ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Αυγούστου 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Aυξήσεις στα εισιτήρια και χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων

Από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ και των Λαϊκών Επιτροπών της Θεσσαλονίκης για τις αστικές συγκοινωνίες
Από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ και των Λαϊκών Επιτροπών της Θεσσαλονίκης για τις αστικές συγκοινωνίες
Το δρόμο για μεγάλες αυξήσεις στα εισιτήρια και χτύπημα στα δικαιώματα των εργαζομένων ανοίγουν δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που υπεγράφησαν και οι οποίες ρυθμίζουν τη χρηματοδότηση του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Σύμφωνα με αυτές, από 1η Οκτώβρη οι τιμές των εισιτηρίων θα διαμορφωθούν έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εξασφάλιση της «βιωσιμότητας» του Οργανισμού «με αύξηση των ιδίων εσόδων του», ενώ μπαίνουν σε εφαρμογή αναδρομικά από 1/1/2014 περικοπές 5% στις πάσης φύσεως απολαβές των εργαζομένων.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της πολιτικής περικοπής της κρατικής χρηματοδότησης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χ. Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Μ. Παπαδόπουλος, υπέγραψαν την Τρίτη τις δύο ΚΥΑ που αφορούν τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής (κόμιστρα) του Οργανισμού, καθώς και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Δημοσίου στη διαφορά εσόδων - δαπανών του Οργανισμού κατά την περίοδο 2014-2017, διευθετώντας οικονομικές εκκρεμότητες από το 2010.

Σύμφωνα με αυτές, μειώνεται η κρατική επιχορήγηση προς τον ΟΑΣΘ περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η επιδότηση για την τριετία 2015-2017 καθορίζεται ως εξής: 53,2 εκατ. ευρώ το 2015, 47 εκατ. ευρώ το 2016 και 44,1 εκατ. ευρώ το 2017. Για την 6ετία 2008-2013 η επιδότηση διαμορφώθηκε στα 135 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Επιπλέον, ειδικός όρος στην ΚΥΑ προβλέπει πως στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων, ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Οι τιμές των εισιτηρίων

Στην ΚΥΑ αναφέρεται ότι «το κόμιστρο από 01/10/2014 διαμορφώνεται στο μικρότερο δυνατό ύψος που κρίθηκε απολύτως αναγκαίο για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΘ προκειμένου να επιτευχθεί: (α) η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού με αύξηση των ιδίων εσόδων του και (β) η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των φορολογουμένων με τη μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής που καταβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο».

Τα παραπάνω παραπέμπουν κατευθείαν σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζουν το ακριβές αντίτιμο των εισιτηρίων ή των μηνιαίων καρτών. Αυτό αναμένεται να ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα, με βάση όμως όσα έχουν γίνει γνωστά από τις συζητήσεις υπουργείου και ΟΑΣΘ και τα όσα είχαν συμφωνηθεί το Μάη, προβλέπονταν αυξήσεις έως και 30%. Χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο ότι σχεδιάζονταν τα έσοδα του ΟΑΣΘ από τα εισιτήρια από περίπου 60 εκατ. ευρώ ετησίως, που είναι διαμορφωμένα σήμερα, να αυξηθούν περίπου στα 100 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα αυτά θα προέκυπταν από τις αυξήσεις - φωτιά στα εισιτήρια και στις μηνιαίες κάρτες. Ειδικότερα συζητούνταν η καθιέρωση τετραζωνικού συστήματος με αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων και αύξηση της τιμής των μηνιαίων καρτών από 30 σε 50 ευρώ εντός πολεοδομικού συγκροτήματος και από 30 σε 60 ευρώ εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος.

Σε κάθε περίπτωση, οι εργαζόμενοι του Οργανισμού και τα λαϊκά στρώματα της Θεσσαλονίκης θα κληθούν να πληρώσουν την πολιτική περικοπών της κυβέρνησης και της διατήρησης της κερδοφορίας των μετόχων του ΟΑΣΘ, με μείωση του λεγόμενου εργατικού κόστους από τη μια και αύξηση του κόστους μετακίνησης από την άλλη.

Πάλη για αστικές συγκοινωνίες στην υπηρεσία του λαού

Θυμίζουμε ότι τον Ιούνη, με αφορμή τις εξελίξεις που δρομολογούνταν, η Γραμματεία Μεταφορών του ΠΑΜΕ και οι Λαϊκές Επιτροπές της Θεσσαλονίκης, μέσα από παραστάσεις διαμαρτυρίας και άλλες δράσεις, καταδίκασαν την πολιτική της κυβέρνησης και του ΟΑΣΘ και απαίτησαν σύγχρονες ασφαλείς, αξιόπιστες και φτηνές μεταφορές μέσω ενός Ενιαίου Κρατικού Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών, που να είναι στην υπηρεσία του λαού.

Κάλεσαν το λαό να φέρει στο επίκεντρο τις ανάγκες του και να παλέψει για: Δημόσιο ΟΑΣΘ. Μείωση της τιμής του εισιτηρίου, ώστε να ανακουφιστεί η πλειοψηφία των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, των ΑμΕΑ ή άλλων εργαζομένων που έχουν ανάγκη, των μαθητών και φοιτητών, των στρατευμένων νέων. Δωρεάν μετακίνηση όλων των εργαζομένων σε πρώτη φάση τις πρωινές ώρες που πάνε στη δουλειά τους. Να σβηστούν όλα τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τον ΟΑΣΘ και να μη μεταφερθούν στην εφορία.

Επίσης, μόνιμη δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους του Οργανισμού. Καμία μείωση του συγκοινωνιακού έργου. Αστικές συγκοινωνίες αποκλειστικά δημόσιες και αποκλεισμό κάθε ιδιωτικής ή επιχειρηματικής συμμετοχής. Αμεση κρατική επιχορήγηση για επισκευή και ένταξη στην κυκλοφορία των παροπλισμένων οχημάτων που δεν επισκευάζονται λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.


ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Επιταχύνονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης

Μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη οι δεσμευτικές προσφορές

Επιταχύνει το ΤΑΙΠΕΔ τις διαδικασίες «παραχώρησης» (χρήση, λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση) των υπό ιδιωτικοποίηση περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, ορίζοντας τις 30 Σεπτέμβρη ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Εκτιμάται πως θα γίνει σκληρή μάχη από επτά εταιρικά ή κοινοπρακτικά σχήματα που έχουν προεπιλεγεί, καθώς τα περίπου 18 εκατ. επιβατών που διακινούνται στα υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια συνιστούν άμεσα κέρδη για τα μονοπώλια.

Συνολικά βγαίνουν για παραχώρηση δύο ομάδες από 7 συν 4 αεροδρόμια η καθεμία, με το διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 30 + 10 έτη.

Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία, μεταξύ των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.

Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια των Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Από Ρόδο, Θεσσαλονίκη, Κω, Κέρκυρα και Χανιά εκτιμάται ότι περνούν περισσότεροι από 13 εκατ. επιβάτες, απορροφώντας το 71% της επιβατικής κίνησης των υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων. Οι αερολιμένες Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας χαρακτηρίζονται «αναπτυσσόμενοι μεσαίου μεγέθους» και, βάσει των δεδομένων του 2013, ο αριθμός των αφίξεων στα συγκεκριμένα αεροδρόμια διαμορφώθηκε περίπου στα 4 εκατομμύρια.

Τα σχήματα που θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές είναι οι: «Vinci» - «Ελλάκτωρ», «J&P Αβαξ» - «Zurich Airport», «Fraport» - «Copelouzos», ΜΕΤΚΑ - «Corporacion America», ο «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», η «Aeroports De La Cote d' Azur» και η «Advent International». Παράγοντες της «αγοράς» δεν αποκλείουν και επιχειρηματικές «συμμαχίες» της τελευταίας στιγμής.

ΑΔΜΗΕ και «Ελ. Βενιζέλος»

Χτες το μεσημέρι εξάλλου, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Ν. Μηταράκης, συναντήθηκε με τον πρέσβη του Καναδά στην Αθήνα, R. Peck, και τον διευθύνοντα σύμβουλο της καναδέζικης «PSP Investments» («επενδυτικό - συνταξιοδοτικό ταμείο»), P. Charbonneau.

Η «PSP Investments» έχει προεπιλεγεί για τη συμμετοχή της στη β΄ φάση της διαδικασίας για την απόκτηση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ («Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας»). Επιπλέον, συμμετέχει στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος» με 40%, ελέγχοντας και το μάνατζμεντ. Το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 55% και οι δυο πλευρές συζητούν την πώληση μετοχών του ΔΑΑ από 30% έως 55%.

Για το πλειοψηφικό πακέτο στο ΔΑΑ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι κινεζικές εταιρείες «Friedmann Pacific Asset Management Limited» (FPAM) και «Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd» (ελέγχει τη λειτουργία του τέταρτου μεγαλύτερου αεροδρομίου της Κίνας, πλησίον της πόλης Σενζέν). Επισκέψεις στελεχών τους στην Αθήνα χρονολογούνται από το 2011, ενώ ο επικεφαλής του ομίλου FPAM, Ε. Τσενγκ, σε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, πριν από μερικούς μήνες, υποσχέθηκε ότι μπορεί να αυξήσει τις αφίξεις σε ετήσια βάση, από 12 εκατομμύρια που ήταν το 2013 σε 50 εκατομμύρια.

Πρόσφατα, ο Ν. Μηταράκης συναντήθηκε με αντιπροσωπεία της ένωσης κινεζικών επιχειρηματικών ομίλων και ανακοίνωσε ότι έως το τέλος του 2014 το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού του ΔΑΑ, με στόχο η «αποκρατικοποίησή» του να ολοκληρωθεί το 2015.

Η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ

Στο μεταξύ, μία βδομάδα μετά την απόφαση της κυβέρνησης να αντικαταστήσει τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ενέκρινε χτες με τις ψήφους ΝΔ και ΠΑΣΟΚ τον προτεινόμενο νέο πρόεδρο του Ταμείου, Εμμ. Κονδύλη, και τον προτεινόμενο διευθύνοντα σύμβουλο, Π. Μπουχώρη.

Μιλώντας στα μέλη της επιτροπής, ο Π. Μπουχώρης επιβεβαίωσε ότι βασικός σκοπός των ιδιωτικοποιήσεων είναι η στήριξη της καπιταλιστικής ανάκαμψης, μέσω της διάνοιξης νέων πεδίων κερδοφορίας για το κεφάλαιο, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «σκοπός του προγράμματος αξιοποίησης είναι η μείωση του χρέους, αλλά πρώτιστα ο σκοπός είναι αναπτυξιακός».

Σε αυτό το πλαίσιο, και καθώς οξύνονται οι ενδοαστικές συγκρούσεις που εκδηλώνονται γύρω από τα «φιλέτα» και τους τρόπους με τους οποίους προχωρά η ιδιωτικοποίησή τους, μίλησε για «μεγιστοποίηση του οφέλους», μέσα από «πολύ αυστηρές ανοιχτές διεθνείς διαδικασίες οι οποίες αποτρέπουν ευκαιριακούς επενδυτές και αποτρέπουν και την πώληση περιουσιακών στοιχείων κάτω από εύλογες αξίες».

Καθώς μάλιστα οι αλλαγές στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έγιναν στο φόντο των «ανησυχιών» της κυβέρνησης, αλλά και της τρόικας, για τις «καθυστερήσεις» στην υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, ο Π. Μπουχώρης μεταξύ άλλων ανέφερε σχετικά ότι το χρονοδιάγραμμα, «οι προσαρμογές, το να έρχονται κάποια έργα πιο μπροστά ή να πηγαίνουν κάποια έργα πιο πίσω, είναι στη φύση του πράγματος».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ