Καταγγελία Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
Μεγάλη ανησυχία προκαλεί η ανακοίνωση της νέας σύνθεσης ενός από τα σημαντικότερα συλλογικά όργανα του ΥΠΠΟΑ, του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Την ανησυχία του εκφράζει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) επισημαίνοντας ότι, σε μια εποχή που οι fast track επενδύσεις προωθούνται από την πολιτική ηγεσία, ολόκληροι αρχαιολογικοί χώροι παραχωρούνται σε φερέλπιδες επενδυτές, η αρχαιολογική νομοθεσία παραβιάζεται πρακτικά αλλά και θεσμικά, οι αιγιαλοί επιχειρείται να ιδιωτικοποιηθούν και περιουσία του ΥΠΠΟΑ εκχωρείται σε ιδιώτες διά του ΤΑΙΠΕΔ, δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός σχετικά με τη νέα σύνθεση του ΚΑΣ.
Ο Σύλλογος εκφράζει ανησυχίες ως προς την ανεξαρτησία του ΚΑΣ από τα μεγάλα συμφέροντα, σημειώνοντας: «Αναμφισβήτητα, ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχόλησαν το ΚΑΣ με την προηγούμενή του σύνθεση υπήρξε η τύχη των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης: Η ομόφωνη γνωμοδότηση της πρώτης εξέτασης (Γενάρης 2013), με τις συνθήκες που παρουσιάστηκε το θέμα εντός του ΚΑΣ, προκάλεσε την έντονη αντίδραση του ΣΕΑ, της διεθνούς αρχαιολογικής κοινότητας, μεγάλου αριθμού επιστημονικών, πολιτικών και κοινωνικών φορέων, αλλά και την προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ. Η δεύτερη γνωμοδότηση του ΚΑΣ ένα χρόνο μετά (Γενάρης 2014) οδηγήθηκε μετά από αλλεπάλληλες ψηφοφορίες σε οριακή πλειοψηφία (8:7), ενώ εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ σε προσφυγή του Δήμου της Θεσσαλονίκης για ακύρωση υπουργικής απόφασης που στηρίχτηκε στη σχετική γνωμοδότηση του συμβουλίου του 2013. Η τοποθέτηση ως νέου μέλους του ΚΑΣ του συμβούλου της εταιρείας ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ και συμπαραστάτη των απόψεών της προκαλεί τους χιλιάδες πολίτες, αρχαιολόγους και μη, που ενδιαφέρθηκαν κι ενδιαφέρονται για την τύχη του σπουδαιότερου ευρήματος της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης των τελευταίων δεκαετιών, αλλά και την προστασία των μνημείων σε όλη την επικράτεια. Μεγάλη ανησυχία προκαλεί, άλλωστε, και το γεγονός της απομάκρυνσης από το ΚΑΣ μελών που μειοψήφησαν για την τύχη των αρχαιοτήτων του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης».
Με αφορμή την επέτειο των 400 χρόνων από το θάνατο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου (Χάνδακας 1541 - Τολέδο 1614), 7 σπουδαίοι σολίστ και 4 λυρικοί τραγουδιστές και μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών επιλέγουν κι ερμηνεύουν, τη Δευτέρα 26 Μάη, 21.30, στο «gazARTE» (Βουτάδων 32 - 34 στο Γκάζι, στάση Κεραμεικός), έργα που αντανακλούν την εποχή και το πνεύμα του μεγάλου «Ελ Γκρέκο» της Iσπανικής Αναγέννησης.
Στα τέλη του 16ου αιώνα, η Ισπανία είναι μεγάλη οικονομική δύναμη της εποχής και πύλη για το Νέο Κόσμο. Κι έτσι, καθώς καλλιτέχνες απ' όλη την Ευρώπη συρρέουν στο παλάτι του Εσκοριάλ και τη Μαδρίτη, η χώρα δημιουργεί τις δικές της μορφές έκφρασης σε όλες τις τέχνες, αφομοιώνοντας ποικίλες επιρροές, αλλά και τοπικά στοιχεία. Στη λογοτεχνία ο Θερβάντες σηματοδοτεί τη γέννηση του μυθιστορήματος και ο Λόπε ντε Βέγκα του νεότερου θεάτρου. Η μουσική συνδυάζει την κληρονομιά της φλαμανδικής σχολής, με την πολυρυθμία και τον αυτοσχεδιασμό, με τη συντηρητική ευρωπαϊκή πολυφωνία και τα μουσικά θέματα των τοπικών λαϊκών χορών. Αντίστοιχα, η αρχιτεκτονική αφομοιώνει επιρροές από ρωμαϊκά, αραβικά, φλαμανδικά και άλλα ευρωπαϊκά στοιχεία. Και στα εικαστικά, η παράδοση του μανιερισμού μαζί με ιταλικά, φλαμανδικά και τοπικά στοιχεία θα δημιουργήσουν ένα μπαρόκ ύφος, με έμφαση στο ρεαλισμό - στο οποίο όμως δεν εντάσσεται ο Γκρέκο, καθώς ο ίδιος εισηγείται μια πολύ προσωπική τεχνοτροπία...
Γεννημένος στην ενετοκρατούμενη Κρήτη, ο Γκρέκο έζησε τη νεότητά του στη Βενετία (σπουδάζοντας με τον Τιτσιάνο) και τη Ρώμη, προτού καταλήξει στο Τολέδο. Στη γοητευτική, αλλά και σκοτεινή εποχή του Γκρέκο μας μεταφέρει η συναυλία, με άξονα τη μουσική της όψιμης Ισπανικής Αναγέννησης και του πρώιμου ιταλικού μπαρόκ. Ερμηνεύουν οι: Θεοδώρα Μπάκα (Σοπράνο), Eφη Μηνακούλη (Μέτζοσοπράνο/Αναγεννησιακό λαούτο), Σταύρος Μπερής (Τενόρος), Πέτρος Μαγουλάς (Βαρύτονος), Αγγελος Ρεπαπής (Αναγεννησιακή λύρα/βιόλαντα γκάμπα/κορνέτο), Ανδρέας Λινός (Βιόλα ντα γκάμπα), Ισίδωρος Σιδέρης (Βιόλα ντα γκάμπα), Βαγγέλης Καραμπάς (Αλτο αναγεννησιακό τρομπόνι), Ανδρέας Ρολάνδος Θεοδώρου (Μπάσο αναγεννησιακό τρομπόνι), Νίκος Παναγιωτίδης (Αναγεννησιακό λαούτο/Μπαρόκ κιθάρα), Σπύρος Λάμπουρας (Κρουστά).
Μετανάστες στις ΗΠΑ, προπολεμικά, επιτυχημένοι συνέταιροι μιας γκαλερί, δυο αδελφικοί φίλοι αλληλογραφούν μεταξύ τους, το 1932. Ο ένας συνεχίζει να ζει στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ ο άλλος επέστρεψε στη Γερμανία. Παράλληλα με την αλληλογραφία τους ο Χίτλερ αναρριχάται στην εξουσία. Αυτό το γεγονός δοκιμάζει τη φιλία τους, τόσο που καταλήγει στην προδοσία της.
Μετάφραση - σκηνοθεσία: Νάντια Φώσκολου. Σκηνογραφία - βίντεο: Μικαέλα Λιακατά. Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας. Ενδυματολογία: Βασιλική Σύρμα.
Αύριο Παρασκευή και ώρα 22.30, το «ΠΕΡΑΝ, το καφέ - αμάν της πόλης» (Λεωφόρος Δεκελείας 20, Νέα Χαλκηδόνα, τηλ.: 210.2533.896) φιλοξενεί τη Μαρία Σουλτάτου, σε ένα πρόγραμμα με τραγούδια της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας. Η Μαρία Σουλτάτου γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Ξεκίνησε την καλλιτεχνική της συνεργασία με τον Λίνο Κόκοτο και από τότε συνεργάστηκε με πολλούς εκπροσώπους της ελληνικής μουσικής: Αριστείδη Μόσχο, Χριστόδουλο Χάλαρη, Σταύρο Ξαρχάκο, Γρηγόρη Μπιθικώτση, Χρήστο Νικολόπουλο, Μίκη Θεοδωράκη, Γιώργο Νταλάρα, Χρήστο Λεοντή κ.ά.
Λόγω των εκλογών, αυτήν την Κυριακή, δε θα παιχθεί «Το τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη, στο «Θέατρο της οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής», όπως και το έργο της Ρούλας Γεωργακοπούλου «Οδός Πολυδούρη» στο θέατρο «Βασιλάκου». Ομως, λόγω της επιτυχίας του, «Το τάβλι», θα παραταθεί μέχρι την Κυριακή 1 Ιούνη. Το πρόγραμμα των παραστάσεων διαμορφώνεται ως εξής: Κάθε Τετάρτη, στις 7.30 μ.μ., κάθε Πέμπτη και Παρασκευή, στις 9 μ.μ. Σάββατα (24 και 31/5) στις 7.30 και στις 9 μ.μ. Κυριακή (1/6) στις 7.30 και στις 9 μ.μ.