ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΤΖΕΝΤΑ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
Εργα του Γιώργου Μπουζιάνη

Πενήντα έργα του πρωτοπόρου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Γιώργου Μπουζιάνη (1885-1959), φιλοξενεί η έκθεση που παρουσιάζεται στο Κέντρο Πολιτισμού «Γ. Γουναρόπουλου» (Γ. Γουναρόπουλου 6 και Φρυγίας) του Δήμου Ζωγράφου. Στόχος της ενδιαφέρουσας αυτής παρουσίασης είναι να υπογραμμιστεί η σχέση μεταξύ του Γ. Γουναρόπουλου και του Γ. Μπουζιάνη, δύο φίλων καλλιτεχνών, που, αν και ακολούθησαν διαφορετικά εικαστικά ρεύματα, έθεσαν και οι δύο στο επίκεντρο της τέχνης τους τον άνθρωπο. Ολα τα έργα που εκτίθενται προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές. Δεκαπέντε από αυτά είναι ελαιογραφίες μεγάλων και μικρών διαστάσεων και τα υπόλοιπα είναι σχέδια και ακουαρέλες.

Ο Γ. Μπουζιάνης γεννήθηκε στην Αθήνα. Από το Σχολείο Καλών Τεχνών αποφοίτησε το 1906. Την ίδια χρονιά, φεύγει στο Μόναχο για να συνεχίσει τις σπουδές του στην εκεί Ακαδημία. Μέσα από το κέντρο των καλλιτεχνικών ζυμώσεων στο Μόναχο, αν και παρατηρώντας τες από το περιθώριο ως νεοφερμένος, εκδηλώνει με το δικό του τρόπο τη συμμετοχή του στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Από το 1910 οι ανησυχίες του αυξάνουν. Ενα έντονο συναίσθημα του ανικανοποίητου θα τον κάνει πιο δυνατό στην προσπάθεια της αναζήτησης της προσωπικής του ζωγραφικής γλώσσας. Στα 1914 προβληματίζεται πάνω στην απεικόνιση της ανθρώπινης μορφής, με προσωπογραφίες που άλλοτε είναι πιο παραδοσιακές κι άλλοτε έχουν πειραματισμούς και αναζητήσεις νέων δρόμων απεικόνισης.

Στο διάστημα των χρόνων 1920-1929 η παραγωγή έργων εντείνεται και η αποδοχή που θα γνωρίσει ο Μπουζιάνης είναι η μεγαλύτερη της καριέρας του. Οι ανθρώπινες μορφές και τα τοπία «κείτονται» μέσα σε μια χρωματική έκρηξη, ενώ οι μορφές μοιάζουν περισσότερο να ρέουν προς μια καθοριστική για τον καλλιτέχνη μεταμόρφωση, που γίνεται σχεδόν στιγμιαία. Στην περίοδο από το 1929 έως το 1932 τον βρίσκουμε στο Παρίσι. Ο ίδιος χαρακτήρισε τα χρόνια αυτά ως «Υγρή περίοδο». Από αυτή την εποχή έχουμε και το περίφημο «Τετράδιο με τους Αφορισμούς», που είναι κατ' ουσίαν ένας τεράστιος όγκος επιστολών, γραπτών σημειώσεων και ποιημάτων του, όπου εκεί βρίσκει κανείς και μια σπουδαία ιστορική μαρτυρία με αναφορές στο έργο πολλών μεγάλων ζωγράφων.

Η περίοδος του Παρισιού αποτελεί και τη μεταβατική φάση του καλλιτέχνη από τη Γερμανία στην Ελλάδα, όπου θα επιστρέψει το 1934. Στη Γερμανία έχει ήδη επικρατήσει το ναζιστικό καθεστώς, γεγονός που συνέτεινε στην επιστροφή του καλλιτέχνη στην Ελλάδα, μετά από 27 χρόνια απουσίας. Στην Ελλάδα, ο Γ. Μπουζιάνης θα αντιμετωπίσει τον αποκλεισμό και την άρνηση του ελληνικού καλλιτεχνικού κύκλου και, κυρίως, μιας μεγάλης μερίδας τεχνοκριτικών της εποχής του.

«Παιδί πρέπει να μείνει κανείς σε όλη του τη ζωή, γιατί παιδί είδε για πρώτη φορά το φως», σημείωνε ο Γ. Μπουζιάνης. «Δε με ενδιαφέρουν οι ωραίες γυναίκες. Η άσχημη έχει πολύ περισσότερη έκφραση, ενδιαφέρον και προσωπικότητα. Ενας ζωγράφος που εκτιμώ πολύ λέει ότι, όταν μια γυναίκα είναι ωραία, αυτός την κάνει ακόμα πιο ωραία, την περιβάλλει με όνειρο, δε χορταίνει ομορφιά. Εγώ μπορώ να πω, δε χορταίνω ασχήμια. Ο άνθρωπος, το ζώο, το αντικείμενο, τα πάντα ξέρουν να μιλάνε σε κείνον που ξέρει να τα ακούει».


Ατζέντα
Κυριακή (31/12)
  • «Κουρέας της Σεβίλης» στη Λυρική
    «Κουρέας της Σεβίλης» στη Λυρική
    Τελευταία μέρα του 4ου Φεστιβάλ «Low Bap», η σημερινή στον «Αέρα» (κεντρική πλατεία Πετρούπολης). Θα προβληθεί ντοκιμαντέρ για το «Low Bap», ενώ θα δώσουν συναυλία οι «Sadanzinia», «Brigada», «Ρελικα» και «Βαβυλώνα».
Δευτέρα (1/1)
  • «Σύνταγμα - Ομόνοια και...» είναι ο τίτλος της μουσικό - θεατρικής παράστασης του χορογράφου Δημήτρη Παπάζογλου και της ερμηνεύτριας Πένυς Ξενάκη, που παρουσιάζεται στο «Τσάι στη Σαχάρα» (Λαοδικείας 18, Ιλίσια), μέσα από τραγούδια - σταθμούς του αιώνα που φεύγει.
  • Ενα νέο θέατρο ανοίγει αυλαία, επί της Λέσβου 8, στάση Καλλιφρονά στην Κυψέλη, όπου θα στεγαστεί η «Ελεύθερη έκφραση» της Μαίρης Ιγγλέση. Το θέατρο εγκαινιάζεται με το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου «Η θυσία του Αβραάμ» σε σκηνοθεσία Ιάκωβου Ψαρρά.
Τρίτη (2/1)
  • Τελευταίες μέρες για τις «Ανησυχητικές ιστορίες ΙV» που παρουσιάζονται, για τέταρτη συνεχή χρονιά, στην αίθουσα τέχνης «αγκάθι» (Μηθύμνης 12 και Επτανήσου). Πρόκειται για πέντε ατομικές εκθέσεις «τσέπης». Ανάμεσα στα «θαλασσινά τοπία» του Αχιλλέα Χρηστίδη, τα έργα «κάτω από τον καναπέ» του Πάρι Χαβιάρα, τις δύο εγκαταστάσεις του Γιώργου Γυπαράκη, τα «λαβυρινθώδη» έργα του Τάσου Παυλόπουλου, τις μεταλλικές κατασκευές του Διαμαντή Αϊδίνη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 6 Ιανουαρίου.
Τετάρτη (3/1)
  • Εργο του Αλ. Κυριτσόπουλου
    Εργο του Αλ. Κυριτσόπουλου
    Ο Νότης Μαυρουδής, η Θεοδοσία Στίγκα και ο Παναγιώτης Μάργαρης παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με τραγούδια του συνθέτη, καθώς και δημιουργίες των Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Μπαγιαντέρα, Χατζηχρήστου, Χατζιδάκι κ.α., σήμερα (10μ.μ.), στο Δημοτικό Αναψυκτήριο Ηλιούπολης.
  • Στο «Ακροπόλ» συνεχίζονται οι παραστάσεις της Λυρικής Σκηνής με τη δημοφιλή οπερέτα του Νίκου Χατζηαποστόλου «Απάχηδες των Αθηνών». Για την παρουσίασή της συνεργάζονται λυρικοί τραγουδιστές και ηθοποιοί της πρόζας: Λυδία Αγγελοπούλου, Μάρα Θρασυβουλίδου, Αννα Φόνσου, Παύλος Κοντογιαννίδης, Δημήτρης Σιγαλός, Γιώργος Μούτσιος, Νατάσα Τσακαρισιάνου κ.α. Σκηνοθεσία: Γιώργος Ρεμούνδος, μουσική διεύθυνση (εκ περιτροπής): Γιώργος Νιάρχος -Χρύσανθος Αλισάφης, σκηνικά: Αντώνη Χαλκιά. Εναρξη: 9μμ.
Πέμπτη (4/1)
  • «Ζωή παραμυθένια» είναι ο τίτλος της έκθεσης ζωγραφικής του Αλέξη Κυριτσόπουλου που φιλοξενείται στην γκαλερί «Αστρα» (Καρυατίδων 8). Ο καλλιτέχνης εκθέτει, έως τις 10/1 πίνακες που ζωντανεύουν σκηνές από τον υπέροχο κόσμο των παραμυθιών. Μας παρακινεί να υποψιαστούμε την αντανάκλασή τους στο όνειρο της ζωγραφικής και μας προτρέπει να ανακαλύψουμε τον παραμυθένιο κόσμο της εικόνας. Δημιουργεί πίνακες που κινούνται στο χώρο του χρώματος και του αισθήματος των παραμυθιών.
  • Ο Θανάσης Γκαϊφύλιας αφήνει για λίγο την Κομοτηνή και από σήμερα (μέχρι το Σάββατο) εμφανίζεται στην αθηναϊκή σκηνή «Τσάι στη Σαχάρα» (Λαοδικείας 18, Ιλίσια). Μαζί με τον τραγουδοποιό οι Χαλίλ Μουσταφά, Λία Τζιαμπάζη και Στέλλα Γκόνη.
  • Ο «Κουρέας της Σεβίλης» παρουσιάζεται και σήμερα (7μμ) στο θέατρο «Ολύμπια» της Λυρικής Σκηνής.
Παρασκευή (5/1)
  • Διήμερο με τους «Ακτιβ Μέμπερ» από σήμερα, στο «Ρόδον» (Μάρνη), που θα παρουσιάσουν το σύνολο της δισκογραφίαςτους και ανέκδοτα κομμάτια. Σήμερα μαζί τους οι «Sadanzinia», «Brigada» και «Ρελικα». Αύριο, τα «Κακά Μαντάτα» και οι «Βαβυλώνα».
Σάββατο (6/1)
  • Νότης Μαυρουδής
    Νότης Μαυρουδής
    Μετά την εορταστική «διακοπή» ξεκινούν και πάλι οι παραστάσεις της «Πολιτιστικής Παρέμβασης» με το έργο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι, στην παιδική σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη». Η επίβλεψη της σκηνοθεσίας και η επιμέλεια παραγωγής είναι του Κώστα Καζάκου. Ερμηνεύουν: Δημήτρης Γιαννακόπουλος, Γιάννης Γούνας, Κυριάκος Κατριβάνος, Ισμήνη Καλέση, Νίκος Νικολαΐδης, Ευγενία Κόλλια, κ.ά.
  • Ο σαξοφωνίστας Lou Donaldson και ο οργανίστας Dr. Lonnie Smith είναι δυο από τους τζάζμεν που δίδαξαν τη σόουλ, την acid jazz και το φανκ στις νεότερες γενιές. Εμφανίζονται, μαζί με τη μελωδική συντροφιά τους, στο «Χαφ Νοτ» (Τριβωνιανού17, Μετς). Εναρξη: 10.30μμ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ