ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Δεκέμβρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προωθούνται μηχανισμοί συμβιβασμού

Ενδεικτική η πρώτη ημερίδα που διοργάνωσε η πλειοψηφία του ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, όπου εισηγητής επιχείρησε να απαξιώσει, τον Γκόρκι, τον Μπρέχτ και το ηρωικό «Θέατρο του Βουνού»

Το 95χρονο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) αποτελούσε πάντα μοχλό συσπείρωσης των καλλιτεχνών για την αντιμετώπιση και λύση των προβλημάτων τους σε όλα τα επίπεδα και για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους. Η βελτίωση των όρων εργασίας των ηθοποιών έγινε σταδιακά και με πολλούς αγώνες, μέχρι να επιτευχθούν οι κατακτήσεις. Ομως, δυστυχώς, τα πράγματα άλλαξαν δραματικά για τους ηθοποιούς, όπως και για όλους τους εργαζόμενους και τους ανέργους. Μέσα σ' αυτές τις πιο σκληρές συνθήκες ανεργίας και ανασφάλειας των ηθοποιών, αντί το ΣΕΗ να είναι αρωγός γίνεται αντίπαλος με ευθύνη των παρατάξεων της πλειοψηφίας του ΔΣ και των κομμάτων που βρίσκονται πίσω τους (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία).

Μέσα σ' αυτό το «τοπίο» και με πρόσχημα την αδυναμία να πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη εκδήλωση της «Ημέρας του Ηθοποιού», η πλειοψηφία της διοίκησης του ΣΕΗ αποφάσισε να την αντικαταστήσει με δύο ημερίδες. Ο γενικός τίτλος της διοργάνωσης είναι «Θέατρο σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης», ενώ οι ημερίδες έχουν ως θέματα «Θέατρο και κοινωνία στην κρίση» και «Απορρύθμιση εργασιακών σχέσεων - θεσμοί και ηθοποιός».

Η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» («ΔΕΗ») από την αρχή έθεσε δύο όρους. Ο βασικότερος ήταν πως το σωματείο, ως οργανωτής και έχοντας ήδη επεξεργασμένες θέσεις μέσα από συλλογικές διαδικασίες πάνω στη θεματολογία των ημερίδων, έπρεπε να θέσει το πλαίσιο και τη δική του αντίληψη για τα θέματα και ο δεύτερος να υπάρξει περισσότερος χρόνος για την προετοιμασία τους. Και οι δύο όροι απορρίφθηκαν από την πλειοψηφία («Ενωμένοι» - «Κίνηση Ηθοποιών» - «Ελεύθερη Εκφραση»). Και μάλιστα απαγορεύτηκε ρητά στα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη του ΔΣ του ΣΕΗ και σε όσα μέλη του ανήκουν σε κόμματα να εισηγηθούν.

Εισηγητές με ...στοχοπροσήλωση

Η πρώτη ημερίδα με θέμα «Θέατρο και κοινωνία στην κρίση» απέδειξε περίτρανα αυτό που κατήγγειλε η «ΔΕΗ», ότι, δηλαδή, πρόκειται «για μια ξεδιάντροπα αντιδημοκρατική, αντεργατική απόφαση, που προσβάλλει την 95χρονη αγωνιστική πορεία του ΣΕΗ και ανοίγει το δρόμο για τη μετατροπή του σωματείου μας σε φερέφωνο των εργοδοτικών συμφερόντων και της άγριας αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης». Οι εισηγητές Μ. Ρέππας, Α. Καφετζόπουλος και Β. Νούλας ούτε λίγο ούτε πολύ εναντιώθηκαν στις κρατικές επιχορηγήσεις τόσο στο θέατρο (έπνευσε τα μένεα ο Μ. Ρέππας απαξιώνοντας θιάσους που εφαρμόζουν με συνέπεια και συνέχεια μια πολιτική ρεπερτορίου, προσφέροντας μια άλλη αισθητική και ποικιλία έργων, αλλά και προσφέροντας δουλειά σε μεγάλο αριθμό ηθοποιών, σκηνοθετών, κ.λπ.), όσο και στα ΔΗΠΕΘΕ και τον κινηματογράφο (ανέλαβε ο Α. Καφετζόπουλος να υπερασπιστεί την κυβερνητική πολιτική των περικοπών).

Στο ίδιο μήκος κύματος - καλύτερα χωρίς επιχορηγήσεις - και ο Β. Νούλας (από την κίνηση Μαβίλη) - «απολιτίκ» κατά δήλωση του ίδιου - που ομολόγησε ότι δεν ήθελαν καμιά σχέση με το ΣΕΗ, μάλιστα κάνοντας «δουλειές έλεγαν μη μας πάρουν χαμπάρι από το ΣΕΗ». Το δυστύχημα είναι ότι στους παραβρισκόμενους φάνηκε αστείο και γέλασαν.

Στη μόνη φωτεινή εξαίρεση της τοποθέτησης του Στάθη Λιβαθηνού για το πώς πρέπει να τοποθετούνται οι καλλιτέχνες στην κρίση ή τις κρίσιμες στιγμές της ιστορίας και την έλλειψη θεατρικής παιδείας, επιχείρησε να δώσει τη δική του απάντηση ο επίσης εισηγητής συγγραφέας Β. Κατσικονούρης προκαλώντας την αντίδραση του Στέφανου Ληναίου, όταν μεταξύ άλλων αντιδραστικών απόψεων επιχείρησε να συγκρίνει την «Αμοργό του Γκάτσου» με το «Θέατρο του Βουνού», λέγοντας πως η Αμοργός έμεινε ενώ το «Θέατρο του Βουνού» ξεχάστηκε. Ταυτόχρονα επιχείρησε να απαξιώσει το έργο του Γκόρκι αλλά και του Μπρεχτ. Ο Στέφανος Ληναίος σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απαξίωση έφυγε.

«Ενιωσα εκείνη τη στιγμή» - είπε στον «Ρ» ο Στέφανος Ληναίος - «να προσβάλλεται η μνήμη κάποιων ανθρώπων που έγραψαν ιστορία και σημάδεψαν πάνω στα βουνά, δίπλα στους αντάρτες, την πορεία του Νεοελληνικού Θεάτρου. Και σημάδεψαν και τη δική μας πορεία, όσοι ακόμη ζούμε και αντέχουμε και κάνουμε ό,τι μπορούμε, χωρίς να βάζουμε "μυαλό", ευτυχώς. Κι έκανα κάτι που δεν έχω ξανακάνει ποτέ. Διέκοψα την ομιλία του και είπα αυτό που νομίζω ότι έπρεπε να πω: "Εχετε το δικαίωμα να λέτε ό,τι θέλετε αλλά έχω κι εγώ το δικαίωμα να μην μπορώ να σας ακούω. Γι' αυτό και αποχωρώ"».

15ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ
«Κύμα» υπεράσπισής του

Σε χιλιάδες ανέρχονται οι υπογραφές που συγκεντρώθηκαν, σε δύο μέρες, κάτω από κείμενο υπεράσπισης του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, μετά τη γνωστοποίηση για τη μη χρηματοδότησή του από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ενώ το φεστιβάλ συνεχιζόταν.

Το κείμενο «Για την Υπεράσπιση του Φεστιβάλ Ολυμπίας» υπογράφουν μεταξύ άλλων, κινηματογραφιστές όλων των ειδικοτήτων, στελέχη κινηματογραφικών φεστιβάλ και οργανισμών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων εν ενεργεία και συνταξιούχοι, διευθυντές σχολείων από την Ηλεία και άλλες περιοχές, συγγραφείς, μουσικοί, μουσικοσυνθέτες, χορογράφοι, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, άνεργοι, συνταξιούχοι κ.ά.

Οπως τονίζουν ανάμεσα σε άλλα «όλοι εμείς που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο συμμετέχουμε επί σειρά ετών στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και παρακολουθούμε την σπουδαία πορεία και την λαμπρή εξέλιξή του. Που ζούμε τη λάμψη στα μάτια τόσων παιδιών και παρατηρούμε την εκπληκτική ενεργοποίηση της φαντασίας και της δημιουργικότητάς τους».

Το φετινό φεστιβάλ ολοκληρώθηκε (8/12) με μεγάλη επιτυχία. Τα βραβεία έχουν ως εξής: Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους Μυθοπλασίας: «Kauwboy: Το αγόρι με την καλιακούδα» του Boudewijn Koole (Ολλανδία). Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: «Φιλοδοξία» της Ainur Askarov (Ρωσία). Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: «Το παράθυρο» της Camille Muller (Ελβετία). Σκηνοθεσίας: Boudewijn Koole. Σεναρίου: Rebecca Thomas («Ηλεκτρικά παιδιά» ΗΠΑ) ενώ απονεμήθηκαν βραβεία και σε άλλες κατηγορίες.

«Να ζει κανείς ή να μη ζει;»

Κατιάνα Μπαλανίκα, Αλέκα Παπαρήγα, Κάτια Δανδουλάκη, Θανάσης Παπαθανασίου
Κατιάνα Μπαλανίκα, Αλέκα Παπαρήγα, Κάτια Δανδουλάκη, Θανάσης Παπαθανασίου
Τη φαρσοκωμωδία «Να ζει κανείς ή να μην ζει» του Nick Whitby, γνωστή από την ταινία του Μελ Μπρουκς, που διασκεύασαν και σκηνοθέτησαν οι Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας, παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά, το θέατρο «Κάτια Δανδουλάκη». Προχθές στην επίσημη πρεμιέρα προσκλήθηκε και παραβρέθηκε και η Αλέκα Παπαρήγα, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, υπεύθυνη του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ.

Μια ερωτική φάρσα στα παρασκήνια ενός θιάσου του μουσικού θεάτρου. Ο έρωτας της ώριμης πρωταγωνίστριας και ενός νεαρού είναι «κλασικό» θέμα της ροζ φάρσας. Αλλά το ροζ σκουραίνει... όταν μπλέκονται ένας ναζί Γερμανός στρατηγός μαζί με τη γραμματέα και τον ηλίθιο υπασπιστή του, μια διπλή κατάσκοπο και ο μακιγιέρ της πρωταγωνίστριας. Παίζουν: Κάτια Δανδουλάκη, Παύλος Χαϊκάλης, Κατιάνα Μπαλανίκα, Τάσος Κωστής, Σοφία Βογιατζάκη, Μάνος Παπαγιάννης, κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ