Πρώτο στοίχημα και με «ιδιαιτερότητες» σε σχέση με τις άλλες τράπεζες είναι αυτό για την εκχώρηση της Γιούρομπανκ. Οι πρώην μεγαλομέτοχοι (όμιλος Λάτση κ.ά.) δε συγκέντρωσαν το προβλεπόμενο από τους όρους της ανακεφαλαιοποίησης ελάχιστο ποσοστό (10%) προκειμένου να έχουν, όπως οι υπόλοιποι, το προνομιακό δικαίωμα ανάκτησης των μετοχών. Σε αυτό το πλαίσιο το ΤΧΣ κατέχει σήμερα το 95% της Γιούρομπανκ. Στα τέλη του Δεκέμβρη αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία προσέλκυσης «επενδυτών» για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 2 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα τρέχουν και τα «τεστ αντοχής» των τραπεζών που διενεργεί η Τράπεζα της Ελλάδας σε συνεργασία με τους ιδιώτες της «Black Rock», προκειμένου να διαπιστωθεί το κατά πόσο ανταποκρίνονται σε διάφορα σενάρια νέων κλυδωνισμών. Αγνωστο για την ώρα είναι και το κατά πόσο θα απαιτηθούν «φρέσκα» κεφάλαια για τη θωράκισή τους. Τα αποτελέσματα αναμένεται να ανακοινωθούν στις αρχές του 2014, ενώ για τη συνέχεια θα δρομολογηθούν και οι διαδικασίες για την προσέλκυση επενδυτών.
Στο επίκεντρο της διαδικασίας αξιολόγησης των τραπεζών είναι και τα «προβληματικά» δάνεια που έχουν χορηγήσει στην πελατεία τους, με αιχμή τα μεγάλα επιχειρηματικά και ομολογιακά δάνεια που βγαίνουν στο «κόκκινο». Πεδίο αντιπαραθέσεων αποτελεί η προσπάθεια μείωσης μεγεθών του ισολογισμού τους, μέσω των σχεδιαζόμενων πωλήσεων ή συγχωνεύσεων θυγατρικών εταιρειών τους στη νοτιοανατολική Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή. Στο ίδιο πλαίσιο, σχεδιάζεται και η μεταβίβαση τμημάτων των δανειακών χαρτοφυλακίων, κυρίως «προβληματικών» δανείων, σε επίδοξους επενδυτές, που φαίνεται να ελκύονται και από την άρση της παρεχόμενης προστασίας και την έναρξη των πλειστηριασμών, ακόμη και για την πρώτη κατοικία, των λαϊκών νοικοκυριών.
Μετά και το πρόσφατο κύμα των μαζικών αναδιαρθρώσεων - συγχωνεύσεων καταγράφονται έντονες τάσεις μείωσης του λειτουργικού κόστους, διαδικασία που αναμένεται να οδηγήσει στην ανάκαμψη της κερδοφορίας τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πλάνα αναδιάρθρωσης, που επιδεικνύονται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (Τράπεζα της Ελλάδας κ.ά.) προβλέπουν ότι στην πενταετία 2013-17, το απασχολούμενο προσωπικό θα περικοπεί σε ποσοστό πάνω από 25%, με αντίστοιχη μείωση και του δικτύου (υποκαταστήματα).
Σχετικά με τα «τεστ αντοχής» που διενεργούνται στις τράπεζες της ΕΕ, ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) Μ. Ντράγκι δήλωσε χτες ότι στα τέλη Γενάρη του 2014 θα ανακοινωθούν οι βασικές παράμετροι της διαδικασίας από κοινού με την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή, τονίζοντας ότι προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπιστία τους χρειάζεται να ξεκαθαρίσουν τα στάδια στήριξης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Σύμφωνα με τον κεντρικό τραπεζίτη «εφόσον οι λύσεις δεν μπορούν να επιτευχθούν από τον ιδιωτικό τομέα έγκαιρα και αποτελεσματικά, τότε υπάρχει επίσης ευθύνη για το δημόσιο τομέα». Με άλλα λόγια και εφόσον δε βρεθούν ιδιώτες - «επενδυτές» η λύση θα αναζητηθεί στις κρατικές ενισχύσεις, είτε από τους κρατικούς προϋπολογισμούς είτε με τους μηχανισμούς στήριξης σε επίπεδο ΕΕ. Πρόκειται για ζητήματα γύρω από τα οποία έχουν ξεσπάσει οι ανταγωνισμοί κρατών και κυβερνήσεων της λυκοσυμμαχίας της ΕΕ και που έχουν να κάνουν με τον επιμερισμό της χασούρας.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, η κατασκευή του έργου συνιστά «γεωπολιτική αναβάθμιση της θέσης της Ελλάδας στο διεθνή ενεργειακό χάρτη», καθώς επίσης και «ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και της ευρωπαϊκής αγοράς». Αναφορικά με το φορολογικό καθεστώς, προβλέπονται τρεις δεκαετείς χρονικοί περίοδο, αρχής γενομένης από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού, κατά τη διάρκεια της οποίας θα εφαρμόζεται σταθερά ο εκάστοτε ισχύον φορολογικός συντελεστής, υπό τον περιορισμό ότι οι φόροι δεν μπορεί να υπερβαίνουν ή να υπολείπονται του 20% σε σχέση με αυτούς που προκύπτουν από την εφαρμογή του σημερινού φορολογικού καθεστώτος. Επίσης, υπάρχει ειδική πρόβλεψη απαλλαγής από τον ειδικό φόρο ακινήτων καθώς και εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ.
Κατά την προβλεπόμενη περίοδο κατασκευής του αγωγού (2015-2018) τα έσοδα για το Δημόσιο σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου προβλέπονται να φτάσουν το... ιλιγγιώδες ποσό των 390.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ κατά την πλήρη λειτουργία του έργου υπολογίζονται σε 15,6 εκατ. ευρώ περίπου, ετησίως. Στα ποσά αυτά βέβαια δεν υπολογίζονται οι όποιες επισφάλειες ή οι μελλοντικοί «φιλικοί διακανονισμοί», όπως αυτός που έγινε αυτήν την περίοδο με την COSCO.
Να σημειωθεί ότι η συγκυβέρνηση καθ' όλο το προηγούμενο διάστημα παίζοντας με τις εντυπώσεις έκανε λόγο περί επένδυσης που θα δημιουργήσει 2.000 άμεσες και άλλες 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Ωστόσο, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο αγωγός θα δημιουργήσει συνολικά 4.800 θέσεις εργασίας μέσα στα επόμενα 54 χρόνια, και μόνο στην «περίπτωση που οι σωλήνες του αγωγού προμηθευτούν από εγχώριους παραγωγούς». H πλειονότητα των θέσεων εργασίας αφορά στην τριετή περίοδο κατασκευής του έργου, αφού την περίοδο λειτουργίας του αγωγού θα απασχολούνται περίπου 100 εργαζόμενοι.
Ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας μέσω Ελλάδας και Αλβανίας και διασχίζοντας την Αδριατική Θάλασσα θα καταλήγει στη νότια Ιταλία και περαιτέρω στη Δυτική Ευρώπη. Αποτελεί συνειδητή επιλογή που υπηρετεί τα στρατηγικά συμφέροντα της άρχουσας τάξης, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της ΕΕ και του ΝΑΤΟ και ειδικότερα της προτεραιότητας υλοποίησης του «νότιου ενεργειακού διαδρόμου».
Μέτοχοι της «TAP AG» είναι η «Axpo» της Ελβετίας (42,5%), η «Statoil» της Νορβηγίας (42,5%) και η «Ε.ΟΝ Ruhrgas» της Γερμανίας (15%). Το έργο σε πλήρη λειτουργία υπολογίζεται ότι θα μπορεί να διοχετεύει στις αγορές της Ευρώπης 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, ενώ σε μεταγενέστερο στάδιο ανάπτυξης προβλέπεται η επέκταση των δυνατοτήτων μεταφοράς του συστήματος από 10 σε 20 δισ κ.μ. ετησίως. Να σημειωθεί ότι μέχρι να αυξηθεί η δυναμική του αζέρικου κοιτάσματος στα 20 δισ. κ.μ. ετησίως, ούτε ένα κυβικό μέτρο του φυσικού αερίου που θα μεταφέρει ο ΤΑΡ δε θα κατευθύνεται στην ελληνική αγορά.
Το τμήμα του TAP που θα διέρχεται από την Ελλάδα είναι συνολικού μήκους 547 χλμ. Τα άλλα τμήματα του αγωγού διέρχονται από Αλβανία (211 χλμ), υποθαλάσσια στην Αδριατική (104 χλμ) και από την Ιταλία (5 χλμ). Στο ύψος του χωριού Κήποι στον Εβρο, ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP, μήκους 2.000 χλμ, που διέρχεται μέσω Τουρκίας. Ο ΤΑΡ προβλέπεται μελλοντικά να διασυνδεθεί με τους αγωγούς ΙGB (Ελλάδας - Βουλγαρίας) και ΙTGI (Ελλάδας - Ιταλίας) και να τροφοδοτήσει με αζέρικο αέριο περισσότερες χώρες των Βαλκανίων.
Αύριο Κυριακή, πραγματοποιούνται σε ολόκληρη τη χώρα οι εκλογές στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Η «Πανεπιστημονική Μηχανικών» καλεί σε μαχητική στήριξη των ψηφοδελτίων της και επισημαίνει στους εργαζόμενους μηχανικούς «να μην επιλέξουν διαπραγματευτή των όρων σφαγής τους, αλλά να σημαδέψουν τον πραγματικό αντίπαλο, την άρχουσα τάξη και την ΕΕ», για την «οργάνωση, ανασύνταξη και αντεπίθεση του κινήματος».
Οι εκλογές διεξάγονται από τις 8 π.μ. μέχρι τις 7 μ.μ. και ψηφίζουν όλα τα τακτικά μέλη (δεν απαιτείται οικονομική τακτοποίηση για να ψηφίσει κάποιος).
Οι εκλογές θα γίνουν στην Αθήνα στο Ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ (Πύλη Ε), στη Θεσσαλονίκη στο περίπτερο 16 της HELEXPO, και στις πρωτεύουσες όλων των νομών της χώρας. Θα υπάρχουν, επίσης, επιπλέον κάλπες και σε άλλες πόλεις ορισμένων νομών (κυρίως νησιωτικών).
Περισσότερες πληροφορίες στον δικτυακό τόπο της «Πανεπιστημονικής» http://www.dpk.tee.gr και στα τηλέφωνα 694.6799.833, 694.8742.836, 697.7911.896.