ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 17 Μάρτη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Χρήμα της ΕΕ για ιδεολογική χειραγώγηση

Τη σημασία που δίνει το κεφάλαιο στην ιδεολογική χειραγώγηση μέσω της τέχνης και ειδικά της πιο μαζικής, του κινηματογράφου, αντανακλά η χρηματοδότηση 35 σχεδίων για παραγωγή και διανομή ταινιών με 5 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα «MEDIA Mundus».

Πρόκειται για πρόγραμμα «διεθνούς συνεργασίας και ανταλλαγών» της ΕΕ για τον οπτικοακουστικό τομέα, δηλαδή την ενίσχυση της διανομής ευρωπαϊκών ταινιών σε μη ευρωπαϊκές αγορές και αντιστρόφως, δεδομένης της ασφυκτικής πίεσης που ασκούν τα οπτικοακουστικά μονοπώλια των ΗΠΑ στην ΕΕ στην παραγωγή και διανομή. Πιο απλά, το «MEDIA Mundus» είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού κεφαλαίου της ΕΕ για ανταγωνισμό του με τις ΗΠΑ, σε βάρος φυσικά των εθνικών κινηματογραφιών, των δημιουργών και των αναγκών των λαών για ουσιαστικό κινηματογράφο.

Η αρμόδια Επίτροπος, Ανδρούλλα Βασιλείου, είπε ότι «όλοι θέλουμε να βλέπουμε καλές ταινίες στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Το MEDIA Mundus - η διεθνής έκδοση του επιτυχημένου μας προγράμματος MEDIA - ενθαρρύνει τις διεθνείς συμπαραγωγές, τονώνει τη διανομή ταινιών σε παγκόσμιο επίπεδο και κάνει πιο ανταγωνιστικό τον οπτικοακουστικό τομέα. Το σκεπτικό είναι να δοθεί στο κοινό μεγαλύτερο εύρος επιλογής και η δυνατότητα να δει ταινίες που παράγονται σ' ολόκληρο τον κόσμο».

Βέβαια, ως «καλή ταινία» η ΕΕ θεωρεί ό,τι αναπαράγει τα αντιδραστικά ιδεολογήματά της, το ξαναγράψιμο της Ιστορίας (με ισχυρές δόσεις αντικομμουνισμού και αντισοβιετισμού) και τις «αξίες» της «αγοράς».

Τα 35 έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν είναι τα εξής: «IPEDA MUNDUS» (διευκολύνει την κυκλοφορία ευρωπαϊκών ταινιών σε πολύ γνωστές διαδικτυακές πλατφόρμες προβολής βίντεο στις ΗΠΑ και τον Καναδά), «EYE ON FILMS» (διεθνές δίκτυο διανομέων και φεστιβάλ, με σκοπό τη διανομή των πρώτων ταινιών νέων σκηνοθετών σε περισσότερες από 20 χώρες) και «DOCSTORIES». Το τελευταίο προβάλλεται ως «ένα επιμορφωτικό εργαστήριο που αποσκοπεί στην ανάπτυξη δημιουργικών έργων παραγωγής ντοκιμαντέρ και καινοτόμων προγραμμάτων τεκμηρίωσης στην περιοχή του Ευξείνου Πόντου (Ρωσία, Τουρκία, Ουκρανία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Λευκορωσία, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Μολδαβία, Αρμενία). Το «Docstories» θα δημιουργήσει, επίσης, ένα δίκτυο ενθάρρυνσης της κυκλοφορίας ντοκιμαντέρ και ανταλλαγής «βέλτιστων πρακτικών». Δεν χρειάζεται νομίζουμε «μαντικές» ικανότητες για το τι ντοκιμαντέρ θα χρηματοδοτήσει η ΕΕ στις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες και άλλες πρώην σοσιαλιστικές χώρες.

Τα 5 εκ. ευρώ είναι ένα μικρό μέρος από το συνολικό ποσό που θα «ρίξει» η ΕΕ στον πολιτιστικό τομέα συνολικά, μέσω του αντιδραστικού προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη», που θα ξεκινήσει το 2014, με ενδεχόμενο χορήγησης ακόμη και 900 εκ. ευρώ! Μόνο ο προϋπολογισμός του προγράμματος «MEDIA Mundus» ανέρχεται σε 15 εκ. ευρώ για τρία χρόνια (2011-13).

Λεφτά, λοιπόν, για τον πολιτισμό υπάρχουν, αλλά μόνο για τον κυρίαρχο.


Δυναμικές ... Δευτέρες

Οι «KollektivA» επιστρέφουν ... δυναμικά στον «Σταυρό του Νότου - Club» (Φραντζή & Θαρύπου 35, Νέος Κόσμος, 210 9226.975) για δύο Δευτέρες (19, 26/3, 10 μ.μ.), γεμάτες παλμό, ένταση και ρυθμό. Με το δυναμισμό και τη διαφορετική ματιά τους, παρουσιάζουν δικά τους αγαπημένα τραγούδια και πρωτότυπες διασκευές. Θα παρουσιαστεί, επίσης, το digital single τους «Αγάπη είναι να μένεις», με την Κατερίνα Τσάβαλου, και η νέα διασκευή τους «Νόμος είναι», τραγούδι από το πολιτικό μιούζικαλ «Το ταγκό της κρίσης», σε σύνθεση Χρήστου Χατζησπύρου και στίχους Φάνη Μαργαρώνη. Οι «KollektivΑ» είναι οι: Θανάσης Χουλιαράς, Φάνης Μαργαρώνης, Γιώργος Θεοφάνους, Γιώργος Παύλου, Δημήτρης Γιαννούχος, Μάκης Κρέτσης.


Σαραντάχρονη «διαδρομή»

Εγκαινιάζεται στις 24/3 (6μμ), στο Μύλο Ματσόπουλου στα Τρίκαλα, αναδρομική έκθεση ζωγραφικής (1972-2012) της Μαρίας Ζιάκα, με ομιλήτρια την Λέλα Κατεχάκη- Μπαταγιάννη. Η έκθεση (υπό την αιγίδα της διεύθυνσης Πολιτισμού του Δήμου Τρικκαίων) θα διαρκέσει μέχρι τις 8/4.

Μέλος του Συλλόγου Τρικαλινών Ζωγράφων, η Μ. Ζιάκα, αυτοδίδακτη ζωγράφος, χρησιμοποιεί όλες τις τεχνικές (λάδι, παστέλ, μολύβια, ακρυλικά χρώματα σε καμβά ή χαρτόνι). Εχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις φοιτητών και καλλιτεχνών των Ιωαννίνων (1972 και 1975), καθηγητών της ΕΛΜΕ Τρικάλων (1989) και του Συλλόγου Τρικαλινών Ζωγράφων στο Βόλο (2010) και στα Τρίκαλα (2011).

Σ' αυτήν την πρώτη της ατομική έκθεση παρουσιάζεται όλη η εικαστική πορεία της, από τα νεανικά έργα της μέχρι τα μεταγενέστερα. Τα θέματα είναι ποικίλα, με επίκεντρο τον άνθρωπο (μορφή, κίνηση, έκφραση, σχέσεις). Ακόμα και τα τοπία σημαδεύονται από την ανθρώπινη παρουσία. Στην έκθεση παρουσιάζονται πορτρέτα με διάφορες τεχνικές που αποδίδουν χαρακτηριστικά τα «μοντέλα», στιγμές ανθρώπων που χορεύουν, τοπία των Τρικάλων και άλλους αγαπημένους τόπους. Επίσης παρουσιάζονται έργα που αποδίδουν ζωγραφικά παλιές οικογενειακές φωτογραφίες κι ένα αφιέρωμα με θέματα από σχολεία της μεταπολεμικής Ελλάδας.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Σύγχρονη Εποχή»: Πέρσι Φρανσίσκο Αλβναράδο Γοδόι «Εξομολογήσεις ενός μοναχού (Μια πραγματική ιστορία)» (μετάφραση Βασιλεία Παπαρήγα. Υπερασπιστής της σοσιαλιστικής Κούβας και του λαού της, μέσω του Τμήματος Κρατικής Ασφάλειας Κούβας, με το ψευδώνυμο «Μοναχός», ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου καταθέτει τη συνταρακτική μαρτυρία του για ένα από τα πιο φιλόδοξα και δόλια σχέδια υπονόμευσης της Κούβας, στη δεκαετία του 1990, από την αμερικανοπλήρωτη κουβανική μαφία. Για το σχέδιο του «Εθνικού Κουβανο-αμερικανικού Ιδρύματος» για βομβιστική επίθεση στο διάσημο καμπαρέ της Αβάνας, «Τροπικάνα», επίθεση που θα κόστιζε το θάνατο πολλών ανυποψίαστων, αθώων ανθρώπων).

- «Αγρα»: Ανδρέας Εμπειρίκος «Ο μέγας Ανατολικός (Ανθολόγιον)» (Το μυθιστόρημα του Α. Εμπειρίκου - το εκτενέστερο στη νεοελληνική λογοτεχνία - γραμμένο στο διάστημα 1945 - 1970, εκδομένο στη δεκαετία του 1990, σε οκτώ τόμους. Με το μυθιστόρημα αυτό, με θέμα το «παρθενικό» δεκαήμερο ταξίδι του ομώνυμου υπερωκεανίου, το Μάιο του 1867, από το Λίβερπουλ έως τη Ν. Υόρκη, τη συμβίωση και τις σχέσεις - και τις ερωτικές - που αναπτύχθηκαν μεταξύ των επιβατών του πλοίου, ο ποιητής, κύριος εκπρόσωπος του ελληνικού υπερρεαλισμού και από τους πρωτεργάτες της ψυχανάλυσης στην Ελλάδα, Α. Εμπειρίκος, εξέφρασε την ιδεολογική, λογοτεχνική και ψυχαναλυτική θεώρησή του. Η τωρινή έκδοση, με ανθολόγο και επιμελητή τον Γιώργη Γιατρομανωλάκη, περιλαμβάνει χαρακτηριστικά αποσπάσματα του μυθιστορήματος). Νίκος Σιγάλας «Ο Ανδρέας Εμπειρίκος και η ιστορία του νεοελληνικού υπερρεαλισμού (`Η μπροστά στην αμείλικτη αρχή της πραγματικότητας)» (μελέτη- με βάση το τελευταίο χειρόγραφο του Εμπειρίκου, αναφορικά με την ιστορική διάλεξή του το 1935, «Περί σουρεαλισμού», άλλα κείμενα και τεκμήρια της εποχής, ιστορεί το ρεύμα του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα, τη φιλία και την ιδεολογική ρήξη των δύο κύριων εκφραστών του ρεύματος, Α. Εμπειρίκου και Νικόλα Κάλας). Μιχάλης Χρυσανθακόπουλος «"Εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι". Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης» (μελέτη για τη συμβολή των Α. Εμπειρίκου, Ν. Κάλας, Νίκου Εγγονόπουλου στη διαμόρφωση, υπό το πρίσμα του μαρξισμού, του δημοτικισμού και της επιστήμης της ψυχανάλυσης - του ελληνικού υπερρεαλισμού).

- «Ροδακιό»: Νικήτας Φλέσσας «Ο χρησμός του ήλιου» (το δεύτερο ποιητικό βιβλίο - σε 46 πολύστιχες ενότητες - του γνωστού ζωγράφου, επιβεβαιώνει το γνωστό επίγραμμα του Σιμωνίδη, ότι «η ποίηση είναι ζωγραφία φθεγγόμενη και η ζωγραφική ποίηση σιγούσα». Το βιβλίο «συνδιαλέγεται» με την προκλασική και κλασική γραμματεία).

- «Δωδώνη»: Τάσος Μακράτος «Διάλογος με τον Διονύσιο Σολωμό και την ελευθερία (Μεσολογγίου Υμνος)» (επικό ποιητικό έργο, εικονογραφημένο με δύο πίνακες του Μανώλη Χάρου, εμπνευσμένο από τον σολωμικό «Υμνο στην Ελευθερία». Με 1.301 στίχους και δύο ενότητες υμνείται η αντίσταση των «ελεύθερων πολιορκημένων» αγωνιστών του Μεσολογγίου και η ηρωική έξοδός τους). Μενέλαος Ξάνθος «Ο αντίλαλος των νεκρών» (μυθιστόρημα).

- «Καστανιώτης»: Γιώργος Κοτανίδης «Ολοι μαζί, τώρα!» (βιβλίο αναμνήσεων του γνωστού ηθοποιού από την επιβολή της φασιστικής χούντας, το αντιδικτατορικό κίνημα, τις θεατρικές σπουδές, το ξεκίνημα του θιάσου «Ελεύθερο Θέατρο», τις παραστάσεις «Η όπερα του ζητιάνου» και «Η ιστορία του Αλή Ρέντζο», τη διάσπαση του θιάσου, τη προσωπική ζωή του, φίλους, ομοτέχνους και καλλιτεχνικά γεγονότα στη διάρκεια της χούντας). Ιωάννα Καρυστιάνη «Καιρός σκεπτικός» (συλλογή διηγημάτων).

- «Γαβριηλίδης»: Ηρα Φελουκατζή «Μυθολογίες του έρωτα» (ποιητική συλλογή της δημοσιογράφου - ανταποκρίτριας στο Παρίσι. Το εξώφυλλο εικονογραφείται με έργο του Αλέκου Φασιανού). Ευθύμιος Σακκάς «Σημειώσεις μιας έρπουσας προσωπικότητας» (νουβέλα). Ανδρέας Κάραγιαν «Ανήθικες ιστορίες (Λονδίνο - Αλεξάνδρεια)» (ταξιδιωτικό βιβλίο του γνωστού ζωγράφου - χαράκτη). Τζορτζ Τρακλ «Σκοτεινή αγάπη μιας άγριας γενιάς» (μετάφραση Νίκος Ειρηνάκης . Ποίηση).

- «Εν πλω» (Κολοκοτρώνη 49, Αθήνα 10560): Κεν Ρόμπσον «Αλλη λογική. Για μια επανάσταση δημιουργικότητας» (μετάφραση- επιμέλεια Βασίλης Αργυριάδης. Επιστημονική επιμέλεια Βασίλης Σιδερής. Δοκίμιο για τις δημιουργικές ικανότητες του ανθρώπου και για καινοτόμο εξέλιξη της εκπαίδευσης).

- Αντώνης Μπαλασόπουλος «Το βιβλίο των μικρών συλλογισμών» (101 μικρά κείμενα ποικίλης θεματολογίας του καθηγητή Συγκριτικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Εκδοση της γκαλερί «Αστρα», Καρυατίδων 8, 210-9220236).

- «Σαββάλας»: Ινστιτούτο VPRC «Η κοινή γνώμη στην Ελλάδα 2008-2010 (βουλευτικές και περιφερειακές εκλογές, πολιτικά κόμματα, πολιτική επικοινωνία, πολιτισμικές πρακτικές)» (επιμέλεια Χριστόφορος Βερναρδάκης, συλλογική έρευνα). Μάσσιμο Λ. Σαβαντόρι «Η ιδέα της προόδου (Μπορούμε να ζήσουμε χωρίς αυτήν;)» (επιμέλεια - εισαγωγή Ευθύμης Παπαβλασόπουλος, μελέτη).

- Κώστας Πάτσης «Νερό στο κύμα» (ποιήματα, εκδόσεις Φαρφουλάς, Μαυρομιχάλη 18 - Αθήνα, 210.-6458814).

- «Σύγχρονη Εκπαίδευση» (τρίμηνο περιοδικό εκπαιδευτικών θεμάτων. Τεύχος 166).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ