ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Αυγούστου 2012
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Τα μονοπώλια «ακονίζουν τα μαχαίρια τους»

Χρονιά σημαντικών εξελίξεων αναμένεται να είναι η φετινή για τον τηλεπικοινωνιακό κλάδο της χώρας, με τους μονοπωλιακούς ομίλους να εντείνουν τον αναμεταξύ τους ανταγωνισμό για τον έλεγχο της αγοράς. Από τη μεριά τους, οι εργαζόμενοι του κλάδου βιώνουν μια αμείωτη επίθεση στο σύνολο των δικαιωμάτων τους. Την ίδια στιγμή, παρά τη ραγδαία τεχνολογική και επιστημονική ανάπτυξη και την ενίσχυση της παραγωγικότητας, δεν ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες σε φτηνή - εύκολη - γρήγορη - ασφαλή και καθολική πρόσβαση στην επικοινωνία, στη νέα γνώση, στην ενημέρωση και στην ψυχαγωγία (μέσω διαδικτύου).

Η πρόταση του ΚΚΕ είναι, στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής και με κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό της παραγωγής, να δημιουργηθεί Ενιαίος Αποκλειστικά Κρατικός Φορέας Τηλεπικοινωνιών. Ο οποίος, θα μπορεί και να κατασκευάσει και να αναπτύξει το αναγκαίο νέο δίκτυο, απαλλαγμένος από τη διαπάλη των μονοπωλίων, αξιοποιώντας την κατασκευή των σχετικών έργων υποδομής ως προωθητική δύναμη στην εγχώρια βιομηχανία παραγωγής τηλεπικοινωνιακού υλικού, στην εγχώρια επιστημονική έρευνα και τεχνογνωσία. Ετσι θα ικανοποιηθούν όχι μόνο οι λαϊκές ανάγκες σε επικοινωνία και ενημέρωση, αλλά και η προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, διασφάλιση της εξοικονόμησης ενέργειας, διασφάλιση πλήρους και σταθερής εργασίας και αξιοποίηση της αύξησης της παραγωγικότητας για τη βελτίωση της κατάστασης της εργατικής τάξης και του λαού, αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την αναβάθμιση του εργατικού ελέγχου και του επιστημονικού κεντρικού σχεδιασμού της οικονομίας, ισόμετρη ένταξη των απομονωμένων περιοχών και καθορισμό προτεραιοτήτων στην ανάπτυξη της τηλεκπαίδευσης και της τηλεϊατρικής ώστε να διασφαλιστεί η συμπληρωματική συνεισφορά τους και όχι αξιοποίησή τους για υποκατάσταση των υπόλοιπων αναγκαίων υποδομών στις απομακρυσμένες περιοχές.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
Αγρια ενταντικοποίηση με το χρονόμετρο στο χέρι

Ούτε δευτερόλεπτο χαμένο είναι ο στόχος της εργοδοσίας

Οι εργαζόμενοι να πρωτοστατήσουν στην πάλη για Τηλεπικοινωνίες στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών
Οι εργαζόμενοι να πρωτοστατήσουν στην πάλη για Τηλεπικοινωνίες στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών
Εξοντωτικές συνθήκες εργασίας κυριαρχούν στον κλάδο των Τηλεπικοινωνιών. Παρά την κατακόρυφη άνοδο της παραγωγικότητας, παρά την τεχνολογική και επιστημονική ανάπτυξη, που δίνουν τη δυνατότητα με μικρότερο όγκο εργασίας να παρέχονται πλατιά και γρήγορα στον πληθυσμό σύγχρονες υπηρεσίες, τα δικαιώματα των εργαζομένων δε διευρύνονται. Αυτό που μεγαλώνει είναι η δίψα και η πίεση της εργοδοσίας για ακόμα μεγαλύτερο και ταχύτερο κέρδος. Με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να παράγουν περισσότερο και γρηγορότερα, αλλά ούτε να μειώνονται οι ώρες εργασίας τους, ούτε να έχουν τα απαραίτητα μέτρα Υγιεινής και Ασφάλειας, ούτε να διασφαλίζουν σταθερή εργασία κλπ. Το αντίθετο. Οι θέσεις εργασίας και οι μισθοί μειώνονται. Οι ρυθμοί εργασίας είναι εξαντλητικοί. Η υγεία τους συντρίβεται. Η άγρια εντατικοποίηση γενικεύεται αμείλικτα καθώς οι μεγαλοεργοδότες επιδιώκουν όχι μόνο να θωρακίσουν, αλλά και να αυξήσουν την κερδοφορία τους στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, που οξύνεται ακόμα περισσότερο στο πεδίο της καπιταλιστικής κρίσης.

Με το ξέσπασμα της κρίσης η εργοδοσία εξαπέλυσε ένα οργανωμένο και συντονισμένο χτύπημα στα δικαιώματα των εργαζομένων, εξέλιξη που είχε διαφανεί και πριν από το ξέσπασμα της κρίσης. Μέσα σε δυο χρόνια, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών Πληροφορικής, πάνω από 3.000 εργαζόμενοι στον κλάδο έχουν βρεθεί στο δρόμο της ανεργίας. Παράλληλα, όμως, με το κύμα των απολύσεων, το χτύπημα των μισθών, την επιβολή της εκ περιτροπής εργασίας, στον κλάδο ιδιαίτερα των τηλεπικοινωνιών οι ελαστικές μορφές απασχόλησης διευρύνονται, η εργασία εντατικοποιείται, οι συνθήκες εργασίας χειροτερεύουν με δεδομένο ότι η εργοδοσία προσπαθεί να εκμεταλλευτεί στο έπακρο ακόμα και το κάθε δευτερόλεπτο του εργαζόμενου για να κερδίσει.

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που μεταφέρει στον «Ρ» εργαζόμενη σε τηλεφωνικό κέντρο (θυγατρική εταιρεία), περιγράφοντας τις συνθήκες δουλειάς σε αυτά. Οπως εξηγεί, το μεγαλύτερο ποσοστό των εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα είναι γυναίκες. Στο χώρο δεν απευθύνονται πλέον μόνο όσοι αναζητούν προσωρινή απασχόληση. Η πλειοψηφία είναι νέοι που έχουν τελειώσει τις σπουδές τους και δε βρίσκουν δουλειά με το πτυχίο τους, νέες γυναίκες που έχουν μικρά παιδιά και γυναίκες που ήταν για μεγάλο χρονικό διάστημα άνεργες.

Μεγάλο κομμάτι των εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, διάρκειας ακόμα και ενός μήνα! Οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης πέρα από τις σοβαρές επιπτώσεις στους μισθούς, στα δικαιώματα, στην ασφάλιση στην Υγεία και την Πρόνοια, βάζει εμπόδια στον οικογενειακό προγραμματισμό των εργαζομένων. Η πλειοψηφία έχει συνέχεια το άγχος αν θα ανανεωθεί η σύμβαση τον επόμενο μήνα ή θα μπουν στην ανεργία. Μάλιστα η πλειοψηφία αυτών δεν μπορούν να εξασφαλίσουν τις προϋποθέσεις έστω και για το πενιχρό επίδομα ανεργίας. Οι εργαζόμενες γυναίκες που απασχολούνται με μηνιαίες συμβάσεις εργασίας αν μείνουν έγκυες δεν δικαιούνται άδεια τοκετού, ενώ αμφίβολο είναι αν μετά τη γέννα θα επιστρέψουν στη δουλειά γιατί η μητρότητα αποτελεί ένα επιπλέον «κόστος» για την εργοδοσία. Επίσης στα περισσότερα τηλεφωνικά κέντρα οι εργαζόμενες υπογράφουν συμβάσεις σαν υπάλληλοι γραφείου και όχι σαν τηλεφωνήτριες για να μην τους δίνεται για παράδειγμα το επίδομα ακουστικού.

Ζητούν χαρτί από το γιατρό αν επισκέπτεσαι «συχνά» την τουαλέτα!

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που μεταφέρει στον «Ρ» η συγκεκριμένη εργαζόμενη για μία εταιρεία του χώρου. Η πλειοψηφία των εργαζομένων απασχολείται μέσω «δουλεμπορικών» γραφείων. Οι εργαζόμενες αυτές κατά κύριο λόγο υπογράφουν μηνιαίες συμβάσεις, ως υπάλληλοι γραφείου και όχι τηλεφωνήτριες. Τα διαλείμματα είναι διαφορετικά από τμήμα σε τμήμα. Οι 6ωρίτες δικαιούνται διάλειμμα 25 λεπτών μαζί με την τουαλέτα και οι 8ωρίτες 30 λεπτά μαζί με την τουαλέτα. «Δεν μπορείς να πας τουαλέτα αν έχεις ξεπεράσει το χρόνο. Πρέπει να ζητήσεις άδεια από τον προϊστάμενό σου και να το βάλεις στην μπάρα του υπολογιστή γιατί οι χρόνοι τρέχουν», λέει χαρακτηριστικά. Και εξηγεί ότι: «Μεταξύ των κλήσεων που λαμβάνονται μέσω υπολογιστή ο χρόνο μετριέται. Αν κλείσεις το τηλέφωνο αρχίζει και τρέχει ο χρόνος σε δευτερόλεπτα, οπότε πρέπει άμεσα, γρήγορα, να πάρεις την επόμενη κλήση. Το σύνολο των κλήσεων μετριέται. Για παράδειγμα αν έχεις πάρει 50 κλήσεις στο 6ωρο και ένας συνάδελφός σου έχει πάρει 150 υπάρχει πρόβλημα. Θα σου πουν γιατί συμβαίνει αυτό».

Οι εργαζόμενοι δουλεύουν κυριολεκτικά με το χρονόμετρο στο χέρι καθώς αν ξεπεράσουν για παράδειγμα ακόμα και για λίγα δευτερόλεπτα το χρόνο του διαλείμματος θα δεχτούν την παρατήρηση. Οι εργοδότες δεν θέλουν χρόνο χαμένο γιατί αυτό μπορεί να επιφέρει απώλειες. Χαρακτηριστικά εξηγεί η εργαζόμενη ότι «πριν λίγο καιρό έκοψαν πέντε λεπτά από το διάλειμμα (ήταν 30 και 35 λεπτά αντίστοιχα) επειδή κάποιοι το ξεπερνούσαν και χρησιμοποιούσαν το επιχείρημα ότι αυτό ήταν παροχή της εταιρείας για να προλαβαίνει κάποιος να κάνει τσιγάρο». «Το τελευταίο διάστημα μετριούνται αυστηρά οι χρόνοι των διαλειμμάτων δηλαδή βγαίνεις έξω και είσαι με χρονόμετρο να κάνεις τσιγάρο, να πας τουαλέτα, να φας κάτι δεν το συζητώ δεν προλαβαίνεις. Μια συνάδελφος είχε ξεπεράσει κατά 37 δευτερόλεπτα το διάλειμμα, την φώναξε η ομαδάρχισσα και την απείλησε ότι θα ενημερώσει τη διεύθυνση προσωπικού, αλλά τελικά δεν το έκανε. Υπάρχει μεγάλη πίεση για να μη χάσεις ούτε δευτερόλεπτο από τον παραγωγικό χρόνο», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.

Ακόμα και η επίσκεψη στην τουαλέτα κοστίζει για την εργοδοσία. Από αυτήν τη λογική δεν εξαιρούνται ούτε οι έγκυες εργαζόμενες! Σε άλλη επιχείρηση, όπως έχει καταγγελθεί, λέει χαρακτηριστικά η εργαζόμενη, αν η εργοδοσία κρίνει ότι επισκέπτεσαι πάνω από το «συνηθισμένο» την τουαλέτα ζητούν χαρτί από το γιατρό. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι για τον ίδιο λόγο είχαν ζητήσει και από εργαζόμενη που ήταν έγκυος χαρτί από γιατρό. Ασκείται έντονη τρομοκρατία, προκειμένου να μην σηκώνει κανείς κεφάλι με το φόβο της μη ανανέωσης της σύμβασης. Αρκεί να αναφερθεί ότι η επιχείρηση αξιοποιεί ένα καθεστώς με τα «χαρτιά συμμόρφωσης», για να ασκούν ακόμα μεγαλύτερη πίεση, τα οποία καλούνται να υπογράψουν εργαζόμενοι για τυχόν λάθη που έχουν κάνει. Μάλιστα εργαζόμενη κλήθηκε να υπογράψει τέτοιο χαρτί γιατί έχει υποτονική φωνή!!!

Η οργάνωση στους τόπους δουλειάς είναι επιτακτική ανάγκη

Ο χαρακτήρας της επίθεσης επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα της πάλης για την αλλαγή της εξουσίας. Το ΣΕΤΗΠ από τη μέρα της ίδρυσής του δίνει τη μάχη στην κατεύθυνση της οργάνωσης του κλάδου για την υπεράσπιση των σύγχρονων αναγκών των εργαζομένων. Εχουν γίνει βήματα, αλλά απαιτούνται βήματα πολύ περισσότερα σε αυτή την κατεύθυνση. Στόχος του συνδικάτου είναι η δημιουργία Σωματειακών Επιτροπών σε κάθε επιχείρηση και ταυτόχρονα η σταθερή λειτουργία και δράση αυτών που ήδη υπάρχουν. Να γίνουν οι επιτροπές οργανωτές των εργαζομένων και να παίρνουν άμεσες πρωτοβουλίες για τα προβλήματα στους χώρους δουλειάς. Η πείρα που έρχεται από αυτή τη δράση πρέπει να γενικεύεται και να γίνεται κτήμα όλου του κλάδου ώστε να προλαβαίνει τις εξελίξεις, να οργανώνει τους τρόπους αντίδρασης των εργαζομένων. Η μαζικοποίηση του συνδικάτου αποτελεί πρώτο καθήκον για τον κάθε έναν εργαζόμενο.


Γιώτα ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ

Δεν μπορούν να πάρουν ανάσα

Η ενίσχυση του ανταγωνισμού μεταξύ των εργαζομένων στις επιχειρήσεις αποτελεί για την εργοδοσία σημαντικό εργαλείο για την εντατικοποίηση της εργασίας. Υπό το φόβο της «αξιολόγησης» και κατ' επέκταση απόλυσης οι εργαζόμενοι κυριολεκτικά δεν παίρνουν ανάσα. Μάλιστα, για να επιτυγχάνεται αυτός ο ανταγωνισμός η εργοδοσία θέτει στους εργαζόμενους και στόχους προς επίτευξη.

Για παράδειγμα, γίνονται «αξιολογήσεις» της παραγωγικότητας των εργαζομένων, ενώ η εργοδοσία αξιοποιεί, για να εκβιάσει, τα υψηλά ποσοστά της ανεργίας. Η ανταγωνιστικότητα μεταξύ των εργαζομένων καλλιεργείται επίμονα τόσο μεταξύ των ομάδων (τα μεγάλα τμήματα χωρίζονται σε ομάδες) όσο και μεταξύ εταιρειών του ομίλου. Οι στόχοι που θέτουν τις περισσότερες φορές είναι ανέφικτοι, με αποτέλεσμα η πίεση που ασκείται από την εργοδοσία να αυξάνεται. Οι ρυθμοί δουλειάς γίνονται εξοντωτικοί: χαρακτηριστικό το παράδειγμα από το τμήμα «11888» όπου η διοίκηση έκοψε τα λίγα δευτερόλεπτα που είχαν οι εργαζόμενοι για να πάρουν μια ανάσα ανάμεσα στις κλήσεις.

Για κάθε εργαζόμενο, παίζει ρόλο και πόσες αρνητικές απαντήσεις έχει στο σύνολο των κλήσεών του. Για παράδειγμα, μπορεί μια μέρα να έχεις κάνει τρεις πωλήσεις αλλά να έχεις πάρει 150 κλήσεις και να είναι αρνητικές, αυτό ρίχνει το ποσοστό επιτυχίας σου. Σε αυτήν την κατεύθυνση υπάρχει η διαδικασία της επιτήρησης δηλαδή ας πούμε ακούει τις κλήσεις ο ομαδάρχης και σου κάνει παρατηρήσεις για το πώς και αν σωστά προωθείς το προϊόν. Αν εξακολουθεί κάποιος να έχει χαμηλή παραγωγή τότε παίρνει «warning letter» (σ.σ. «προειδοποιητικό γράμμα»), ουσιαστικά, όπως σημειώνει εργαζόμενη «πρόκειται για προειδοποίηση απόλυσης». Οσο για τις παροχές της εταιρείας στους πιο... αποδοτικούς, η εργοδοσία υπόσχεται στον πρώτο στην παραγωγή μπόνους 8 (!!!) ολόκληρα ευρώ για αγορές σε σούπερ μάρκετ. Στο «11888» είχαν βάλει μπόνους για την επίτευξη του στόχου, 3μηνη ανανέωση σύμβασης με 8ωρη απασχόληση!!..



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ