ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Αυγούστου 2011
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
«Η Ανώτατη Εκπαίδευση υπόθεση της λαϊκής οικογένειας»

Σε συγκεντρώσεις ενάντια στο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση καλούν την ερχόμενη Τετάρτη, 24 Αυγούστου, ΠΑΜΕ και ΜΑΣ

Να δώσουν αγωνιστική, δυναμική και άμεση απάντηση στο νόμο - πλαίσιο, που σβήνει τα απομεινάρια της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, καλούν εργαζόμενους, φοιτητές και σπουδαστές το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο (ΠΑΜΕ) και το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ). Οι συγκεντρώσεις που διοργανώνουν από κοινού την Τετάρτη 24 Αυγούστου, μέρα που το νομοσχέδιο θα είναι στη Βουλή για ψήφιση, αποτελούν κομμάτι ενός ενιαίου αγώνα για να μην περάσει η νέα επίθεση. Στην Αθήνα, η συγκέντρωση θα γίνει στις 7 το απόγευμα στην Ομόνοια και στη Θεσσαλονίκη μισή ώρα αργότερα στο άγαλμα του Βενιζέλου.

Ο νέος νόμος - πλαίσιο που συνοδεύεται από διάφορα ιδεολογήματα και έχει την έμμεση ή άμεση στήριξη των δυνάμεων της πλουτοκρατίας και της υποταγής, έρχεται να προσαρμόσει πλήρως τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και τη γνώση που παράγουν στις ανάγκες της καπιταλιστικής παραγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, εισάγει ένα νέο μοντέλο διοίκησης των ιδρυμάτων, προσαρμοσμένο στη φυσιογνωμία και το περιεχόμενο που αποκτά η ανώτατη εκπαίδευση.

Συστηματοποιεί τους τρεις κύκλους σπουδών υποβαθμίζοντας τον προπτυχιακό τίτλο, θεσμοθετούνται προπτυχιακές σπουδών τριών χρόνων που θα δίνουν τίτλους πλήρως αποσυνδεδεμένους από την πρόσβαση στο επάγγελμα. Τα προγράμματα σπουδών θα είναι προσαρμοσμένα στα όσα επιτάσσει η «αγορά», ενώ παράλληλα θεσμοθετούνται και προγράμματα διά βίου και εξ αποστάσεως κατάρτισης που θα παρέχουν τα ιδρύματα και επί πληρωμή. Οι σπουδές στην ανώτατη εκπαίδευση γίνονται ακόμα πιο δύσκολες για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών με μια σειρά ρυθμίσεων: Εισάγονται οι έννοιες των φοιτητών «μερικής φοίτησης» και των «ενεργών φοιτητών» οδηγώντας έτσι εκτός πανεπιστημίου όσους αναγκάζονται να δουλέψουν στη διάρκεια των σπουδών τους. Καταργείται το δωρεάν σύγγραμμα και υποκαθίσταται από την ανάρτηση των συγγραμμάτων στο διαδίκτυο. Ανοίγει ο δρόμος ώστε οι - ήδη πολύ πίσω από τις ανάγκες - παροχές σίτισης και στέγασης στους φοιτητές/ σπουδαστές να λειτουργούν όλο και περισσότερο επί πληρωμή, καθώς μπορούν να υπαχθούν ως υπηρεσίες στο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που θα ιδρυθεί σε κάθε ίδρυμα. Τα «φοιτητικά δάνεια» για τα οποία γίνεται λόγος δεν συνιστούν δωρεάν σπουδές, με την αποπληρωμή τους να διαρκεί πολλά χρόνια μετά την αποφοίτηση. Ο νόμος - πλαίσιο παρεμβαίνει σε αντιδραστική κατεύθυνση στο φοιτητικό κίνημα καθιερώνοντας το ενιαίο ψηφοδέλτιο και βάζοντας ουσιαστικά φραγμό στη συλλογική πολιτική δράση, καταργεί το άσυλο και στρέφεται ενάντια στις συλλογικές διεκδικήσεις.

Χτύπημα στις εργασιακές σχέσεις αποτελούν οι διατάξεις που αφορούν το προσωπικό των ιδρυμάτων. Παγιώνονται οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, οι συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για τους «εντεταλμένους διδασκαλίας», οι οποίοι μάλιστα θα μπορούν να εργάζονται με συμβάσεις μόνο για πέντε χρόνια σε κάθε ίδρυμα και στη συνέχεια θα πρέπει να αναζητούν δουλειά σε άλλο πανεπιστήμιο. Και από τις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου, φαίνεται ότι το επόμενο διάστημα μετά την ψήφιση του νόμου, έρχονται μαζικές απολύσεις προσωπικού, περικοπές μισθών και εργασιακών δικαιωμάτων.

«Εχουμε πόλεμο με την κυβέρνηση και τους συμμάχους της!»

«Να απαντήσουμε δυναμικά, άμεσα, αγωνιστικά. Ο νόμος - πλαίσιο να μην περάσει, να μην εφαρμοστεί! Ο αγώνας πρέπει να είναι πολιτικός και ενιαίος. Η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι υπόθεση συνολικά της λαϊκής - εργατικής οικογένειας που πλήττεται από την αντιλαϊκή επίθεση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, των κομμάτων του ευρωμονόδρομου, της ΕΕ, του κεφαλαίου», τονίζουν ΠΑΜΕ και ΜΑΣ καλώντας σε συμμετοχή στις κινητοποιήσεις της ερχόμενης Τετάρτης.

Οπως τονίζουν, «η μάχη της λαϊκής οικογένειας για να δημιουργήσει ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά της, μπορεί να γίνει νικηφόρα. Απαιτείται πάλη για δημόσια και δωρεάν Παιδεία, δουλειά με πλήρη δικαιώματα μετά το τέλος των σπουδών.

Καλούμε τους εργάτες, τα λαϊκά στρώματα, τους εργαζόμενους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, τους πανεπιστημιακούς δασκάλους που αντιπαλεύουν αυτήν την πολιτική, τους φοιτητές - σπουδαστές να παλέψουν από κοινού με το ταξικό εργατικό και λαϊκό κίνημα για να μην περάσει ο νέος νόμος - πλαίσιο, να καταργηθεί η επιχειρηματική δράση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Διέξοδος για την Παιδεία υπάρχει αλλά όχι στα πλαίσια της διείσδυσης των μονοπωλίων σε αυτήν. Η διέξοδος πρέπει να αναζητηθεί στον άλλο δρόμο ανάπτυξης, με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών», σημειώνουν ΜΑΣ και ΠΑΜΕ.


Με χειρότερους όρους ανοίγουν τα σχολεία

MotionTeam

Ασφυκτική κατάσταση δημιουργεί στο χώρο της Εκπαίδευσης η πολιτική της κυβέρνησης, με τα μαθήματα να ξεκινούν στις 12 Σεπτέμβρη με αριθμό εκπαιδευτικών πολύ πίσω από τις ανάγκες, με το υπουργείο να... «ευελπιστεί» ότι τα βασικά βιβλία θα δοθούν στους μαθητές και με τα σχολεία να στενάζουν κάτω από το βάρος της υποχρηματοδότησης.

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι διορισμοί θα ανέλθουν μόλις στους 600, τη στιγμή που οι συνταξιοδοτήσεις υπολογίζονται σε 6.000, και ήδη τα τελευταία χρόνια η δημόσια εκπαίδευση έχει συσσωρευμένες ανάγκες στελέχωσής της. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, ο αριθμός των αναπληρωτών που θα προσληφθούν θα γίνει γνωστός με το άνοιγμα των σχολείων, ωστόσο θα είναι μειωμένος κατά 50%. Την αντιλαϊκή πολιτική που επιβάλλει τις ελλείψεις αυτές καλούνται να πληρώσουν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, που αγωνίζονται με τέτοιους όρους να κατακτήσουν τη μόρφωση, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, αφού δηλωμένη πρόθεση του υπουργείου είναι να καλύψει τα κενά με μετακινήσεις και εξάντληση του ωραρίου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών. Η υπουργός δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ότι «σοβαρό πρόβλημα που ταλανίζει την εκπαίδευση» είναι οι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί σε κάποιες περιφέρειες όταν σε άλλες υπάρχουν κενά, εξήγγειλε δειγματοληπτικούς ελέγχους στις Διευθύνσεις και συνεργασία με τα στελέχη της εκπαίδευσης «για τη σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού». Αυτό ανοίγει το δρόμο για υποχρεωτικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών (κάτι που είχε επιχειρηθεί και την περσινή σχολική χρονιά) που έχει επιπτώσεις τόσο στα εργασιακά δικαιώματα όσο και στην ίδια τη ζωή των εκπαιδευτικών.

Καθυστερήσεις θα υπάρχουν και στη διανομή των σχολικών βιβλίων καθώς το υπουργείο δηλώνει επίσημα ότι «στόχος» είναι τα βασικά βιβλία να φτάσουν στους μαθητές με την έναρξη της χρονιάς και τα υπόλοιπα μέχρι τον Οκτώβρη. Δεν αποκλείεται δηλαδή οι μαθητές να κληθούν να κάνουν μάθημα με φωτοτυπίες...

Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στο σκηνικό που έχει ξεκινήσει να διαμορφώνεται με τις συγχωνεύσεις 2.000 σχολείων που έγιναν όχι μόνο για να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί, αλλά για να συγκροτηθούν τα πολυδύναμα σχολεία όπου θα εφαρμοστούν μαζικά τα προγράμματα ημιμάθειας του «νέου σχολείου» και που ευκολότερα θα προσελκύσουν χορηγούς. Παράλληλα, η υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών σημαίνει αδυναμία κάλυψης λειτουργικών δαπανών των σχολείων, τα οποία δεν αποκλείεται να μην έχουν χρήματα ούτε για τα βασικά.

Οικοδομείται το «νέο σχολείο»

Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι από τη σχολική χρονιά που ξεκινά σε μερικές εβδομάδες θα εφαρμοστούν τα προγράμματα του «νέου σχολείου» δεν αποτελούν στοιχείο ποιότητας, όπως ισχυρίζεται, αλλά έρχονται να συμπληρώσουν το σκηνικό υποβάθμισης της Παιδείας. Ειδικότερα ανακοινώθηκε η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών σε 21 Νηπιαγωγεία, 96 Δημοτικά και 63 Γυμνάσια με στόχο από του χρόνου να επεκταθεί και στα υπόλοιπα.

Η φετινή Α' Λυκείου είναι η τάξη πρώτης εφαρμογής του «νέου Λυκείου» και σ' αυτή θα ξεκινήσουν αναμορφωμένα προγράμματα σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία), τα Μαθηματικά (Αλγεβρα, Γεωμετρία) και την Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία Ελληνικά και Γραμματεία, Νέα Ελληνικά και Λογοτεχνία). Το «νέο Λύκειο» που οικοδομείται χαρακτηρίζεται από τη διαφοροποίηση τόσο ανάμεσα στα σχολεία όσο και μέσα στο ίδιο σχολείο, με τους μαθητές να μαθαίνουν διαφορετικά πράγματα ανάλογα με τις «δυνατότητές» τους και τις μορφωτικές ανισότητες να διευρύνονται. Πρόκειται για ένα σχολείο που χάνει τον όποιο μορφωτικό χαρακτήρα του σπρώχνοντας τα παιδιά να προετοιμάζονται για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια.

Για όσους δεν προορίζονται για την ανώτατη εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας ιδρύει τεχνολογικά Λύκεια «με ειδικότητες βάσει των κοινωνικών και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας, ενισχύοντας την προοπτική απασχόλησης των αποφοίτων τους...», όπως αναφέρει, σε μια προσπάθεια να διοχετεύσει στην πρόωρη κατάρτιση τη μεγάλη μάζα των παιδιών των λαϊκών οικογενειών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ