ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Γενάρη 2012
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκαναν «φτερά» Πικάσο και Μοντριάν!

Τρία σημαντικά έργα τέχνης κλάπηκαν χτες από την Εθνική Πινακοθήκη

Το έργο του Πικάσο
Το έργο του Πικάσο
Αποτέλεσμα της μετατροπής - από τον καπιταλισμό - της τέχνης σε χρηματιστηριακή αξία είναι και η χτεσινή διάρρηξη της Εθνικής Πινακοθήκης και η κλοπή τριών πινάκων διάσημων και σπουδαίων καλλιτεχνών.

Σύμφωνα με την αστυνομία, στις 4.30 χτες τα ξημερώματα, στο κεντρικό κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης (επί της λεωφόρου Β. Κωνσταντίνου 50), άγνωστος ή άγνωστοι δράστες, αφού απενεργοποίησαν το συναγερμό και παραβίασαν την πόρτα του μπαλκονιού, μπήκαν στον εκθεσιακό χώρο και αφαίρεσαν:

1) Εναν πίνακα ζωγραφικής του Πικάσο (λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56Χ40) που φιλοτεχνήθηκε το 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι. Το έργο δωρήθηκε το 1949 από τον ίδιο τον καλλιτέχνη προς τον ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίστασή του κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων προοδευτικών καλλιτεχνών.

2) Εναν πίνακα του Μοντριάν (λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35Χ44) του 1905, που απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού. Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και δωρήθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.

3) Ενα έργο σε χαρτί (πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27Χ16,8) του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) που απεικονίζει τον Αγιο Diego de Alcala. Το έργο δωρήθηκε το 1907 από τον Γρηγόριο Μαρασλή προς την Εθνική Πινακοθήκη.

Ο φύλακας καταδίωξε το δράστη, ο οποίος εγκατέλειψε στο χώρο έναν, επίσης, σημαντικό πίνακα του Μοντριάν. Σύμφωνα πάντα με την Αστυνομία, η κλοπή δεν κράτησε πάνω από επτά λεπτά, ενώ οι διαδοχικές ενεργοποιήσεις του συναγερμού δείχνουν ότι ο δράστης ή οι δράστες σκόπευαν να προκαλέσουν αντιπερισπασμό. Εκτός της προανάκρισης εκδόθηκαν διεθνείς αναζητήσεις για τον εντοπισμό των έργων τέχνης.

Θυμίζουμε ότι η αγορά έργων τέχνης ανθεί, με τους κύκλους εργασιών των μεγάλων οίκων δημοπρασιών να ανέρχονται σε ασύλληπτα ποσά. Είναι χαρακτηριστικό ότι εν μέσω καπιταλιστικής κρίσης, το Μάη του 2010 στη Ν. Υόρκη, έργο του Πικάσο του 1932, πουλήθηκε στην τιμή - ρεκόρ των 106,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Ακόμη μία πλευρά της εμπορευματοποίησης της τέχνης είναι η ιδιωτικοοικονομική και εμπορευματική λειτουργία των κρατικών και επιχορηγούμενων από το κράτος μουσείων, τα οποία «καλούνται» να λειτουργήσουν με συνεχώς μειούμενη κρατική επιχορήγηση, γεγονός που έχει αρνητική αντανάκλαση και στα μέτρα προστασίας των συλλογών τους.

«Ανατομία» της εξουσίας

Το θέατρο «ΣΥΝ ΚΑΤΙ - σύνολο τέχνης» παρουσιάζει (από 13/1) στο «Στούντιο Κυψέλης» (Σπετσοπούλας 9 και Κυψέλης, τηλ. 210- 8819.571), κάθε Παρασκευή, Σάββατο, τον «Μέγα ιεροεξεταστή» από το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι «Αδελφοί Καραμαζώφ» (δεύτερος τόμος - πέμπτο κεφάλαιο), στη μετάφραση του Αρη Αλεξάνδρου. Επεξεργασία κειμένου Ματίνα Μόσχοβη. Σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Παίζουν: Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος (Ιβάν - Ιεροεξεταστής) και Γιώργος Δαμάτης (Αλιόσα - Ιησούς).

Την ιστορία του μεγάλου ιεροεξεταστή διηγείται ο δεύτερος, από τους τρεις αδελφούς Καραμάζοβ, ο Ιβάν, στον αδελφό του Αλιόσα. Η ιστορία μιλά για την επιστροφή του «Χριστού» στη Γη, συγκεκριμένα στη Σεβίλλη του 15ου αιώνα. Πλήθος ανθρώπων παραληρούν από συγκίνηση, ώσπου, ο Μέγας Ιεροεξεταστής τον συλλαμβάνει. Την νύχτα επισκέπτεται ο Μέγας Ιεροεξεταστής τον «Χριστό» στο κελί του, λέγοντάς του ότι αυτό που τον έφερε στη Γη δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, γιατί παρεξήγησε τη «φύση» των ανθρώπων και στην προσπάθειά του να κάνει καλό, έκανε κακό. Οπως σημειώνει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος - «πιστεύεις ότι ο Ιεροεξεταστής έχει δίκιο. Σταδιακά, όμως, μπορεί να δει κανείς την αδυναμία των επιχειρημάτων, που είναι και η αδυναμία κάθε δικτατορίας - είτε αυτή είναι θρησκευτική είτε κοινωνική. Αν ακολουθήσεις τη σειρά των επιχειρημάτων του έργου μπαίνεις στην καρδιά αιώνιων ερωτημάτων. Ο πυρήνας του μύθου είναι διαχρονικός. Αναφέρεται σε κάθε είδος και μορφή εξουσίας. Πρόκειται για μια εκπληκτική ανατομία της ανθρώπινης προσωπικότητας - σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο - όσον αφορά το ερώτημα "εξουσία ή ελευθερία;"».

Περί θεάτρου «διάλογοι»

Στα πλαίσια των «διαλόγων» (συζητήσεων) που οργανώνει το Εθνικό Θέατρο, στην αίθουσα εκδηλώσεών του, με θέμα «Ο ρόλος και η λειτουργία ενός Εθνικού Θεάτρου σήμερα», την Παρασκευή (13/1), στις 6μμ (είσοδος ελεύθερη), θα συμμετέχουν με ομιλίες και παρεμβάσεις τους οι: Ελένη Βαρόπουλου, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Σπύρος Ευαγγελάτος, Λυδία Κονιόρδου, Βασίλης Παπαβασιλείου, Ρούλα Πατεράκη, Μιχάλης Σταθόπουλος, Γιάννης Χουβαρδάς. Την επιμέλεια και το συντονισμό των «Διαλόγων» έχει ο καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πλάτων Μαυρομούστακος. Ακολουθούν οι εξής θεματικοί «διάλογοι»: 29/2 «Η θεατρική παιδεία στην Ελλάδα» και 4/4 «Τι είναι η πατρίδα μας; Απολογισμός - συζήτηση, με αφορμή τις παραστάσεις της χρονιάς».

Μαζί στη σκηνή

Η Χάρις Αλεξίου και η Δήμητρα Γαλάνη συναντώνται στη σκηνή του «Παλλάς» από τις 13/1, για 15 παραστάσεις, που τιτλοφορούνται «Σε μπλε βελούδο». Το πρόγραμμα των παραστάσεων περιλαμβάνει τραγούδια από τη μεγάλη καλλιτεχνική πορεία τους και τραγούδια του σήμερα. Το μουσικό «νήμα» θα αρχίσει να ξετυλίγεται με τον «Μαρμαρωμένο βασιλιά» του Απόστολου Καλδάρα, ενώ από το πρόγραμμα δε θα λείπουν και «Τα τραγούδια της χθεσινής μέρας», του νοσταλγικού δίσκου της Χαρούλας Αλεξίου με την Δήμητρα Γαλάνη (επανακυκλοφορεί 30 χρόνια μετά). Την καλλιτεχνική επιμέλεια της παράστασης υπογράφει η Λίνα Νικολακοπούλου, τη σκηνογραφία οι Γιώργος Γαβαλάς και Γιάννης Μουρίκης, τις ενορχηστρώσεις οι Κώστας Παπαδούκας και Γιώργος Ζαχαρίου. Παραστάσεις θα δοθούν στις 13-15, 20-22 και 27-29/1 και 17-19, 24-26/2. Οι τιμές των εισιτηρίων, «αλμυρές», όπως πάντα στο «Παλλάς» κυμαίνονται από 20-60 ευρώ.

Θεατρικά αναλόγια

Σήμερα (8.30μ.μ.) στα πλαίσια του εκδηλώσεων «θεατρικού αναλογίου» που οργανώνει το «Ιωνικό Κέντρο» (Λυσίου 11, Πλάκα), θα παρουσιαστεί το έργο του Γιώργου Κώνστα «Ρέκβιεμ για τρεις φωνές και κοντραμπάσο». Θέμα του κειμένου τρεις άνθρωποι που από τη μια στιγμή στην άλλη βρέθηκαν απολυμένοι και άστεγοι και τριγυρνούν στους δρόμους, κουβαλούν σε σακούλες τα υπάρχοντά τους, ψάχνουν σε κάδους σκουπιδιών, κοιμούνται σε παγκάκια και περιμένουν στην ουρά για ένα πιάτο φαγητό. Παίζουν: Γ. Κώνστας, Ράνια Μπριλάκη, Θοδωρής Προκοπίου. Σκηνοθεσία Γιώργου Κώνστα, σκηνικά Κωστή Σωτηράκου, μουσική επιμέλεια Σμαράγδας Σταματιάδου, φωτισμοί Δημήτρη Μαργαρίτη. Είσοδος 8 ευρώ, άνεργοι και φοιτητές 4 ευρώ. Αστεγοι δωρεάν. Σειρά στις 17/1 έχει το έργο της Σόνιας Ζαχαράτου «Ο εχθρός μου». Σκηνοθετική επιμέλεια Τιτίκα Βλαχοπούλου, φλάουτο Σοφία Μαυρογενίδου. Παίζουν: Τιτίκα Βλαχοπούλου, Δημήτρης Πετρόπουλος.

ΣΥΜΦΩΝΙΚΑ ΕΡΓΑ του Μίκη Θεοδωράκη θα παρουσιαστούν στη συναυλία που θα δώσουν η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία ΕΡΤ, στις 19/1 (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Σε μουσική διεύθυνση του Βλαδίμηρου Συμεωνίδη θα ερμηνεύσουν τα έργα του συνθέτη «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1» και «Τρίτη συμφωνία (δεύτερη μορφή) για μέτζο σοπράνο, χορωδία και ορχήστρα». Σολίστ: Ελενα Μουζάλα (πιάνο).

ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΟΛΥΧΩΡΟ«διέλευσις» (Λέσβου 15 και Πόρου Κυψέλη, 210-8613739), στα πλαίσια έξι ομιλιών για αρχαιοελληνικά θέματα πολιτισμού, στις 12/1 (7.30μμ, είσοδος ελεύθερη) θα γίνει η τρίτη ομιλία, από τον Θανάση Δ. Μυριόπουλο (σπούδασε Συντήρηση Αρχαιοτήτων και Ιστορία του Ελληνικού Πολιτισμού), με θέμα τα «Αρχαία ελληνικά μαντεία».

ΣΤΟ «BIOS», λόγω προγραμματισμένων συναντήσεων - συζητήσεων, στις 14 και 15/1 δε θα παιχθεί το εξαιρετικά επίκαιρο έργο του Στρίντμπεργκ «Μικρή κατήχηση για τις κατώτερες τάξεις» και στις 15/1 η παράσταση «Τελεία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ