ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Απρίλη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
«Σπλάχνο των σπλάχνων» του λαού

Ο ποιητής της ζωής και του ανθρώπου, ο ποιητής του αγώνα και του έρωτα, που ανασαίνει από το σύμπαν και θεώνει τη δύναμη του ανθρώπου, είναι εδώ μαζί μας, πάντα δίπλα μας, για να μας θυμίζει πως «μέσα στη φούχτα της αγάπης/ χωράει το σύμπαν». Αύριο, Πρωτομαγιά, συμπληρώνονται 105 χρόνια από τη γέννηση του κομμουνιστή ποιητή Γιάννη Ρίτσου, ο οποίος με τόλμη και πίστη, με υπερηφάνεια και σθένος διήνυσε τον αιώνα μας παρηγορητικά και δοξαστικά, μιλώντας σε όσους ακούν και σε όσους δε φοβούνται να ακούσουν. Μπορεί να «έφυγε» από κοντά μας χρόνια τώρα αλλά το έργο του θα συνεχίσει να μας ζεσταίνει στους σημερινούς και τους αυριανούς αγώνες. Ο μέγας ποιητής, το «σπλάχνο των σπλάχνων» του λαού, ο παντοτινός δάσκαλος στις σκέψεις και τα αισθήματά μας, ο ποιητής της Ρωμιοσύνης, ο ραψωδός κάθε ματωμένης Πρωτομαγιάς στον τόπο μας και στον κόσμο, παραμένει ο Ποιητής των οραμάτων μας.

Τον ακούμε να μας γνέφει: «Σύντροφοι, σύντροφοι.../μαζί σηκώσαμε στους ώμους μας/τις γκρεμισμένες πολιτείες/σηκώσαμε τις τσακισμένες/πόρτες/σηκώσαμε τη φωτιά (...) ΚΚΕ/τρία κόκκινα γράμματα.../δικό μας αίμα/τρία κόκκινα γράμματα/σεμνή υπογραφή του λαού μας/στις λεωφόρους του μέλλοντος (...)ΠΡΟΛΕΤΑΡΙΟΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΕΝΩΘΕΙΤΕ»...

Πρωτομαγιά του 1909 γεννήθηκε. Ημέρα σύμβολο των μακρόχρονων αγώνων και των απροσμέτρητων θυσιών των ταπεινών και καταφρονεμένων, των προλεταρίων όλης της Γης. Ο Γιάννης Ρίτσος χαιρόταν που γεννήθηκε την ημέρα της παγκόσμιας εργατιάς. Aξιώθηκε να πορευτεί μαζί της, να υμνήσει τους αγώνες, να θρηνήσει τους θυσιασμένους ήρωές της. Μέρα Μαγιού έγραψε και το υπέρτατου, μοναδικού, αθάνατου κάλλους ποίημά του «Επιτάφιος». Εργο πανανθρώπινο, διαχρονικό και επίκαιρο. Οσο κι αν προσπάθησαν οι εχθροί της εργατιάς να ξεστρατίσουν την Πρωτομαγιά της, να σβηστεί η μνήμη των ηρώων της και να χαθεί, η μνημείωσή της ακολουθεί τους συνεχιζόμενους αγώνες της εργατικής τάξης, δαφνοστεφανωμένης πάντα με τον αριστουργηματικό θρήνο, τον «Επιτάφιο», έτσι όπως δοξολογεί ο ποιητής διά στόματος της μάνας του Τάσου Τούση. Του νεκρού καπνεργάτη κομμουνιστή στους απεργιακούς αγώνες, στη Θεσσαλονίκη, την Πρωτομαγιά του '36.

Το έργο του Γιάννη Ρίτσου συνδέθηκε με το εργατικό και λαϊκό κίνημα της χώρας μας σε όλες σχεδόν τις ιστορικές περιόδους. Η ριζοσπαστική διαμαρτυρία του αταλάντευτου κομμουνιστή, του διεθνιστή ποιητή της Ρωμιοσύνης και της παγκόσμιας Ειρήνης, ενάντια στον πόλεμο, στον καπιταλισμό και στην αστική ηθικολογική υποκρισία, τον καταξίωσε παντοτινό ποιητή της επαναστατικής εξύψωσης του ανθρώπου. Το πλήθος των μεγάλων διεθνών βραβείων και τιμητικών τίτλων από ξένες Ακαδημίες, Πανεπιστήμια και διεθνείς οργανισμούς, των κρατικών παρασήμων και των ξένων εκδόσεων με έργα του, «προσυπογράφουν» την καταξίωσή του μαζί με την αγάπη του ελληνικού λαού. Μια αγάπη που τίμησε τον ποιητή όσο και ο ίδιος ο ποιητής τίμησε τον πόνο και τον πόθο, τον αγώνα και το όνειρο του λαού με το έργο του.

Τα ποιητικά μηνύματα του μεγάλου, διεθνούς ακτινοβολίας, κομμουνιστή ποιητή εξελίσσονται με κάθε ανάγνωση, σε κάθε εποχή, μέσα σε νέες ή διαφορετικές συνθήκες από εκείνες που τον ενέπνευσαν, που επηρέασαν τον οραματιστή της ζωής, τον ποιητή, το θαμώνα της καρδιάς και της διαλεκτικής σκέψης. Ο ποιητής έχει συνείδηση της κοινωνικής, της ανθρώπινης αποστολής του, που του αναθέτει η ποίηση και που αυτός αναθέτει στην ποίησή του. Εξυμνεί την επανάσταση, την επαναστατική συμπεριφορά, το μεγαλείο των κοινωνικών αγώνων.

Υπερψηφίστηκαν οι προτάσεις της «Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών»

Με αυξημένη συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, 28 Απρίλη, η Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), κατά την οποία οι τρεις παρατάξεις «Ενωμένοι Ηθοποιοί», «Κίνηση Ηθοποιών» (ΣΥΡΙΖΑ) και «Ελεύθερη Εκφραση» (ΝΔ), που συγκροτούν το σημερινό προεδρείο του ΣΕΗ, δεν κατάφεραν να αποπροσανατολίσουν - όπως τον τελευταίο καιρό επιχειρούν - το Σώμα της συνέλευσης, καταλογίζοντας ευθύνες - με αφορμή τον έλεγχο του ΣΔΟΕ - στις προηγούμενες διοικήσεις, όταν την πλειοψηφία είχε η Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών (ΠΑΜΕ). Επίσης, δεν κατάφεραν να αποποιηθούν των ευθυνών τους για την πρωτοφανή αδρανοποίηση του Σωματείου και την αποδυνάμωσή του. Με αποτέλεσμα να καταψηφισθεί ο Διοικητικός Απολογισμός του απερχόμενου ΔΣ.

Το θετικό της συνέλευσης ήταν ότι οι προτάσεις και η στάση της «Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών» έγιναν αποδεκτές από την πλειοψηφία της συνέλευσης, αναγνωρίζοντας ότι σε συνθήκες αντίξοες, όπου η συν-διοίκηση των τριών παρατάξεων καλλιεργούσε με αντιδημοκρατικές πρακτικές και ενέργειες τον εκφυλισμό του ΣΕΗ, σε μια περίοδο όπου σαρώθηκαν και τα τελευταία δικαιώματα των ηθοποιών χωρίς καμιά αντίσταση από την πλευρά της συν- διοίκησης, η ΔΕΗ έδωσε τη μάχη για: την υπεράσπιση του χαρακτήρα και της συλλογικής λειτουργίας του σωματείου, της ενότητάς του στη βάση. Την πλατιά πληροφόρηση και ενημέρωση του κλάδου και την οργάνωση και ενίσχυση της πάλης του. Γι' αυτό και οι προτάσεις της στη συνέλευση υπερψηφίστηκαν.

Η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» καλεί τους ηθοποιούς να αλλάξουν το συσχετισμό στο ΣΕΗ, καθώς ο αγώνας συνεχίζεται για: «Σταθερή δουλειά με δικαιώματα. Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης με βάση όσα μέχρι τώρα είχε κατακτήσει ο κλάδος, επέκτασή της στο οπτικοακουστικό. Απαγόρευση όλων των ελαστικών μορφών απασχόλησης και κάθε μορφής ανασφάλιστης εργασίας. Επίδομα ανεργίας 600 ευρώ για όλη την περίοδο της ανεργίας και για το σύνολο των άνεργων ηθοποιών, όπως εργαζόμενοι με μπλοκάκι και αυτοαπασχολούμενοι σε μικρές εταιρικές ομάδες, υπολογισμό του χρόνου ανεργίας ως χρόνου ασφάλισης. Ενιαίο καθολικό και αποκλειστικά δημόσιο σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης. Βιβλιάριο Υγείας για όλους. Φορολογικές ελαφρύνσεις με αφορολόγητο όριο στα 40.000 ευρώ για όλους, απαλλαγή των αυτοαπασχολούμενων ηθοποιών και της μικρής ανεξάρτητης καλλιτεχνικής παραγωγής από δημοτικά τέλη και αντικειμενικά κριτήρια. Κατάργηση του ΦΠΑ στην καλλιτεχνική δημιουργία, κ.ά.

Η «Οπερα της Βαλίτσας» στη Νίκαια

Ο πολιτιστικός πολυχώρος «Μάνος Λοΐζος» στην Νίκαια (Θηβών 245, Νίκαια, τηλ. 210.4936.680 & 210.4838.374) είναι ο επόμενος σταθμός της «Οπερας της Βαλίτσας» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τον θρυλικό «Ντον Τζοβάνι» του Μότσαρτ, σήμερα, στις 20.00. Με υπέρτιτλους στα Ελληνικά. Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα ξεκινήσουν να διανέμονται μία ώρα πριν την έναρξη της παράστασης, στην είσοδο του Δημοτικού Πολιτιστικού Πολυχώρου «Μάνος Λοΐζος».

Η νέα παραγωγή της «Οπερας της Βαλίτσας» διηγείται την ιστορία του Ισπανού ευγενούς Ντον Τζοβάνι, του βλάσφημου άντρα που οι άντρες θαυμάζουν για το θάρρος του και οι γυναίκες για τη σκανδαλώδη φήμη του. Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη σκιαγραφεί τα περίπλοκα κίνητρα των ηρώων, τους οποίους βγάζει από το ροκοκό κάδρο που ορίζει το λιμπρέτο και τους τοποθετεί στη σημερινή εποχή. Σκηνικά: Βασιλική Παπαδοπούλου / Κοστούμια: Νατάσσα Δημητρίου. Φωτισμοί: Σπύρος Τζώρας. Μουσικολογική επιμέλεια: Δημήτρης Γιάκας. Πιάνο: Φρίξος Μόρτζος. Διανομή: Διονύσης Τσαντίνης, Γιώργος Ρούπας, Αννα Στυλιανάκη, Χρήστος Κεχρής, Τζούλια Σουγλάκου, Βαγγέλης Μανιάτης, κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ