ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Ιούλη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Απαιτούνται άμεσα μέτρα για το «Μουσείο Βάσως Κατράκη»

Η εγκατάλειψη είναι εμφανής ακόμα και από τον περιβάλλοντα χώρο του μουσείου
Η εγκατάλειψη είναι εμφανής ακόμα και από τον περιβάλλοντα χώρο του μουσείου
Ερώτηση στη Βουλή προς τους υπουργούς Πολιτισμού και Εσωτερικών για τα προβλήματα στη λειτουργία του «Μουσείου Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό, κατέθεσε το ΚΚΕ.

Αναλυτικά στο κείμενο της ερώτησης επισημαίνει:

«Μετά από πρόσφατη επίσκεψη στο "Μουσείο Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής" στο Αιτωλικό (ΝΠΔΔ του Δήμου Μεσολογγίου) διαπιστώθηκε ότι η χρόνια, εγκληματική κρατική αδιαφορία και εγκατάλειψή του από τις τοπικές αρχές, τις εκάστοτε κυβερνήσεις και τη σημερινή συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ -που και στο παρελθόν είχε καταγγελθεί σε Ερώτηση του Κόμματός μας- έφτασε σήμερα να απειλεί με καταστροφή μεγάλο μέρος του πολύτιμου περιεχομένου του.

Το "Μουσείο Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής" στο Αιτωλικό έχει χαρακτηριστεί ως μοναδικό μουσείο αμιγώς Χαρακτικής Τέχνης στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Φιλοξενεί τη 15χρονη δουλειά της Β. Κατράκη στο παραδοσιακό ξύλο και την 35χρονη χαρακτική της στην πέτρα και περιλαμβάνει μια συλλογή από τετρακόσια περίπου έργα, πολλά χαρακτικά ανάτυπα και μεγάλο μέρος από τις μήτρες (ξύλα και πέτρες) πάνω στα οποία χάραξε τα έργα της. Εκτίθενται, επίσης, μεγάλα και μικρά σε μέγεθος μαυρόασπρα και χρωματιστά σχέδια, καθώς και σχέδια προετοιμασίας για την παραγωγή του χαρακτικού ανατύπου. Τη συλλογή ενισχύουν τα αντικείμενα τέχνης, καλλιτεχνικές αφίσες και ζωγραφικά έργα. Ακόμη, φιλοξενούνται το εργαστήριο, η βιβλιοθήκη, τα αρχεία της και πολλές φωτογραφίες.

Στόχος της δωρεάς των έργων της στην πατρίδα της το Αιτωλικό ήταν το "Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών και Μουσείο Βάσως Κατράκη", που εγκαινιάστηκε το 2006, να μην είναι ένας "νεκρός" μουσειακός χώρος αλλά να έχει μία δυναμική που να συμβάλει στην ανάπτυξη και εξέλιξη της χαρακτικής τέχνης στην Ελλάδα. Στο ισόγειο, οι τέσσερις αίθουσες, περίπου 400 τ.μ., προορίζονταν για εργαστήρια χαρακτικής. Τα εργαστήρια χαρακτικής ήταν στόχος να αποτελέσουν τόπο δοκιμών, πειραματισμών και δημιουργίας των χαρακτών, ενώ η ευρύτερη περιοχή του μουσείου να αποτελεί χώρο έμπνευσης για τους καλλιτέχνες και σημείο αναφοράς για γενικότερες πολιτιστικές δραστηριότητες (εικαστικά συμπόσια, πολιτιστικές βραδιές, περιοδικές εκθέσεις κ.ά).

Οι γενικότεροι στόχοι του μουσείου όχι μόνο δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ αλλά, αυτήν τη στιγμή, ένα μεγάλο μέρος του έργου της σπουδαίας χαράκτριας έχει υποστεί σοβαρότατες φθορές από τη σκόνη, τα έντομα και την υγρασία, ενώ καμία μέριμνα δεν υπάρχει για τη συντήρηση, την αποκατάσταση και την εξασφάλιση κατάλληλων συνθηκών φύλαξης και έκθεσής τους. Πιο συγκεκριμένα:

  • Το κτίριο παρουσιάζει βλάβες, όπως ρωγμές, σπασμένα τζάμια, μούχλα, το δε ισόγειο παραμένει για μήνες πλημμυρισμένο και ανάμεσα στα μάρμαρα του δαπέδου έχουν φυτρώσει χόρτα.
  • Οι σταθερές κλιματολογικές συνθήκες που απαιτούνται σε κάθε μουσειακό χώρο -πολύ περισσότερο σε ένα μουσείο που βρίσκεται στο εξαιρετικά υγρό περιβάλλον της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου- είναι ανύπαρκτες, με αποτέλεσμα τη διάβρωση από την υγρασία του χαρτιού, στο οποίο είναι τυπωμένα τα έργα.
  • Το μουσείο δε διαθέτει προσωπικό για τη λειτουργία, την καθαριότητα και τη φύλαξή του, με αποτέλεσμα να παραμένει αφύλακτο και κλειστό. Ανοίγει μόνο με εθελοντική προσφορά κάποιου γείτονα!

Η κατάσταση αυτή αποτελεί συνειδητή επιλογή υποβάθμισης και απαξίωσης όσων μουσείων της χώρας δεν εξυπηρετούν οικονομικά συμφέροντα της τουριστικής βιομηχανίας, αλλά και του έργου της εξαίρετης αυτής δημιουργού, που σημάδεψε την παγκόσμια χαρακτική δημιουργία εκφράζοντας το μόχθο και τους μεγάλους αγώνες του λαού μας για δίκιο και ελευθερία, από την Αντίσταση, τα δύσκολα μετεμφυλιακά χρόνια έως τη δικτατορία».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Μωραΐτης, Ελένη Γερασιμίδου και Νίκος Καραθανασόπουλος, που υπογράφουν την ερώτηση, ζητούν από τους υπουργούς μέτρα για:

  • Τη συντήρηση και αποκατάσταση των έργων.
  • Να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στους χώρους του μουσείου, ώστε να διασφαλιστούν οι κατάλληλες συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των έργων.
  • Να προσληφθεί όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό (φύλακες, διοικητικοί υπάλληλοι, ξεναγοί, ιστορικοί, επιμελητές εκθέσεων), ώστε να λειτουργήσει και να αποτελέσει πολιτιστικό πόλο όχι μόνο για την περιοχή αλλά πολύ ευρύτερα.
Σινεμά για παιδιά και νέους στην Πάτρα

Ενα διήμερο γεμάτο σινεμά για παιδιά και νεολαίους έρχεται το Σαββατοκύριακο 19 και 20 Ιούλη στο Διεθνές Φεστιβάλ της Πάτρας. Οι προβολές, που θα πραγματοποιηθούν στο Αίθριο του παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου, θα ξεκινήσουν στις 9 το βράδυ του Σαββάτου με τη γιαπωνέζικη ταινία μικρού μήκους «Η κουκούλα που φωσφόριζε» (2012, 20') του Σατσούκι Οκάουα και θα ακολουθήσει η προβολή της πολυβραβευμένης, με πάνω από 25 διεθνή βραβεία, κινεζικής ταινίας μεγάλου μήκους «Ο Βασιλιάς των μασκών» (1996, 101') του Γου Τιαν Μινγκ.

Ο Βασιλιάς των Μασκών είναι ένας ηλικιωμένος πλανόδιος καλλιτέχνης, δάσκαλος της τέχνης της Οπερας των Σιτσουάν, που συνίσταται στην πολύ γρήγορη αλλαγή μασκών ώστε αυτό να φαίνεται σαν μαγικό κόλπο. Ο μοναχογιός του πέθανε πριν καιρό και ψάχνει να βρει κληρονόμο για τον εαυτό του και την τέχνη του. Σύμφωνα με την παράδοση, η τέχνη δεν κληροδοτείται σε οποιοδήποτε, αλλά σε απευθείας απόγονο και μόνο σε αγόρι, ποτέ σε κορίτσι. Ο Βασιλιάς των Μασκών συναντά τον Ντόγκι, ένα αξιαγάπητο αγόρι που πωλείται και το παίρνει σπίτι του. Με τον καιρό διαπιστώνει ότι το αγόρι είναι στην πραγματικότητα κορίτσι και προσπαθεί να το διώξει. Η Ντόγκι όμως, που δεν έχει πού να πάει τον ικετεύει να την αφήσει να μείνει μόνο για να του μαγειρεύει και να καθαρίζει και εκείνος υποχωρεί και αρχίζει να την προπονεί στα ακροβατικά που τα εκτελεί στο δρόμο μαζί του... Μια μέρα, η Ντόγκι ανακαλύπτει ένα νεαρό αγόρι χωρίς να γνωρίζει ότι πρόκειται για το γιο πλούσιας οικογένειας που τον είχαν απαγάγει γκάνγκστερ. Το μόνο που σκέφτεται είναι ότι επιτέλους, ο «παππούς» της, ο Βασιλιάς των Μασκών, μπορεί να έχει έναν αρσενικό κληρονόμο. Κι από κει, ξεκινάει η μεγάλη περιπέτεια...

Την Κυριακή, πάλι στις 9 το βράδυ, οι προβολές συνεχίζονται πρώτα με τη ρωσική μικρού μήκους ταινία «Φιλοδοξία» (2011, 21') σε σκηνοθεσία Αϊνούρ Ασκάρο, ενώ ακολουθεί η επίσης πολυβραβευμένη ολλανδοβελγική ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους «Το παιδί ζιγκ ζαγκ» (2012, 95') του Βίνσεντ Μπαλ.

Ο 13χρονος Nόνο θέλει να μοιάσει στον μπαμπά του, που είναι αστυνομικός, το μόνο όμως που καταφέρνει είναι να μπαίνει σε μπελάδες. Παραμονές των γενεθλίων του, οι γονείς του τον στέλνουν στο θείο του προκειμένου να τον «νουθετήσει». Ωστόσο ο Νόνο, συνεπής στη φήμη του, συναντά στο ταξίδι του κάποιον Φέλιξ Γκλικ, έναν «τζέντλεμαν» απατεώνα, παλιό γνώριμο του πατέρα του. Κοντά στον Γκλικ θα γνωρίσει έναν κόσμο γεμάτο μυστήριο, μεταμφιέσεις, κυνηγητά, γαλλικά τραγούδια, αλλά και την Zohara, τη γυναίκα-αράχνη που θα του εκμυστηρευτεί ένα μυστικό που θα του αλλάξει τη ζωή. Η ταινία βασίζεται σε πολυβραβευμένη νουβέλα του Νταβίντ Γκροσμάν.

Κατά το διήμερο 21 και 22 Ιούλη, στο πλαίσιο της ενότητας «Νεανικού και Παιδικού Κινηματογράφου» του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας για παιδιά και νέους και το «Νεανικό Πλάνο», θα πραγματοποιηθεί εργαστήρι κινηματογραφικής παραστασεογραφίας με θέματα από τους Μύθους του Αισώπου, με τεχνική «stop motion animation» με διδάσκοντα τον Κώστα Κατράκη. Η είσοδος στις προβολές και η συμμετοχή στο εργαστήρι είναι δωρεάν.

Με θέμα το χαμένο έρωτα

Ο «Ματωμένος γάμος» του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα παρουσιάζεται, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στις 23 και 24 Ιουλίου, 21:00, στην Πειραιώς 260, Κτίριο Η. Το θέμα του χαμένου έρωτα, του έρωτα που εμποδίζεται από τις κοινωνικές συμβάσεις, είναι θεμελιώδες στη δραματουργία του Λόρκα. Η άσβεστη φλόγα του ματαιωμένου εφηβικού έρωτα ανάμεσα στον Λεονάρδο και τη Νύφη στο Ματωμένο γάμο (1933) οδηγεί αναπότρεπτα στην τραγωδία. Η Λένα Κιτσοπούλου, σκηνοθέτρια της παράστασης, επέλεξε για το ρόλο της μάνας -δεν έχουμε καταλάβει ακόμη για ποιο λόγο- τον Νίκο Καραθάνο (θα επανέλθουμε αφού δούμε την παράσταση). Παίζουν επίσης: Εμιλυ Κολιανδρή, Ιωάννα Μαυρέα, Μαρία Καλλιμάνη, Βίκυ Βολιώτη, Γιάννης Κότσιφας, Χρήστος Σαπουτζής, Σταύρος Γιαννουλάδης. Μετάφραση Νίκος Γκάτσος. Σκηνικά - Κοστούμια Ελλη Παπαγεωργακοπούλου. Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος. Μουσική Νίκος Κυπουργός.

«Κι όταν σε πήρε το φιλί»

Μελοποιημένη ποίηση από τον Γιώργο Κουρουπό, την Τρίτη 22 του Ιούλη στις 21.30, στο Ιμαρέτ, στο πλαίσιο του 57ου Φεστιβάλ Φιλίππων. «Κι όταν σε πήρε το φιλί» ο τίτλος της εκδήλωσης που έχει θεματικό άξονα τον έρωτα και την ανίχνευση της διττής γυναικείας παρουσίας στον ποιητικό λόγο. Βραδιά με τη γυναίκα ως ανεξάντλητο θέμα της ποίησης αλλά και ως δημιουργό ποιητικής γραφής. Θα παρουσιαστούν τραγούδια του Γιώργου Κουρουπού, σε ποίηση Σαπφούς, Ελύτη, Εμπειρίκου, Εγγονόπουλου, Σεφέρη, Δημουλά, Χατζηλαζάρου, Ανδρέα Αγγελάκη, Ρένας Αποστολοπούλου και Ιουλίτας Ηλιοπούλου. Πιάνο: Γιώργος Κουρουπός, τραγούδι: Αρτεμις Μπόγρη και απαγγελία: Ιουλίτα Ηλιοπούλου. Η εκδήλωση πραγματοποιείται με συνδιοργανωτή το Δημοτικό Ωδείο Καβάλας και έχει είσοδο ελεύθερη για το κοινό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ