ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Ιούνη 2014
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αρνητικές οι συνέπειες των συγχωνεύσεων στα σχολεία

Ενα νέο κύμα συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολείων φαίνεται πως είναι προ των πυλών για τη νέα σχολική χρονιά, γεγονός που δίκαια έχει αναστατώσει γονείς κι εκπαιδευτικούς που όλη τη βδομάδα προχώρησαν σε πολύμορφες αντιδράσεις.

Ηδη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1329/26 Μάη 2014) η απόφαση για συγχωνεύσεις - καταργήσεις δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, ενώ αναμένεται και η αντίστοιχη απόφαση για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που, σύμφωνα με όσα έχουν δημοσιοποιηθεί, προβλέπει συγχωνεύσεις 16 γυμνασίων και λυκείων, κατάργηση ενός γυμνασίου και τριών ΕΠΑΛ.

Η εμπειρία που έχουν ήδη γονείς, μαθητές κι εκπαιδευτικοί από τα προηγούμενα κύματα συγχωνεύσεων είναι αρνητική. Στις περισσότερες των περιπτώσεων στα συγχωνευμένα σχολεία δημιουργούνται πολυπληθή τμήματα και τα παιδιά στοιβάζονται σε αυτά, γίνεται πιο εύκολα φασαρία στην τάξη, αποσπάται περισσότερο η προσοχή των μαθητών, ο δάσκαλος δεν έχει τη δυνατότητα να σκύψει όπως πρέπει πάνω στις ανάγκες του κάθε μαθητή. Επιπλέον, ο σχεδιασμός των συγχωνεύσεων δε λαμβάνει πάντα υπόψη του τις υποδομές των σχολικών μονάδων, με αποτέλεσμα γυμναστήρια κι εργαστήρια να μετατρέπονται σε αίθουσες διδασκαλίας, ο αύλειος χώρος να μην επαρκεί πάντα για να παίξουν ή να αθληθούν οι μαθητές κ.ά. Ολα τα παραπάνω συνεπάγονται και αύξηση των κινδύνων για ασθένειες και ατυχήματα σε μια περίοδο που η πρόσβαση στις δομές Υγείας γίνεται όλο και πιο δύσκολη.

Στα σχολεία της επαρχίας ιδιαίτερα, οι συγχωνεύσεις είχαν ακόμα πιο έντονες αρνητικές συνέπειες καθώς δεν είναι εξασφαλισμένη η δωρεάν μεταφορά όλων των μαθητών από και προς τα σχολεία τους. Ετσι, συχνά οι γονείς καλούνταν να λύσουν μόνοι τους το πρόβλημα μεταφοράς των παιδιών τους στα συγχωνευμένα σχολεία, να μεταφέρουν τα παιδιά τους σε μεγαλύτερες αποστάσεις, συχνά σε δύσβατες διαδρομές, να χάνουν μεροκάματα ή να χάνουν τα παιδιά τους μαθήματα όταν δεν ανανεώνονται εγκαίρως οι συμβάσεις με τους μεταφορείς κ.ο.κ.

Παράλληλα, από κάθε κύμα συγχωνεύσεων χάνονται κατά κανόνα εκατοντάδες οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών. Αν σε αυτό συνυπολογίσουμε την πολιτική αδιοριστίας, αλλά και τις διαθεσιμότητες - απολύσεις εκπαιδευτικών, παράλληλα με τη γενίκευση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στην Εκπαίδευση, καταλαβαίνουμε ότι η σημασία της απώλειας οργανικών θέσεων για τον κλάδο δεν είναι αμελητέα, αφού συνδέεται όλο και πιο έντονα με τον κίνδυνο της απόλυσης, την ίδια στιγμή όμως που προκαλούνται χιλιάδες κενά στα σχολεία! Ετσι και από τις μεταβολές σχολικών μονάδων (ιδρύσεις, προαγωγές, υποβιβασμούς, συγχωνεύσεις, καταργήσεις) που προβλέπονται στο ΦΕΚ για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση το ισοζύγιο των οργανικών θέσεων που δημιουργούνται και αυτών που καταργούνται είναι αρνητικό, αφού δημιουργούνται συνολικά 303 θέσεις, αλλά χάνονται 498 (βλέπε πίνακα).

Παρέμβαση του ΚΚΕ στη Βουλή

Να ανασταλεί η απόφαση για συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολείων αλλά και να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την κάλυψη όλων των αναγκών της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ζητά το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε την περασμένη Τρίτη στη Βουλή, προς τον υπουργό Παιδείας.

Στο κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης επισημαίνει μεταξύ άλλων: «Η απόφαση αυτή, από κοινού με την κατεύθυνση για 25άρια - 30άρια τμήματα, το δραματικό περιορισμό των διορισμών, τη γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, θα έχει δραματικές συνέπειες στην ήδη υποβαθμισμένη μόρφωση των παιδιών του λαού μας». Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Λαμπρούλης, που υπογράφει την Επίκαιρη Ερώτηση, επικαλείται την αρνητική εμπειρία που υπάρχει ήδη από τις συγχωνεύσεις των τελευταίων ετών και ζητά από τον υπουργό Παιδείας:

-- Να αναστείλει οριστικά την απόφαση συγχωνεύσεων - καταργήσεων των σχολικών μονάδων και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για τη χρηματοδότησή τους, ώστε να εξασφαλίζονται η λειτουργική, κτιριακή, υλικοτεχνική υποδομή και εποπτικά μέσα για την κάλυψη όλων των αναγκών της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

-- Να προβεί η κυβέρνηση σε μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των κενών και τη μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις, ώστε να αντιστοιχούν 15 νήπια - προνήπια ανά νηπιαγωγό και δάσκαλο Α' και Β' τάξης και 20 μαθητές ανά δάσκαλο και καθηγητή στις υπόλοιπες τάξεις.

Κινητοποιήσεις φορέων

Ενάντια στις συγχωνεύσεις και την πολιτική που τις υπαγορεύει κινητοποιήθηκαν την περασμένη βδομάδα τοπικά, σε διάφορες περιοχές, γονείς κι εκπαιδευτικοί, με καταλήψεις σχολείων, συσκέψεις, συγκεντρώσεις κ.τ.λ. Αυτές οι δράσεις θα συνεχιστούν και για τις επόμενες μέρες είναι προγραμματισμένα τα εξής: Το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ρόζα Ιμβριώτη», αύριο, Δευτέρα 2 Ιούνη, καλεί σε σύσκεψη στο χώρο των 9ου και 16ου Δημοτικών Σχολείων Βύρωνα, που συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο των υπό συγχώνευση σχολείων και το απόγευμα διοργανώνει πικετοφορία στο Βύρωνα με εκκίνηση στις 7 μ.μ. από την πλατεία Ταπητουργείου.

Επίσης, την Τρίτη 3 Ιούνη, η Ενωση Γονέων Κερατσινίου καλεί σε συγκέντρωση ενάντια στις συγχωνεύσεις, στις 9.30 π.μ., στην πλατεία Κοραή στον Πειραιά και πορεία στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά.


Γ. Σ.


Ο χάρτης των μεταβολών των σχολικών μονάδων

Σύμφωνα με το ΦΕΚ που αφορά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 128 Δημοτικά σχολεία συγχωνεύονται σε 64.

Αναλυτικά τα 128 που συγχωνεύονται κατανέμονται στους νομούς ως εξής: Καβάλας 6, Αττικής 92, Αχαΐας 4, Καρδίτσας 2, Λάρισας 4, Τρικάλων 2, Θεσσαλονίκης 2, Ημαθίας 2, Λασθίου 4, Αργολίδας 2, Μεσσηνίας 2, Βοιωτίας 2 και Φωκίδας 4.

Είναι φανερό ότι η μεγάλη πλειοψηφία των υπό συγχώνευση Δημοτικών είναι στην Αττική (αναλυτικά στον πίνακα φαίνεται η κατανομή τους ανά δήμο) και είναι προφανές ότι δεν πρόκειται για μονοθέσια και διθέσια σχολεία που δυσχεραίνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά για κανονικά σχολεία, εξαθέσια και πάνω, που θα συρρικνωθούν όμως μέσω των συγχωνεύσεων.

Παράλληλα, στο ΦΕΚ προβλέπεται να καταργηθούν 15 Δημοτικά, που τα περισσότερα είναι στην επαρχία και είναι μονοθέσια, αλλά ανάμεσά τους υπάρχουν και τρία εξαθέσια (σε Ασπρόπυργο, Πάτρα και Φλώρινα).

Την ίδια ώρα, ιδρύονται μόλις πέντε Δημοτικά σχολεία σε Αχαΐα, Ηλεία, Αρκαδία, Λακωνία και Εύβοια, ενώ προβλέπονται μια σειρά υποβιβασμοί και προαγωγές.

Αναφορικά με τα νηπιαγωγεία, το ΦΕΚ προβλέπει ότι 77 νηπιαγωγεία θα συγχωνευθούν σε 37.

Αναλυτικά τα 77 νηπιαγωγεία που συγχωνεύονται κατανέμονται στους νομούς ως εξής: Δράμας 2, Εβρου 4, Θεσπρωτίας 2, Πρέβεζας 2, Καρδίτσας 2, Τρικάλων 2, Θεσσαλονίκης 43, Χαλκιδικής 4, Αργολίδας 6, Αρκαδίας 2, Βοιωτίας 2, Φωκίδας 6.

Επιπλέον, προβλέπεται η κατάργηση 30 νηπιαγωγείων που κατανέμονται στους νομούς ως εξής: Δράμας 1, Καβάλας 2, Αττικής 1, Αχαΐας 7, Μαγνησίας 3, Τρικάλων 7, Κέρκυρας 1, Πέλλας 3, Κορίνθου 1, Εύβοιας 2 και Φωκίδας 1.

Την ίδια ώρα, ιδρύονται μόλις 12 νηπιαγωγεία (εκ των οποίων τα δύο στην Αττική, σε Χολαργό και Νέα Ιωνία) και προάγονται 67 νηπιαγωγεία πανελλαδικά από τα οποία τα 7 στην Αττική (σε Περιστέρι, Καματερό, Ιλιον και Αλιμο), αριθμοί που είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες, αν σκεφτεί κανείς ότι πολλά προνήπια μένουν κάθε χρόνο εκτός νηπιαγωγείων.




Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ