Αναλυτικότερα, όπως προκύπτει από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου της υπουργού Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης Β. Παπανδρέου, η οποία συγκεκριμενοποίησε τον τρόπο «παρακολούθησης» και υλοποίησης του προγράμματος και παρουσίασε ένα «πρότυπο» πρόγραμμα που αφορά το υπουργείο της:
Α. Σε κάθε κεντρικό ή περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα που περιλαμβάνει «δράσεις για τη δημόσια διοίκηση» στο πλαίσιο της «Πολιτείας» τοποθετείταιιδιώτης σύμβουλος διαχείρισης και αξιολόγησης (εταιρία ή φυσικό πρόσωπο), ο οποίος «βοηθά την εξέλιξη και διαχείριση του προγράμματος και υποβάλλει στον υπουργό Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης κάθε τρεις μήνες έκθεση αξιολόγησης της πορείας και του βαθμού επίτευξης των στόχων του προγράμματος». Στην πραγματικότητα πρόκειται για ιδιωτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και εκχώρηση στους ιδιώτες... του μάνατζμεντ της δημόσιας διοίκησης(!), αφού αυτοί στην ουσία αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα «Πολιτεία», με την απλή επίβλεψη της κυβέρνησης. Φυσικά, θα αμείβονται πλουσιοπάροχα από κονδύλια που έχουν εξασφαλιστεί τόσο από τον κρατικό προϋπολογισμό όσο και από τους κοινοτικούς πόρους. Μόνο το πρόγραμμα που αφορά το υπουργείο Εσωτερικών ανέρχεται σε 81 δισ. δρχ. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη στο υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης έχει εγκατασταθεί ως σύμβουλος διαχείρισης γνωστή πολυεθνική εταιρία συμβούλων, η «Αρθουρ Αντερσεν», η οποία σε καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας αναλαμβάνει ή έχει αναλάβει σειρά έργων. Επίσης το πρόγραμμα «Πολιτεία» προβλέπει παράλληλα «τεχνική βοήθεια» με τη «στήριξη των δράσεων όλων των υπουργείων», μέσω οργανωτικών μελετών, νομικής στήριξης, διάθεσης ειδικών συμβούλων αξιολόγησης, μελέτες νέων μεθόδων, κ.ο.κ. Ολα αυτά, που μέχρι σήμερα αναλάμβαναν και διεκπεραίωναν οι υπηρεσίες των υπουργείων, στο εξής θα ανατίθενται σε ιδιώτες. Σημειώνεται ακόμα ότι οι ιδιώτες θα συμμετέχουν και στις Ομάδες Διοίκησης Εργου, οι οποίες στην ουσία ασκούν «παράλληλη διοίκηση» και θα παίζουν και εκεί πρωταγωνιστικό ρόλο.
Β.Θεσπίζεται μισθολόγιο πολλαπλών ταχυτήτων στη βάση της αξιολόγησης των υπαλλήλων με τους δείκτες αποδοτικότητας. Συγκεκριμένα κάθε χρόνο, με βάση τους «μετρήσιμους στόχους», που καθορίζουν τα κεντρικά ή περιφερειακά προγράμματα της «Πολιτείας», οι γενικές διευθύνσεις και στη συνέχεια οι διευθύνσεις και τα τμήματα προσδιορίζουν τους δικούς τους στόχους. Οι γενικοί διευθυντές, οι διευθυντές, οι τμηματάρχες, οι υπεύθυνοι γραφείων και οι υπάλληλοι βαθμολογούνται και αξιολογούνται με κριτήριο την επίτευξη των στόχων. Αν τους επιτύχουν, θα παίρνουν το πριμ παραγωγικότητας. Αν όχι, τότε τους περιμένουν, όπως είπε η υπουργός, μέχρι και ποινές! Ετσι, θα παρατηρείται το φαινόμενο η μία διεύθυνση ή ένα τμήμα ενός υπουργείου ή ενός ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ να επιτυγχάνει τους «μετρήσιμους στόχους» και οι πάντες να παίρνουν το πριμ παραγωγικότητας, ενώ η διπλανή διεύθυνση, τμήμα κλπ., που θα έχει «αποτύχει» θα τιμωρείται σκληρά, με επιπτώσεις και στους μισθούς των υπαλλήλων! Η υπουργός ανέφερε ότι το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων θα συζητηθεί στην «τριμερή», στην οποία συμμετέχουν τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών και η ΑΔΕΔΥ.
Γ.Σαφές δείγμα για τον τρόπο λειτουργίας του συστήματοςαξιολόγησης και των λεγόμενων δεικτών παρακολούθησης παρέχει το επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου Εσωτερικών που έδωσε στη δημοσιότητα η Β. Παπανδρέου. Στο πρόγραμμα, για παράδειγμα, ορίζεται ως ένας «στόχος» η «μετατροπή θέσεων εργασίας κατηγορίας ΔΕ και ΥΕ σε προσωποπαγείς». Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2001 πρέπει να έχει επιτευχθεί το 80% του στόχου, δηλαδή να έχουν μετατραπεί σε προσωποπαγείς το 80% των θέσεων. Ως δείκτης παρακολούθησης ορίζεται το «ποσοστό αύξησης αναλογίας». Για τον άλλο «στόχο» τις προσλήψεις πτυχιούχων ΑΕΙ και ΤΕΙ, αυτός πρέπει να έχει αυξηθεί σε ποσοστό 9% μέσα στο 2001. Ακόμα, μέσα στο 2001 θα πρέπει να έχει γίνει περιγραφή καθηκόντων για 1.097 θέσεις εργασίας. Δείκτης παρακολούθησης «ο αριθμός περιγραφόμενων θέσεων». Οσον αφορά την έγκριση των νέων οργανισμών υπουργείων μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2001 πρέπει να έχουν εγκριθεί 15, καθώς και 10 οργανισμοί ΝΠΔΔ. Επίσης οι Ομάδες Αμεσης Παρέμβασης θα πρέπει να κάνουν 20 παρεμβάσεις τα επόμενα τρία χρόνια κ.ο.κ. Σημειώνεται ότι σε όλα τα έργα και τα μέτρα των κεντρικών και περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων θα προσδιορίζονται δείκτες και μετρήσιμοι στόχοι, οι φορείς και τα πρόσωπα που είναι υπεύθυνα για την υλοποίησή τους, καθώς και ο τρόπος και το πρόγραμμα χρηματοδότησης. Η Β. Παπανδρέου ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του μήνα η Ομάδα Διοίκησης Εργου που έχει αναλάβει την εκπόνηση των δεικτών αποδοτικότητας θα παραδώσει τη μελέτη της, η οποία θα συζητηθεί στις αρχές του επόμενου χρόνου με την ΑΔΕΔΥ και στο Εθνικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Η Β. Παπανδρέου επιχείρησε χτες να υπερκεράσει τις αντιδράσεις που παρατηρούνται στους εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα όσον αφορά την απογευματινή λειτουργία των υπηρεσιών, παρουσιάζοντας γκάλοπ του «κέντρου εξυπηρέτησης πολιτών» (1464). Σύμφωνα με αυτό, η συντριπτική πλειοψηφία των 677 ατόμων που ρωτήθηκαν στο Λεκανοπέδιο θεωρεί αναγκαία την απογευματινή λειτουργία κυρίως στις εφορίες (81%), τα ασφαλιστικά ταμεία (75%), τις τράπεζες (75%), τα ταχυδρομεία (65%) και τους δήμους (60%), ενώ λιγότεροι θεωρούν αναγκαία την απογευματινή λειτουργία στην ΕΥΔΑΠ (40%) και τη ΔΕΗ (44%). Ταυτόχρονα όμως οι πολίτες θεωρούν ότι είναι απαραίτητο να εξυπηρετούνται το απόγευμα για όλες τις βασικές λειτουργίες των υπηρεσιών. Διαφορετική είναι η εικόνα που προκύπτει από το γκάλοπ που έγινε μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων. Το 58% φαίνεται να συμφωνεί με την απογευματινή λειτουργία, με λιγότερο «απρόθυμους» τους εφοριακούς (48%). Στο ερώτημα «αν η απογευματινή λειτουργία των υπηρεσιών τους θα βελτίωνε τις συναλλαγές με τους πολίτες», το 39,8% των υπαλλήλων απαντά θετικά, ενώ το 42% εκτιμά ότι χρειάζονται και άλλα μέτρα και το 12% ότι θα τις χειροτέρευε. Σε άλλο ερώτημα αν θα μπορούσαν να διαλέξουν, το 67% απαντά ότι προτιμά να δουλεύει όπως σήμερα στο πρωινό ωράριο και μόνο το 23% στο απογευματινό, ακόμα και αν δούλευε λιγότερες ώρες. Η υπουργός είπε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην απογευματινή λειτουργία, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή, διευκρίνισε ότι το ωράριο θα είναι συνεχές, ενώ στην ερώτηση αν το μειωμένο ωράριο που προβλέπεται ως «κίνητρο» θα συνοδεύεται από μείωση των αποδοχών απάντησε με ένα μονολεκτικό «όχι».
Ανέφερε επίσης ότι προχωρούν οι διαδικασίες για τη συγκρότηση του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου, ενώ για το «πόθεν έσχες» των δημοσίων υπαλλήλων μάλλον αναβάλλονται οι προθεσμίες που είχαν οριστεί για την κατάθεσή του, εν αναμονή της γνωμοδότησης της Επιτροπής Δαφέρμου.
Στην τελική ευθεία για τη νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση και προσαρμογή της Δημόσιας Διοίκησης στις επιλογές της ΕΕ, οδηγούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου «Πολιτεία» του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, που συζητείται από χτες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Την επισήμανση αυτή έκανε ο εισηγητής του ΚΚΕ Στ. Σκοπελίτης, καταγγέλλοντας ότι με τα προτεινόμενα μέτρα θα οδηγηθούμε σε χειρότερες, λιγότερες και ακριβότερες δημόσιες υπηρεσίες. Μάλιστα, αυτές θα μετατραπούν σε φέουδο των υπουργών, ενώ η Βουλή θα μπει σε «καραντίνα» όσον αφορά τον έλεγχο.
Με το νομοσχέδιο, υπογράμμισε ο βουλευτής, επαναπροσδιορίζονται τα όρια δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι το κράτος θα απαλλαγεί από συγκεκριμένες υπηρεσίες, οι οποίες θα μεταφερθούν στους ιδιώτες. Οσο, δε, για την προτεινόμενη μέτρηση της παραγωγικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και τις πειθαρχικές απειλές, όλα αυτά θα οδηγήσουν σε ένα νέου τύπου δημόσιο υπάλληλο, ο οποίος θα εκτελεί άκριτα τις άνωθεν εντολές.
Σχολιάζοντας τα όσα προβλέπονται για τη λειτουργία των υπηρεσιών τα απογεύματα και το Σάββατο, είπε ότι αποτελεί το Δούρειο Ιππο, για μπουν στο δημόσιο οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, όπως γίνεται και με το συζητούμενο στην Ολομέλεια της Βουλής νομοσχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις. Μάλιστα, τόνισε ο Στ. Σκοπελίτης, είναι βάσιμος ο φόβος ότι η ρύθμιση αυτή θα οδηγήσει και στη μείωση των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων.
Στο νομοσχέδιο συγκροτούνται «Ομάδες Διοίκησης» για τη γρήγορη εφαρμογή των αποφάσεων, οι οποίες, όμως, θα λειτουργούν ως παράλληλη διοίκηση. Ο Στ. Σκοπελίτης υπογράμμισε ότι μέσα στο νομοσχέδιο υπάρχουν και ρουσφετολογικές και «φωτογραφικές» διατάξεις για να καλυφθούν διάφοροι «ημέτεροι».
Αντίθετοι με το νομοσχέδιο δήλωσαν και οι εκπρόσωποι της ΝΔ, κάνοντας λόγο για «απροκάλυπτο κομματικό νεποτισμό», και του ΣΥΝ, γιατί αποτελεί «συρραφή» διατάξεων, που δεν αντιμετωπίζουν τα προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης.