ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δευτέρα 7 Μάη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Μεταξύ σφύρας και άκμονος...

Την προσήλωσή της στην εφαρμογή του αντιδραστικού νόμου για τον κινηματογράφο του 2010, με τον οποίο η κινηματογραφική τέχνη παραδίδεται εξολοκλήρου στην καπιταλιστική αγορά, επιβεβαίωσε η απερχόμενη πολιτική ηγεσία (ΠΑΣΟΚ - ΝΔ) του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, με αφορμή... διαμαρτυρία του Σωματείου Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου επειδή ο νόμος δε βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή! Αποδεικνύοντας ταυτόχρονα και το ρόλο των «προθύμων» του χώρου στην επιβολή της πλήρους εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, που προωθεί διαχρονικά και ανεξαρτήτως κυβερνήσεων το αστικό κράτος.

Παίρνοντας την «πάσα» το ΥΠΠΟΤ απάντησε ότι η «υλοποίηση του νόμου ξεκίνησε ήδη από το περασμένο έτος, με τον ορισμό των νέων διοικήσεων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και τη λειτουργία των δύο οργανισμών στο πλαίσιο και το πνεύμα των νέων ρυθμίσεων».

Πρόσθεσε ότι ήδη δημοσιεύθηκαν μια σειρά εφαρμοστικών υπουργικών αποφάσεων και ότι ήδη βρίσκεται στο Εθνικό Τυπογραφείο για δημοσίευση η υπουργική απόφαση για τον «Καθορισμό της διαδικασίας ενίσχυσης παραγωγών κινηματογραφικών έργων και επιχειρήσεων αιθουσών από τον ειδικό φόρο». Αλλες σχετικές αποφάσεις βρίσκονται σε «τελικό στάδιο επεξεργασίας».

Υπογραμμίζοντας τον αγοραίο προσανατολισμό του νόμου, το ΥΠΠΟΤ σημειώνει πως σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότηση της κινηματογραφικής παραγωγής, ο νόμος «επέφερε ουσιαστικές αλλαγές, καθώς η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην κινηματογραφική παραγωγή έχει αποτελέσει χρόνιο ζητούμενο και η αναγκαιότητα αυτής της συμμετοχής γίνεται ακόμα πιο επιτακτική σε συνθήκες οξείας δημοσιονομικής στενότητας». Πιο απλά, το υπουργείο εκμεταλλεύεται την καπιταλιστική κρίση ως «επιχείρημα» για την επίσπευση της εμπορευματοποίησης και παράδοσης του κινηματογράφου στις εταιρείες.

Με «πανηγυρικό» τρόπο το ΥΠΠΟΤ υποδέχεται την απόφαση της διοίκησης ΟΠΑΠ τον περασμένο Φλεβάρη «για τη σύναψη προγραμματικής συμφωνίας με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, με αντικείμενο την παραγωγή νέων ταινιών», λέγοντας ότι «αποτελεί οδηγό για τη χρηματοδότηση της κινηματογραφικής παραγωγής από τον ιδιωτικό τομέα»! Προσθέτει ότι «αυτή η πρωτοβουλία ήρθε σε συνέχεια της θέσπισης φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση της κινηματογραφικής παραγωγής από ιδιώτες επενδυτές».

Για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) το ΥΠΠΟΤ υποστηρίζει ότι «επετεύχθη η μείωση των λειτουργικών εξόδων του οργανισμού κατά 30% και η αποπληρωμή των λογιστικοποιημένων χρεών κατά 30%». Το γεγονός ότι το ΕΚΚ ουσιαστικά δε λειτουργεί «προσπερνιέται» με χαρακτηριστική άνεση από το ΥΠΠΟΤ.

Για τους κινηματογραφιστές που δε θέλουν να γίνουν υπάλληλοι των πολυεθνικών του οπτικοακουστικού τομέα και εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τον κινηματογράφο σαν μορφή τέχνης που η ουσιαστική δικαίωση των αισθητικών και νοηματικών αιτημάτων της περνά μέσα από την έκφραση των προβλημάτων, των πόθων και των ελπίδων του λαού, το παραπάνω... «φιλικό καυγαδάκι» μεταξύ του αστικού κράτους και των «ενσωματωμένων» στο σύστημα κινηματογραφιστών είναι μια ακόμη απόδειξη για την ανάγκη να πάρουν σαφή θέση και να συνταχθούν με το λαϊκό - εργατικό κίνημα.

Κορυφαίοι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού

Αν είναι αλήθεια πως το λαϊκό τραγούδι είναι η βάση του λαϊκού μας πολιτισμού, που πάνω της έχτισαν πολλές γενιές, τότε το μπουζούκι, οι ρυθμοί και οι δρόμοι του είναι τα θεμέλια υλικά που τόσο επιδέξια χρησιμοποίησαν οι τεχνίτες του, οι μπουζουξήδες.

Σε αυτούς, τους σημερινούς δεξιοτέχνες του μπουζουκιού, είναι αφιερωμένες οι βραδιές που πραγματοποιούν ο Πάρης Μήτσου και το «Δίκτυο», σε συνεργασία με τη μουσική σκηνή «Χίλιες και Δύο Νύχτες» (Καραϊσκάκη 10, στοά από Ερμού 104, Ψυρρή, 210-3317.293-4), ξεκινώντας από τις 30/4.

«Στις μέρες μας, το μπουζούκι όχι μόνο έχει χάσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που είχε στο λαϊκό τραγούδι (με την ισχυρή παρουσία του στα πάλκα και τη δισκογραφία), αλλά κινδυνεύει να εξαφανιστεί εντελώς», αναφέρει ο Π. Μήτσου. «Κι όμως, σήμερα υπάρχουν περισσότεροι μπουζουξήδες από ποτέ και ανάμεσά τους σπουδαίοι δεξιοτέχνες. Τα δε μέσα ενημέρωσης, πολύ σπάνια παρουσιάζουν το αληθινό λαϊκό τραγούδι - όπως τουλάχιστον δείχνουν τα επίσημα στοιχεία της I.F.P.I. και του Music Control. Κι όμως είναι πολλοί ακόμα αυτοί που το αγαπούν κι ενδιαφέρονται, αυτοί που το αντιμετωπίζουν σαν ένα κομμάτι του εαυτού τους, αυτοί που δεν παραμυθιάζονται με ό,τι αφειδώς τους σερβίρουν».

Αυτό επιβεβαιώθηκε στο «πείραμα» που έγινε την άνοιξη του 2009, πάλι στις «Χίλιες και Δύο Νύχτες», και γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία, «πετώντας το γάντι» στους διοργανωτές για να το επαναλάβουν. «Είμαστε σίγουροι ότι τώρα, σε μια εποχή βαθύτατης πολιτισμικής κρίσης και γενικού ξεπουλήματος, που το μεγαλύτερο όπλο αντίστασης είναι ο πολιτισμός, αυτή η προσπάθεια θα βρει ακόμη περισσότερους συμπαραστάτες», σημειώνουν.

Σε κόντρα καιρών και συνθηκών, μακριά από τη λογική της «πίστας» και της μαζικής κατανάλωσης, οι κορυφαίοι μπουζουξήδες του καιρού μας και άλλοι σπουδαίοι μουσικοί, θα παρουσιάζουν το λαϊκό τραγούδι όπως σπάνια το ακούμε. Ανάμεσά τους, οι Γιώργος Αλτής, Στέλιος Βαμβακάρης, Θανάσης Βασιλάς, Μιχάλης Δήμας, Γιώργος Δράμαλης, Μανώλης Καραντίνης, Νίκος Κατσίκης, Βαγγέλης Λιόλιος, Στέλιος Μακρυδάκης, Λάκης Ορφανίδης, Γιάννης Παπαβασιλείου, Μανόλης Πάππος, Παναγιώτης Στεργίου, και άλλοι...

Η αρχή έγινε στις 30/4, με αφιέρωμα στον Γιώργο Δράμαλη, ο οποίος, αν και ανήκει στην πρώτη γραμμή των μεγάλων δεξιοτεχνών του οργάνου, εμφανίζεται σπανιότατα. Ακολουθούν: 14/5 Θανάσης Βασιλάς, 21/5 Παναγιώτης Στεργίου, 23/5 Στέλιος Βαμβακάρης και Μιχάλης Δήμας, 28/5 Νίκος Κατσίκης και Γιώργος Αλτής.

Κουιντέτο πνευστών

Η μουσική πρωτοπορία του 20ού αιώνα και η γοητευτική της διασύνδεση με την Εβδομη Τέχνη κυριαρχούν στη συναυλία που δίνει το κουιντέτο ξύλινων πνευστών «Αίολος», σήμερα (7/5, 8.30μμ), στη συναυλιακή αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» (πλ. Καρύτση). Το πρόγραμμα αποτίει κι ένα φόρο τιμής στον Αντον Ράιχα (1770-1836), τον οραματιστή δάσκαλο του Λιστ και του Μπερλιόζ, ο οποίος με το συνθετικό του έργο «νομιμοποίησε» πρώτος την, παράδοξη για την εποχή του, αυτονόμηση ενός πενταμελούς σχήματος πνευστών. Εργο αναφοράς στη δημιουργία του Ράιχα είναι το Κουιντέτο Πνευστών σε μι ύφεση μείζονα έργο 88, με το οποίο ανοίγει η συναυλία του Κουιντέτου «Αίολος».

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα τις «Εξι Μπακατέλες για κουιντέτο πνευστών» του Γκιόργκι Λίγκετι, τη σουίτα «Η καμινάδα του βασιλιά Ρενέ» του Νταριούς Μιγιό, τα «Τρία ναυτικά τραγούδια για κουιντέτο πνευστών» του Μάλκολμ Αρνολντ και το «Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών» του Ανδρέα Μακρή.

Πέθανε ο Κώστας Καρράς

Χτες τα χαράματα υπέκυψε στον καρκίνο, ο 76χρονος ηθοποιός Κώστας Καρράς. Θα κηδευτεί μεθαύριο (4 μ.μ.), από το Α' Νεκροταφείο.

Ο Κώστας Καρράς γεννήθηκε το 1936 στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και στις δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Πέλου Κατσέλη. Πρωτοεμφανίστηκε με το θίασο του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, στο έργο «Η ποντικοπαγίδα». Ακολούθησαν συνεργασίες με τους θιάσους Τζένης Καρέζη, Ελλης Λαμπέτη με την «Ελληνική Λαϊκή Σκηνή» κ.ά. Διετέλεσε συνθιασάρχης με άλλους ομοτέχνους του (Αγγ. Αντωνόπουλο, Γ. Μιχαλακόπουλο, Α. Μπάρκουλη, Θ. Καρακατσάνη, Μ. Χρονοπούλου, Σ. Μουστάκα, Σμ. Γιούλη κ.ά.). Στο διάστημα 1982-1987 λειτούργησε δικό του θίασο αλλά συνεργάστηκε και με άλλους και με το Εθνικό Θέατρο. Στη δεκαετία του 1990 δημιούργησε ξανά δικό του θίασο, εργάστηκε και σε άλλους και στα ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης και Πάτρας. Η τελευταία θεατρική εμφάνισή του ήταν στο ΚΘΒΕ. Στο ενεργητικό του είχε πολλές ταινίες αλλά και τηλεοπτικές σειρές. Από το 2000 μέχρι το 2007 ήταν βουλευτής με τη ΝΔ.

Αφιέρωμα στον Μ. Σουγιούλ

Αφιερωμένη στον Μιχάλη Σουγιούλ (1906 - 1958), τον πολυγραφότατο συνθέτη της γενιάς του μεσοπολέμου, είναι αφιερωμένη η συναυλία (14/5, 8.30 μ.μ.), στο θέατρο «Badminton», στο πλαίσιο του κύκλου συναυλιών «Τα πρόσωπα του ελληνικού τραγουδιού». Οι Γεράσιμος Ανδρεάτος, Καλλιόπη Βέττα, Γιάννης Ζουγανέλης, Δέσποινα Ολυμπίου, Ειρήνη Τουμπάκη και Μπάμπης Τσέρτος θα ερμηνεύσουν πολυτραγουδισμένες δημιουργίες του: «Αστα τα μαλλάκια σου», «Ας ερχόσουν για λίγο», «Κάτι με τραβάει κοντά σου», «Ο μήνας έχει εννιά», «Παιδιά, της Ελλάδος, παιδιά», «Αρχισαν τα όργανα», «Το τραμ το τελευταίο», «Μια ζωή την έχουμε», «Αλα άνοιξε και άλλη μπουκάλα», «Ο τραμπαρίφας» και πολλά άλλα.

Τα τραγούδια θα αποδώσει η «Athens Champer Orchestra», σε διεύθυνση του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκης, ο οποίος έκανε τις ενορχηστρώσεις. Στο πρώτο μέρος, bandoneon θα παίξουν οι Ηρακλής Βαβάτσικας και Αρτεμις Βαβάτσικα και στο δεύτερο μέρος, μπουζούκι θα παίξουν οι Δημήτρης Μαργιολάς και Νίκος Κρέτσης. Χορεύουν: Alexander Khoroshikh και Giota Malamou.

«ΟΙ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΕΣ» τιτλοφορείται η παράσταση - βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Κωνσταντίνου Κριτσίνη - που θα παρουσιάσει ο 15μελής θίασος «Εύγερος» στην Κεφαλονιά (19/5 στο θέατρο «Μαρκάτο» στο Ληξούρι και 20/5 στο θέατρο «Κέφαλος» στο Αργοστόλι) και στις 27/5 στην Αθήνα (θέατρο «Περοκέ», 11 π.μ.). Το έργο μιλά τον αγώνα των Κεφαλληνίων ριζοσπαστών ενάντια στην αγγλική κατοχή στα Επτάνησα, στους ξένους τυράννους και τους καταχθόνιους συνεργάτες τους, για κοινωνική δικαιοσύνη και την ένωση με την Ελλάδα. Ερευνα, διασκευή, σκηνοθεσία Γεωργίου Κάκη Κωνσταντινάτου. Εισιτήριο 10 ευρώ, φοιτητές και κάτω των 18 ετών 5 ευρώ. Ανεργοι δωρεάν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ