ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Σεπτέμβρη 2013
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Κάρμεν» και «Μπολερό», στο Ηρώδειο

Δύο από τα πιο δημοφιλή μουσικά - χορευτικά έργα, η «Carmen» του Bizet, ένα έργο - σταθμός στην ιστορία του λυρικού θεάτρου, εμπνευσμένη από το ομώνυμο λογοτεχνικό έργο του Προσπέρ Μεριμέ και το «Bolero» του Ravel, ίσως το πιο ερωτικό μουσικό κομμάτι που γράφτηκε ποτέ, παρουσιάζονται σήμερα, στο Ηρώδειο.

Ο διάσημος Iσπανός σκηνοθέτης Carlos Saura, 30 χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Παρίσι, παρουσιάζει και σκηνοθετεί στο Ηρώδειο, την «Κάρμεν» του G. Bizet, συνυπογράφοντας την χορογραφία, τους φωτισμούς και την προσαρμογή του σεναρίου με τον Antonio Gades (Αντόνιο Γκαδές) μεγάλη διεθνής προσωπικότητα του χορού και της χορογραφίας, κομμουνιστή αγωνιστή, πρώτο Kαλλιτεχνικό Διευθυντή του Βallet Nacional de Espana (BNE) ο οποίος πέθανε στα 67 του χρόνια στις 20 Ιουλίου του 2004.

Η μεταφορά της «Κάρμεν», ως μουσικής, χορευτικής και ταυτόχρονα θεατρικής παράστασης στη σκηνή συνέπεσε με την στιγμή που ο διάσημος σκηνοθέτης Carlos Saura ολοκλήρωνε την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία με τον Αntonio Gades. Η τεράστια επιτυχία της ταινίας οδήγησε τους δυο άνδρες στην υλοποίηση της απόφασης αυτής.

Μία παράσταση που έχει υμνηθεί για την πρωτοπορία της και που ενέταξε το flamenco, ένα είδος χορού που πριν 30 χρόνια θεωρούνταν απλώς παραδοσιακός, στις μεγαλύτερες παγκόσμιες σκηνές χορού δίνοντας βήμα για την εξέλιξή του. Παραμένει σύγχρονη όσο ποτέ και γνωρίζει την αποθέωση όπου παρουσιαστεί μέχρι σήμερα με τις διθυραμβικές κριτικές των κριτικών και τον ενθουσιασμό του κοινού.

Σύμφωνα με την άποψη του Αntonio Gades, η Κάρμεν δεν υπήρξε στη ζωή της ούτε σατανική γυναίκα, ούτε δολοφόνος των ανδρών, αλλά μια τίμια, ειλικρινής και ελεύθερη γυναίκα, η οποία όταν αγαπούσε το έλεγε και όταν έπαυε να αγαπά επίσης το ομολογούσε με θάρρος και παρρησία. Γι' αυτό και συνεργάσθηκε με τον σπουδαίο σκηνοθέτη Carlos Saura στην παράσταση αυτή αποκαθιστώντας την προσωπικότητα της ηρωίδας. Στην παράσταση 4 χορευτές σολίστ - principal dancers- 25 χορευτές, 5 τραγουδιστές και 2 μουσικοί - κιθαρίστες.

Ο βραβευμένος (βραβείο Positano) ως ο καλύτερος νέος χορευτής του κόσμου για το 2012, Sergio Bernal, σε ένα ρεσιτάλ επιδεξιότητας και ισπανικού πάθους συνοδευόμενος από τη μαγευτική μουσική του Bolero και σε χορογραφία του P. Pozo.

Μία χορογραφία που απογειώνει το ταμπεραμέντο και τη δύναμη αυτού του νέου καλλιτέχνη, που η ιστορία κάνοντας και τη δική της εξαίρεση... τον έχει ήδη κατατάξει στο πάνθεον των πολύ σημαντικών χορευτών και δικαίως έχει χαρακτηρισθεί από τους κριτικούς παγκοσμίως, ως ο Νουρέγιεφ του ισπανικού χορού!

«Απών», αλλά πάντα παρών

Ο μεγάλος χορευτής και χορογράφος Antonio Gades αρχικά εμπνεύσθηκε από τον πολύ σπουδαίο Ανδαλουσιανό ποιητή Federico Garcia Lorca. To 1961 έφυγε από το συγκρότημα της περίφημης Pilar Lopez και πήγε στην Ιταλία όπου εργάσθηκε ως χορευτής και χορογράφος στο Θέατρο της Οπερας της Ρώμης (με τον Anton Dolin στο Bolero του Ravel), στο Φεστιβάλ του Spoleto (με τον Giancarlo Menotti στην Carmen του Bizet) και στη Σκάλα του Μιλάνου.

Το 1974 έκανε την πρεμιέρα του Ματωμένου Γάμου γνωρίζοντας τη διεθνή αναγνώριση και καταξίωση. Αργότερα συνεργάσθηκε με την σπουδαία Αlicia Alonso και το Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας για τρία χρόνια. Το 1978 περιόδευσε στις ΗΠΑ χορεύοντας τον Ιλαρίωνα στην Giselle. Το 1981 συνεργάσθηκε με το διάσημο σκηνοθέτη Carlos Saura και κινηματογράφησαν το «Ματωμένο Γάμο», για να ακολουθήσει η Carmen το 1983. To 1994 έκανε πρεμιέρα του έργου Φουέντε Οβεχούνα, στη Γενεύη.

Λίγους μήνες πριν το θάνατό του ο Αntonio Gades ίδρυσε το Ιδρυμα με το όνομά του και σκοπό τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας του και τη διαφύλαξη του έργου του, καθώς επίσης και τη προώθηση του flamenco και του ισπανικού χορού γενικότερα. Το συγκρότημά του σήμερα, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Stella Arauzo, η οποία χόρεψε για πολλά χρόνια με τον Antonio (μετά τη μεγάλη Christina Hoyos, την οποία και αντικατέστησε) το ρόλο της Carmen και την τεχνική διεύθυνση του Dominique You, που υπήρξε το δεξί χέρι του, έχει πολλά από τα παλαιά μέλη που συνεργάστηκαν με τον Gades αλλά και νέους πολύ ταλαντούχους καλλιτέχνες. Οι θρυλικές παραστάσεις του Antonio Gades έχουν ανανεωθεί και πάντοτε τηρούνται οι κατευθυντήριες γραμμές και η πορεία που εκείνος χάραξε με το μεγάλο ταλέντο και τη βαθιά γνώση του.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΡΕΤΗ

1. Γνήσιος χαμαιλέων ο Σαμαράς, χωρίς ψυχικές δυνάμεις προσπαθεί να διατηρήσει την ψυχραιμία του. Εθισμένος όσο κανείς άλλος στον έρημο θώκο, καλλιεργεί τη μια αυταπάτη μετά την άλλη, ελπίζοντας πως, στο θέατρο όπου παίζει, το σανίδι δεν θα υποχωρήσει και θα τον σηκώνει μέχρι τα βαθιά γεράματα.

2. Η γενναιοδωρία του Σαμαρά περιορίζεται αυστηρά στους κόλακες που τον περιβάλλουν. Η τελευταία παράσταση κολακείας που απολαύσαμε τηλεοπτικά ανέβηκε με πρωταγωνιστές τον πρωθυπουργό και τον λιγωμένο σκηνοθέτη Γιάννη Σμαραγδή. Στη συνάντησή τους, ο σκηνοθέτης, ως ευλαβικός κόλακας, συνέθεσε επιτόπου ένα στιχούργημα για τον εθνάρχη Σαμαρά (μου θύμισε κάποια αντίστοιχα που έγραφαν για τον δικτάτορα Παπαδόπουλο), το οποίο απήγγειλε με στόμφο όσο οι κάμερες απαθανάτιζαν το γεγονός. Είναι απίστευτο πόσο ταίριαξαν στους λόγους. Οσο για τα έργα: Ο,τι κάνει ο κύριος Αντώνης στη χώρα τα ίδια και χειρότερα κάνει ο κύριος Γιάννης στην τέχνη της σκηνοθεσίας.

3. Ο Σαμαράς φρόντισε από την έναρξη του επιτηδεύματός του να εγκαταστήσει τη συνείδησή του στο στομάχι του ώστε να χωνεύει το καθετί ανενόχλητος. Μικρόψυχος και ως εκ τούτου φοβισμένος, κρύβεται αδέξια πίσω από τις δυνάμεις που περιφρουρούν το κράτος και με άνεση ευεργέτη καταφέρνει μια σειρά πληγμάτων στην ελληνική κοινωνία, που εξαιτίας τους θ' αργήσει να συνέλθει.

4. Η παραπλανητική ορολογία είναι το συναξάρι που καθημερινά διαβάζει δημόσια ο Σαμαράς. Ερμηνεύει τη βαθιά περιφρόνηση του κόσμου απέναντί του ως δημιουργική παθητικότητα. Με τέτοιου είδους γενικεύσεις, αποφεύγει τις λεπτομέρειες, που είναι η πρώτη ύλη της καθημερινότητας. Εχοντας με το μέρος του - το μέρος του λύκου - στο σύνολό τους τα τηλεοπτικά κανάλια, αποκλείει κάθε αντικειμενικότητα, και με απαράμιλλο δεσποτισμό ασκεί κρατική λογοκρισία προς όλους. Με πρόσχημα ότι το κράτος από μέρα σε μέρα κινδυνεύει (θυμάστε ποτέ να μην κινδύνευε;), είμαστε μάρτυρες μιας πολιτικής κατάντιας δίχως προηγούμενο. Οι ελευθερίες και οι κατακτήσεις μας είναι στο κέντρο ενός αποτρόπαιου κύκλου και εξετάζονται ως προϊόντα εγκλήματος και ως εκ τούτου εισπράττουν απαντήσεις που απορρέουν από το ποινικό δίκαιο. Το κίνημα έχει ανάγκη από σύντομες και κοφτές κουβέντες αν επιθυμεί να επιστρέψει στο φως.

5. Η περιφρόνηση είναι ορθοστασία και ανθρωπιά. Η τέχνη της είναι παράλληλη με της νεκροψίας, μόνο που δεν περιμένει να τα τινάξει κάποιος για να ψηλαφίσει τα αίτια. Με μια ματιά ξεχωρίζει κάθε ζωντανό πτώμα που μας ταλαιπωρεί, κάθε ανθρωποειδές, κάθε μικροπρεπές ον με διαγωγή επίμεμπτη. Η περιφρόνηση είναι το διεγερτικό ενάντια στο αίσθημα της δυσθυμίας, είναι υπέρβαση σε κάθε διαρκή καταπόνηση. Είναι πειθαρχία για λόγους υγείας, αταξία μέσα στην ποταπότητα, είναι ευαισθησία με τη δική της γραμματική και, το κυριότερο, ασκεί την ψυχή και την προετοιμάζει για κάθε είδους ανταρσία και σύρραξη.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ