ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Μετά τις διαρροές... μυστικότητα

Τις  καταγγελίες για δολιοφθορές σε βασικά όργανα του βυθισμένου πλοίου, ακολούθησε η εντολή μυστικότητας των ερευνών

Τη δεύτερη βδομάδα διανύουν οι έρευνες στο κουφάρι του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», όμως οι απαντήσεις, για τα ακριβή αίτια του ναυαγίου και το φριχτό θάνατο των 81 ανθρώπων, παραμένουν στο βυθό της θάλασσας της Πάρου, γεγονός που... διευκολύνει την πλοιοκτήτρια εταιρία MFD. Χτες οι έρευνες του καταδυτικού συνεργείου συνεχίστηκαν στο ναυάγιο, χωρίς όμως να γίνει γνωστό το αποτέλεσμά τους. Οπως αναφέρουν πληροφορίες, ο εφέτης ανακριτής Ν. Καραδημητρίου έδωσε εντολή σε δύτες και πραγματογνώμονες να μη δίνεται καμία πληροφορία προς τα έξω. Πρόκειται για μια προσπάθεια του ανακριτή να μαζέψει τα... ασυμμάζευτα, μετά το θόρυβο που ξεσήκωσαν οι... ύποπτες πληροφορίες, αλλά και εικόνες που έστειλαν οι δύτες του συνεργείου - και «συνέλαβαν» τηλεοπτικά κανάλια παρά τη «μυστικότητα» των ερευνών - σύμφωνα με τις οποίες όργανα της γέφυρας του πλοίου έχουν καταστραφεί.

Συγκεκριμένα, φαίνονταν κατεστραμμένα όργανα στην κονσόλα της γέφυρας, το δεξί ραντάρ και άλλα, από την κατάσταση των οποίων θα μπορούσε να πιστοποιηθεί η αξιοπλοΐα του πλοίου. Ταυτόχρονα ορισμένοι στην Πάρο συνεχίζουν να μιλούν για παράξενα... «πήγαινε - έλα» δυτών σε ώρες που δε διεξάγονται έρευνες... Να σημειωθεί ότι η πρώτη καταγγελία για ύποπτες κινήσεις δυτών χωρίς άδεια του Λιμενικού και συνοδεία δυτών του Λιμενικού είχε γίνει από τον δήμαρχο Πάρου δύο μέρες μετά το ναυάγιο...

Οσον αφορά τον εφέτη ανακριτή, ο οποίος σχεδόν καθημερινά επιβιβάζεται στο ερευνητικό σκάφος «ΜΑΡΑΚΙ», εξετάζοντας τις εικόνες που στέλνουν οι δύτες απευθείας στο μόνιτορ του σκάφους, εμμένει στην αρχική του δήλωση που έκανε την περασμένη Παρασκευή ότι οι καταστροφές στα όργανα της γέφυρας «δεν είναι δολιοφθορά». Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι δύτες είναι ιδιώτες και έχουν οριστεί από τον εφέτη ανακριτή, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι από αυτούς έχουν βεβαρημένο ποινικό μητρώο...

Η εξέλιξη των ερευνών στο ναυαγισμένο πλοίο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», η άρνηση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή για τα αίτια του ναυαγίου, η σύγκληση του Πειθαρχικού Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού για να δικάσει τον μηχανικό Αν. Σορόκα, τον άνθρωπο που σε ανύποπτο χρόνο και μάλιστα προπαραμονές του ναυαγίου είχε προειδοποιήσει για την επικινδυνότητα του «ΣΑΜΙΝΑ», φέρουν έντονη την οσμή της συγκάλυψης. Επιπρόσθετο στοιχείο αποτελεί η χτεσινή απάντηση που έδωσε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσής στο αίτημα που πρόβαλαν, στη διάρκεια συνάντησης, εκπρόσωποι φορέων από Ικαρία, Φούρνους και Σάμο, για την ανέλκυση του σκάφους και τη συνέχεια των ερευνών με τη συμμετοχή του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος. Ο υπουργός απάντησε ότι συμφωνεί με την ανέλκυση, όμως πρόκειται για έργο δαπανηρότατο, που θα πρέπει να το αναλάβει η πλοιοκτήτρια εταιρία... Επίσης ότι ανέλκυση θα γίνει, αν δοθεί εντολή από τις διωκτικές αρχές...

Α. ΣΟΡΟΚΑΣ
Ομόφωνα αθώος

Ο μηχανικός που κατήγγειλε την επικινδυνότητα του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» κρίθηκε αθώος από το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού

Καταρρίφθηκαν παταγωδώς, οι κατασκευασμένες άλλωστε, κατηγορίες που είχαν «φορτώσει» στον πρωτοδεύτερο μηχανικό του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» Αν. Σορόκα, ο οποίος χτες κλήθηκε να καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού. Ο ναυτεργάτης κρίθηκε ομόφωνα αθώος από το δικαστήριο, ενώ από τα όσα αναφέρθηκαν στη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, όχι μόνο αποδείχτηκε ότι η δίωξη του Σορόκα ήταν «φτιαχτή» για να κλονιστεί η αξιοπιστία των καταγγελιών του, για την επικινδυνότητα του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», αλλά έγινε ολοφάνερο αυτό που ήθελαν να κρύψουν οι μηχανισμοί που τον κάθισαν στο εδώλιο.

Η κατηγορία που είχε αποδοθεί στον Αν. Σορόκα, ήταν αυτή της παράνομης απουσίας του κατά τον απόπλου του πλοίου στις 19 Σεπτέμβρη. Ωστόσο αποδείχτηκε ότι η κατηγορία ήταν αβάσιμη. Ειδικότερα ο πλοίαρχος κατέθεσε την καταγγελία σε βάρος του μηχανικού στις 21 Σεπτέμβρη, στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και περίπου τρεις ώρες αργότερα από την καταγγελία που είχε καταθέσει ο Αν. Σορόκας για την αναξιοπλοΐα του πλοίου. Επίσης ο τεχνικός και πραγματογνώμονας, Ιωάννης Αγγελάκης, απέδειξε ότι η κατηγορία ήταν αστήριχτη καταθέτοντας τις εγγραφές, σχετικά με την παρουσία του μηχανικού, στο ημερολόγιο της γέφυρας και της μηχανής του πλοίου (άλλα στοιχεία παρουσιάζονταν στο ένα και άλλα στο άλλο έγγραφο). Καταπέλτης ήταν η κατάθεση ενός από τους διασωθέντες ναυαγούς του «ΣΑΜΙΝΑ», του Κώστα Πανταζίδη ο οποίος ανέφερε ότι: «Αν είχαν γίνει από την αρχή σωστές διαδικασίες με βάση τις καταγγελίες του Αν. Σορόκα, θα είχαν σωθεί οι 80 πνιγέντες», ενώ ο ίδιος και η σύζυγός του δε θα είχαν υποστεί αυτή την περιπέτεια.

Στην απολογία του ο μηχανικός αναφέρθηκε στην αβασιμότητα των κατηγοριών ενώ είπε με έμφαση ότι κατήγγειλε εγκαίρως τα όσα συνέβαιναν στο πλοίο, όπως ότι «αυτό ήταν ανασφαλές, απόλυτα αναξιόπλοο, δε λειτουργούσε το "ντελαβάλ", τα χειριστήρια μπλοκάριζαν μεταξύ μηχανοστασίου και γέφυρας» και ανέφερε ότι «ίσως κάτι τέτοιο να συνέβη και κατά την πρόσκρουση του πλοίου στις "Πόρτες", με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί η δεξιά μηχανή και με τη δύναμη που είχε, ωθούμενη από την αριστερή, να πέσει πάνω στις βραχονησίδες». Ο Μικές Κουντούρης, συνήγορος του μηχανικού, ανέφερε ότι η καταγγελία «έγινε εκ των υστέρων» και μεθοδευμένα για να κλονιστεί η αξιοπιστία των στοιχείων που έχει καταθέσει ο μηχανικός.

Η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ με χτεσινό δελτίο Τύπου αναφέρουν ότι η δίωξη σε βάρος του μηχανικού εντάσσεται στις προκλητικές ενέργειες συγκάλυψης των αιτιών και υπαιτίων του ναυαγίου και στην τρομοκράτηση των ναυτεργατών. Επισημαίνουν ότι αναδεικνύεται ξανά η άμεση ανάγκη για την κατάργηση των Πειθαρχικών Συμβουλίων και τον εκδημοκρατισμό της ναυτικής νομοθεσίας και τονίζουν ότι οι εξελίξεις μετά το ναυτικό έγκλημα «επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες της ΠΕΜΕΝ για την προσπάθεια αλλοίωσης των στοιχείων για τις πραγματικές αιτίες». Τα δύο σωματεία απαιτούν την ανέλκυση του ναυαγίου του «ΣΑΜΙΝΑ» και τη συμμετοχή εκπροσώπων του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος στη διαδικασία των ερευνών.

ΝΗΣΙΩΤΕΣ
Στο έλεος των εφοπλιστών

Από το... φιλότιμο των εφοπλιστών και μόνο εξαρτάται η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ικαρίας, των Φούρνων και της Σάμου με την ηπειρωτική Ελλάδα! Αυτό έκανε σαφές και μάλιστα με ωμότητα που ξάφνιασε, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσής, προς τους εκπροσώπους της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μαζικών και συνδικαλιστικών φορέων της Ικαρίας, των Φούρνων και της Σάμου, κατά τη χτεσινή τους συνάντηση στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Στη συνάντηση συμμετείχαν και οι βουλευτές Στ. Σκοπελίτης από το ΚΚΕ, ο κ. Βαρδίκος από το ΠΑΣΟΚ και ο κ. Βαρβιτσιώτης από τη ΝΔ.

Οι νησιώτες άκουσαν με έκπληξη τον υπουργό να απαντάει στο αίτημά τους για τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση με ασφαλή πλοία, ότι το «κράτος δεν έχει πλοία», ότι «τα πλοία ανήκουν στους εφοπλιστές και αυτοί λειτουργούν με βάση το κέρδος τους»! Οσον αφορά το αίτημα που προβάλλουν οι Καριώτες και Φουρνιώτες και οι συνδικαλιστικοί φορείς της Σάμου για τη σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, το χαρακτήρισε ως αβάσιμο και «φιλολογία».

Αρκως εξωφρενική ήταν η εξήγηση που έδωσε ο υπουργός και για την αύξηση των εισιτηρίων κατά 10% που προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. «Η αύξηση των καυσίμων - είπε - ήταν αβάσταχτη για τους εφοπλιστές»!

Οι φορείς απαίτησαν επίσης την ανέλκυση του ναυαγίου, όμως ο υπουργός απάντησε ότι πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν οι έρευνες των ανακριτικών αρχών...

Ο Στ. Σκοπελίτης σχολιάζοντας το... αποτέλεσμα της συνάντησης είπε: «Η κυβέρνηση, δεμένη στο άρμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αναλαμβάνει τεράστιες ευθύνες. Αφήνει τα πάντα στην... καλή θέληση των εφοπλιστών, όταν γνωρίζει ότι αυτοί οι... κύριοι έχουν ως μοναδικό γνώμονα το κέρδος. Αυτό σημαίνει ότι όλο και περισσότερα νησιά θα χαρακτηρίζονται ως "άγονες γραμμές" και οι εφοπλιστές θα ζητάνε συνεχώς περισσότερες επιδοτήσεις από το κράτος για να τα προσεγγίσουν». Ο δήμαρχος Ευδήλου Ικαρίας Στέλιος Σταμούλος δήλωσε: «Με βάση τα όσα είπε ο υπουργός, γίνεται επιτακτική η ανάγκη για ακόμα πιο μαχητικές κινητοποιήσεις».

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Να ανελκυστεί το ναυάγιο

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει σε ανακοίνωσή του: «Σχετικά με το ναυτικό έγκλημα του " ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ", που στοίχισε δεκάδες ανθρώπινες ζωές, το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή συγκέντρωσε την προσοχή του στις κυβερνητικές - εφοπλιστικές ευθύνες και κατήγγειλε την πολιτική που υπηρετεί τα εφοπλιστικά συμφέροντα, τα κέρδη των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Το ΚΚΕ, παράλληλα, επισήμανε τους κινδύνους συγκάλυψης των πραγματικών αιτιών και υπευθύνων του ναυτικού εγκλήματος. Σήμερα, μέσα από συγκεκριμένες καταγγελίες για την αλλοίωση και την απόσπαση στοιχείων από το "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ", γεννιούνται πολύ σοβαρά ερωτηματικά που μένουν αναπάντητα. Ο κίνδυνος για την απόκρυψη - παραποίηση και συγκάλυψη της αλήθειας καιροφυλακτεί. Οι έντονες ανησυχίες μαζικών φορέων των νησιών και συνδικαλιστικών οργανώσεων είναι δικαιολογημένες.

Σε αυτές τις συνθήκες το ΚΚΕ, με γνώμονα την αναζήτηση των πραγματικών αιτιών και υπευθύνων, την απόδοση ευθυνών και τη λήψη μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, θέτει ζήτημα ανέλκυσης του ναυαγίου του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" και της συνέχισης της διαδικασίας των ερευνών, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ