ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Μάη 2014
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ - ΓΟΝΕΙΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων σε όλη τη χώρα

Συνολικά συγχωνεύονται 205 Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, ενώ καταργούνται 15 Δημοτικά. Πολύμορφες κινητοποιήσεις γονιών και εκπαιδευτικών

Στιγμιότυπο από την προχτεσινή κινητοποίηση στου Γκύζη

Phasma

Στιγμιότυπο από την προχτεσινή κινητοποίηση στου Γκύζη
Νέα επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών των λαϊκών οικογενειών, νέο χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών συνιστούν οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, με την οικοδόμηση του πολυδύναμου «νέου σχολείου» των επιχειρήσεων να βρίσκεται στη φιλοσοφία και αυτού του μέτρου.

Οι νέες συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολείων σηματοδοτούν αρνητικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών, δυσκολότερους όρους μάθησης, νέα προβλήματα στις μετακινήσεις από και προς τα σχολεία, ενώ είναι βέβαιο ότι θα χαθούν οργανικές θέσεις, με τις διαθεσιμότητες - απολύσεις εκπαιδευτικών να είναι ήδη μια πραγματικότητα.

Τις προηγούμενες μέρες, δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1329/26 Μάη 2014) η απόφαση για συγχωνεύσεις - καταργήσεις δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα. Αναμένεται και η αντίστοιχη απόφαση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που, σύμφωνα με όσα έχουν δημοσιοποιηθεί, προβλέπει συγχωνεύσεις 16 γυμνασίων και λυκείων, κατάργηση ενός γυμνασίου και τριών ΕΠΑΛ.

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, τα Δημοτικά που συγχωνεύονται από το νέο σχολικό έτος είναι 128 και κατανέμονται κατά περιφερειακή διεύθυνση ως εξής:

Στην Αττική, 92 δημοτικά συγχωνεύονται σε 46. Τα υπό συγχώνευση σχολεία βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, σε Γαλάτσι, Ζωγράφου, Βύρωνα, Ηράκλειο, Αιγάλεω, Περιστέρι, Πετρούπολη, Μενίδι, Ελευσίνα, Μαγούλα, Νίκαια, Κερατσίνι, Κορυδαλλό, Ελευσίνα και άλλες περιοχές.

Στην Καβάλα, 6 δημοτικά σχολεία συγχωνεύονται σε 3.

Στην Πελοπόννησο, 4 σχολεία συγχωνεύονται σε 2 στην Αχαΐα, 2 σχολεία συγχωνεύονται σε 1 στην Αργολίδα και άλλα 2 συγχωνεύονται σε 1 στη Μεσσηνία.

Σε Καρδίτσα, Λάρισα και Τρίκαλα συγχωνεύονται 8 δημοτικά σε 4.

Στην Πολίχνη Θεσσαλονίκης συγχωνεύονται 2 δημοτικά σε 1 και άλλα 2 σε 1 στην Ημαθία.

Ο κατάλογος περιλαμβάνει επίσης συγχωνεύσεις 4 σχολείων στο Λασίθι, και άλλων 6 σε Βοιωτία και Φωκίδα.

Παράλληλα, καταργούνται 15 δημοτικά σχολεία σε Δράμα, Καβάλα, Ροδόπη, Κύθηρα, Ασπρόπυργο, Πάτρα, Φλώρινα, Αρτα, Πρέβεζα, Τρίκαλα και Πέλλα. Καταργούνται επίσης 30 νηπιαγωγεία σε Δράμα, Καβάλα, Πειραιά, Πάτρα και άλλες περιοχές της Αχαΐας, Μαγνησία, Τρίκαλα, Κέρκυρα, Πέλλα, Βοιωτία, Φωκίδα, Κόρινθο και αλλού.

Τα 77 νηπιαγωγεία που συγχωνεύονται κατανέμονται ανά περιφερειακή διεύθυνση ως εξής: 6 νηπιαγωγεία σε ανατολική Μακεδονία και Θράκη, 4 στην Ηπειρο, 4 σε Καρδίτσα και Τρίκαλα, ενώ 47 νηπιαγωγεία στην Κεντρική Μακεδονία συγχωνεύονται σε 22. Επίσης, συγχωνεύονται 6 νηπιαγωγεία στην Αργολίδα, 2 στην Αρκαδία, 2 στη Βοιωτία και 6 στη Φωκίδα.

Σημειώνεται ότι το 2011 η κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε ένα μεγάλο κύμα συγχωνεύσεων περίπου 2.000 σχολείων, ενώ μέτρα όπως συμπτύξεις τμημάτων προωθούνταν όλο αυτό το διάστημα. Στο μεταξύ, η κυβέρνηση έχει αυξήσει τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, καλώντας τους μαθητές να στοιβαχτούν σε τμήματα 25 - 28 μαθητών.

Συντονισμένη αντίδραση από εκπαιδευτικούς - γονείς

«Φραγμός» στις νέες συγχωνεύσεις σχολείων μπαίνουν γονείς και εκπαιδευτικοί που σε διάφορες περιοχές κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις για να μη συγχωνευτεί, να μην καταργηθεί κανένα σχολείο. Το διάστημα που έχει μεσολαβήσει από τη δημοσιοποίηση των νέων συγχωνεύσεων, Σύλλογοι και Ενώσεις Γονέων και εκπαιδευτικοί έχουν αναλάβει πολύμορφες πρωτοβουλίες ενάντια στο νέο χτύπημα στο δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση.

Σήμερα Παρασκευή, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστερίου «Ελλη Αλεξίου», η Ενωση και Σύλλογοι Γονέων της πόλης, στο πλαίσιο του συντονισμού της δράσης τους, πραγματοποιούν παράσταση διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής, στις 2 το μεσημέρι.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων πραγματοποιούν οι πέντε ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, σήμερα Παρασκευή, στις 2 το μεσημέρι στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.

Σε σύσκεψη συντονισμού της δράσης ενάντια στις συγχωνεύσεις καλεί εκπαιδευτικούς και γονείς το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ρόζα Ιμβριώτη», τη Δευτέρα 2 Ιούνη, στο χώρο των 9ου και 16ου Δημοτικών Σχολείων Βύρωνα που συγχωνεύονται. Στο Δήμο, 6 Δημοτικά, γίνονται 3 πολυπληθή σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί καλούν την ίδια ημέρα, στις 7 το απόγευμα, σε πικετοφορία στους δρόμους του Βύρωνα μαζί με γονείς και μαθητές, με σημείο εκκίνησης την πλατεία Ταπητουργείου.

Ανάμεσα στα υπό συγχώνευση σχολεία, βρίσκονται το 5ο και το 22ο δημοτικά σχολεία Κερατσινίου, τα οποία συγχωνεύονται στο 5ο δημοτικό. Η Ενωση Γονέων Δήμου Κερατσινίου - Δραπετσώνας κλιμακώνει τις κινητοποιήσεις και σήμερα Παρασκευή καλεί σε κλείσιμο των σχολείων «πριν τα κλείσει το υπουργείο Παιδείας», συγκέντρωση έξω από αυτά και πορεία στις γειτονιές του Κερατσινίου. Για το απόγευμα, στις 6.30 καλεί σε συμβολική κατάληψη της οδού Τσαλδάρη και ενημέρωση των κατοίκων. Την Τρίτη 3 Ιούνη, στις 13.30, η Ενωση καλεί σε συμμετοχή σε συλλαλητήριο στην πλατεία Κοραή στον Πειραιά μαζί με άλλα σχολεία και πορεία στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά.


Το «μάθημα» της Τράπεζας Θεμάτων

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές και μόλις τρεις μέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων, το υπουργείο Παιδείας δημοσιοποίησε τη διαβόητη τράπεζα θεμάτων για την οποία πλήρωσε αρκετές χιλιάδες ευρώ. Τα θέματα, τουλάχιστον της Φυσικής, αρκετά από τα οποία μελέτησα, μπορούν να χαρακτηρισθούν πρόχειρα από πολλές απόψεις. Αρχικά δεν έχουν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας. Υπάρχει θέμα θεωρίας που λύνεται με μια διαίρεση και υπάρχει θέμα θεωρίας όπου οι μαθητές πρέπει να κατανοήσουν την κίνηση ενός αλεξιπτωτιστή μέσα στο πεδίο βαρύτητας, μια κίνηση που είναι εκτός διδακτέας ύλης. Ξέρω ότι «τεχνικά» το θέμα είναι εντός ύλης γιατί λύνεται με την εις άτοπο απαγωγή κατά την οποία ο μαθητής απορρίπτει τις δύο από τις τρεις απαντήσεις που είναι εντός ύλης. Το ερώτημα όμως είναι: ποιο σκοπό εξυπηρετεί ένα τέτοιο θέμα φυσικής στο οποίο ο μαθητής δεν μπορεί να κατανοήσει την κίνηση του σώματος το οποίο μελετάει; Επίσης, υπάρχουν αρκετά θέματα τα οποία στηρίζονται σε εργαστηριακές ασκήσεις. Μάλιστα υπάρχει ερώτηση στην οποία οι μαθητές καλούνται να κρίνουν ποια από τις 3 ευθείες που χάραξαν συνάδελφοί τους με τη χρήση πειραματικών δεδομένων είναι καλύτερη και να δικαιολογήσουν την απάντησή τους. Θα ήθελα να ξέρω σε πόσα δημόσια σχολεία γίνονται εργαστηριακές ασκήσεις και σε πόσα δημόσια σχολεία οι μαθητές έχουν δουλέψει σε παρόμοια ερωτήματα.

Από τα προηγούμενα γίνεται ξεκάθαρο ότι τα θέματα αυτά ούτε καν εξασφαλίζουν την υποτιθέμενη ισότιμη δυνατότητα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια που ευαγγελίζεται το υπουργείο, καθώς υπάρχει μεγάλη διαφορά δυσκολίας. Σε ένα σχολείο μπορεί να πέσει ένα εύκολο θέμα ενώ σε ένα άλλο ένα δύσκολο, με αποτέλεσμα σημαντική διαφορά στη βαθμολογία συγκρίσιμων σε ικανότητες και γνώσεις υποψηφίων. Ακόμα παραπέρα, σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου τα τμήματα στα δημόσια σχολεία θα διογκώνονται λόγω συγχωνεύσεων, όπου καθηγητές θα λείπουν γιατί το υπουργείο θα αργεί για οικονομικούς λόγους να προσλάβει αντικαταστάτες, είναι ξεκάθαρο ότι θα μεγαλώνει συνεχώς το χάσμα της παρεχόμενης γνώσης υπέρ των μαθητών των καλών ιδιωτικών σχολείων. Επίσης, γίνεται ξεκάθαρο ότι από την καινούρια χρονιά οι συνάδελφοι θα κληθούν να διδάξουν εκτός από την ύλη του αναλυτικού προγράμματος και πρόσθετες δεξιότητες εκτός αναλυτικού προγράμματος, που όμως ζητούνται από συγκεκριμένα θέματα. Η δε παραπαιδεία θα φουντώσει ακόμα περισσότερο κάνοντας τη -συνταγματικά κατοχυρωμένη- δημόσια παιδεία... ένα ακόμα ανέκδοτο. Είναι συνεπώς ξεκάθαρο ότι η τράπεζα θεμάτων είναι ένα ακόμη όπλο της άρχουσας τάξης στην προσπάθεια που κάνει για να διώξει τα παιδιά των εργατικών οικογενειών από το Γενικό Λύκειο, από το σχολείο γενικά και να τα οδηγήσει σε σχολεία δεύτερης κατηγορίας όπου θα λαμβάνουν «κατάρτιση» και όχι γνώση.

Μια αυτοκριτική....

Η τράπεζα θεμάτων ήταν μια πρόταση την οποία είχαμε αποδεχθεί παλιότερα στην επιτροπή παιδείας της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών όσο ήμουν συντονιστής, γι' αυτό και ζητώ προσωπικά συγγνώμη από τους μαθητές για τον τρόπο που υλοποιείται. Είχα -στο όνομα της σύγκλισης απόψεων- «ξεχάσει» τη θεμελιώδη πολιτική πρόταση ότι τη μεγαλύτερη σημασία την έχει όχι τόσο η ίδια η ιδέα, αλλά ποιος και για ποιο σκοπό την υλοποιεί. Τότε, αυτή η ιδέα παρουσιάστηκε σαν μια τεχνική λύση στο πρόβλημα της σύνθεσης των επιτροπών εξετάσεων κ.τ.λ.

Το υπουργείο πήρε αυτή την «αθώα» πρόταση κάποιων φορέων και τη μετέτρεψε σε καρμανιόλα μαθητών. Η πολιτική ζωή μας είναι γεμάτη από παρόμοια παραδείγματα όπου οι επικοινωνιακοί μηχανισμοί της άρχουσας τάξης μας βομβαρδίζουν με ωραίες ιδέες κρύβοντας την αθλιότητα της πραγματικότητας. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση. Προσωπικά, είμαι υπέρ της κατάργησης της ΕΕ και μιας Ευρώπης του Σοσιαλισμού, αλλά όχι υπέρ της σημερινής ΕΕ. Στη μια η ανεργία θα ήταν μηδενική και η παιδεία βασικό αγαθό, και στην οποία θα ήθελα να ζούσα, στην άλλη η πραγματική ανεργία είναι τεράστια και η παιδεία για λίγους και η ζωή μετατρέπεται σε κόλαση. Και όπου ακόμα υπάρχει παιδεία, η άρχουσα τάξη φροντίζει με ωραίες ιδέες, όπως η τράπεζα θεμάτων, να κοιμίζει τον κόσμο και με την εφαρμογή αυτών των ιδεών να γκρεμίζει το κοινωνικό αυτό αγαθό. Ο ταξικός σκοπός και ο τρόπος με τον οποίο η τράπεζα θεμάτων υλοποιείται, δίνει ακόμα μια απάντηση σε αυτούς που προπαγανδίζουν τη δυνατότητα επιμέρους λύσης των σημαντικών προβλημάτων. Η πραγματικότητα είναι μία και πολύ απλή: Λύση μπορεί να βρεθεί μόνο με συνολικό πολιτικό αγώνα, είτε σε επίπεδο παιδείας είτε οπουδήποτε αλλού.


Β. ΚΑΡΑΒΟΛΑΣ
Φυσικός



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ