ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Γενάρη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Στο «έλεος» των μεγαλοκατασκευαστών!

Θυσία στο ...«επιχειρηματικό περιβάλλον» γίνονται οι σωστικές ανασκαφές στα μεγάλα ιδιωτικά έργα

Στο ...«έλεος» των μεγαλοεργολάβων και του μεγάλου κεφαλαίου στις κατασκευές, αφήνεται η πολιτιστική κληρονομιά και στα ιδιωτικά έργα - μετά τα δημόσια όπως «φρόντισε» η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με το «μνημόνιο συνεργασίας» μεταξύ υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού και υπουργείου Υποδομών για τις αρχαιολογικές εργασίες στα «μεγάλα έργα» το 2010 - με το νομοσχέδιο για τη «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος - νέος εταιρικός τύπος - σήματα προϊόντων και υπηρεσιών - μεσίτες ακινήτων - ανάπτυξη θαλάσσιου τουρισμού και άλλες διατάξεις».

Ολόκληρο το Κεφάλαιο Γ' του ν/σ προβλέπει «ρυθμίσεις για αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες» κατά τη φάση κατασκευής Μεγάλων Ιδιωτικών Εργων, οι οποίες μετατρέπουν σε υπαλλήλους των εταιρειών τους αρχαιολόγους στις σωστικές ανασκαφές στα ιδιωτικά έργα, με ανυπολόγιστες συνέπειες στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και λεηλασία όσων εργασιακών δικαιωμάτων τους απέμειναν. Ετσι, στο άρθρο 8 προβλέπεται ότι το προσωπικό για τις αρχαιολογικές εργασίες (επιστημονικό και εργατοτεχνικό) θα «επιλέγεται από τον κύριο του έργου ύστερα από σύμφωνη γνώμη» των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΤ! Μάλιστα, ο ιδιώτης θα έχει ουσιαστικό λόγο και στην επιλογή των αντικαταστατών των εργαζομένων αν χρειαστεί!

Σε συνδυασμό με τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα (η έκθεση αναλυτικής αρχαιολογικής τεκμηρίωσης πρέπει να συνταχθεί μέσα σε 30 μέρες) είναι φανερό ότι η κυβέρνηση του «μαύρου μετώπου» θυσιάζει, ουσιαστικά, τη σωστική αρχαιολογική έρευνα και τις αρχαιότητες για τη δημιουργία «επιχειρηματικού περιβάλλοντος» κατάλληλου για νέα υπερκέρδη του κεφαλαίου. Αξίζει να θυμίσουμε ότι αυτή η εξέλιξη έρχεται αμέσως μετά τη για πρώτη φορά θεσμοθέτηση χρήσης μνημείων και αρχαιολογικών χώρων για διαφημίσεις.

Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων σημειώνει ότι με το ν/σ ο εργολάβος - κατασκευαστής θα επιλέγει το αρχαιολογικό προσωπικό «ανάλογα με το ποιος είναι οικονομικότερος ή με κριτήριο το ποιος δεν θα αντιτίθεται στα συμφέροντα των κατασκευαστών». Θυμίζουν ότι μέχρι τώρα η επιλογή του προσωπικού γινόταν από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, με αρχαιολογικά - επιστημονικά κριτήρια. Πλέον, «παραχωρώντας στους εργολάβους τη δυνατότητα επιλογής του αρχαιολογικού προσωπικού που θα εργαστεί στις σωστικές ανασκαφές, τους παραχωρείται ταυτόχρονα και μέρος ελέγχου των αρχαιολογικών εργασιών, που ως τώρα ασκεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία». Επιπλέον «είναι επικίνδυνο για την προστασία των αρχαιοτήτων να θεωρείται πιο άξιος να πραγματοποιήσει τις εξειδικευμένες επιστημονικά αρχαιολογικές εργασίες όποιος έχει τα λιγότερα προσόντα και τη μικρότερη εμπειρία, προκειμένου να είναι ο πιο φθηνός»...

Θέμα της ο Καραγκιόζης

pAgRaTis

Η παράσταση άρχισε... Οχι επί του μπερντέ στο Θέατρο Σκιών, αλλά επί πινάκων ζωγραφικής. Στην γκαλερί «Σκουφά» παρουσιάζεται έκθεση ζωγραφικής του Τάσου Μαντζαβίνου, με θέμα τον Καραγκιόζη. Οπως πολλοί έντεχνοι και λαϊκοί ζωγράφοι (Σικελιώτης, Μιγάδης, Μποστ, Αργυράκης, Χατζηκυριάκος - Γκίκας, Τσαρούχης, κ.ά.), ο Τ. Μαντζαβίνος παρουσιάζει με το δικό του τρόπο το Θέατρο των Σκιών. Αναμνήσεις από παραστάσεις που είδε και επιρροές από τις λαϊκές ζωγραφιές καραγκιοζοπαιχτών χαρακτηρίζουν τα έργα της έκθεσης, όπως «Το μαγεμένο δεντρί», «Το ναυάγιο του Καραγκιόζη», «Ο Καραγκιόζης γαμπρός», «Ο Μεγαλέξανδρος και το καταραμένο φίδι» και άλλες κλασικές παραστάσεις στις οποίες αναφέρονται οι πίνακες που θα εκτεθούν.

Για τα έργα του Τ. Μαντζαβίνου, ο μελετητής του Θεάτρου Σκιών Μιχάλης Ιερωνυμίδης γράφει: «Δεν πρόκειται για απεικονίσεις μιας στιγμής από τη δράση του έργου, αλλά για καταγραφή της ατμόσφαιρας της παράστασης, όπως την εισπράττει ο ζωγράφος και τη μεταπλάθει σε ζωγραφικό πίνακα. Τη δική του (ανα)παράσταση. Το φίδι βλέπει με χίλια μάτια, ο Μεγαλέξανδρος εγκλωβίζεται στο δέντρο και ο Νιόνιος μεταμορφώνεται σε σπαθοφόρο, πίσω από τον μελαγχολικό καραγκιοζοπαίχτη».

Ξεχωριστή συνεργασία

Ο πιανίστας Απόστολος Παληός, που υπογράφει και την καλλιτεχνική διεύθυνση της σειράς «Νέοι κλασικοί», συμπράττει με δύο καταξιωμένους Τούρκους καλλιτέχνες, σήμερα (8.30μμ), στον «Παρνασσό» (πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8). Με την βιολονίστα Hande Οzyurek, καθηγήτρια στο Mimar Sinan Fine Arts University της Κωνσταντινούπολης, την πρώτη που ηχογράφησε όλα τα έργα για βιολί και πιάνο του μεγάλου Τούρκου συνθέτη Saygun, σε έργα όπως η «3η Σονάτα» του Μπραμς και «Χοροί» του Γιάννη Κωνσταντινίδη. Με τον πολυβραβευμένο, γνωστό για τα απαιτητικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου που εντάσσει στα ρεσιτάλ του, μέλος του «Arkas trio», πιανίστα Emre Elivar, θα ερμηνεύσει έργα για δύο πιάνα των Ραχμάνινοφ, Ραβέλ, Τσαϊκόφσκι και Καλογερόπουλου. Εισιτήρια: 10-5 ευρώ.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-«Σύγχρονη Εποχή»: «Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ. 1949-1968 (Β' τόμος)» (Αντικείμενο χρήσιμης για το παρόν και το μέλλον, μελέτης των κομμουνιστών- ιδιαιτέρως των νέων- ο Β' τόμος της Ιστορίας του ΚΚΕ είναι αποτέλεσμα πολύχρονης συλλογικής εργασίας. Ενα πολύ σημαντικό έργο, του οποίου τα τελικά συμπεράσματα -μετά από πολύμηνη συζήτηση και ψηφοφορία στις κομματικές οργανώσεις βάσεις- εγκρίθηκαν από Πανελλαδική Συνδιάσκεψη. Εργο που τολμηρά εξετάζει, αφ' ενός, την πορεία και δράση του κόμματος και στελεχών του, σε δεινούς καιρούς, με σκληρές συνθήκες παρανομίας και, αφ' εταίρου, τη γενικότερη πολιτικοοικονομική πορεία της Ελλάδας, υπό το «φως» των οικονομικών και πολιτικοϊδελογικών εξελίξεων στον καπιταλισμό, στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες και στο διεθνές κομμουνιστικό κίνημα). Δήμητρα Σ. Πέτρουλα «Πού 'ναι η μάνα σου, μωρή;» (επανέκδοση της συνταρακτικής βιωματικής μαρτυρίας της Μανιάτισσας συγγραφέα για τη φρικτή σφαγή των αγωνιστών γονιών και αδελφών της, από παρακρατικούς, το Γενάρη του 1946).

-- Γιώργου Φαρσακίδη «Θεσσαλονίκη (σεργιάνι σε παλιούς καιρούς και παλιές γειτονιές)»: («Σε Σαλονικιούς συντρόφους και φίλους που δεν είχαν την τύχη να περπατήσουν την πολιτεία που αγάπησαν» αφιερώνεται το νέο λεύκωμα του αγωνιστή, ζωγράφου, συγγραφέα Γ. Φαρσακίδη. Πρόκειται για φωτογραφίες που τράβηξε κατά την τρίμηνη άδεια από την εξορία, που του δόθηκε το 1956, πριν εξοριστεί πάλι στον Αϊ-Στράτη. Τριγυρνώντας στις φτωχογειτονιές της πόλης, φωτογράφισε κάθε λογής κτίσματα, μικρομάγαζα, ενήλικες και παιδιά. Φωτογραφίες, που συνδυασμένες με χαρακτικά και μεταξοτυπίες -με θέμα τη Θεσσαλονίκη- που φιλοτέχνησε ο Φαρσακίδης κατά την τρίχρονη εξορία του από την Απριλιανή δικτατορία, προσφέρουν πολύτιμες μαρτυρίες για την πόλη και τους κατοίκους της, πριν «πνιγούν» από το μπετόν).

-- «Κέδρος»: Γιάννης Βαρβέρης «Βαθέως γήρατος» (Συλλογή ποιημάτων αξιοθαύμαστης αισθαντικότητας, πνευματικότας, νοηματικής εμβέλειας, γλωσσικής απλότητας και στιχουργικής τέχνης. Ποιήματα απέραντης αγάπης για τη μητέρα του και βαθιάς θλίψης για τον επερχόμενο θάνατό της, που δεν πρόλαβε να δει εκδομένα ο -πρόωρα χαμένος από το μακρόχρονο πρόβλημα της υγείας του- εξαιρετικά σημαντικός ποιητής, δοκιμιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιάννης Βαρβέρης. Εξοχα ποιήματα συναισθημάτων, εικόνων, αναμνήσεων, στοχασμών για την «ιερότητα» της μητρότητας, τους ακατάλυτους δεσμούς μάνας - παιδιού, τη ζωή με τις χαρές και τις λύπες της, τις ελπίδες, τους φόβους της, το κενό, τον πόνο και τις μνήμες που αφήνει ο θάνατος). Ζωή Βαλάση «Νάνι το κρίνο της αυγής (Νανουρίσματα)»: (Η Ζωή Βαλάση συνεχίζει να προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες στη λογοτεχνία και το βιβλίο για παιδιά. Στο βιβλίο αυτό -μετά από πολύχρονες έρευνες- συνέλεξε, ανασύροντάς τα από την αφάνεια, εξαιρετικά δείγματα από το δημώδες ποιητικό είδος που αποκαλούμε «νανουρίσματα», είδος αδικημένο, όπως φανερώνουν οι ελάχιστες εκδόσεις και μαγνητοφωνήσεις με δημώδη νανουρίσματα και η ανυπαρξία σχετικών μελετών. Στα προλεγόμενα του αξιέπαινου αυτού βιβλίου εξετάζονται τα αίτια της άδικης παραμέλησης αυτού του είδους και προβάλλεται η πολύπλευρη αξία του, με παράθεση παραδειγμάτων. Τα νανουρίσματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο παρατίθενται στις τέσσερις ενότητες: α) Πριν κοιμηθεί το παιδί. β) Ενώ κοιμάται. γ) Για να ξυπνήσει. δ) Γνωμικά. Εικονογράφηση Κατερίνα Βερούτσου. Το βιβλίο συνοδεύει cd με παραδοσιακά νανουρίσματα. Μουσική: Ορφέας Ζαφειρόπουλος. Απαγγελία- τραγούδι: Ορφέας Ζαφειρόπουλος, Αργυρώ Λογαρά, Αννα Βυθούλκα. Σκηνοθεσία: Αννα Βυθούλκα). Ελενα Χουζούρη «Οι τρυφεροί άντρες (και άλλα ποιήματα)» (νέα ποιητική συλλογή της δημοσιογράφου, πεζογράφου, ποιήτριας, και κριτικού λογοτεχνίας). Φωτεινή Στεφανίδη «Μυθολογώντας ερωτικά - Ημερολόγιο 2012» (μικρό, καλαίσθητο ημερολόγιο, με αρχαίους μύθους για τους μήνες, ποιητικά μεταγραμμένους και εικονογραφημένους από την πολυβραβευμένη ζωγράφο - εικονογράφο βιβλίων Φωτεινή Στεφανίδη. Εκδόσεις Στεφανίδη. Κ. Ωραιοπούλου 34, Ν. Ηράκλειο, 210-2710571).

- Δημήτριος Θεοφάνους Τζίμας «Κενός χρόνος (αναπαιστικοί - δαχτυλικοί)» (ποιητική συλλογή. Εκδόσεις Πιτσιλός).

-«Η Φωνή των Βολιμιατών» (εφημερίδα του Συλλόγου Βολιμιατών Ζακύνθου. Φύλλο 96, με κύρια θέματα τη φωτιά που κατέκαψε τη Βολίμα το περασμένο καλοκαίρι, τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και τις εμποδιζόμενες προσπάθειες για ανέγερση νέου σχολείου στη Βολίμα).

ΗΜΕΡΙΔΑ με θέμα «Λογοκρισία και Λογοκλοπή» οργανώνει η Εταιρεία Συγγραφέων, σε συνεργασία με το λογοτεχνικό περιοδικό «Κοινωνία των (δε)κάτων» και το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ. Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ (21/1, 10.20 π.μ.), με ομιλητές δημοσιογράφους, λογοτέχνες, επιστήμονες.

«Ο Artaud θυμάται τον Hitler και το Cafe Roman» του Tom Peuckert παρουσιάζεται (23, 30/1, 6/2), στο Ιωνικό Κέντρο (Λυσίου 11, Πλάκα, τηλ. 210/3246.614). Το έργο (παίχτηκε στο «Μπερλίνερ Ανσάμπλ») παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Σκηνοθεσία Δημήτρη Καντιώτη, μετάφραση Συμεών Γρ. Σταμπουλού. Σκηνικά - κοστούμια Ηλία Λόη, φωτισμοί Χριστίνας Θανάσουλα. Στο ρόλο του Αρτώ ο Νίκος Παντελίδης. Επί σκηνής ο Αλέξανδρος Μποτίνης παίζει διασκευασμένα για τσέλο έργα των Μozart και Klaus Nomi. Τραγουδά ο Andre Maia.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ