ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Ιούνη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σύγκρουση μονοπωλίων για τον ΟΛΠ ΑΕ

Η «ανταγωνιστικότητα» παραμένει κεντρικός στόχος, είτε η ιδιωτικοποίηση γίνει με πώληση του πλειοψηφικού πακέτου, είτε με παραχώρηση

Ο δρόμος πάλης που προβάλλει το ΠΑΜΕ είναι ο μόνος που απαντάει στα πραγματικά συμφέροντα των λιμενεργατών και του λαού
Ο δρόμος πάλης που προβάλλει το ΠΑΜΕ είναι ο μόνος που απαντάει στα πραγματικά συμφέροντα των λιμενεργατών και του λαού
Το παραπέρα χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων του ΟΛΠ ΑΕ και οι ανταγωνισμοί των μονοπωλιακών ομίλων, που ορέγονται το πρώτο λιμάνι της χώρας, βρέθηκαν στο επίκεντρο της γενικής συνέλευσης των μετόχων του ΟΛΠ, που έγινε το μεσημέρι του περασμένου Σαββάτου. Παράλληλα, αναδείχτηκε ότι η παραπέρα ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, ανεξάρτητα με ποιον τρόπο θα γίνει, στηρίζεται στη λογική της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων και από αυτή την άποψη δεν πρόκειται να ωφελήσει τους εργαζόμενους και το λαό.

Στην εισηγητική του ομιλία, ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτης έδωσε πρώτη προτεραιότητα στη «βελτίωση της ανταγωνιστικότητας» του ΟΛΠ, την οποία ήδη οι εργαζόμενοι έχουν «πληρώσει» με τη δραστική μείωση των μισθών τους το 2013 κατά 35% και με τη δραστική περικοπή σε εργασιακά δικαιώματα, βιώνοντας συνεχώς και μεγαλύτερη εκμετάλλευση.

Ειδικά για τους εργαζόμενους, ο Γ. Ανωμερίτης ανέφερε: «Το μέγιστο και καθοριστικό μέγεθος των λειτουργικών εξόδων αποτελούν οι αμοιβές προσωπικού που αγγίζουν το 53,2% των συνολικών εξόδων κατά τη χρήση 2013, παρουσίασαν μείωση κατά 6,0% και ανήλθαν σε 56,4 εκατ. ευρώ έναντι 60 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη χρήση του 2012. Η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στην εφαρμογή του Ν.4024/2011 (σ.σ. για τις αναδιαρθρώσεις στις πρώην ΔΕΚΟ) και στην αποχώρηση λόγω συνταξιοδότησης του προσωπικού».

Απόδειξη της έντασης της εκμετάλλευσης με την οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι εργαζόμενοι στον «υπό δημόσιο έλεγχο» ΟΛΠ, είναι ότι σήμερα έχουν μείνει συνολικά σε όλες τις ειδικότητες (διοικητικοί υπάλληλοι, τεχνικοί, χειριστές, λιμενεργάτες) 1.160 από 1.800 περίπου που ήταν πριν 4 χρόνια. Στο διάστημα όμως αυτό, η διακίνηση φορτίων στο λιμάνι έχει αυξηθεί. Σύμφωνα με τον Γ. Ανωμερίτη, «ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ, το 2013, κατέγραψε διακίνηση 644.055 TEU (το TEU είναι μονάδα μέτρησης και αντιστοιχεί σε ένα εμπορευματοκιβώτιο), καταγράφοντας αύξηση διακίνησης 2,9% σε συνέχεια της αύξησης κατά 28% που είχε καταγραφεί το 2012».

Κατά τ' άλλα, ο Γ. Ανωμερίτης εξέφρασε για μια ακόμα φορά τη διαφωνία του στη μέθοδο ιδιωτικοποίησης που προωθεί η κυβέρνηση, δηλαδή στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ. Μάλιστα, δείχνοντας ότι αυτός είναι με τη μεριά των ευρωενωσιακών μονοπωλίων και των εφοπλιστών που προτιμούν ιδιωτικοποίηση με παραχωρήσεις, προειδοποίησε ότι: «Οσοι αποφασίζουν κλεισμένοι στα γραφεία τους, μακριά από τις απόψεις της κοινωνίας και των φορέων της, θα αισθανθούν οδυνηρές εκπλήξεις. Το ίδιο και όσοι δεν υπακούουν στο ενωσιακό δίκαιο της ΕΕ».

Στο πλαίσιο των ανταγωνισμών του κεφαλαίου για το λιμάνι του Πειραιά, την περασμένη Παρασκευή, ένα 24ωρο πριν τη γενική συνέλευση, έγινε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ ΑΕ όπου, όπως διαρρέεται, μετά από γραπτή πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ, βγήκε από τα θέματα της ημερήσιας διάταξης η έγκριση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ του ΟΛΠ και της COSCO, για την επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στο Ικόνιο.

Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι αν «περάσει» ο «φιλικός» διακανονισμός, θα επηρεάσει το διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ ΑΕ που ήδη βρίσκεται στη φάση της κατάθεσης προσφορών από τις 5 εταιρείες που «πέρασαν», ανάμεσα στις οποίες είναι και η COSCO.

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Πυροτεχνήματα με τις αυξομειώσεις στα εισιτήρια

Την ονομαστική μείωση της τιμής των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες από 1η Σεπτέμβρη και παράλληλα τη μείωση της χρονικής τους διάρκειας, ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μ. Χρυσοχοΐδης, στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδιασμού αναμόρφωσης του δικτύου, που περιλαμβάνει ενίσχυση της εμπλοκής ιδιωτών μέσω του «ηλεκτρονικού εισιτήριου» και αύξηση των εσόδων από την αντίστοιχη αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Πιο συγκεκριμένα, η νέα τιμή του εισιτηρίου θα είναι στα 1,20 ευρώ από 1,40 που είναι σήμερα και θα ισχύει για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όμως παράλληλα θα μειωθεί η χρονική του διάρκεια από 90 λεπτά που είναι σήμερα στα 70 λεπτά. Την ίδια στιγμή, όμως, θα υπάρξει σημαντική αύξηση για όσους χρησιμοποιούν μόνο λεωφορεία και τρόλεϊ, καθώς η κάρτα για τα μέσα αυτά, που σήμερα κοστίζει 20 ευρώ, καταργείται και αντικαθίσταται από τη νέα ενιαία κάρτα αξίας 30 ευρώ.

Να σημειώσουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των καθημερινών μετακινήσεων με τα ΜΜΕ της πρωτεύουσας διεξάγονται μέσω λεωφορείων και τρόλεϊ, 1,23 εκατ. επιβιβάσεις τη μέρα για τα λεωφορεία και 242.000 με τα τρόλεϊ, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Αντίστοιχα, στο μετρό φτάνουν τις 668.000, στον ηλεκτρικό 310.000 και το τραμ 50.000.

Επίσης, ανακοινώθηκε η ένταση των ελέγχων για τον περιορισμό της «εισιτηριοδιαφυγής» γενικά, ενώ από τις αρχές Σεπτέμβρη θα τοποθετηθούν περιστρεφόμενες μπάρες στην πόρτα εισόδου των λεωφορείων που πλέον η επιβίβαση θα γίνεται μόνο από την πόρτα του οδηγού. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προσδοκά ότι με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου περίπου σε δυο χρόνια, θα μειωθεί περαιτέρω η λεγόμενη λαθρεπιβίβαση.

Υπενθυμίζουμε ότι προσωρινός ανάδοχος για το ηλεκτρονικό εισιτήριο - έργο συνολικού ύψους 94 εκατ. ευρώ έχει οριστεί η κοινοπραξία «Τέρνα Ενεργειακή-LG CNS», ενώ τις επόμενες μέρες αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης για το έργο ύψους 19 εκατ. ευρώ της «τηλεματικής», που έχει αναλάβει η κοινοπραξία «Intrasoft International - Intrakat». Και τα δύο αυτά έργα θα πραγματοποιηθούν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ και θα χρηματοδοτηθούν και από κονδύλια του ΕΣΠΑ.

Να θυμίσουμε, πάντως, ότι μέχρι το 2008 τα εισιτήρια σε λεωφορεία και τρόλεϊ κόστιζαν 0,5 ευρώ, στον ηλεκτρικό 0,7 ευρώ και στο μετρό 0,8 ευρώ, δηλαδή ακόμη και μετά τις «μειώσεις» που ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών τα εισιτήρια τον Σεπτέμβρη θα είναι ακριβότερα κατά 140%, 71% και 50%, αντίστοιχα σε σχέση με μία εξαετία πριν, όταν το εισόδημα των εργαζομένων ήταν περίπου 35% υψηλότερο, ενώ η ανεργία δε βρισκόταν στα σημερινά τραγικά επίπεδα.

Με τη βούλα του ΣτΕ οι ιδιωτικοποιήσεις

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) με 11 αποφάσεις απέρριψε τις προσφυγές οκτώ δημοσίων φορέων (Ανωνύμων Εταιρειών), που ζητούσαν να ακυρωθούν οι αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, με τις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ μετοχές των εν λόγω φορέων.

Το ΣτΕ απέρριψε τις προσφυγές των σωματείων και εργαζομένων πολιτών στον ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΟΔΙΕ, ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ, Ελληνικά Πετρέλαια, «Ελληνικό - Εταιρεία διαχείρισης και Αξιοποίησης Ακινήτων Ελληνικού Αεροδρομίου ΑΕ» και «Εγνατία Οδός ΑΕ». Οι Σύμβουλοι Επικρατείας κατά πλειοψηφία απέρριψαν ως «απαράδεκτους» όλους τους ισχυρισμούς των επίμαχων φορέων, καθώς έκριναν ότι οι συνδικαλιστικοί φορείς (σύλλογοι, κλπ) δεν έχουν έννομο συμφέρον να προσφύγουν στο ΣτΕ. Ακόμη, αποφάνθηκε ότι ούτε οι εργαζόμενοι πολίτες που προσέφυγαν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν έννομο συμφέρον, γιατί σε αντίθετη περίπτωση, οι αιτήσεις ακυρώσεώς τους «θα προσλάμβαναν χαρακτήρα λαϊκής αγωγής».

Παράλληλα, αναφέρει το ΣτΕ, κατά πλειοψηφία, ότι η αποξένωση του Ελληνικού Δημοσίου από τις μετοχές των επίμαχων φορέων «δε συνεπάγεται περιορισμό των δραστηριοτήτων» των φορέων αυτών, ώστε να προκύψει κατάργηση θέσεων εργασίας.

Εξελίξεις στην υπόθεση με την εταιρεία SONAK

Ελεύθερος με επιβολή εγγύησης ύψους 300.000 ευρώ και τον περιοριστικό όρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα αφέθηκε ο επιχειρηματίας Θ. Λιακουνάκος, μετά την απολογία του στον ειδικό ανακριτή. Απολογήθηκε για την υπόθεση του εξοπλιστικού προγράμματος «Ηλεκτρονικός Πόλεμος» που αφορά στην προμήθεια παρεμβολέων και 11 κέντρων ακροάσεων από την εταιρεία SONAΚ, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, αν και είχε καταβληθεί προκαταβολή 35 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο. Να υπενθυμίσουμε ότι για την υπόθεση είχαν ασκηθεί κακουργηματικές διώξεις σε 19 άτομα, ανάμεσά τους και ο εν λόγω επιχειρηματίας, ένας πρώην αρχηγός του ΓΕΣ, δύο πρώην γενικοί διευθυντές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και 14 αξιωματικοί του Στρατού από τις αρμόδιες επιτροπές του ΥΕΘΑ. Οι κατηγορίες αφορούν τα αδικήματα της απιστίας σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, της άμεσης συνέργειας και της ηθικής αυτουργίας σε αυτή. Να σημειωθεί ότι η προμήθεια είχε φτάσει σε διαιτησία (από το 2001-2009), την οποία κέρδισε η εταιρεία SONAK και έχασε το Ελληνικό Δημόσιο, που καλείται να πληρώσει αποζημίωση 3 εκατ. ευρώ και να επιστρέψει τις εγγυητικές επιστολές που είχε λάβει.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ