ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ (Πληρωμάτων Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών), ΠΕΣ/ΝΑΤ που έχουν αναλάβει και το βάρος της προετοιμασίας, αύριο Δευτέρα καλούν σε οργανωτική σύσκεψη στις 10.30 το πρωί στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ, ενώ η σύσκεψη θα συμβάλει και στην προετοιμασία των δυνάμεων των ναυτεργατών και για την απεργία της 1ης Μάη. Στις 16 Απρίλη, θα γίνει απεργιακή συγκέντρωση στις 10.30 το πρωί στην πλατεία Καραϊσκάκη και στις 5.30 το πρωί στην ίδια πλατεία προσυγκέντρωση για την περιφρούρηση της απεργίας.
Το νομοσχέδιο του ΥΝΑ αποτελεί ένα αντιδραστικό νομοθέτημα, το οποίο περικλείει όλη την αγριότητα της αντιλαϊκής πολιτικής κυβέρνησης - ΕΕ - ΔΝΤ. Είναι μέρος ενός συνολικότερου σχεδιασμού των πολιτικών εκπροσώπων των δυνάμεων του κεφαλαίου, με τον οποίο επιδιώκεται, τα μονοπώλια να ελέγξουν πλήρως ένα χώρο γεωστρατηγικής σημασίας, όπως είναι το νησιωτικό σύμπλεγμα, ιδιαίτερα στην ευαίσθητη περιοχή του Αιγαίου και τις αναπτυξιακές του δυνατότητες (πετρέλαιο, φυσικό αέριο, γεωθερμική ενέργεια). Να βάλουν, δηλαδή, στο χέρι υποδομές της χώρας, όπως είναι τα λιμάνια της, οι πύλες δηλαδή εισόδου και εξόδου της, ενταγμένα στην αμυντική της ικανότητα. Προκειμένου, μάλιστα, να πραγματοποιείται απρόσκοπτα το «μεταφορικό έργο», τα καράβια θα είναι πλωτά γκέτο, με ναυτεργάτες φτηνούς, ευέλικτους και πειθήνιους.
Συγκεκριμένα, προβλέπει κατάργηση των ΣΣΕ των ναυτεργατών στα κατώτερα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων, ανοίγοντας το δρόμο για τις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων, τη μείωση των οργανικών συνθέσεων και επέκταση της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας στα επιβατηγά πλοία με άμεσες συνέπειες σε βάρος της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι προβλέπεται πως οι οργανικές συνθέσεις θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις για κάθε πλοίο ξεχωριστά και στη βάση του αριθμού των ναυτεργατών που απαιτούνται για τη χρήση των σωστικών μέσων και όχι ανάλογα με τους κόρους, την ιπποδύναμη, τις κλίνες ή τον αριθμό επιβατών που είναι σήμερα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι υπόλοιπες ανάγκες του πλοίου θα καλύπτονται από ναυτεργάτες εκτός οργανικής σύνθεσης, δηλαδή από ανασφάλιστους και χαμηλόμισθους.
Καταργεί την υποχρεωτική 10μηνη και 7μηνη δρομολόγηση για τα συμβατικά και ταχύπλοα, αντίστοιχα, ακτοπλοϊκά πλοία και δίνει το ελεύθερο στους εφοπλιστές να δρομολογούν τα πλοία όποτε και σε όποιες γραμμές τους συμφέρει. Με άλλα λόγια εξαρθρώνει το ακτοπλοϊκό δίκτυο και τα νησιά κινδυνεύουν με απομόνωση.
Χτυπάει ευθέως το δικαίωμα των ναυτεργατών στην απεργία, συστήνοντας «Διοικητική Επιτροπή Ναυτικών Επιτάξεων και Ναυλώσεων».
Ιδιωτικοποιεί και παραχωρεί στα μονοπώλια με διεθνείς διαγωνισμούς το σύνολο των λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων μέσω του ΤΑΙΠΕΔ τις οποίες διαμελίζει σε 4 διαμερίσματα: Αττικό Λιμενικό Δίκτυο, Δίκτυο Λιμένων Β. Ελλάδας, Δίκτυο Λιμένων Δ. Ελλάδας και Οργανισμό Λιμένα Ηρακλείου, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Μέσω των ιδιωτικοποιήσεων των λιμενικών υποδομών, νησιά θα τεθούν υπό τον κλοιό των μονοπωλιακών ομίλων. Και αν προστεθεί ότι παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση τα μετατρέπει σε φρούρια καθώς, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, τη φύλαξή τους θα αναλάβουν ιδιωτικές εταιρείες, γίνεται φανερό ότι οι νησιώτες και οι εργαζόμενοι στα λιμάνια θα βρεθούν αντιμέτωποι με ζοφερά προβλήματα.
Σε κίνδυνο τίθεται και ό,τι έχει απομείνει από τη ναυπηγική βιομηχανία, καθώς η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας βρίσκονται στο Αττικό Λιμενικό Δίκτυο. Ετσι απειλούνται χώροι τους με αλλαγή χρήσης.
Ενισχυτικά στο νομοσχέδιο του ΥΝΑ, η κυβέρνηση, κατέθεσε στις 28 Μάρτη και τώρα βρίσκεται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ένα ακόμα νομοθετικό έκτρωμα, σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Πρόκειται για ένα «Μνημόνιο Κατανόησης» που είχε υπογραφεί στις 15 Ιουνίου 2010 μεταξύ του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (όπως λεγόταν τότε) και του υπουργείου Μεταφορών της Κίνας «σε συγκεκριμένους τομείς ναυτιλιακού ενδιαφέροντος», το οποίο έγινε τώρα νομοσχέδιο.
Με αυτό προβλέπεται η εφαρμογή κατά προτεραιότητα των συμβάσεων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) και των οργάνων του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ΔΟΕ - ILO) που αφορούν τις συνθήκες εργασίας στα πλοία και σμπαραλιάζουν δικαιώματα και κατακτήσεις. Ετσι, στρώνεται το έδαφος για τη διάλυση των ΣΣΕ και την επιβολή ατομικών Συμβάσεων με τεράστιες μειώσεις στους μισθούς των ναυτεργατών.
«Οπλο» στα χέρια των ναυτεργατών, αλλά και των νησιωτών, συνολικά του λαού που χρειάζεται σύγχρονες, ασφαλείς και φτηνές θαλάσσιες συγκοινωνίες, αποτελεί το διεκδικητικό πλαίσιο που προβάλλουν ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ για:
Το Παλλεσβιακό Εργατικό Κέντρο για τις 16 Απρίλη, την ημέρα της πανελλαδικής απεργίας των ναυτεργατών, καλεί σε συγκέντρωση στις 5.30 το απόγευμα το επιβατηγό λιμάνι του νησιού. Στην ανακοίνωσή του το Εργατικό Κέντρο επισημαίνει ότι: «Οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι, οι συνταξιούχοι, οι φτωχοί αγρότες, οι αυτοαπασχολούμενοι, η νεολαία και οι γυναίκες του νησιού μας πλήττονται από την αντιλαϊκή και φιλομονοπωλιακή πολιτική που ασκείται κατ' εντολή των εφοπλιστών και των μεγαλοεπιχειρηματιών του τουρισμού». «Αυτήν την πολιτική και αυτά τα μέτρα αντιπαλεύουν οι ναυτεργάτες. Μια πολιτική που οδηγεί στο να έχουμε πλοία στα νησιά μόνο όταν συμφέρει τους εφοπλιστές ή μόνο αν επιδοτηθούν από το κράτος, με τα δικά μας λεφτά, από φόρους και χαράτσια, για να τα φέρουν εδώ».
Στη Σάμο, με πρωτοβουλία του Εργατικού Κέντρου του νησιού έγινε μαζική αγωνιστική κινητοποίηση στις 3 Απρίλη, σε συμπαράσταση των ναυτεργατών, όπου εγκρίθηκε ψήφισμα στο οποίο αναφέρεται για τα όσα προωθεί η κυβέρνηση πως: «Για μας τους νησιώτες αυτές οι αλλαγές, καθώς και η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, όπως και η κατάργηση της 10μηνης υποχρεωτικής δρομολόγησης πλοίων, θα φέρει νέες αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων, θα μειώσει ακόμη περισσότερο τα δρομολόγια και θα μεγαλώσει την απομόνωση των νησιών μας. Με αυτά τα μέτρα θα μειωθεί ακόμη περισσότερο η ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα».
Αποφάσισαν αγώνα για να αποσυρθεί το νομοσχέδιο, να αρθεί η επιστράτευση σε βάρος των ναυτεργατών, για «δημιουργία εθνικού οργανισμού ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών. Πλοία σύγχρονα - ασφαλή με απρόσκοπτη, επαρκή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα που θα υπηρετούν τις κοινωνικές ανάγκες στις θαλάσσιες μεταφορές» για ναυτεργάτες στα πλοία με συγκροτημένα δικαιώματα και ΣΣΕ, «καμία ιδιωτικοποίηση των λιμενικών υποδομών, καμία ανατροπή στα δικαιώματα των εργαζομένων».
Και καταλήγει το ψήφισμα: «Η ναυτιλία, η ναυπηγική βιομηχανία, οι υποδομές και οι πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας μας μπορούν και επιβάλλεται να γίνουν βραχίονας ανάπτυξης που θα υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες. Αμεσα μέτρα προστασίας για όλους τους ανέργους. Υπογραφή ΕΓΣΣΕ τώρα».