Δύο έργα μεγάλης πολιτιστικής σημασίας βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Πρόκειται για την ανάδειξη του επισκέψιμου πλέον χώρου στην Καρθαία (στην Κέα), που περιλαμβάνει την ανασκαφή και ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου της πόλης, τη στερέωση του ετοιμόρροπου αναλήμματος πάνω στο οποίο στέκεται ο αρχαϊκός ναός του Απόλλωνα και την ολοκλήρωση της ανάδειξης του προπύλου που οδηγεί στην ακρόπολη, καθώς και η στερέωση, συντήρηση και ανάδειξη του υστερο-κλασικού πύργου στην Αγ. Μαρίνα.
Η προσπάθεια για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Καρθαίας, στη ΝΑ εσχατιά της Κέας, ξεκίνησε το 2001 με χρηματοδότηση από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Την οικονομική διαχείριση των έργων ανέλαβε το Ταμείο Διαχείρισης Πιστώσεων για την Εκτέλεση Αρχαιολογικών Εργων (ΤΔΠΕΑΕ), ενώ την επίβλεψη και την επιστημονική ευθύνη του έργου είχε επιστημονική επιτροπή, με πρόεδρο την καθηγήτρια Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ε. Σημαντώνη - Μπουρνιά, και επιστημονικούς συνεργάτες την αρχιτέκτονα - μηχανικό Δ. Μαυροκορδάτου και την αρχαιολόγο Τ. Πανάγου. Η πρώτη φάση της συντήρησης και ανάδειξης της Καρθαίας ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2008 και ο χώρος παραδόθηκε στο κοινό τον Ιούνιο του 2009, ενώ από τα μέσα του 2010 εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ, στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Νήσων Αιγαίου. Η χρηματοδότηση για την Καρθαία ανέρχεται σε 900.000 ευρώ και για τον πύργο της Αγ. Μαρίνας σε 1.200.000 ευρώ.
Η δυσχέρεια πρόσβασης στην Καρθαία, συντελεί στη διατήρηση του παρθένου περιβάλλοντος, όμως δεν παύει να αποτελεί καθημερινή δοκιμασία για όσους εργάζονται εκεί, καθώς όχι μόνο το προσωπικό αλλά και τα υλικά ή τα εργαλεία πρέπει να φθάνουν στην αρχαία πόλη με τις παραδοσιακές μεθόδους, στα χέρια ή με ζώα. Οι συντελεστές του έργου εξαντλούν όλη τους την εφευρετικότητα, προκειμένου να αντιμετωπίζουν και να ξεπερνούν τα συνεχώς αναφυόμενα προβλήματα, ιδιαίτερα όταν παρίσταται ανάγκη μεταφοράς ή ανέλκυσης υπερβολικά βαρέων μηχανημάτων ή αναστηλωτικού υλικού στο ύψωμα της ακρόπολης.
Οι τεχνικές δυσκολίες και ο κίνδυνος που αντιμετωπίζουν όλοι όσοι εμπλέκονται στο έργο της αποκατάστασης του Πύργου της Αγίας Μαρίνας είναι πολλές και απαιτούν ιδιαίτερη γνώση και εξειδίκευση. Πρόκειται για ένα καταπληκτικό μνημείο, έναν τετράπλευρο πύργο του 4ου αιώνα π.Χ., τμήμα του οποίου στέκεται ακόμα στο αρχικό ύψος των 20 μέτρων. Το αρχαίο οικοδόμημα ενσωματώθηκε κατά τον 16ο αι. στον περίβολο της μεταβυζαντινής μονής της Αγ. Μαρίνας και μέχρι τα μέσα του 19ου αι. σωζόταν ακέραιο, με τη στέγη και τον περιμετρικό εξώστη του, διαφυλάσσοντας στοιχεία αρχαίας αρχιτεκτονικής που σώζονται μόνο στο συγκεκριμένο μνημείο. Μετά από την οριστική εγκατάλειψη της μονής άρχισε, η σταδιακή κατάρρευση του αρχαίου πύργου, η οποία, δυστυχώς, επιταχύνθηκε και επιδεινώθηκε δραματικά κατά τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας το μνημείο σε οριακή στατική ισορροπία. Ο κίνδυνος ολικής κατάρρευσης ήταν άμεσος και η επικινδυνότητα του οικοδομήματος τέτοια που η αρμόδια αρχαιολογική εφορεία απαγόρευε κατά τα τελευταία χρόνια την προσέγγιση στη μονή.
Το ΚΘΒΕ συμπληρώνει φέτος μισό αιώνα καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η καλοκαιρινή του παραγωγή «Μικρά Διονύσια» είναι μια παράσταση - γιορτή και συγχρόνως και ένα ταξίδι μνήμης στο θεατρικό παρελθόν του ΚΘΒΕ, καθώς συνδέει θραύσματα από παραστάσεις αρχαίου δράματος στους Φιλίππους, στη Θάσο, στο Θέατρο Δάσους και στην Επίδαυρο.
Τα «Μικρά Διονύσια», ένα θεατρικό «ψηφιδωτό», σε σύνθεση κειμένων Κ. Χ. Μύρη, αποτελείται από είκοσι οχτώ (28) αποσπάσματα έργων αρχαίου δράματος, που παρουσίασε το ΚΘΒΕ κατά την πενηντάχρονη πορεία του. Εχουν χρησιμοποιηθεί σκηνές από τα έργα: «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, «Οιδίπους Επί Κολωνώ» του Σοφοκλή, «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου, «Τρωάδες» του Ευριπίδη, «Ορέστης» του Ευριπίδη, «Τραχίνιαι» του Σοφοκλή, «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη, «Ορέστεια» (Χοηφόροι) του Αισχύλου, «Βάκχες» του Ευριπίδη, κ.ά.
Σκηνικά: Λίλη Πεζανού. Κοστούμια: Ερση Δρίνη. Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης. Χορογραφία: Κώστας Γεράρδος. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Γιάννης Καλατζόπουλος, Μαρία Καραμήτρη, Ταμίλλα Κουλίεβα, Δημήτρης Κολοβός, Λίνα Λαμπράκη, Σοφία Λάππου, Γιάννης Μαλλούχος, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Κώστας Σαντάς, Βασίλης Σπυρόπουλος, Χρίστος Στυλιανού, Νίκος Ψαρράς, κ.ά.
Επόμενες προγραμματισμένες παραστάσεις: Αρχαίο Θέατρο Δίου (27/8) και Ηρώδειο (7/9). Η καλοκαιρινή περιοδεία θα ολοκληρωθεί με 11 παραστάσεις στο Βασιλικό Θέατρο, στη Θεσσαλονίκη (21/9-2/10/11).
Τo Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού «Βeton7» προσκαλεί θεατρικές ομάδες ή μεμονωμένους καλλιτέχνες να υποβάλουν προτάσεις για το πρόγραμμά του «Θεατρικές συνθέσεις 2011/12», με βάση τραγωδίες των Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη, διάρκειας μέχρι 90 λεπτά. Στις θεατρικές αυτές συνθέσεις μπορούν να συμπεριληφθούν αποσπάσματα από σύγχρονα θεατρικά κείμενα, ντοκουμέντα, λογοτεχνικά και ποιητικά κείμενα, οπτικοακουστικό υλικό κ.λπ. Η ομάδα ή οι μεμονωμένοι καλλιτέχνες που θα επιλεγούν θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στη σκηνή του «Beton7» για οκτώ παραστάσεις (το κάθε σχήμα). Το «Beton7» προσφέρει τη σκηνή και τεχνική υποστήριξη.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν περιγραφή της πρότασης και το βιογραφικό τους, μέχρι τις 26/9/2011 στο beton7@beton7.com. Πληροφορίες: 6974412038, beton7@beton7.com
«Θέρμης δρώμενα», από 20/8 - 25/9, με εκδηλώσεις που απευθύνονται σε μικρούς και μεγάλους. Στο Φράγμα της Θέρμης θα πραγματοποιηθούν: 24/8 συναυλία του Κωστή Μαραβέγια και της μπάντας του. 31/8 «Συνάντηση των εθνών» - χορευτές από τη Σιβηρία και τη Σερβία συναντούν παραδοσιακούς χορευτές από την Κρήτη. 5/9 συναυλία του Θανάση Παπακωνσταντίνου. 26 - 27/8 Γιορτή σταφυλιού στο Κάτω Σχολάρι και το Νέο Ρύσιο, με λαϊκές μουσικές, παραδοσιακά χορευτικά, γευσιγνωσία κρασιών και σταφύλια. Επίσης, θα γίνουν παραστάσεις Καραγκιόζη, μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις κ.ά.