Αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου που έχει έτοιμο το υπουργείο Παιδείας ειδικά για το Λύκειο, ο υφυπουργός Παιδείας επιβεβαίωσε ότι ο απολυτήριος βαθμός από την Α' Λυκείου θα μετράει για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, άρα οι μαθητές θα δίνουν επί της ουσίας 4 φορές εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα.
Σύμφωνα με τον Σ. Κεδίκογλου, θα υπάρχει συντελεστής βαρύτητας διαφορετικός για κάθε τάξη:
Για την Α' Λυκείου ο απολυτήριος βαθμός θα έχει 0,5 συντελεστή.
Για τη Β' Λυκείου ο απολυτήριος βαθμός θα έχει 0,7 συντελεστή.
Για τη Γ' Λυκείου ο απολυτήριος βαθμός θα έχει 0,9 συντελεστή.
Τα μαθήματα στην Α' Λυκείου θα είναι 100% γενικής παιδείας, στη Β' Λυκείου θα είναι 80% γενικής παιδείας και 20% κατεύθυνσης, ενώ στη Γ' Λυκείου θα είναι 20% γενικής παιδείας και 80% κατεύθυνσης.
Ο μαθητής θα μπορεί να λάβει απολυτήριο Λυκείου δίχως να είναι υποχρεωμένος να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις.
Αλλαγές προβλέπονται στο σχέδιο νόμου και για τις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα από 4 γνωστικά πεδία. Ωστόσο, κάθε ΑΕΙ θα έχει τη δυνατότητα να δίνει συντελεστή βαρύτητας σε μάθημα που θεωρεί σημαντικό. Υπάρχει κι άλλος συντελεστής που μοριοδοτεί με 1 μονάδα τον μαθητή που είχε καλύτερο αποτέλεσμα στις πανελλαδικές εξετάσεις από τους βαθμούς στις 3 τάξεις του Λυκείου.
Η απαράδεκτη ένταξη πανελλαδικών εξετάσεων σε κάθε τάξη του Λυκείου έχει πολλαπλές στοχεύσεις, που επιβεβαιώνουν πέρα για πέρα την εντεινόμενη διεύρυνση των ταξικών φραγμών στην Εκπαίδευση. Υποβαθμίζεται ακόμα περισσότερο η μορφωτική διαδικασία του Λυκείου, δεν εξοπλίζει με τα απαραίτητα εφόδια που χρειάζεται ένας νέος άνθρωπος για να αντιμετωπίσει τη ζωή, προσδένεται ασφυκτικά στις εισαγωγικές εξετάσεις.
Σημαίνει ανυπολόγιστες συνέπειες για τις εργατικές οικογένειες που ήδη επιβιώνουν με το ζόρι και θα πρέπει να βάζουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώνουν φροντιστήρια. Σηματοδοτεί ακόμη μεγαλύτερη πριμοδότηση της παραπαιδείας. Χιλιάδες παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα θα πεταχτούν βίαια εκτός Λυκείου ή θα στραφούν στην ψευτοκατάρτιση της ΤΕ, εξυπηρετώντας το στόχο της ΕΕ και του κεφαλαίου για μαζικοποίηση της ΤΕ και αντιστροφή της αναλογίας του μαθητικού πληθυσμού.
Για 9 μήνες θα δουλεύουν για 9 ευρώ τη μέρα οι μαθητές που εκβιάζονται ουσιαστικά να επιλέξουν το δρόμο των ΕΠΑΛ. Τη δημιουργία και 4ου έτους στα ΕΠΑΛ - τη χρονιά της μαθητείας - που θα προσφέρει τζάμπα εργασία σε επιχειρήσεις, ανακοίνωσε ο Σ. Κεδίκογλου. Οπως εξήγησε, μετά τα 3 χρόνια ο μαθητής θα μπορεί ...«προαιρετικά» να επιλέγει και 4ο έτος, κατά το οποίο θα απασχολείται με τη μέθοδο της μαθητείας σε επιχείρηση «για 9 μήνες με συμβολικό ποσό», που κατά τον υφυπουργό θα είναι 9 ευρώ τη μέρα και η επιχείρηση δεν θα έχει καμία απολύτως επιβάρυνση. Επίσης, το σχολείο σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ θα αναζητά επιχειρήσεις για να προωθηθεί η τζάμπα εργασία της μαθητείας. Ο προαιρετικός χαρακτήρας του 4ου έτους της μαθητείας καταρρίπτεται αφού όλοι οι μαθητές θα εξαναγκάζονται να καταφύγουν στη μαθητεία αν θέλουν να παίρνουν πτυχίο.
Ακόμα, σύμφωνα με τον υφυπουργό, 2.000 διοικητικοί υπάλληλοι των ΑΕΙ πρόκειται το φθινόπωρο να ενταχθούν στην κινητικότητα, από όπου θα προκύψουν και απολύσεις. Ανέφερε χαρακτηριστικά πως «2.000 διοικητικοί υπάλληλοι των Πανεπιστημίων, που είναι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η πρόσληψή τους έγινε χωρίς ΑΣΕΠ, θα τεθούν σε διαθεσιμότητα».
Σύμφωνα με υπουργική απόφαση που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (αρ. Φύλλου 1901, 5 Αυγούστου 2013) συγχωνεύονται 30 Γυμνάσια και Λύκεια σ' όλη την Ελλάδα και καταργούνται 13. Η συντριπτική πλειοψηφία των συγχωνεύσεων αφορά τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Α' Αθήνας (10 Γυμνάσια και 6 Λύκεια) και των καταργήσεων στα Χανιά (4 Γυμνάσια και 1 Λύκειο).
Αναλυτικά καταργούνται: 6ο Εσπερινό Γυμνάσιο Αθηνών, Ημερήσιο ΓΕΛ Κώμης (Κοζάνη), Ημερήσιο Γυμνάσιο Μηλιωτάδων (Ζαγόρι), κατάργηση Λυκ. Τάξεων 1ου Γυμνασίου Πωγώνιανης (Γιάννενα), Ημ. Γυμνάσιο Δερβιζιάνων (Γιάννενα), 16ο Γυμνάσιο Λάρισας, 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο Σπάρτης, 4ο Γυμνάσιο Θέρμης και στα Χανιά το Γυμνάσιο Ακρωτηρίου, 2ο Γυμνάσιο Ν. Κυδωνιάς, 9ο Γυμνάσιο Χανίων, Γυμνάσιο και Λύκειο Θερισσού.
Οι σχολικές μονάδες που συγχωνεύονται: 8ο και 4ο Γυμνάσιο Καβάλας, Ημ. Γυμνάσιο Ανω Θερμών Ξάνθης και Ημ. Γυμνάσιο Εχινού Ξάνθης, Γυμνάσιο Πέρνης και Γυμνάσιο Χρυσούπολης (Καβάλα), 30ό και 39ο Γυμνάσιο Αθηνών, 30ό και 39ο ΓΕΛ Αθηνών, 5ο και 46ο ΓΕΛ Αθηνών, 5ο και 4ο ΓΕΛ Βύρωνα, 4ο και 5ο Γυμνάσιο Βύρωνα, 53ο και 54ο Γυμνάσιο Αθηνών, 54ο και 53ο ΓΕΛ Αθηνών, 70ό και 43ο Γυμνάσιο Αθηνών, 1ο και 6ο ΓΕΛ Πειραιά, 1ο και 2ο Γυμνάσιο Ρέντη, 5ο και 4ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς, Γυμνάσιο Γαζώρου και Νέας Ζίχνης (Σέρρες).
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι οι μαθητές, ειδικά στην επαρχία θα πρέπει να διανύουν χιλιόμετρα μέχρι το σχολείο, αφού πολλά θα κλείσουν κι όταν φτάνουν σε αυτό θα στοιβάζονται σε υπεράριθμα τμήματα. Οι γονείς θα πρέπει να βάζουν το χέρι στην τσέπη και για τη μεταφορά των παιδιών τους, καθώς η μεταφορά από και προς τα σχολεία είναι στον αέρα, με το πρόβλημα της μη ασφαλούς και δωρεάν μεταφοράς λόγω της συνεχώς μειούμενης κρατικής χρηματοδότησης να οξύνεται όλο και περισσότερο. Και αυτές οι εξελίξεις λειτουργούν αποτρεπτικά στο να πάει ένα παιδί σχολείο. Παράλληλα και με αυτόν τον τρόπο διευρύνεται η δεξαμενή των απολύσεων για τους εκπαιδευτικούς, τη στιγμή που κανένας εκπαιδευτικός δεν περισσεύει.
Σε σχόλιό του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης στην Παιδεία:
«Οι επανειλημμένες κυβερνητικές δηλώσεις και παρεμβάσεις επιβεβαιώνουν ότι η νέα σχολική χρονιά θα είναι ακόμα χειρότερη από την περυσινή για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τη λαϊκή οικογένεια. Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης και της ΕΕ για την Παιδεία περιγράφουν ένα σχολείο ακόμη πιο προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων για φτηνό εργατικό δυναμικό, ώστε να αυγαταίνει η κερδοφορία τους, και ένα μαύρο μέλλον για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών και τους δασκάλους τους.
Μαθητές που θα συνθλίβονται στις πολλαπλές κρησάρες των πανελληνίων εξετάσεων και της παραπαιδείας, που θα δουλεύουν τζάμπα για τους μεγαλοεπιχειρηματίες στο πλαίσιο της μαθητείας, χιλιάδες εκπαιδευτικοί στην ανεργία και οι υπόλοιποι με σκυμμένο το κεφάλι, κάτω από το φόβο της απόλυσης ή της μετακίνησης.
Οι εργαζόμενοι, οι νέοι, το σύνολο του λαού χρειάζεται να οργανώσουν την πάλη τους και τη συμμαχία τους για την ανατροπή αυτής της πολιτικής».