ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Αποδεκτή η μη αξιοπλοΐα του

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά έκανε δεκτή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων επιβάτη κατά της εταιρίας, αποδεχόμενο την αναξιοπλοΐα του πλοίου

Τους φονιάδες των 81 ανθρώπων, που χάθηκαν άδικα μέσα στο σιδερένιο φέρετρο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», έρχεται να δείξει το χέρι της Δικαιοσύνης. Ενα 24ωρο μετά το μπαράζ εισαγγελικών διώξεων σε βάρος της ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος και της πλοιοκτήτριας εταιρίας MFD, αλλά και το εισαγγελικό πόρισμα, με το οποίο κατηγορείται ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρ. Παπουτσής, για παράβαση καθήκοντος, ενώ βαριές κατηγορίες αποδίδονται και στον προκάτοχό του Στ. Σουμάκη, δεύτερη «βόμβα» εκτοξεύτηκε χτες από τη Δικαιοσύνη σε βάρος του «εγκληματικού» κυκλώματος. Το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά εξέδωσε απόφαση, με την οποία κοινοποιεί ότι αποδέχεται την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε σε βάρος της πλοιοκτήτριας εταιρίας ένας από τους διασωθέντες, με το αιτιολογικό ότι το πλοίο με ευθύνη της εταιρίας «δεν ήταν αξιόπλοο ούτε ασφαλές»! Η απόφαση κάνει αποδεκτό ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας γνώριζε μήνες πριν το ναυάγιο πως το πλοίο αυτό ήταν πλωτό φέρετρο, όμως «έκλεινε τα μάτια». Τα απανωτά στοιχεία που έρχονται στο φως... «εξηγούν» ταυτόχρονα τους λόγους που η κυβέρνηση αρνήθηκε τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής...

Στο μεταξύ, η κυβέρνηση, μέσω του γραμματέα του υπουργείου Τύπου κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών χτες, εξέφρασε την «αντίθεσή της με την ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής».

Η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της MFD είχε κατατεθεί από τον επιβάτη Ευστάθιο Λιβιεράτο , ενώ ανάλογες αιτήσεις έχουν κατατεθεί τόσο από τους υπόλοιπους διασωθέντες όσο και από συγγενείς θυμάτων, οι οποίες ακόμα δεν έχουν εκδικαστεί. Σύμφωνα με την απόφαση, το πλοίο,«παρά τη μεγάλη παλαιότητά του, το οποίο μάλιστα πριν τη μετονομασία του σε "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ", όταν έφερε το όνομα "Golden Vergina" είχε εμπλακεί και πάλι σε ναυτικό συμβάν, και παρά τις προηγηθείσες επισκευές και μετασκευές, δεν είχε την απαιτούμενη ναυτική ικανότητα προς θαλασσοπλοΐα και πάντως δεν ήταν αξιόπλοο ούτε ασφαλές για τον συγκεκριμένο πλου».

Αναφέρεται συγκεκριμένα ότι οι τελευταίες επισκευαστικές εργασίες στο σύνολό τους περιορίστηκαν στο ξενοδοχειακό τμήμα του πλοίου, αν και η εταιρία γνώριζε τις ελλείψεις του στην «αντοχή, την ευστάθεια και εν γένει ικανότητά του προς αξιοπλοΐα», αλλά και τις «εφθαρμένες και μηδόλως ανθεκτικές λαμαρινοκατασκευές του κατά το εξωτερικό κέλυφος και μάλιστα κάτω από τα ίσαλα». Αν είχαν γίνει οι απαραίτητες επισκευές, κατά την απόφαση, το ρήγμα που προκλήθηκε «ασφαλώς θα ήταν μικρότερης έκτασης και δε θα εισέρεαν με ορμητικό και κατακλυσμιαίο τρόπο τα θαλάσσια ύδατα σε όλα τα διαμερίσματα του πλοίου, έτσι ώστε δηλαδή να μπορούσε να διατηρηθεί στην επιφάνεια για περισσότερο από το πιο πάνω χρονικό διάστημα» και θα διασώζονταν οι επιβάτες.

Σε ό,τι αφορά τα... πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου, που έχουν εκδοθεί από τη Διεύθυνση Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΔΕΕΠ) και τον «Ελληνικό Νηογνώμονα», αναφέρει ότι αυτά δεν περιορίζουν καθόλου την ευθύνη της εταιρίας γιατί ο «Νηογνώμονας» «δε συνιστά αρχή, αλλά είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου»! Οσον αφορά τη ΔΕΕΠ φαίνεται ότι η Επιθεώρηση με έγγραφό της, Νο 333 και ημερομηνία 20 Ιούλη 2000, είχε αναφέρει παρατηρήσεις για το μηχανοστάσιο, οι οποίες όμως όχι μόνο δεν επιδιορθώθηκαν, αλλά η υπηρεσία αυτή, «παραβλέποντας» τις ελλείψεις, εξέδωσε νέο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας στο «ΣΑΜΙΝΑ», το οποίο ίσχυε μέχρι που βούλιαξε...

ΠΑΡΟΣ
ΟΧΙ στην εφοπλιστική ασυδοσία

Συγκέντρωση χτες κατά της εφοπλιστικής ασυδοσίας και της πολιτικής που την ενθαρρύνει

Να αποδοθούν οι ευθύνες στους πραγματικούς υπεύθυνους που είναι η εφοπλιστική ασυδοσία και η πολιτική συγκάλυψή της από την κυβέρνηση, αλλά και να αναβαθμιστεί η ακτοπλοΐα, ώστε να εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των νησιών με ασφαλή τρόπο. Αυτά ήταν τα αιτήματα που εξέφρασαν σχεδόν όλοι οι ομιλητές στη χτεσινή συγκέντρωση διαμαρτυρίας που διοργάνωσε ο δήμος Πάρου για το ναυάγιο του πλοίου «Σαμίνα». Ταυτόχρονα, απαιτήθηκε η σύσταση φορέα με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων για τη χορήγηση αδειών σκοπιμότητας και τον έλεγχο της Ακτοπλοΐας.

Στη συγκέντρωση παραβρέθηκαν και χαιρέτισαν ο βουλευτής του ΚΚΕ, Σταύρος Σκοπελίτης, ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης εκ μέρους των Ενώσεων ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ο εκπρόσωπος του Συνασπισμού, Νίκος Σιγμαλένιος, εκπρόσωποι των δεκαπενταμελών των Λυκείων της Παροικιάς και της Νάουσας, ο Ηλίας Ρούσος, πρόεδρος του Συλλόγου Νεολαίας Ικαρίας και ο πρόεδρος της κοινότητας Αντίπαρου, Γ. Φιλολοίας. Κεντρικός ομιλητής στη συγκέντρωση ήταν ο δήμαρχος Πάρου, Κ. Αργουζής.

Οι εκπρόσωποι των μαθητών κατήγγειλαν στις ομιλίες τους την εφοπλιστική ασυδοσία, που σε συνδυασμό με την κρατική συγκάλυψη έχουν αναγάγει την ελληνική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία σε βωμό κέρδους εις βάρος της ανθρώπινης ζωής. Αναφερόμενοι στο ναυάγιο απαίτησαν την άμεση ανέλκυση του πλοίου, ενώ πρότειναν ως μόνη πραγματική λύση για την ακτοπλοΐα τη σύσταση Εθνικού Φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Ο Ηλίας Ρούσος, τόνισε στο χαιρετισμό του, ότι πρέπει να διαλέξουμε ανάμεσα σε δυο δρόμους: στο δρόμο που ευνοεί την εφοπλιστική ασυδοσία και στο δρόμο του αγώνα, που θα πρέπει να επιλέξουμε για να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον.

Ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης επισήμανε στην ομιλία του ότι έγινε ένα έγκλημα που από την πρώτη στιγμή, κυβέρνηση και εφοπλιστές προσπάθησαν να το βγάλουν απ' την πλάτη τους. «Η μόνη προϋπόθεση, είπε, για να πληρώσουν οι πραγματικοί υπεύθυνοι είναι να ξεσηκωθεί ο λαός, αλλιώς θα πηγαίνουμε σαν πρόβατα επί σφαγή».

Ο Σταύρος Σκοπελίτης, αφού εξέφρασε τα συλλυπητήρια του ΚΚΕ για το χαμό τόσων ανθρώπων και έδωσε συγχαρητήρια στους Παριανούς που με την αυτοθυσία τους έσωσαν ζωές, υπογράμμισε και αυτός ότι «το ναυάγιο δεν ήταν ατύχημα αλλά έγκλημα, που το διέπραξε η εφοπλιστική ασυδοσία». Στη συνέχεια επισήμανε ότι αυτή δε θα εκδηλωνόταν «αν δεν υπήρχε η πολιτική κάλυψη και η οποία (σ.σ. ασυδοσία) συνεχίζει να ξεδιπλώνεται και σήμερα, αφού η πολιτική ηγεσία προχωρά στην άρση του καμποτάζ που θα διογκώσει ακόμα περισσότερο τα προβλήματα. Εμείς είμαστε αντίθετοι σ' αυτό, γιατί δεν μπορεί η ανάπτυξη και η ασφάλεια των νησιών μας να είναι υπόθεση των εφοπλιστών, αλλά μόνο του κράτους. Γι' αυτό η μόνη λύση είναι ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοΐας».

Ο Νίκος Σιγμαλένιος επισήμανε ότι πρέπει να μην υπάρχει εφησυχασμός και ωραιοποίηση της κρατικής μηχανής. Πρέπει, συνέχισε, να αποδοθούν οι ευθύνες τόσο στην πολιτική ηγεσία, όσο και στους εφοπλιστές.

Ο Γιάννης Φιλολοίας τόνισε ότι εξακολουθεί να παραμένει ένα μεγάλο «γιατί», γι' αυτό που έγινε. Ακόμα, υπογράμμισε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να αγωνιστεί για καλύτερες και ασφαλείς συγκοινωνίες, ενώ αναφερόμενος στο ναυάγιο, επισήμανε ότι επιβάλλεται η άμεση ανέλκυση του πλοίου.

Τη συγκέντρωση έκλεισε ο δήμαρχος που ανέδειξε την ανάγκη να ληφθούν άμεσα μέτρα για την οργάνωση διασωστικών ομάδων στα νησιά και την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας.

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΝΑΤ
Προσχήματα για την καθήλωσή τους

Επίκαιρη Ερώτηση  του ΚΚΕ στη Βουλή για να ληφθούν μέτρα ώστε να αυξηθούν χιλιάδες συντάξεις που μένουν «παγωμένες»

Τον κυβερνητικό εμπαιγμό σε βάρος των συνταξιούχων ναυτεργατών, οι οποίοι, αν και το 2000 εκπνέει, ακόμα περιμένουν την αναπροσαρμογή των συντάξεών τους στο 60% του μισθού για το...2000, φέρνει με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Αντώνης Σκυλλάκος.

Από τον κομμουνιστή βουλευτή επισημαίνονται τα εξής: «Η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν προχωρά στην ικανοποίηση του δίκαιου αιτήματος των ναυτεργατών για καθορισμό της κύριας σύνταξης στο 80% του μισθού, καθώς και στον καθορισμό του ύψους των επικουρικών συντάξεων στο 1,5% της ανώτατης σύνταξης για κάθε χρόνο ασφάλισης, αλλά, με διάφορα προσχήματα δεν υλοποιεί ούτε καν τις δικές της προεκλογικές δεσμεύσεις για αναπροσαρμογή των συντάξεων στο 60% του μισθού. Ετσι έχει γίνει αναπροσαρμογή των συντάξεων στο 60% του μισθού μόνο σε 13.862 από το σύνολο των 65.000 συνταξιούχων του ΝΑΤ. Με το εφεύρημα ότι δε διαθέτουν πιστοποιητικό ναυτικής ικανότητας αποκλείονται από την αναπροσαρμογή αυτή περίπου 23.000 συνταξιούχοι, όπως και άλλοι 28.000 συνταξιούχοι, οι οποίοι είτε δεν έχουν ελεγχθεί οι φάκελοί τους είτε κατέβαλαν εισφορές προκειμένου να ενταχθούν σε ανώτερη συνταξιοδοτική κλάση κλπ. Ταυτόχρονα, "παγωμένες" μένουν οι παροχές των Ταμείων Προνοίας αξιωματικών και πληρωμάτων».

Ο βουλευτής ρωτά τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας «ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε άμεσα να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα»;

Τα αιτήματα

Δεκάδες τα αιτήματα του παριανού λαού, έτσι όπως αυτά παρουσιάστηκαν στο ψήφισμα που ομόφωνα εγκρίθηκε αμέσως μετά τη λήξη του χτεσινού συλλαλητηρίου διαμαρτυρίας.

Κυρίαρχο αίτημα να μπει φραγμός στη χρόνια εφοπλιστική ασυδοσία και η κυβέρνηση να αναλάβει τις πολιτικές της ευθύνες, ώστε να δημιουργηθεί το αναγκαίο πλαίσιο της αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, το οποίο να προασπίζει: Τον κοινωνικό χαρακτήρα της ακτοπλοΐας, το δημόσιο συμφέρον και τον εθνικό ρόλο των θαλάσσιων συγκοινωνιών στο Αιγαίο.

Οι κάτοικοι της Πάρου θεωρούν απαραίτητη τη σύσταση ενός οργάνου με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων, το οποίο με διαφανείς και ανοιχτές διαδικασίες θα χορηγεί άδειες σκοπιμότητας υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ζητούν, επίσης, τη σύσταση οργάνων ελέγχου ασφαλείας και ακτοπλοΐας, στα οποία όμως να συμμετάσχουν οι εργαζόμενοι στη ναυτιλία και αρμόδιοι φορείς της ΤΑ. Τέλος, βάζουν ζητήματα για τη δημιουργία μηχανισμού διάσωσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ