ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Μάρτη 2013 - 1η έκδοση
Σελ. /48
Αγώνας - Ρήξη - Ανατροπή

Ευκαιρία για όλους μας με τη δημοσίευση των Θέσεων της ΚΕ για το 19ο Συνέδριο του Κόμματός μας και την καθιερωμένη πρόσκληση σε διάλογο παίρνοντας υπόψη και την εποχή, το περιβάλλον αλλά και τους συσχετισμούς που επικρατούν γύρω μας. Χρέος λοιπόν και για την ΚΕ παίρνοντας υπόψη τις προσδοκίες και τη συναισθηματική φόρτιση όλων μας, να σκύψει και να μελετήσει ακόμη περισσότερο κάθε σκέψη και πρόταση που θα υποβληθεί που σε τελευταία ανάλυση θα βοηθήσει την εργατική τάξη να βρει διέξοδο στα προβλήματα που αιώνες τώρα έχει κληρονομήσει. Οτι πόθος και προσδοκία όλων μας είναι να αντιληφθεί και ο τελευταίος εργαζόμενος, ότι αγώνας - ρήξη - ανατροπή δεν είναι λέξεις κενού περιεχομένου αλλά το αντίδοτο της καθημερινής αδιαφορίας που κυριολεκτικά φουσκώνει τα πανιά των καπιταλιστών. Οτι δεν πασχίζουμε για εναλλαγή κομμάτων στην κυβέρνηση αλλά για αλλαγή τάξης στην εξουσία. Να πάρει σάρκα και οστά, δυνατά και καθαρά, ότι «η αντίσταση είναι η πιο δραματική έκφραση του ανθρώπου με συνείδηση», ότι επιτέλους οι εργαζόμενοι πρέπει να πουν τον τελευταίο λόγο και μπορούν.

Βέβαια, είναι αλήθεια, μεταπολιτευτικά το σύστημα εδραιώθηκε με άλλες μορφές, όπως γνωρίζουμε, έγιναν κάποιοι συμβιβασμοί, σταθεροποίησαν την καπιταλιστική εξουσία με διαφορετικές εκδοχές αλλά πάντα στον ίδιο μονόδρομο, μοίρασαν χάντρες δηλαδή και τα μονοπώλια, μονοπώλια.

Εκμεταλλεύτηκαν, βέβαια, όπως χρόνια πριν, και δικές μας κοινοβουλευτικές αυταπάτες περί «κάθαρσης» κ.λπ. με την κυβέρνηση Τζαννετάκη. Πού και πώς κατέληξε...

Θα μου πείτε, δεν μπορεί να γίνει σύγκριση με το σήμερα για πολλούς λόγους από πολλές πλευρές! Αρκεί μια ματιά στην κατάσταση του Κόμματος τότε και τώρα. Πώς είχαν ανδρωθεί πολλά στελέχη μας τότε, πώς ανδρώνονται σήμερα. Βέβαια, με την ανάδειξη τόσων νέων επίδοξων χαλίφηδων στη θέση του χαλίφη, και είναι όντως πολλοί, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις κατ' αυτούς για το ξαναπαίξιμο του έργου σε καινούρια κόπια αλλά απλώς δεν τους βγήκε, που λέει ο λαός μας. Ακόμα πανηγυρίζουν γιατί δικαιώθηκαν οι θέσεις τους - έτσι λένε - επικαλούμενοι τον «άθλο» της ΕΔΑ στα χρόνια τα δικά μας που έφερε και τότε το «σοσιαλισμό», που «ήρθαν τα πάνω κάτω», ιστορικές αναφορές ακόμη και στον σ. Ζαχαριάδη, όλα στο παζάρι για την κυβερνητική τους εξουσία, η καπηλεία συνεχίζει ακόμη να ξεπερνάει κάθε όριο. Είναι να θαυμάζεις την πολιτική τους κουλτούρα. Και ο πλέον αδαής αναρωτιέται τι κοινό θα συμμεριζόμαστε μαζί τους σ' αυτή τη δύσκολη πορεία.

Οχι, σύντροφοί μου, δεν περίμενα ποτέ οι της «μεγάλης αριστεράς» να ομολογούσαν ότι η πραγματική αναμέτρηση, το πραγματικό δίλημμα δεν είναι ποιοι καλύτερα θα διαχειριστούν τη σημερινή βαρβαρότητα αφού όσο και να τη διαχειριστείς πάλι τα ίδια θα είναι, ότι διώχνοντας τον έναν και φέρνοντας τον άλλο θα ανακούφιζες το λαό. Ολοι θυμόμαστε πρόσφατα τις προσπάθειες όλων μας να φέρουμε ένα άλλο αποτέλεσμα στις τελευταίες αναμετρήσεις, να αποτρέψουμε το λαό από την εύκολη και κίβδηλη λύση.

Να αποφύγει το δόκανο της απάτης για μια «αριστερή» φιλολαϊκή κυβέρνηση, της «αλληλεγγύης», της «ανθρωπιάς», περί «ελέγχου της αγοράς» και τόσα άλλα ευτράπελα από πολλούς καλοστημένους θιάσους.

Εδώ, σύντροφοι, πολύ σωστά, όπως σημειώνει παλιότερα η απόφαση της Παναθηναϊκής για τη δουλειά του Κόμματος στην εργατική τάξη και στο συνδικαλιστικό κίνημα περί ικανότητας να συνδέονται με πλατιές εργατικές και λαϊκές μάζες, περί οικοδόμησης γερών δεσμών και σύνδεσης της πάλης του εργατικού κινήματος με το πρόβλημα της εξουσίας. Επιτρέψτε μου, είναι η μία, η «αθέατη», αν μπορώ να πω για τον περισσότερο κόσμο, πλευρά της δουλειάς μας, κακά τα ψέματα, λόγω των γνωστών συνθηκών επικοινωνίας κ.λπ. Η του κοινοβουλίου, που θαμπώνει τα μάτια των λαϊκών μαζών επί 24ώρου, είναι μια άλλη υπόθεση.

Αυτό το «χωνευτήρι» συνειδήσεων, πάντα συνεπικουρούμενο με τα γνωστά μίντια, ο λεγόμενος «ναός της Δημοκρατίας», που με τη λειτουργία του καταπίνει τα πάντα και για το οποίο έχουμε τις δικές μας απόψεις αλλά και θέσεις.

Πρέπει να σταθούμε περισσότερο για την αντιμετώπισή του και καθόλου δεν εννοώ την προσφυγή μας στο λαϊκισμό και τις ατάκες. Διαφέρουμε για τον πολιτικό μας λόγο, είναι το χάρισμα της παράταξης, είναι το στολίδι χωρίς εισαγωγικά που χαρακτηρίζει το Κόμμα μας δεκαετίες τώρα και δεν πρέπει να αλλάξει αυτό καθόλου. Δεν αναιρεί την προσπάθεια που πρέπει να γίνει για βελτίωση της δουλειάς μας εκεί, χωρίς βέβαια να τρέφουμε αυταπάτες. Ακόμη να συνεχίσουμε με τον ίδιο τρόπο την πάντα πολιτική αντιμετώπιση των προκλήσεων του φασιστικού μορφώματος που στο όνομα της «κοινοβουλευτικής νομιμότητας» συνεχίζει τις προκλήσεις σε όλη την επικράτεια.

Γεννάται όμως το ερώτημα για την πάσης αποχρώσεως σοσιαλδημοκρατία που σε λίγο θα τρέχει πάλι στις πλατείες δίπλα στους εφεδροχρυσαυγίτες θυμίζοντας τις ένδοξες μέρες των «αγανακτισμένων» και πανευρωπαϊκά βέβαια ποια στάση τήρησαν χρόνια τώρα κόντρα στο ξαναγράψιμο της Ιστορίας, απαγόρευση των ΚΚ, νεολαιών, αποκαθήλωση μνημείων κ.λπ., περί εξίσωσης, μια έστω διαμαρτυρία τους γι' αυτό.

Βαϊμάρη και πάλι Βαϊμάρη, ξεχνώντας τη στάση των συνοδοιπόρων τους εκείνη την εποχή και τι ακολούθησε. Ισως να αισθάνονται απενοχοποιημένοι για τον όλεθρο που ακολούθησε με τα 50 εκατομμύρια νεκρούς, οι μισοί Σοβιετικοί και βέβαια κύρια συντελεστές της μεγάλης νίκης των λαών. Φέρνει πολύ θράσος το στεφάνι στον τάφο της σ. Ρόζας.

Τέλος, δεν είναι δυστυχώς ο πολύπαθος, κατά τ' άλλα λαός μας, άμοιρος ευθυνών. Ο αγώνας θέλει ώμο, θέλει πλάτη, θέλει τσαγανό, θέλει συμμετοχή και δεν αρκούν στο ΚΚΕ τα όμορφα λόγια τα μεγάλα, το μπράβο σας έξω από τα γραφεία της ΔΕΗ, τη συμπαράσταση στον αγρότη για καλύτερες τιμές, στον εκπαιδευτικό να αγνοήσει την αξιολόγηση.

Συμμέτοχους, όχι θεατές και χειροκροτητές και θα κάναμε κάθε προσπάθεια από τη μεριά μας, όπως έπραξαν χιλιάδες πριν από μας, να νιώσουν επιτέλους κάποιοι την ανάσα μας στο σβέρκο τους και ότι τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών μπορεί να μας στενοχώρησαν αλλά μας άφησαν ανυπέρβλητο πείσμα, πάθος και αποφασιστικότητα για την επόμενη μέρα. Περισσότερο παρά ποτέ ότι η άρνησή μας να ακολουθήσουμε το εύκολο μονοπάτι θα γίνει παράδειγμα για πολλές γενιές μέσα και έξω από τη χώρα μας. Οτι σύσσωμοι θα προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα και πολλοί περισσότεροι θα γιορτάσουμε σε λίγα χρόνια τα εκατοντάχρονα του τιμημένου Κόμματός μας.

Καλή δουλειά, σύνεδροι


Χ. Πολυμενάκος
ΚΟΒ Ν. Μάκρης - Μαραθώνος

Το μέλλον και το παρόν μόνο στην εργατική - λαϊκή εξουσία

Σύντροφοι, έχω την τιμή να δουλεύω εδώ και πολλά χρόνια σε βιομηχανική - κλαδική στη Θεσσαλονίκη. Θέλω να συμβάλω με τη θετική και αρνητική εμπειρία μου από την δράση μου όλα αυτά τα χρόνια, στον προσυνεδριακό μας διάλογο.

1. Ανασύνταξη του εργατικού κινήματος. Αυτός είναι ο αναγκαίος όρος για να πετύχουμε αυτό που στοχεύουμε, δηλαδή μέσα από την ταξική πάλη ο εργαζόμενος να συνειδητοποιεί ότι υπάρχει άλλος δρόμος ανάπτυξης προς όφελος της εργατικής τάξης και του λαού. Αυτό ακριβώς είναι και το κεντρικό καθήκον των κομμουνιστών που δουλεύουν σήμερα στα συνδικάτα, η άνοδος δηλαδή της ταξικής συνείδησης των εργαζομένων, πράγμα που σημαίνει πάλη για την ανατροπή της εκμεταλλεύτριας τάξης από την εξουσία, πάλη για την εξουσία της εργατικής τάξης. Αρα λοιπόν έχει τεράστια σημασία η επεξεργασία από τις ΚΟΒ και τις Κομματικές Ομάδες των συνδικάτων, συγκεκριμένων προγραμμάτων δράσης που να πατάνε πάνω στο καυτά προβλήματα (π.χ. χαράτσια, φορολογία, κατασχέσεις σπιτιών, υγεία κ.λπ). Σχέδιο κατά κλάδο, (πού στοχεύουμε, τι προτείνουμε για την ανάπτυξη του κλάδου ενάντια στις κατευθύνσεις ΕΕ - πλουτοκρατίας, ποια εργοστάσια ιεραρχούμε για παρέμβαση και στρατολογίες εργατών, ποια θα είναι η προοπτική του κλάδου για τις ανάγκες των εργαζομένων στο Σοσιαλισμό). Ηδη έχουμε αρχίσει να μετράμε βήματα στην υλοποίηση των παραπάνω αλλά είμαστε ακόμα πολύ πίσω από τις δυνατότητες και κυρίως από τις σημερινές ανάγκες.

Χρειάζεται επιμονή με σχέδιο, ώστε όλα μας τα σφυριά να βαράνε στον ίδιο στόχο. Ετσι μόνο θα μπορέσουμε να μετρήσουμε βήματα στην άνοδο της ταξικής συνείδησης της εργατικής τάξης και αυτά τα βήματα είναι: α) Ανοδος του επιπέδου οργάνωσης της εργατικής τάξης (πόσοι είναι γραμμένοι στα σωματεία, πόσοι συμμετέχουν στις διαδικασίες, απεργίες, αρχαιρεσίες κ.λπ). β) άνοδος συμμετοχής στο ΠΑΜΕ, ευρύτερα στη βάση, όχι μόνο στα ΔΣ των σωματείων. γ) ισχυροποίηση της δράσης της κοινωνικής συμμαχίας (ΠΑΜΕ, ΠΑΣΕΒΕ, ΠΑΣΥ, ΜΑΣ, ΟΓΕ). δ) Ισχυροποίηση του ΚΚΕ (στρατολογίες, συσπείρωση δυνάμεων κύρια από την εργατική τάξη).

Αυτοί οι στόχοι και τα κριτήρια της ανόδου της ταξικής συνείδησης της εργατικής τάξης πρέπει να απασχολήσουν κλαδικές και εδαφικές ΚΟΒ το επόμενο διάστημα για να ισχυροποιήσουν το ΚΚΕ και να βάλουν ισχυρά θεμέλια για τη συγκρότηση της Λαϊκής Συμμαχίας. Αρα τίποτα χωρίς σχεδιασμό, χωρίς μελέτη, χωρίς συζήτηση στην ΚΟΒ, στην Κ. Ομάδα του κλάδου, χωρίς συζήτηση με τους εργαζόμενους στη σύσκεψη, στη Γενικής Συνέλευση του συνδικάτου, στη συνέλευση της Λαϊκής Επιτροπής στη γειτονιά.

2. Αλληλεγγύη. Πρέπει να μας απασχολήσει, να ανεβάσουμε ρυθμούς ανάπτυξής της με την ουσία και το περιεχόμενο που της δίνουμε εμείς - διεκδικητικό, αγωνιστικό, ταξικό προς το αστικό κράτος και τις κυβερνήσεις του - αλληλεγγύη που να αναπτύσσεται πρώτα και κύρια μέσα στους χώρους δουλειάς (συνδικάτα, ΠΑΜΕ, επιτροπές αγώνα) και να επεκτείνεται στον τόπο κατοικίας (Λαϊκές Επιτροπές). Ως τώρα ξεκινούσαμε από τις Λαϊκές Επιτροπές τώρα πρέπει να «ωριμάσουμε» γρήγορα, να επιχειρήσουμε το δυσκολότερο αλλά και πιο ουσιαστικό την ανάπτυξη δηλαδή της διεκδικητικής, αγωνιστικής αλληλεγγύης μέσα από τους χώρους δουλειάς. Σε χώρους που ξεκινήσαμε, μέσα από τα εργοστάσια, καταγράψαμε σημαντικά αποτελέσματα με εργάτες που συσπειρώθηκαν, οργανώθηκαν στα συνδικάτα και συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις (π.χ. ΔΕΗ, χαράτσια, φόροι, επιτροπές ανέργων των κλάδων, υγειονομική κάλυψη κ.λπ.).

3. Λαϊκή Συμμαχία. Αναπόσπαστα δεμένη με τα παραπάνω δηλαδή με την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, στους σημερινούς αγώνες, είναι η πρόταση εξουσίας του ΚΚΕ που ξεκινάει με τη συγκρότηση της Λαϊκής Συμμαχίας. Το ζήτημα της εξουσίας είναι ξεκάθαρο στις Θέσεις της ΚΕ για το 19ο Συνέδριο. Η μόνη ρεαλιστική και άμεση λύση είναι η πάλη για την εργατική - λαϊκή εξουσία. Η Λαϊκή Συμμαχία μπορεί να συσπειρώσει αντιμονοπωλιακές και αντικαπιταλιστικές κοινωνικές δυνάμεις δηλαδή θα συγκεντρώνει δυνάμεις του εργατικού - λαϊκού κινήματος με σκοπό την αντεπίθεσή του. Απευθύνεται σε όσους ανήκουν στην εργατική τάξη και τους συμμάχους της να ενταχθούν σε αυτήν μέσω των σωματείων τους και των άλλων ταξικών οργανώσεων. Οργανώνει και συντονίζει τη δράση της για τα άμεσα μέτωπα πάλης σε γραμμή σύγκρουσης και ρήξης με τον ταξικό αντίπαλο.

Η Λαϊκή Συμμαχία δε θα χαρακτηρίζεται από συντεχνιασμό και δε θα διεκδικήσει εναλλαγή κυβερνήσεων αλλά κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, κεντρικό σχεδιασμό, εργατικό κοινωνικό έλεγχο, δηλαδή ο αντίπαλος είναι τα μονοπώλια. Ποια είναι η σχέση του ΚΚΕ με τη Λαϊκή Συμμαχία; Αυτή πιστεύω είναι και η ουσιαστική διαφορά με τη πρόταση μας για το ΑΑΔΜ του 15ου Συνεδρίου: το ότι οι κομμουνιστές συμμετέχουν - και τα μέλη των άλλων κομμάτων που πιθανά να προκύψουν στην πορεία και να εκφράζουν μεσαία στρώματα - στη Λαϊκή Συμμαχία μέσα από τα Σωματεία και τις άλλες οργανώσεις του ταξικού κινήματος. Δεν μιλάμε λοιπόν για συμμαχία πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων αλλά για συμμαχία κοινωνικών δυνάμεων γιατί η ρήξη και η ανατροπή δεν θα προκύψει με κυβέρνηση ΚΚΕ και συνεργασία κάποιων πολιτικών δυνάμεων αλλά η ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων θα γίνει από τα «κάτω» από τη δράση των κοινωνικών δυνάμεων με πρώτη και κύρια την εργατική τάξη και τις οργανώσεις της. Μήπως ταυτίζεται το Κόμμα με τη Λαϊκή Συμμαχία, η τακτική με τη στρατηγική όπως μας κατηγορούν εχθροί και «φίλοι»; Οχι βέβαια και αυτό το ξέρουν πολύ καλά. Γιατί ακριβώς η Λαϊκή Συμμαχία δεν βάζει ως προϋπόθεση τη συμφωνία με το Πρόγραμμα του ΚΚΕ. Το Πρόγραμμα του ΚΚΕ είναι ξεκάθαρο, είναι η θέση του για το σοσιαλισμό, το πώς προετοιμάζει την επανάσταση.

Αρα, λοιπόν, την καλύτερη απάντηση που δίνουμε στους εχθρούς και τους «φίλους» που «ανησυχούν» για την αντικατάσταση του Μετώπου από τη Λαϊκή Συμμαχία είναι η ένταση της ιδεολογικής πάλης ενάντια στις κοινοβουλευτικές αυταπάτες ότι η ρήξη και η ανατροπή θα έρθει από κόμματα και κυβερνήσεις, ότι μπορεί - έστω με κάποιες προϋποθέσεις - μια «αριστερή κυβέρνηση» να ανατρέψει τον καπιταλισμό - τα μονοπώλια και να φέρει τη ριζική αλλαγή προς όφελος της εργατικής τάξης.

Δουλειά λοιπόν οργανωμένα και σχεδιασμένα πρώτα και κύρια στον περίγυρό μας, γιατί το ΚΚΕ δεν συμμετέχει σε κυβερνήσεις αστικής διαχείρισης γιατί δεν μπήκε στη λογική της «κυβερνώσας αριστεράς» στις πρόσφατες εκλογές.

Να συζητήσουμε την αρνητική πείρα της συμμετοχής κομμουνιστικών κομμάτων σε κυβερνήσεις αστικής διαχείρισης.

Οτι δεν υπάρχει μέλλον για την εργατική τάξη και το λαό, ούτε και παρόν δηλαδή λύσεις άμεσης ανακούφισης από τα βάρβαρα μέτρα και τις πολιτικές που εφαρμόζονται, αν δεν υπάρχει κίνημα γερό που να παλέψει και να προετοιμάζει την εργατική τάξη να πάρει την εξουσία. Εχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, γι' αυτό ας θωρακιστούμε με τις θέσεις και τις αποφάσεις που θα βγουν από τις διαδικασίες του 19ου Συνεδρίου, να συμβάλλουμε ώστε να γίνουν δύναμη για το εργατικό - λαϊκό κίνημα.


Θεόδωρος Κυριακίδης
ΚΟΒ εργοστασίων Ανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης

Για τις Θέσεις της ΚΕ

Ελπίζω ότι, οι ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ του ΚΚΕ θα εκλαϊκεύσουν στο λαό ότι:

α) Το βασικό οικονομικό πρόβλημα και η κρίση του ελληνικού και του παγκόσμιου πλουτοκρατικού συστήματος (=καπιταλισμός), είναι το ουσιαστικό πρόβλημα της οικονομικής, μονοπωλιακής και επεκτατικής ένωσης (=τραστ) των πλουσίων(=ιμπεριαλισμός),

β) Οτι η πλουτοκρατία έφτασε στα όριά της, ότι η εποχή του μονοπωλιακής ένωσης των πλουσίων είναι η προηγούμενη μέρα της εποχής των κοινωνικών επαναστάσεων, της νίκης της επανάστασης της τάξης των μισθωτών εργατών (=προλετάριοι).

γ) Οτι η κρίση της πλουτοκρατίας «έφερε» τα Μνημόνια και όχι το αντίστροφο, και

δ) Οτι το επεκτατικό οικονομικό σύστημα - το μονοπωλιακό στάδιο της πλουτοκρατίας, υπάρχει τότε που οι τράπεζες συγχωνεύονται με το κεφάλαιο των μονοπωλιακών ενώσεων των βιομηχάνων (τραστ) για το μοίρασμα του κόσμου, προκαλώντας την βία και αντίδραση.

Αν δεν εκλαϊκεύσουμε τις οικονομικές ρίζες αυτού του φαινομένου, αν δεν εκτιμηθεί η πολιτική, κοινωνική διάσταση, δεν θα κάνουμε βήματα προς τα μπρος.

Το Κόμμα μας είναι ζωντανός οργανισμός και πρέπει να «επιτρέψουμε» να μπορεί να σχεδιάζει, και μεταξύ των Συνεδρίων, την πολιτικο-οικονομική δράση μας.

Η συζήτηση για «αντιιμπεριαλιστικό» ή «αντι-καπιταλιστικό» προσανατολισμό των αποφάσεων του Συνεδρίου, δεν είναι σοβαρή.

Χρειαζόμαστε σήμερα:

- Επιστημονικές Επιτροπές δίπλα στην ΚΕ για μεγαλύτερη επεξεργασία και καλύτερη εξειδίκευση των αποφάσεων σε κάθε τομέα ΔΡΑΣΗΣ.

- Να δυναμώσουμε τα επιχειρήματά μας, ώστε να δείχνουμε το δρόμο, να ξεσηκωθούν οι λαϊκές μάζες.

- Να αποδεικνύουμε με τα επιχειρήματά μας και πάνω απ' όλα με την ιστορία μας ότι ο πατριωτισμός είναι ταξικός. Να μη χαρίσουμε την ελληνική σημαία στους φασίστες και στους ναζί.

- Παντού και πάντα να προβάλλουμε το πλήρες όνομά μας (Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας).

- Με τα επιχειρήματά μας, να αντιπαλεύουμε παντού τις απόψεις των ηγεσιών των οπορτουνιστών. Πως ο ισχυρισμός τους ότι το επεκτατικό οικονομικό σύστημα - το μονοπωλιακό στάδιο της πλουτοκρατίας δεν είναι βαθμίδα της οικονομίας αλλά είναι πολιτική, είναι το σύνθημα της συμφιλίωσης της εργατικής τάξης, ακυρώνει την πάλη ενάντια στα τραστ και στις τράπεζες. Δεν θίγουν τη βάση του σάπιου οικονομικού συστήματος. Η θέση τους καταλήγει στον αστικό επανακαθορισμό, με μεταρρυθμίσεις μέσα στο σύστημα.

Οτι ενσωματώθηκαν στο σύστημα, απεμπόλησαν την προοπτική της ολικής ρήξης με την αστική εξουσία, υιοθέτησαν την «εργασιακή ειρήνη», δηλαδή την ειρηνική συνύπαρξη της αστικής και της εργατικής τάξης.

Να τους «απαγγείλουμε» την κατηγορία της απάτης, ξεφτίζουν τις βασικές αντιλήψεις του επιστημονικού σοσιαλισμού, συμπεριφέρονται σαν μεταπράτες και κυματοθραύστες της λαϊκής εξέγερσης.

- Να προπαγανδίσουμε - προωθήσουμε, ενθαρρύνουμε με όλες μας τις δυνάμεις την ατομική πρωτοβουλία και ευθύνη, τη λαϊκή παρέμβαση και εγρήγορση, τη συσπείρωση, αξιοποιώντας τα πρώην μέλη και στελέχη του Κόμματος, συντρόφους που είναι διαθέσιμοι, ταγμένοι στον τίμιο αγώνα, στην υπόθεση του ξεσηκωμού.

- Οι Λαϊκές Επιτροπές να μην περιοριστούν σε επίπεδο Δήμου, Πόλης, αλλά να επεκταθούν ανά γειτονιά, ανά οικοδομικό τετράγωνο και πολυκατοικία, να αποτελέσουν τα φύτρα, τα προπλάσματα της Λαϊκής Συμμαχίας και Εξουσίας. Η εμπειρία μας από τη λειτουργία των Συνοικιακών Συμβουλίων, των Λαϊκών Συνοικιακών Συνελεύσεων, να αξιοποιηθεί με «ανάθεση» αρμοδιοτήτων και αποφάσεων για τοπικά - γενικά ζητήματα.

Δημιουργία Επιτροπών: ανέργων, ατόμων με αναπηρία, νέων, γυναικών, γιατρών, μηχανικών, δασκάλων και καθηγητών, πολιτισμού, περιβάλλοντος....

- Να αντιδράσουμε στην καταστροφή της Ελληνικής Γλώσσας, των Παραδόσεων, των ηθών και τα εθίμων μας, του πολιτισμού και του περιβάλλοντος. Να αξιοποιήσουμε τις συναθροίσεις μεγάλου πλήθους στις εκκλησίες.

Να υπερασπιστούμε τη φυσιογνωμία του λαού μας, τον λαϊκό πολιτισμό που είναι ο καθρέφτης μας, τα δημοτικά τραγούδια την λαϊκή μουσική και τις παραδόσεις.

- Στην διαβόητη καπιταλιστική ανάπτυξη (π.χ. Μαντούδι, Χαλκιδική, αλεξανδρούπολη... ), εταιρείες ντόπιων και ξένων πλουτοκρατών,για να βγάλουν κέρδος, σπέρνουν ανεργία, μιζέρια και καταστροφή του περιβάλλοντος, διώχνουν τους αγρότες από τη γη τους, εξαφανίζουν την πανίδα και την χλωρίδα. Οι πολυεθνικές ακυρώνουν τον τουρισμό, αναγκάζουν σε μετανάστευση, τα πάντα μαραζώνουν, και το μέγεθος της καταστροφής είναι τέτοιο που έδαφος, υπέδαφος και υδροφόρος ορίζοντας, αέρας και θάλασσα καταστρέφονται. Βλάπτεται το σύνολο των κατοίκων των περιοχών σε διανομαρχιακό επίπεδο, γι' αυτό είναι απαραίτητη η παρουσία του Κόμματος με τα καλύτερα στελέχη, για την καθοδήγηση του αγώνα.

- Η καθολική συμμετοχή στην απεργία είναι αυτό που πρέπει να επιδιώκουμε και όχι η απεργιακή συγκέντρωση. Οταν γίνεται συγκέντρωση κεντρικά, Ομόνοια, αφήνουμε τους τόπους εργασίας. Κατά τη διάρκεια της απεργίας να γίνονται τοπικές συγκεντρώσεις σε κάθε συνοικία και δήμο, σε κάθε εργασιακό χώρο, σθεναρή περιφρούρησή της και κάλεσμα στην κεντρική συγκέντρωση το απόγευμα. Ετσι και η απεργία θα έχει μεγάλη συμμετοχή και το κάλεσμα στη συγκέντρωση θα έχει τεράστια επιτυχία.

- Εκατομμύρια μικρο-ιδιοκτήτες έχουν τεράστιο πρόβλημα και δεν έχει αναδειχθεί όσο έπρεπε από το Κόμμα. Οι τακτοποιήσεις - νομιμοποιήσεις «αυθαιρέτων» και «ημιυπαίθριων χώρων», «ενεργειακά» και άλλα «πιστοποιητικά», μπήγουν το μαχαίρι στο λαιμό του λαού, τον εξαναγκάζουν να ξαναπληρώσει για πράγματα που έχει χρυσοπληρώσει, και μετατρέπουν τους Μηχανικούς σε φοροεισπράκτορες.

Αν κατορθώσουμε να συνειδητοποιήσουν, ο λαός και οι εργάτες, τη θέση τους, τη δύναμή τους, την ιστορική αποστολή και τη δύναμη του ταξικού αγώνα ενάντια στους εκμεταλλευτές, ότι παράγει τον πλούτο και έχει υποχρέωση να τον διεκδικήσει, μπορούμε να νικήσουμε.

Αυτό εξ άλλου μας δείχνει ο λαϊκός ξεσηκωμός, η Εθνική Αντίσταση, η Απελευθέρωση από τη φασιστική και ναζιστική κατοχή. το ΕΑΜ, η ΕΠΟΝ, ο ΕΛΑΣ... δημιουργήθηκαν από μια «χούφτα» σ. Κομμουνιστών, κατάφεραν να εμφυσήσουν την αξία, τα ιδανικά της νιότης του κόσμου.

Επίσης η Μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση, η επικράτηση των Μπολσεβίκων του Λένιν, με εκλογικό ποσοστό περίπου ίδιο με σημερινό του Κόμματός μας.

Η Οκτωβριανή Επανάσταση είναι το μεγαλύτερο ιστορικό γεγονός των δύο τελευταίων αιώνων της παγκόσμιας Ιστορίας. Πρέπει με όλες τις δυνάμεις μας να αναδείξουμε τι έγινε στην Σοβιετική Ενωση.

Σύντροφοι, πρέπει να πιστέψουμε και να το μεταδώσουμε στον κόσμο ότι η επανάσταση έχει αρχίσει. Η μεγάλη περιπέτεια του μαρξισμού - λενινισμού ξεκίνησε.

Αναδεικνύοντας τη δύναμη της επανάστασης απεγκλωβίζουμε τις μάζες από το κυνήγι της αριστερής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.

«Εμείς αρχίσαμε αυτό το έργο. Πότε ακριβώς, σε πόσο χρονικό διάστημα, οι προλετάριοι ποιανού έθνους θα αποτελειώσουν το έργο αυτό δεν είναι το ουσιαστικό ζήτημα. Το ουσιαστικό είναι ότι ο πάγος έσπασε, ο δρόμος άνοιξε, ότι ο δρόμος χαράχτηκε». (Λένιν).

ΥΓ:1 Ας αναγνωρίσουμε, τουλάχιστον, στην ΓΓ, ΚΕ, ΠΓ ότι σήμερα συμμετέχουμε στο διάλογο αυτόν, γιατί Υ Π Α Ρ Χ Ε Ι το ΚΟΜΜΑ...!

ΥΓ: 2 Σύντροφοι, επειδή ο συνεδριακός διάλογος «συμπεριλαμβάνει ... τους φίλους, οπαδούς του Κόμματος, ... πολιτική ανατροπή», πρέπει αυτό να γίνει πράξη. Να υπάρξει δηλαδή αντιπροσώπευσή τους, στο Συνέδριο με ένα ποσοστό π.χ. 2%, δικαίωμα ομιλίας, μετά από «εκλογή» από ένα σώμα που μπορεί να είναι ανά Νομό ή Περιφέρεια.


Βαγγέλης Καραγιώργος
Περιστέρι Αττικής

Για τις Θέσεις της ΚΕ και το σχέδιο Προγράμματος

Μια παρατήρηση επί της «διαδικασίας». Θεωρώ λάθος την κοινή ψηφοφορία των Θέσεων και του Σχεδίου Προγράμματος.

«Στο πλαίσιο της ανισόμετρης ανάπτυξης η Ελλάδα, με στοιχεία υποχώρησης, παραμένει σε ενδιάμεση θέση στη διεθνή ιμπεριαλιστική πυραμίδα, με εξαρτήσεις απ' τις ΗΠΑ και την ΕΕ.1. Στο σχέδιο Προγράμματος μιλάμε για «ισχυρές εξαρτήσεις»2, ενώ λίγο παρακάτω για «ανισότιμη αλληλεξάρτηση»3.

Γιατί υπάρχει αυτή η σύγχυση; Γιατί εδώ και πολύ καιρό στελέχη μας (και κατ' επέκταση και κ/μ) έχουν κάνει «σημαία» άρθρο του Ριζοσπάστη 4 και «ξεχνάνε» την ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Θέση του Κόμματος; Γιατί ο Ριζοσπάστης συχνά - πυκνά χαρακτηρίζει την εξάρτηση σαν ιδεολόγημα; Είναι ή δεν είναι επιστημονικός, λενινιστικός όρος;

Το γεγονός ότι υπήρχε (και πάνω σε αυτό πατάνε διάφοροι «καλοθελητές») λάθος ερμηνεία (ή στρεβλή κατανόηση, δεν είναι το κύριο τώρα) του ισχύοντος Προγράμματος, δεν σημαίνει ότι πρέπει να ετεροκαθοριζόμαστε σε ένα τόσο θεμελιακό ζήτημα. Το ότι μερίδα της αστικής τάξης κάνει λόγο για κατεχόμενη Ελλάδα π.χ., γιατί να επηρεάζει εμάς; Υπάρχει όντως εξαγωγή κεφαλαίων, κυρίως στα Βαλκάνια. Αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Συνοδεύεται αυτή η εξαγωγή κεφαλαίων από διπλωματική και πολιτική επιρροή;

Η ως τώρα προγραμματική εκτίμηση του Κόμματος ήταν και παραμένει σωστή και επίκαιρη 5. Πάνω σε αυτή τη βάση έπρεπε να γίνει αντιπαράθεση με οπορτουνιστικές αντιλήψεις, αστικά ιδεολογήματα και συζήτηση για το νέο Πρόγραμμα του Κόμματος (τώρα αν κάποιοι ήδη «διάβασαν» συμμαχία με την αστική τάξη ή τον οπορτουνισμό, περαστικά...).

Η μεγαλύτερη έλλειψη είναι το σύνολο των Θέσεων 13-14, καθώς και της ανάλυσης που γίνεται. Στις Θέσεις αυτές υπάρχει μια απλή αντιγραφή από στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία δεν δίνουν σχεδόν καμία εικόνα για την πραγματικότητα. Η έλλειψη δε, μιας ανάλυσης κατά κλάδο (που θα βοηθούσε από πολλές απόψεις και στο σήμερα, αλλά κυρίως στο αύριο), είναι ακόμα πιο τρανταχτή σήμερα, στην κατάσταση αυτή που βιώνουμε.

Το 1996, όταν προχωρήσαμε σε προγραμματικό Συνέδριο, είχε προηγηθεί στο σύνολο του Κόμματος μακρόχρονη δουλειά με εκδόσεις αναλύσεων, μελετών κ.τ.λ. για την κατάσταση στην ελληνική κοινωνία και οικονομία, με αποκορύφωμα τη συλλογή του ΚΜΕ (Ανοιξη 1996). Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να πατάμε γερά στην ελληνική πραγματικότητα και να επεξεργαστούμε ένα Πρόγραμμα (καθώς και ακόλουθες Συνεδριακές και όχι μόνο αποφάσεις) σωστές και μελετημένες.

Αν πάμε ακόμα πιο πίσω, στο 7οΣυνέδριο (Οκτώβριος 1945), γίνεται ακόμα πιο στενάχωρο το γεγονός ότι όχι μόνο δεν έχει γίνει κάποια σοβαρή μαρξιστική ανάλυση, αλλά ακόμα και μια καλύτερη στατιστική επεξεργασία. Το ΚΚΕ ήταν ένα Κόμμα στα όρια της παρανομίας, μέσα στη φωτιά του πόλεμου. Μην ξεχνάμε ότι ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία μας, πραγματικό κόσμημα και απόδειξη του τι Κόμμα ήταν, είναι και θα είναι το ΚΚΕ («Η βαριά βιομηχανία στη Ελλάδα» του Δ. Μπάτση), γράφτηκε σε αυτές τις συνθήκες. Μια ματιά στην εισήγηση του Νίκου Ζαχαριάδη στο Συνέδριο επίσης λέει πολλά.

Συνολικά, η αυτοκριτική της ΚΕ είναι λειψή και δυστυχώς δε βοηθάει καθόλου τη συζήτηση που θα έπρεπε να γίνεται. Ενδεικτικά:

Α) Για την «Τυποεκδοτική». Η σημερινή κατάσταση έχει ρίζες παλιότερα και οι ευθύνες δεν «εξαντλούνται» στον απολογισμό από το 18ο Συνέδριο, όμως δεν μπορούμε να αφήσουμε να «σέρνεται» αυτή η ιστορία περισσότερο γιατί υπάρχουν προεκτάσεις και σε αλλά ζητήματα πέραν της οικονομικής αιμορραγίας (π.χ. εκδοτική αυτοτέλεια, στάση των κομμουνιστών εργαζόμενων και στελεχών στην παραγωγή κτλ). Το Κόμμα και οι οπαδοί δικαιούνται έναν απολογισμό.

Β) Δεν υπάρχει κομμάτι που να εκτιμά συνολικά τις απεργιακές κινητοποιήσεις που έγιναν στο διάστημα από το 18ο Συνέδριο, την τακτική μας (και τις αλλαγές της) και την αποκρυστάλλωση της πείρας.

Επρεπε να αλλάξει το Πρόγραμμα; Η απάντηση είναι σαφώς καταφατική. Δεν έπρεπε να αλλάξει όμως με τον τρόπο που θα αλλάξει. Δηλαδή εν κρυπτώ, με δημοσιεύματα δεξιά και αριστερά και όχι όπως έπρεπε και πρέπει, με Συνέδριο του Κόμματος.

Γιατί εφόσον εκτιμήθηκε ότι το Πρόγραμμα του 1996 δεν ανταποκρίνεται πλέον στις νέες συνθήκες δεν έγινε αλλαγή στο 18ο Συνέδριο; Η ακόμα και έκτακτο Συνέδριο; Οταν εδώ και αρκετό καιρό είναι φανερό ότι η ΚΕ υποτιμούσε το ισχύον Πρόγραμμα του Κόμματος 6 και μόνο ερωτηματικά προκαλεί το γιατί. Αλήθεια, οι σύντροφοι που έγιναν κομματικά μέλη τον τελευταίο χρόνο π.χ. δεν έγιναν με βάση το Πρόγραμμα του 1996;

Με αφορμή και το παραπάνω, παρατηρώ μέσω φαινομενικά ασήμαντων γεγονότων (π.χ. παραποίηση απόφασης 18ου Συνεδρίου για ιστορική περίοδο που θα συζήταγε το Β' Δοκίμιο) μια τάση της ΚΕ να αλλάζει κατά το δοκούν αποφάσεις με το αιτιολογικό της αντικειμενικής κατάστασης που δεν μπορεί να περιμένει (όπως έγινε με την οργανωτική αναδιάταξη). Καλλιεργείται μια λανθασμένη και επικίνδυνη αντίληψη «Η ΚΕ ξέρει, εμπιστευτείτε την και τα συζητάμε μετά» σε πολύ σημαντικά ζητήματα για τα οποία υπάρχουν αποφάσεις και για τα οποία αν όντως έπρεπε να αλλάξουν υπήρχε και χρόνος και καθιερωμένη διαδικασία.

Τι έγινε στο Μπούλκες ή στην 7η Μεραρχία του ΔΣΕ για παράδειγμα; `Η αυτά δεν εμπίπτουν χρονικά στο Β' Δοκίμιο (όπως «εμπίπτει» η συζήτηση για τον Αρη Βελουχιώτη);

Οταν μιλάμε για την Ιστορία του Κόμματος, δεν εννοούμε αυτό που δυστυχώς έγινε με το Β' Δοκίμιο. Δηλαδή μια ανάλυση της περιόδου 1950 - 1968 με τα «γυαλιά» του σήμερα, σχεδόν μηδενίζοντας ανθρώπους και αποφάσεις. Το Κόμμα είναι ένας ΕΝΙΑΙΟΣ υπερ-90χρονος οργανισμός που πέρασε από διάφορα στάδια ωριμότητας ώστε να φτάσει στο σήμερα.

Το ότι λέμε ότι συζητήθηκε πλατιά στο Κόμμα χρησιμοποιείται απλά για να δώσει την έγκριση που χρειάζεται το Δοκίμιο, ώστε να αποκτήσει το χαρακτήρα συλλογικής κομματικής απόφασης με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Πιστεύει κανείς ότι 4-5 μήνες είναι αρκετό χρονικό διάστημα να μελετήσει κανείς ένα τόσο μεγάλο ιστορικό κείμενο με πλήθος πηγών και βιβλιογραφίας; Πιστεύει κανείς ότι είναι μεθοδολογικά σωστό να δημοσιεύονται ντοκουμέντα που αφορούν εκείνη την ιστορική περίοδο ΜΕΤΑ τη Συνδιάσκεψη 7; Πόσο μάλλον όταν τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε κατεύθυνση μελέτης αυτής της περιόδου.

Αν όντως θεωρούσαμε τόσο σημαντική τη Συνδιάσκεψη αυτή, γιατί έγινε με τον τρόπο αυτό; Δηλαδή, με διαδικασίες εξπρές και χωρίς δημόσιο διάλογο 8.

Τέλος, προξενεί αρνητική εντύπωση ότι μέχρι και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές (13 Μάρτη) ΚΑΝΕΝΑ μέλος της ΚΕ δεν έχει αρθρογραφήσει στο δημόσιο διάλογο. Γιατί; Από πότε σταμάτησε να είναι σωστό (αν όχι επιβεβλημένο);

Παραπομπές:

1. Θέση 5, σελ. 5

2. Θέση 72, σελ. 56

3. Θέση 72, σελ. 57

4. «Ριζοσπάστης», 25 Γενάρη 2009, «Σχέσεις εξάρτησης ή αλληλεξάρτησης»

5. Ντοκουμέντα 15ου Συνεδρίου, σελ. 110, Πρόγραμμα του ΚΚΕ, σελ. 19

6. Απόφαση της ΚΕ για την κομματική οικοδόμηση (ΚΟΜΕΠ, τ. 2/2012, σελ. 29), όπου ανάμεσα στα πολλά όπλα του Κόμματος για την οικοδόμηση και τη στρατολογία ΔΕΝ αναφέρεται το Πρόγραμμα και το Καταστατικό του Κόμματος, ενώ αναφέρεται η ιδεολογία του ανάμεσα στα άλλα.

7. Πρακτικά 7ης πλατιάς Ολομέλειας της ΚΕ του ΚΚΕ

8. Εν αντιθέσει με την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη για τη Νεολαία, Οκτώβρης 2005


Κώστας Καϊλιάζης
ΚΟΒ Νέου Ηρακλείου Αττικής



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ