Μεγαλύτερη «στροφή» στην ψηφιακή ταινία

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (η 34η διοργάνωσή του θα διεξαχθεί 19-25/9) ανακοίνωσε τις ταινίες που επιλέχθηκαν στις κατηγορίες «Μυθοπλασία», «Ελληνες του Κόσμου» και «digi» (ψηφιακό τμήμα).

Στην κατηγορία «Μυθοπλασία» επιλέχθηκαν 26 ταινίες, στους «Ελληνες του κόσμου» 3 και στο «digi» από τις 199 ταινίες (183 πέρσι) που κατατέθηκαν προκρίθηκαν οι 46.

Οι παραπάνω αριθμοί δείχνουν ότι όλο και περισσότεροι νέοι σκηνοθέτες προστρέχουν στο ψηφιακό γύρισμα λόγω καταρχήν του κόστους, αφού το φιλμ είναι πανάκριβο. Το Φεστιβάλ Δράμας, λοιπόν, πρέπει πλέον να δει σοβαρά τον τουλάχιστον συζητήσιμο - αν όχι προβληματικό - διαχωρισμό μεταξύ των ταινιών που γυρίζονται σε φιλμ (σ.σ. ή που γυρίζονται αρχικά σε ψηφιακή μορφή και μετατρέπονται σε φιλμ με ακόμη μεγαλύτερο κόστος για τους δημιουργούς) και όσων γυρίζονται ψηφιακά. Καθώς οι σκηνοθέτες, ειδικά οι νέοι, δεν έχουν πρόσβαση σε φθηνό φιλμ (σ.σ. θα έπρεπε το κράτος να το προσφέρει δωρεάν), τουλάχιστον το Φεστιβάλ δεν πρέπει να αντιμετωπίζει τις ψηφιακές ταινίες ως «παιδιά ενός κατώτερου θεού»...

Εξάλλου, από 11-13/7 το Φεστιβάλ Δράμας «ταξιδεύει» στην «Τεχνόπολη» (Πειραιώς 100, Γκάζι). Την πρώτη μέρα διοργανώνεται συζήτηση με θέμα «Η ταινία μικρού μήκους μέρος του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού». Θα προβληθούν 32 ταινίες Ελλήνων δημιουργών, που συμμετείχαν στη διοργάνωση τα τελευταία 17 χρόνια. Αρκετοί σκηνοθέτες θα προλογίσουν την ταινία τους, ενώ θα λειτουργήσει και έκθεση αφισών του θεσμού. Το τριήμερο θα ολοκληρωθεί με συναυλία μουσικής από τον ελληνικό και τον ξένο κινηματογράφο, με το συγκρότημα «Oticons Ensemble» (13/7, 11 μμ).

Βέβαια, αν ήθελε, ο Δήμος Αθηναίων (ο Πολιτισμικός Οργανισμός του, μαζί με το Φεστιβάλ Δράμας, συνδιοργανώνει την εκδήλωση) θα μπορούσε να μην έχει εισιτήριο (και μάλιστα 5 ευρώ!) για τις προβολές. Θα έπρεπε να είναι δωρεάν, καθώς η ταινία μικρού μήκους είναι, δυστυχώς, «άγνωστη χώρα» για τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, ενώ το κοινό της είναι κυρίως η νεολαία. Αλλά τι να περιμένεις από μια δημοτική αρχή της οποίας ο δήμαρχος τάχθηκε υπέρ του περιορισμού των διαδηλώσεων στο κέντρο της πόλης, λέγοντας ότι «απαραίτητη κρίνεται η επιδίωξη και η τόνωση της επιχειρηματικότητας, καθώς επίσης και η προσέλκυση βιώσιμων επενδύσεων στο κέντρο της πόλης»...

Εκθεση Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα

Στον ζωγράφο, γλύπτη, χαράκτη, σκηνογράφο, αλλά και συγγραφέα, ποιητή και στοχαστή, έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γενιάς του '30, Νίκο Χατζηκυριάκο - Γκίκα, είναι αφιερωμένη η φετινή καλοκαιρινή εκθεσιακή περίοδος στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στην Ανδρο (3/7- 25/9).

Το αφιέρωμα στον μεγάλο Ελληνα καλλιτέχνη, ο οποίος με το χρωστήρα, αλλά και με την οξυδερκή γραφίδα του συνέβαλε καθοριστικά στη διάπλαση της σύγχρονης πολιτιστικής μας παράδοσης, θα συγκροτείται από 100 περίπου εκθέματα - 71 ζωγραφικά, 21 σχέδια και 12 γλυπτά - προερχόμενα από μουσεία, ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές.

Ο δίγλωσσος τόμος που θα πλαισιώνει την έκθεση θα περιλαμβάνει εισαγωγικό κείμενο του Κυριάκου Κουτσομάλλη, το μνημειώδες, μακροσκελές κείμενο που ο Οδυσσέας Ελύτης αφιέρωσε στον Χατζηκυριάκο - Γκίκα - αναδημοσιευμένο αυτούσιο - και αποσπάσματα κειμένων του ίδιου του Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα, τα οποία επέλεξε η Ελεάνα Μαργαρίτη.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν συμπληρωματικές εκδηλώσεις, όπως στρογγυλή τράπεζα, με θέμα τη γενιά του '30, με συντονίστρια την Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ και εισηγητές προσωπικότητες των Γραμμάτων και Τεχνών.

ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ των Παιδικών Χωριών SOS είναι η συναυλία, που θα δώσει ο Μανώλης Μητσιάς, την Κυριακή, στο θέατρο του Λυκαβηττού. Ο καταξιωμένος τραγουδιστής, που συμμετέχει αφιλοκερδώς, θα ερμηνεύσει διαχρονικά τραγούδια μεγάλων δημιουργών, με τα οποία έχει συνδεθεί η 40χρονη μουσική πορεία του, καθώς και νεότερες επιτυχίες από πρόσφατες συνεργασίες του. Μαζί του στο τραγούδι θα είναι η Νανά Μπινοπούλου. Η μουσική βραδιά έχει σαν στόχο την ενίσχυση των Παιδικών Χωριών SOS. Εισιτήρια προπωλούνται προς 15 ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ