ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Γενάρη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρχαιοκαπηλία με... μπουλντόζα

Τμήμα της Ακρόπολης, όπου έγινε η λαθρανασκαφή, το οποίο το ΥΠΠΟ χαρακτηρίζει «ξερολιθιές»
Τμήμα της Ακρόπολης, όπου έγινε η λαθρανασκαφή, το οποίο το ΥΠΠΟ χαρακτηρίζει «ξερολιθιές»
Παρά τους διαχρονικούς «λεονταρισμούς» κάθε πολιτικής ηγεσίας που εναλλάσσεται στο υπουργείο Πολιτισμού, περί καταστολής της αρχαιοκαπηλίας, η πραγματικότητα όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συχνά καταθέτουν, αγωνιωδώς, οι αρχαιολόγοι, αλλά και από όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας, είναι σχεδόν εφιαλτική όσον αφορά στην προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Το τελευταίο κρούσμα της πλήρους αποθράσυνσης των αρχαιοκάπηλων καταγράφεται με την απόπειρα λαθρανασκαφής στον αρχαιολογικό χώρο Αξού Ρεθύμνου και συγκεκριμένα στη θέση του «Λάκκου ο Πόρος» στις ΝΑ υπώρειες της Ακρόπολης της αρχαίας Αξού.

Η αρμόδια ΚΕ` Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων ενημερώθηκε για το συμβάν από την αστυνομία την περασμένη Κυριακή. Από την αυτοψία που διενεργήθηκε από αρχαιολόγο της Εφορείας, προκύπτει, ότι οι... «απόγονοι» του Ελγιν χρησιμοποίησαν μπουλντόζα (!) για να φτάσουν σε αυτή τη θέση λόγω του δύσβατου εδάφους, διασχίζοντας 400 μέτρα κατά μήκος της νότιας πλευράς της Ακρόπολης, και καταστρέφοντας κάθε εμπόδιο που έβρισκαν μπροστά τους και που, σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, πρόκειται μόνο για σύγχρονες ξερολιθιές(!) Φτάνοντας στο σημείο της λαθρανασκαφής άνοιξαν ένα όρυγμα 1 τ.μ, χ 1,5μ. βάθος σε επαφή με το φυσικό βράχο, αφήνοντας δίπλα τα προϊόντα της εκσκαφής. Ανάμεσά τους τμήματα πήλινων αγγείων και ακατέργαστες πέτρες. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, τα αγγεία ήταν «σπασμένα» από την αρχαιότητα.

Η αυτοψία κατέληξε στο συμπέρασμα πως δεν καταστράφηκαν αρχαιότητες, ούτε στον τόπο της λαθρανασκαφής ούτε από τα σημεία που πέρασαν οι εισβολείς. Ο λάκκος των αρχαιοκάπηλων βρίσκεται σε 50 μέτρα απόσταση από το Ιερό της Αφροδίτης που έχει επιχωθεί από τους Ιταλούς, αφού πρώτα το ανέσκαψαν το 1899. Πέρυσι η Εφορεία προχώρησε σε εργασίες διαμόρφωσης περιπάτου επισκεπτών στην ίδια περιοχή, χωρίς να ανακαλύψει επιφανειακά αρχαιολογικά ευρήματα. Το ΥΠΠΟ σημειώνει, βέβαια, ότι από σήμερα η Αρχαιολογική Υπηρεσία θα προχωρήσει σε ανασκαφική έρευνα στο συγκεκριμένο τμήμα της αρχαίας πόλης.

Ωστόσο, σε ανακοίνωση μαζικών φορέων της περιοχής αναφέρεται πως οι αρχαιοκάπηλοι «προφανώς πήραν αρχαία, τα οποία δεν μπορούσαν να αποσπάσουν και να μεταφέρουν με τα μέσα που μέχρι τώρα χρησιμοποιούσαν». Προσθέτουν ότι το γεγονός αυτό δεν είναι απομονωμένο, αλλά «δείχνει το μέγεθος του προβλήματος των λαθρανασκαφών που γίνονται στην περιοχή του Αξού, αλλά και του αδίστακτου οργανωμένου πια εγκλήματος, γιατί περί αυτού πρόκειται». Μετά από όλα αυτά, μπορούν οι αρμόδιοι να θεωρούν ότι υποβαθμίζοντας το συμβάν - η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ μόνο που δεν πανηγυρίζει και στην υποψία πως μπορεί να μην έχουν κλαπεί αρχαία - θα «φράξουν» το ξέφραγο αμπέλι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς;

Κατάρρευση περιμένοντας το Γ' ΚΠΣ...

Ο ναός του Αγίου Σπυρίδωνος Λευκάδας δεν «άντεξε» να περιμένει το πότε θα ενταχθεί ο προϋπολογισμός για την αποκατάστασή του στο Γ' ΚΠΣ και κατέρρευσε... Ευτυχώς όχι ολοκληρωτικά, αλλά ένα τμήμα της οροφής του και, ως είθισται, οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες τρέχουν να διορθώσουν αυτά που θα μπορούσαν να προλάβουν.

Το τμήμα της οροφής του ναού, που είναι κηρυγμένο ιστορικό και διατηρητέο μνημείο, κατέρρευσε ανάμεσα στις 28 και 29 Δεκέμβρη και η 8η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων με το Δήμο Λευκάδας κάλυψαν την τρύπα με αδιάβροχο υλικό για να προστατευτεί το εσωτερικό από τη βροχή. Ακολούθησε αυτοψία της Εφορείας και αποφασίστηκε η μεταφορά των εικόνων του τέμπλου στην αποθήκη της ΙΒ' ΕΠΚΑ. Η 8η ΕΒΑ συνέταξε τεχνική έκθεση για την αποκατάσταση της ζημιάς, εκτιμώντας ότι το ποσό των 3,5 εκατ. που είναι κατατεθειμένο στη Φιλαρμονική Ορχήστρα Λευκάδας, αρκεί για το έργο. Σε περίπτωση που χρειαστούν επιπλέον χρήματα, το ΥΠΠΟ λέει πως «θα» τα καλύψει είτε το ίδιο είτε ο Δήμος Λευκάδας ή άλλος φορέας.

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι, ότι ο ναός ανήκει σε ιδιώτη (!) (Μάρκος Τσαρλαμπάς), ο οποίος είχε επιχορηγηθεί από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας το 1997 με το παραπάνω ποσό που βρίσκεται στη Φιλαρμονική, ακριβώς για να αντιμετωπιστούν άμεσα τα στατικά προβλήματα του μνημείου. Η επιχορήγηση στηρίχτηκε στα συμπεράσματα της σχετικής έκθεσης της 8ης ΕΒΑ την ίδια χρονιά, όπου, εκτός των άλλων αναφέρονταν και προβλήματα συντήρησης του ξυλόγλυπτου τέμπλου και των εικόνων του. Το 1998 εγκρίθηκε η μελέτη στερέωσης και αποκατάστασης του μνημείου που συνέταξε ο καθηγητής Κ. Μυλωνάς, με δαπάνη του ΥΠΠΟ.

Οι εργασίες αποκατάστασης προϋπολογίζονται στα 125 εκατ. δρχ. και έχουν προταθεί για ένταξη στο Γ' ΚΠΣ. Να σημειωθεί, ότι η αρμόδια Εφορεία είχε ξεκινήσει το πρόγραμμα συντήρησης των εικόνων του ναού. Το ερώτημα που προκύπτει είναι για ποιο λόγο δεν είχαν χρησιμοποιηθεί έστω τα 3,5 εκατομμύρια για το σκοπό για τον οποίο δόθηκαν; Γιατί έπρεπε να πέσει τμήμα του μνημείου για να «θυμηθούν» αυτά τα χρήματα;

Ο ναός ιδρύθηκε το 1685 με άδεια των Βενετών. Ανήκει στον τύπο της μονόκλιτης βασιλικής, με πεντάπλευρη αψίδα, όπως όλοι οι ναοί του νησιού. Είναι λιθόκτιστος, με εμφανή ισόδομη λιθοδομή και καλύπτεται από δίρριχη κεραμοσκεπή, με ξύλινη, αδιακόσμητη οροφή.

«Ετος Εμπειρίκου» το 2001

Με τη λογοτεχνική «γενιά του '30» αποχαιρέτησε το ΥΠΠΟ τον 20ό αιώνα, γιορτάζοντας το 2000 τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γ. Σεφέρη. Με την ίδια γενιά καλωσορίζει τον 21ο, βαφτίζοντας το 2001 ως «Ετος Ανδρέα Εμπειρίκου», με αφορμή επίσης τα 100 χρόνια από τη γέννησή του.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο Ε. Βενιζέλος και η οργανωτική επιτροπή του «Ετους Εμπειρίκου», παρουσίασαν το γενικό πρόγραμμα του εορτασμού, το οποίο «πατά» στα «χνάρια» του «Ετους Σεφέρη». Ετσι και για τον Εμπειρίκο προγραμματίζονται διαλέξεις, συμπόσια, συζητήσεις, έκθεση πολυμέσων στο Γκάζι, εκδόσεις και δημοσιεύσεις. Αλλά και οι στόχοι των εκδηλώσεων είναι ανάλογοι, αφού θα επιχειρηθεί η επανεξέταση του έργου του ποιητή από λογοτεχνική, πολιτική και ιδεολογική πλευρά, ο βαθμός επίδρασής του στους νεότερους ποιητές, η προβολή του έργου του στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η διερεύνηση της σχέσης του με τις ξένες λογοτεχνίες.

Ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής, Νάνος Βαλαωρίτης, σημείωσε ότι η ανάγκη επανεξέτασης της λογοτεχνικής προσφοράς του Εμπειρίκου προκύπτει από το ότι ο ποιητής είναι παραμελημένος σε σχέση με τον Ελύτη και τον Σεφέρη, παρ' ότι οι τρεις συναποτελούν τους «εισηγητές» του μοντερνισμού στην Ελλάδα.

Πρόθεση της οργανωτικής επιτροπής είναι η επαφή του ευρύτερου κοινού και ειδικά της σχολικής νεολαίας με το έργο του ποιητή. Ωστόσο, σε ερώτηση δημοσιογράφου για το πώς, με ποιους τρόπους η νεολαία θα πλησιάσει τον Εμπειρίκο, η απάντηση ήταν πως αυτό θα γίνει με εκδόσεις και έκθεση πολυμέσων...

Τα σημαντικότερα σημεία του εορτασμού είναι: Διεθνές συνέδριο στην Ανδρο - απ' όπου κατάγεται ο ποιητής - στις 29 και 30 Ιούνη, με τίτλο «Ανδρέας Εμπειρίκος: Η Σήμερον ως Αύριον και ως Χθες», που θα συνοδεύεται με έκθεση φωτογραφίας. Δύο σειρές ομιλιών τους μήνες Μάρτη, Απρίλη και Νοέμβρη και έκθεση πολυμέσων τον Δεκέμβρη του 2001 στο Γκάζι. Πλούσια προβλέπεται η εκδοτική πλευρά του εορτασμού, με κυκλοφορία ανέκδοτων κειμένων του Εμπειρίκου, μια σύνοψη του «Μεγάλου Ανατολικού», ανθολόγιο «Ο Α. Εμπειρίκος από το Α ως το Ω», έκδοση των ψυχαναλυτικών του κειμένων, έκδοση λευκώματος, ενθάρρυνση αφιερωμάτων σε ξένα περιοδικά, μεταφράσεις, ημερολόγιο (κυκλοφορεί) κ.ά. Ο προϋπολογισμός όλων των εκδηλώσεων είναι 150 εκατομμύρια δραχμές. Να σημειώσουμε ότι στα πλαίσια του γιορτασμού, το ΥΠΠΟ κυκλοφόρησε ημερολόγιο τοίχου, αφιερωμένο στον Α. Εμπειρίκο.

Γνωριμία με την τέχνη

Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο διοργανώνει στις 14/1 (10.30 πμ - 12.30μμ) στη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών (Πειραιώς 51, πλατεία Κουμουνδούρου), εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Γνωριμία με την Τέχνη», για οικογένειες με παιδιά ηλικίας 4-12 χρόνων. Στη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος οι οικογένειες, που θα συμμετέχουν, θα μπορούν: να γνωρίσουν τα έργα ζωγραφικής και χαρακτικής του Αγγελου Θεοδωρόπουλου. Να ανακαλύψουν τα σχήματα, τα χρώματα, τις γραμμές των έργων τέχνης. Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά ζωγραφικής - χαρακτικής και να δημιουργήσουν δικές τους συνθέσεις. Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στο τηλέφωνο: 3312.995.

Υπεράσπιση της γλώσσας μας

Η Αγωνιστική Πανδημοκρατική Ενότητα Λογοτεχνών - Συνεργαζομένων (ΑΠΕΛ-Σ), με χτεσινή ανακοίνωσή της καταδικάζει την προσπάθεια αντικατάστασης του ελληνικού αλφαβήτου με το λατινικό ως μια «ανθελληνική ενέργεια, που εκπορεύεται από τους φορείς της νέας τάξης πραγμάτων, την ΕΕ και τις ΗΠΑ». Καλεί τους κυβερνητικούς αρμοδίους, ιδιαίτερα τους υπουργούς Παιδείας και Πολιτισμού, «να αντιτάξουν βροντερό ΟΧΙ στους δολιοφθορείς της ελληνικής γλώσσας και να απορρίψουν αμέσως τα κατάπτυστα σχέδια εκλατινοποίησής της». Θεωρεί πολύ θετική την έντονη διαμαρτυρία των σαράντα ακαδημαϊκών και σημειώνει ότι από την Ακαδημία Αθηνών «ο λαός περιμένει ακόμα πιο αποφασιστική αγωνιστική αντίσταση» για την υπεράσπιση της γλώσσας μας. Η ΑΠΕΛ - Σ θεωρεί θετικές και τις σχετικές αποφάσεις της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και της ΕΣΗΕΑ και σημειώνει ότι τα μέλη της προετοιμάζονται και για συγκεκριμένες εκδηλώσεις υπεράσπισης της γλώσσας μας.

Αφιέρωμα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη διοργανώνουν ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Νέας Μάκρης και ο Δήμος Νέας Μάκρης, στις 12, 13 και 14 Γενάρη. Από την Παρασκευή μέχρι και την Κυριακή θα πραγματοποιηθεί έκθεση φωτογραφίας από το αρχείο του Μάκη Δελαπόρτα, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Βασίλης Ρώτας» (κτίριο Βασιλείου Κόλλια - κεντρική πλατεία Νέας Μάκρης). Το Σάββατο (6.30 μμ), στο δημοτικό κινηματογράφο «Αλίκη» της Νέας Μάκρης θα προβληθεί ταινία και την Κυριακή 5-8 μμ θα μιλήσουν για τη ζωή και το έργο της δημοφιλούς ηθοποιού.

Με το κόψιμο της πρωτοχρονιάτικης πίτας θα καλωσορίσουν το νέο χρόνο οι «Φίλοι του Μουσείου Μάνης - Μ. Κάσση». Η εκδήλωση θα γίνει στις 15/1 (8μμ) στο εργαστήρι του γλύπτη Μ. Κάσση (Τζιροπούλου 15, Νέο Φάληρο). Θα ακολουθήσει μουσικό πρόγραμμα. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ